مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه های ارزان ترکیه

دانشگاه های ارزان ترکیه

ترکیه کشوری است که تقریباً همه با آن آشنا هستند. هنگام تصویرسازی از ترکیه، تجربه‌های بی‌نظیر گردشگری، مناظر خیره‌کننده، نواحی ساحلی جذاب و هیجان‌انگیز، مُدهای زیبا و غذاهای اصیل به‌ذهن خطور می‌کند. ترکیه یک پل ارتباطی بسیار ارزشمند بین قاره‌های اروپا و آسیاست و این کشور به ایجاد ارتباط بین دنیای مدرن با مجموعه‌ی غنی از فرهنگ‌ها افتخار می‌کند. توریسم و گردشگری نقش مهمی در ترکیه ایفا می‌کند و این کشور سالانه نزدیک به 40 میلیون گردشگر را از سراسر جهان جذب می‌کند و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان محسوب می‌شود. مردم ترکیه به مهمان‌نواز بودن در جهان معروف هستند. زندگی اصیل چندفرهنگی و زیبایی طبیعی چشم‌نواز ترکیه، دلیل این حقیقت است که چرا این کشور به‌شکل روزافزونی به یک مقصد محبوب تحصیلی در جهان تبدیل شده است.

پیشرفت‌های بزرگ ترکیه در زمینه‌ی جذب دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های خود، عمدتاً به‌واسطه‌ی تلاش‌های دولت ترکیه است که قصد دارد حدود 350000 دانشجو را از خارج از ترکیه جذب کند. در حال حاضر، ترکیه حدود 206 موسسه‌ی آموزش عالی دارد که به بیش از 8 میلیون دانشجو، خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بیش از 10 دانشگاه ترکیه پیوسته در میان 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند. علاوه بر آموزش باکیفیت، ترکیه بدلیل شرایط زندگی ارزان و نسبتاً بدون دردسر نیز شهره است. با در نظر گرفتن این عوامل، در این مقاله، ما چند دانشگاه برتر ترکیه را معرفی می‌کنیم که هزینه‌های تحصیل در آن‌ها، نسبتاً ارزان است. اگر مایل به داشتن یک تجربه‌ی ارزان و بی‌نظیر آموزشی هستید، قطعاً مطالعه‌ی این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟

سابقه‌ی علمی بالا و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ی قوی، از درخواست پذیرش شما به‌خوبی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن، همانطور که اکثر دانشجویان از آن آگاه هستند، به ویزای دانشجویی نیز برای تحصیل در ترکیه نیاز است. درخواست ویزا معمولاً در سفارت ترکیه یا کنسولگری کشور مربوطه انجام می‌شود و فرایند آن، معمولاً ساده است. علاوه بر این، برای تحصیل در یک محیط انگلیسی‌زبان، باید آیلتس یا تافل داشته باشید. کل فرایند ارائه‌ی درخواست پذیرش به دانشگاه‌های ترکیه دشوار است، به‌ویژه برای دانشجویانی که اطلاعات کمی دارند یا اصلاً اطلاعاتی ندارند. برای کمک به شما در این مسیر، ما راهنمای نحوه‌ی تحصیل در ترکیه را آماده کرده‌ایم. اگر علاقه‌مند هستید، به این راهنما مراجعه کنید.

آیا دانشگاه‌های ترکیه رایگان هستند؟ و اگر نیستند، هزینه‌ی تحصیل در این کشور چقدر است؟

ترکیه میزبان دانشگاه‌های زیادی است که شهریه‌ی بسیار کمی از دانشجویان خود می‌گیرند، اما آن‌ها رایگان و بدون شهریه فعالیت نمی‌کنند. در کل، ترکیه به داشتن دوره‌های تحصیلی گران شناخته نمی‌‌شود و دارای چندین دانشگاه ارزان است. به‌طور متوسط، هزینه‌های تحصیل در ترکیه می‌تواند از 600 تا بیش از 1500 دلار متغیّر باشد. با شرایط آسان زندگی در ترکیه، دانشجویان می‌توانند انتظار داشته باشند که ماهانه بین 300 تا 400 دلار برای هزینه‌های زندگی خود بپردازند.

بهترین دوره‌های تحصیل در ترکیه کدام است؟

دوره‌های زیادی برای تحصیل دانشجویان خارجی در ترکیه وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین این دوره‌ها عبارتند از:

  • تجارت و کسب و کار
  • پزشکی
  • پرستاری

آیا برای ادامه‌ی تحصیل در ترکیه، باید زبان ترکی یاد بگیرم؟

برخی از دانشگاه‌های ترکیه، چند دوره به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. با این حال، اکثر دوره‌های تحصیلی همانطور که انتظار می‌رود، به زبان ترکی تدریس می‌شوند. اما نترسید، دانشگاه‌های ترکیه آموزش جامع زبان ترکی را نیز برگزار می‌کنند تا دانشجویان از آمادگی خوبی برخوردار شوند. علاوه بر این، شما می‌توانید پنجمین زبان رایج گفتاری در جهان را نیز یاد بگیرید!


دانشگاه‌های ارزان‌قیمت در ترکیه

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه Kadir Has

  • هزینه‌های تحصیل: از 15000 دلار آمریکا

دانشگاه Kadir Has، یک موسسه‌ی آموزش عالی دولتی است که در شهر فاتح در شهرداری استانبول واقع شده است. این دانشگاه ارزان‌قیمت در ترکیه که در سال 1997 تاسیس شد، دارای یک سیستم قدرتمند دانشگاهی است و از زمان تاسیس خود، دارای چندین موسسه‌ی آموزشی بزرگ در این کشور است. این دانشگاه همچنین خود را به‌عنوان یکی از بازیگران بزرگ حوزه‌ی آموزش و تحقیقات و توسعه‌ی علمی ترکیه تثبیت کرده است. یکی از ویژگی‌های اصلی این دانشگاه این است که ساختمان اصلی آن در سیبالی، یک مکان تاریخی متعلق به دوران بیزانس در ترکیه است. بنابراین، دانشجویان با تحصیل در این دانشگاه، غرق در میراث فرهنگی و تاریخ غنی این کشور خواهند شد.

از نظر آکادمیک، این دانشگاه شامل 6 دانشکده‌ی اصلی است که در رشته‌‌های اقتصاد، ارتباطات، هنر و طراحی، مهندسی، مدیریت و حقوق فعالیت می‌کنند. یک موسسه‌‌ی تحصیلات تکمیلی جداگانه برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد وجود دارد. بیش از 50 دوره‌ی تحصیلی در دانشکده‌ها برگزار می‌شود. برخلاف اکثر دانشگاه‌های ترکیه، اکثر دوره‌های تحصیلی در این دانشگاه، به زبان انگلیسی برگزار و تدریس می‌شوند. علاوه بر این، بیش از 200 دانشجوی خارجی از 40 کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - موسسه‌ی تکنولوژی ازمیر (Izmir Institute of Technology)

  • هزینه‌های تحصیل: از 2500 دلار آمریکا

موسسه‌ی تکنولوژی ازمیر (که در ترکی به IYTE معروف است)، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در شهر فرهنگی ازمیر واقع شده است. این موسسه که در سال 1992 تاسیس شد، یکی دیگر از اعضای جدید شبکه‌ی دانشگاه‌های ترکیه است. تمرکز علمی IYTE بر مهندسی و علوم طبیعی استوار است و این دانشگاه، یکی از معدود دانشگاه‌های ترکیه است که در تحقیقات علمی، تخصص خاص و ویژه‌ای دارد. از نظر علمی و آکادمیک، این دانشگاه از 16 دپارتمان دانشگاهی تحت 3 دانشکده‌ی اصلی تشکیل شده است. هر یک از این دپارتمان‌‌ها، بر نحوه‌ی آموزش دانشجویان نظارت و مدرک کارشناسی به دانشجویان می‌دهند. در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی، دوره‌های تحصیلی توسط دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی مهندسی و تکنولوژی برگزار می‌شود. در مجموع، این دانشگاه طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی را برای بیش از 3500 دانشجو برگزار می‌کند که تقریباً 500 نفر آن‌ها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. زبان اصلی آموزش و تحصیل در IYTE، زبان انگلیسی است که یک امتیاز برای دانشجویان خارجی است که علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه هستند.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه اژه (Ege University)

  • هزینه‌های تحصیل: از 3000 دلار

دانشگاه ارزان‌قیمت بعدی برای دانشجویان خارجی در ترکیه، دانشگاه اژه است. این دانشگاه در سال 1955 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین موسسات آموزش عالی در ترکیه است. این دانشگاه در ابتدا، به‌عنوان نهادی تاسیس شد که آموزش پزشکی و مطالعات کشاورزی برگزار می‌کرد. این دانشگاه همچنین یک موسسه‌ی تحقیقاتی برجسته است که از طریق چندین دانشکده، دوره‌‌های تحصیلی خود را در رشته‌های گوناگونی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، کشاورزی، مهندسی، ارتباطات و آموزش، برگزار می‌کند.وجود امکانات تحقیقاتی نوینی همچون انستیتوی انرژی خورشیدی و انستیتوی علوم هسته‌ای، فرصت‌های بهینه‌ی تحقیقاتی را برای دانشجویانی که مایل هستند بر جنبه‌های عملی مطالعات خود تمرکز کنند، فراهم می‌کند. علاوه بر این، این دانشگاه از طریق انجمن‌ها و سازمان‌های دانشجویی، یک اتحاد دانشجویی قوی ایجاد می‌کند.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University)

  • هزینه‌های تحصیل: از 250 دلار

دانشگاه فنی خاورمیانه (یا METU)، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که در پایتخت آنکارا واقع شده است. این دانشگاه در سال 1956 تاسیس شد و تمرکز خود را بر ارائه‌ی تحقیقات در رشته‌‌های مهندسی و علوم طبیعی قرار داده است. این دانشگاه، در حال حاضر، بیش از 30000 دانشجو دارد. از نظر علمی و آکادمیک، این دانشگاه دوره‌های تحصیلی خود را از طریق 5 دانشکده و 42 دپارتمان اصلی برگزار می‌کند که همه‌ی آن‌ها در رشته‌های هنر/علوم، آموزش، معماری و مهندسی فعالیت می‌کنند. دپارتمان‌های تحصیلات تکمیلی همچون دانشکده‌ی ریاضیات کاربردی و دانشکده‌ی علوم طبیعی و کاربردی، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌کنند. در مجموع، نزدیک به 200 دوره‌ی تحصیلی توسط دانشگاه ارائه می‌شود و زبان اصلی آموزش در این دوره‌ها، انگلیسی است. علاوه بر این، این دانشگاه، چند پردیس در قبرس شمالی و همچنین در شهر اردملی در جنوب ترکیه دارد.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه Uskudar

  • هزینه‌های تحصیل: از 3900 دلار آمریکا

دانشگاه معروف Uskudar در منطقه‌ی Uskudar، در شهر استانبول واقع شده است. این دانشگاه در سال 2011 تاسیس شد و جدیدترین موسسه‌ی آموزشی است که در ترکیه ساخته شده و توسط بنیاد ارزش‌های انسانی و علوم مغز آغاز به کار کرده است. دانشگاه Uskudar، اولین نهاد خاص در ترکیه است که در رشته‌های علوم رفتاری تحقیق می‌کند و آموزش می‌دهد. با این حال، این دانشگاه طیف وسیعی از دوره‌های تحصیلی را برای دانشجویان خود ترتیب داده که شامل رشته‌های مهندسی و ارتباطات است. موسسات تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، شامل مدارس علوم/تکنولوژی، بهداشت و علوم اجتماعی هستند.

علاوه بر این، این دانشگاه ارزان‌قیمت در ترکیه، نقش مهمی در توسعه‌ی جامعه ایفا می‌کند و چندین آموزشگاه حرفه‌ای وابسته به این دانشگاه، برای دانشجویان آینده‌نگر علاقه‌مند به دوره‌های کوتاه‌مدت و دیپلم، در راه پیشرفت حرفه‌ای‌شان، دوره‌هایی را برگزار می‌کند. در حال حاضر، این دانشگاه بیش از 17000 دانشجو را در خود جای داده و همچنین جامعه‌ی دانشجویی خارجی زیادی دارد.


دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه Cankaya

  • هزینه‌های تحصیل: از 4500 دلار آمریکا

دانشگاه Cankaya، یک دانشگاه واقع در شهر آنکاراست که در سال 1997 توسط یک گروه خصوصی تاسیس شد و با پذیرش بیش از 8000 دانشجو، رشد قابل‌توجهی در حوزه‌ی آموزش داشته است. این دانشگاه از طریق 5 دانشکده‌ی اصلی با حدود 20 دوره‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی فعالیت می‌کند.

علاوه بر این، مدارس تحصیلات تکمیلی شامل دو موسسه هستند که دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌کنند. در حالیکه زبان اصلی آموزش در دانشگاه Cankaya، زبان ترکی است، این دانشگاه آموزش‌های جامعی در حوزه‌ی زبان ترکی برگزار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که همه‌ی دانشجویان جدیدالورود در طول تحصیل خود، در یک سطح هستند. این دانشگاه همچنین یکی از اعضای برجسته‌ی انجمن دانشگاهی Caucusus است.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه یاشار (Yasar University)

  • هزینه‌های تحصیل: از 9500 دلار آمریکا

دانشگاه یاشار که در شهر ازمیر ترکیه واقع شده، در سال 2001 توسط بنیاد آموزش Selcuk Yasar تاسیس شد و بخشی از طرح معرفی موسسات آموزش عالی خصوصی در ازمیر و همچنین تمرکز بیشتر روی روش‌های منحصربه‌فرد تحصیل بود. این دانشگاه به 'دانشگاه بوتیک' بودن خود افتخار می‌کند و علیرغم تازه تاسیس بودن آن، از اعتبار بالایی برخوردار است. سازمان دانشگاهی این دانشگاه شامل 7 دانشکده‌ی کارشناسی است که از ارتباطات و معماری گرفته تا علوم و اقتصاد را شامل می‌شود. در مجموع، حدود 25 دوره‌ی کارشناسی توسط این دانشکده‌ها برگزار می‌شود. دو مدرسه‌ی تحصیلات تکمیلی جداگانه، بر بخش تحصیلات تکمیلی این دانشگاه نظارت کرده و 22 دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان برگزار می‌کنند. علاوه بر این، این دانشگاه دارای یک آموزشگاه فنی و حرفه‌ای است که 9 دوره‌‌ی تحصیلی در مقطع کاردانی برگزار می‌کند. مزیت دانشجویان خارجی این است که زبان اصلی آموزش در این دانشگاه، زبان انگلیسی است که امکان دسترسی آسان به دوره‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه - دانشگاه بوگازیچی (Bogazici University)

  • هزینه‌های تحصیل: از 500 دلار آمریکا

دانشگاه بوگازیچی، یک دانشگاه تحقیقاتی بزرگ است که در استانبول واقع شده است. این دانشگاه قبل از آنکه تحت مدیریت کامل ترکیه قرار بگیرد، در سال 1863 در ابتدا به‌عنوان کالج رابرت آمریکایی تاسیس شد. در حال حاضر، دانشگاه بوگازیچی بیش از 20000 دانشجو دارد. بوگازیچی از طریق 6 پردیس در بخش عمده‌ای از شهر استانبول فعالیت می‌کند و از دانشکده‌های متعددی تشکیل شده که بدلیل سیستم جامع آموزش آن، در گستره‌ی وسیعی از نواحی استانبول فعالیت دارد. دانشگاه بوگازیچی همچنین دارای طیف وسیعی از جوامع و سازمان‌های دانشجویی است و زبان اصلی آموزش در آن، زبان انگلیسی است.

دانشگاه‌های ارزان‌در ترکیه -  دانشگاه Sabanci

  • هزینه‌های تحصیل: از 15000 دلار آمریکا

آخرین دانشگاه ما در این مقاله، دانشگاه Sabanci است که در سال 1994 تاسیس شد و اولین دانشجویان خود را در سال 1999 جذب کرد و از آن زمان به بعد، به یک موسسه‌ی معتبر آموزش عالی در ترکیه تبدیل شد. این دانشگاه همچنین یکی از معدود دانشگاه‌های ترکیه است که برنامه‌ا‌ی را به اجرا می‌گذارد که دانشجویان آینده را قادر می‌سازد مهارت‌های لازم را قبل از شروع دوره‌ی تحصیل خود یاد بگیرند. علیرغم تازه تاسیس بودن، دانشگاه Sabanci جزو 500 دانشگاه برتر جهان (بر اساس رتبه‌بندی QS و Times Higher Education Rankings) قرار دارد و بنابراین، یک تجربه‌ی علمی با کیفیت بالا را با هزینه‌های تحصیل نسبتاً پایین در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: