مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
داشتن حساب بانکی در آلمان

داشتن حساب بانکی در آلمان

داشتن یک حساب بانکی در آلمان، کاری شدنی و عملی است. با داشتن یک حساب بانکی در آلمان، می‌توانید پس از ثبت‌نام، کمک هزینه‌ی ترم خود را به‌صورت الکترونیکی به دانشگاه‌تان منتقل کنید، اجاره‌ی ماهانه‌ی خود را پرداخت کرده و حقوق خود را از یک کار نیمه‌وقت دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید از خودپردازها، رایگان پول برداشت کنید. اکثر بانک‌ها حساب‌های جاری رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که معمولاً همراه با یک کارت EC است.

اگر قصد دارید بیش از دو هفته در آلمان بمانید، باید یک حساب جاری در این کشور باز کنید. این کار معمولاً برای دانشجویان رایگان است. تشریفات مربوط به این کار خیلی پیچیده نیست و مزایای آن هم قطعاً بیشتر از معایبش است. برای مثال، می‌توانید پول را رایگان از خودپردازهای آلمان برداشت کنید، پرداخت‌های الکترونیکی داشته باشید و سفارش‌هایی' را برای پرداخت‌های منظمی همچون اجاره‌خانه، بیمه‌ی درمانی یا قبض‌های تلفن انجام دهید که اطمینان می‌دهد پول به‌طور خودکار و به‌موقع منتقل می‌شود. اگر دارای شغل نیمه‌وقتی در آلمان هستید، برای دریافت حقوق خود، به یک حساب جاری نیاز دارید.

تعداد زیادی بانک تجاری و پس‌انداز وجود دارد که در شهرهای سراسر آلمان، دارای شعبه هستند و فعالیت می‌کنند. همچنین تعدادی بانک آنلاین نیز وجود دارد که طیف وسیعی از خدمات را از طریق اینترنت- از راه‌اندازی حساب تا کلیه‌ی تراکنش‌های لازم- را در اختیار مشتریان‌شان قرار می‌دهند. هنگام افتتاح یک حساب بانکی، باید مطمئن شوید که آن بانک، یک بانک ملی یا مستقیم است. اگر به شهری دیگر بروید، مثلاً برای شرکت در یک دوره‌ی زبان یا برای کار، مجبور نیستید در آن شهر، حساب جدیدی باز کنید. دفتر بین‌الملل دانشگاه شما می‌تواند به شما در انتخاب بانکی کمک کند که شرایط ویژه‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌کند.




قبل از افتتاح حساب در آلمان شما بایستی بدانید که آلمان دارای یک نظام بانکی 3 ستونی متشکل از بانک‌های تجاری خصوصی، بانک های پس انداز عمومی (Sparkassen و Landesbanken) و بانک های تعاونی (Genossenschaftsbanken) می باشد. همچنین در آلمان بانک های بین المللی، بانک‌های آنلاین و موبایل بانک‌ها نیز وجود دارد. Deutsche Bundesbank بانک مرکزی ملی آلمان است و اداره نظارت مالی فدرال (BaFin) ناظر بر عملکرد بانکی در آلمان می‌باشد. اما انواع حساب بانکی جهت افتتاح در بانک‌های آلمانی عبارتند از:

افتتاح حساب بانکی در آلمان

برای افتتاح یک حساب بانکی، معمولاً از شما خواسته می‌شود اسناد زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه یا کارت شناسایی
  • شناسه‌ی دانشجویی یا گواهی ثبت‌نام یا اعلان پذیرش از دانشگاه‌تان
  • تائیدیه‌ی ثبت‌نام از دفتر ثبت مقیم یا دفتر ثبت‌نام بیگانگان

این اسناد را با خود به یکی از شعب بانکی که انتخاب کرده‌اید ببرید و یک حساب جاری (Girokonto) در آن بانک افتتاح کنید. کارمندان بانک در این ارتباط به شما کمک خواهند کرد. برای پرهیز از دردسرهای غیرضروری، توصیه می‌کنیم از قبل سوال کنید که آن بانک برای باز کردن حساب، به چه مدارکی نیاز دارد.

معاملات بانکی همچون نقل و انتقال پول و سفارشات خود را می‌توانید به‌شکل آنلاین یا در دستگاه‌های بانکی مخصوص در خود بانک یا پیشخوان انجام دهید.

Debit Cards در آلمان

پس از باز کردن یک حساب جاری، کارت نقدی برای شما صادر می‌شود که می‌توانید با آن، از دستگاه‌های خودپرداز پول برداشت کرده و صورت‌حساب بانکی خود را چاپ شده ببینید. در آلمان، Debit Cards اغلب به‌‌صورت کارت‌های EC، Giro- یا Maestro شناخته می‌شوند. برای پرداخت در مغازه‌ها و رستوران‌ها، می‌توانید از کارت‌های EC استفاده کنید. صندوقدار از شما می‌خواهد که یا پرداخت را با پین (شماره‌ی شناسه‌ی شخصی) تائید کرده یا رسید امضاء کنید.

تمام کارت‌های اعتباری متداول همچون MasterCard، Visa و American Express، در آلمان پذیرفته می‌شوند. برای برداشت پول از ماشین‌های خودپرداز، می‌توانید از کارت اعتباری خود نیز استفاده کنید، اما شرکت‌های کارت اعتباری معمولاً هزینه‌های گزافی را برای این سرویس دریافت می‌کنند. اگر از قبل کارت اعتباری دارید و می‌خواهید برای مدت طولانی در آلمان از آن استفاده کنید، باید این موضوع را به بانک یا شرکت کارت اعتباری خود اطلاع دهید. اگرچه بسیاری از آلمانی‌ها کارت اعتباری دارند، اما آن‌ها معمولاً پرداخت با کارت EC را ترجیح می‌دهند، چون امروزه این کارت در همه جای آلمان پذیرفته شده است.

آلمان؛ بهترین کشور اروپایی برای کار و زندگی

اگر قصد و توانایی مهاجرت به اروپا را دارید بدانید و آگاه باشید که آلمان 2020 می تواند بهترین گزینه مهاجرتی شما باشد. اولا تعادل کار- زندگی در کشور آلمان به بهترین وجه ممکن برقرار است. برآوردها نشانگر آن است که هزینه زندگی در آلمان 2020 ماهیانه حدود 1904€ (یورو) برای هر نفر می باشد. این در حالی است که میانگین درآمد ماهیانه ژرمن ها حدود 3800€ (یورو) قبل از پرداخت در ماه است. این ارقام به جز نشانگر بودن استاندارد بالای زندگی در کشور آلمان مفهوم دیگری ندارد.

ثانیا آلمان از نظر وضعیت مهاجرت دانشجویی و کارگری نیز در شرایط بسیار مطلوبی به سر می برد. نرخ بیکاری بسیار پایین تر از متوسط اتحادیه اروپا (EU) تا 3.2%، فرصت های کاری فراوان و پردرآمد، تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان و … همگی جذابیت آلمان برای مهاجرت دانشجویان و کارگران را دوچندان می کند. دانشجویان می توانند از طریق اخذ پذیرش و دریافت ویزای تحصیلی به اقامت آلمان دست یابند و کارگران ماهر نیز از طریق یافتن پیشنهاد کاری و درخواست ویزای کار آلمان یا بلوکارت آلمان به این مهم دست یابند. 




دلایل دریافت ویزا کارت آلمان و کاربردهای آن

افراد برای مهاجرت به اروپا و آلمان از همان ابتدای فرآیند مهاجرتی خود یعنی در هنگام درخواست ویزای اقامت آلمان نیازمند افتتاح حساب و دریافت ویزا کارت یا مستر کارت می باشند. فرقی هم نمی کند که شما دانشجو باشید یا کارگر، به هر حال شما برای زندگی در آلمان و انجام فعالیت‌های روزانه خود نیازمند کارت پرداختی مثل ویزا کارت هستید. از این طریق شما به عنوان دانشجوی خارجی می توانید هزینه تحصیل و زندگی در آلمان را بپردازید. اما اگر شما به عنوان یک کارگر ماهر خارجی در یک شرکت معتبر آلمانی استخام شده باشید در آنصورت شما برای دریافت حقوق ماهیانه و نیز پرداخت هزینه زندگی در آلمان نیازمند اخذ ویزا کارت می باشید. اما پیش از هر اقدامی برای دریافت ویزا کارت بایستی از هزینه های کاربرد آن به شرح ذیل آشنا بود:

هزینه‌های تراکنشی که به 1-2% از مبلغ خرید شما می‌رسد

هزینه های دریافت نقدی از ATM ها که مقدار ثابتی (مثلا 1% یا 500€ یورو) می‌باشد

شرایط افتتاح حساب بانکی در آلمان

قبل از افتتاح حساب در آلمان شما بایستی بدانید که آلمان دارای یک نظام بانکی 3 ستونی متشکل از بانک‌های تجاری خصوصی، بانک های پس انداز عمومی (Sparkassen و Landesbanken) و بانک های تعاونی (Genossenschaftsbanken) می باشد. همچنین در آلمان بانک های بین المللی، بانک‌های آنلاین و موبایل بانک‌ها نیز وجود دارد. Deutsche Bundesbank بانک مرکزی ملی آلمان است و اداره نظارت مالی فدرال (BaFin) ناظر بر عملکرد بانکی در آلمان می‌باشد. اما انواع حساب بانکی جهت افتتاح در بانک‌های آلمانی عبارتند از:

با وجود اینکه شهروندان اروپایی در امر افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی موردنظر آن ها هیچ مشکل و موانعی پیش رو ندارند، اما شهروندان خارجی مثل هموطنان ایرانی بایستی ثبت نام اقامتی خود را به همراه ویزای کار آلمان اثبات نمایند. همچنین از دیگر شرایط افتتاح حساب در آلمان ارائه سابقه مالی به بانک های آلمانی است. بهترین روش برای افتتاح حساب در آلمان مراجعه حضوری در بانک موردنظر و تحویل مدارک ذیل می‌باشد:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی عکس‌دار به همراه ویزا یا مجوز اقامتی معتبر
  • قرارداد کار با حقوق و مزایای مشخص
  • آدرس مسکونی مثل ارائه اجاره نامه یا قبض تلفن
  • نامه پذیرش از دانشگاه آلمانی برای دانشجویان بین‌المللی
  • گواهی اعتبارسنجی بانکی  (SCHUFA)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: