مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
8 نکته برای تحصیل پزشکی در ترکیه

8 نکته برای تحصیل پزشکی در ترکیه

پزشک شدن یکی از حرفه‌ای‌ترین، مورد احترام‌ترین و پُرافتخارترین شغل‌هایی است که در جهان وجود دارد. از یک نگاه، پزشکان می‌توانند قهرمانان، الگوها و ناجیان زندگی ما باشند، چون غالباً کسانی هستند که جان ما را نجات می‌دهند و بیماری‌های ما را درمان می‌کنند. با این توصیف، داشتن شغلی که زندگی مردم را نجات می‌دهد و از بدن آن‌ها مراقبت می‌کند، نباید ساده گرفته شود و باید بادقت و جدیت زیادی مورد توجه قرار بگیرد تا پزشک بتواند بر مهارت‌های کاربردی تسلط پیدا کند. به‌همین دلیل، آموزش خوب و باکیفیت برای دانشجویان خارجی یا داخلی که در حال تحصیل در رشته‌ی پزشکی هستند، بسیار مهم است. قبل از اینکه دانشجویان علاقه‌مند، مدرک پزشکی خود را بگیرند، در مقایسه با سایر رشته‌ها، سال‌های بیشتری را به تحصیل می‌گذرانند. در یک نگاه، دوره‌ی تحصیل پزشکان، با گرفتن مدرک پزشکی‌شان پایان نمی‌یابد و برای بهتر شدن شاخه‌ی پزشکی، دائمی و پایان‌ناپذیر است. در این مقاله، به بررسی موضوعاتی خواهیم پرداخت که باید هنگام تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه، از آن‌ها مطلع باشید.

آیا ترکیه مکان خوبی برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی است؟

بله، هست. اگر می‌خواهید در رشته‌ی پزشکی تحصیل کنید، کشورهای زیادی برای تحصیل وجود دارد. برخی کشورها تخصص خاص خود را دارا می‌باشند، برخی به داشتن‌ تعداد پزشکان فارغ‌التحصیل شده و برخی به داشتن امکانات و تجهیزات مناسب برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی معروف هستند. کشوری که دارای تمام ویژگی‌های بالا می‌باشد، ترکیه است. از نظر تکنولوژی‌‌های پیشرفته در پزشکی و بودجه‌ی تحقیقات پزشکی، ترکیه دارای رتبه‌ی بالایی است. آن‌ها منابع و امکانات لازم را در اختیار دارند تا جزء کشورهای پیشگام در رشته‌ی پزشکی قرار بگیرند. بنابراین، اگر دانشجوی خارجی هستید که قصد تحصیل در ترکیه را دارید، در این مقاله، می‌توانید از اطلاعات لازم راجع‌به تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه آگاهی پیدا کنید.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه چیست؟

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه همچون شرایط پذیرش سایر دوره‌های تحصیلی است. مدارک عادی شامل اوراق هویتی مانند شناسنامه یا گذرنامه، اسنادی که سوابق تحصیلی شما را تائید کند، همچون کارنامه‌ی موسسات تحصیلی سابق‌‌تان و گواهی عدم سوءپیشینه و در نهایت، اسناد لازم برای ارائه‌ی درخواست پذیرش همچون فُرم‌های ثبت‌نام، گواهی قبول شدن در امتحانات ورودی، ویزای دانشجویی و هزینه‌های پذیرش می‌باشد. با این حال، اگر شما دانشجوی انتقالی یا دانشجویی هستید که تحصیل خود را ادامه می‌دهد، لازم است در آزمون SAT شرکت کنید. جدا از این، اگر از موسسه یا کشوری غیر انگلیسی‌زبان آمده باشید، ملزم به ارائه‌ی گواهی قبولی در یک آزمون تسلط بر زبان انگلیسی می‌باشید.




در ترکیه به چه زبانی در رشته‌ی پزشکی تحصیل می‌کنید؟

تحصیل در هر دوره‌‌ی آموزشی در ترکیه، برای اکثر دانشجویان خارجی راحت است، چون آموزش در ترکیه به زبان انگلیسی می‌باشد و زبان انگلیسی یکی از زبان‌های اصلی در ترکیه است که بسیاری از افراد محلی و بومی، به‌خوبی با آن صحبت می‌کنند. برای دانشجویانی که زبان ترکی نمی‌دانند، محدودیت یا شرایط دیگری وجود ندارد، چون برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه، نیازی به دانستن زبان ترکی نیست. برای مثال، دانشگاهی که دوره‌های تحصیلی آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، دانشگاه آنکاراست که دوره‌های پزشکی در آن وجود دارد. علاوه بر این، این دانشگاه همچنین به نمره‌ی تافل با میانگین نمره‌ی IBT 100/55 نیاز دارد.

آیا به‌عنوان دانشجوی خارجی در ترکیه، می‌توانید در رشته‌ی پزشکی تحصیل کنید؟

کاملاً! در واقع، ترکیه به‌عنوان یک مرکز آموزش عالی و گردشگری، همیشه در پذیرش دانشجویان خارجی خوب عملکرده است. ترک‌ها جذب دانشجوی خارجی را سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی آینده‌ی کشورشان تصور می‌کنند، چون حضور دانشجویان بیشتر به‌معنای تحصیلات بیشتر است که برای بهبود شرایط ترکیه لازم است. در ترکیه، چند دانشگاه هست که جدا از پذیرش دانشجویان خارجی، دارای دفاتر بین‌المللی برای دانشجویان خارجی هستند: دانشگاه آنکارا، دانشگاه استانبول و ...

عناصر برنامه‌ی درسی رشته‌ی پزشکی در ترکیه چیست؟

برنامه‌ی درسی رشته‌ی پزشکی در ترکیه، شبیه بیشتر برنامه‌های درسی سایر کشورهای جهان است. در مجموع، تعداد سال‌های تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال است که هر سال، یک برنامه یا واحدهای مشخصی برای گذراندن وجود دارد. برای مثال، در دانشگاه استانبول، در سه سال اول، برنامه‌ی درسی بیشتر شامل مطالعات نظری و واحدهای مبانی پزشکی خواهد بود. برنامه‌ی درسی این دانشگاه شامل نظریه‌های مطالعات پزشکی، ساختار و عملکرد بدن و ساختارهای آسیب‌شناختی است. دو سال بعدی برنامه‌ی درسی، صرفاً سال‌های کارآموزی است، در حالیکه سال آخر برنامه‌ی درسی، سال کارورزی است.




چند دانشکده‌ی پزشکی در ترکیه وجود دارد؟

در حال حاضر، ترکیه مجموعاً 47 دانشکده‌ی پزشکی دارد که برای عموم مردم شناخته شده است و از این تعداد، سه دانشکده از سیستم‌های غیرسنتی آموزش پزشکی استفاده می‌کنند: دانشگاه آنکارا (Ankara University)، دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylul University Medical School) و دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه پاموکاله (Pamukkale University Medical School). به‌زودی مدارس پزشکی بیشتری از برنامه‌ی درسی غیرسنتی این دانشکده‌های پزشکی مدرن پیروی خواهند کرد. علاوه بر این، تاسیس مدارس پزشکی بیشتر بدلیل افزایش تقاضا در ترکیه، مورد انتظار است.

تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه چقدر دشوار است؟

میزان ترک تحصیل در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته، به چند دلیل از جمله ظرفیت علمی دانشجویان، تغییر شرایط زندگی دانشجویان خارجی و در نهایت، ارزیابی غلط آمادگی تحصیلی دانشجویان، نسبتاً بالاست. مطابق آمار ترکیه در مورد تعداد دانشجویانی که پزشک می‌شوند، 15٪ دانشجویان ثبت‌نام شده، در موقع مقرر پزشک می‌شوند. بیشتر دانشجویان، یک یا دو سال فارغ‌التحصیلی‌شان عقب می‌اُفتد، اما آن‌ها در نهایت، پزشک می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت که به این دلایل، تحصیل در رشته‌ی پزشکی در ترکیه، واقعاً دشوار است.

 بعد از حضور در ترکیه، برای پزشک شدن به چه چیزهایی نیاز دارید؟

در صورتی‌که می‌خواهید در ترکیه پزشک شوید، اگرچه زبان ترکی شرط لازم برای تحصیل در رشته‌‌ی پزشکی نیست، اما برای پزشک شدن در این کشور، یک نیاز است. پس از تائید تسلط بر زبان ترکی، باید در آزمون STS اجباری برای کسانی که دوره‌ی تحصیل خود را به‌پایان رسانده‌اند، شرکت کنید و قبول شوید. پس از قبولی در این آزمون، به‌عنوان یک پزشک مجاز محسوب می‌شوید، اما پس از گرفتن مجوز خود، باید یک دوره‌ی آموزش اجباری دو ساله را نیز پشت سر بگذارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: