مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
ویزای کاری ترکیه

ویزای کاری ترکیه

در خصوص کار در ترکیه در سال 2021 سوالاتی در ذهن افراد وجود دارد:

  • چگونه میتوان ویزای کار ترکیه را اخذ نمود؟
  • مدارک لازم برای کار در ترکیه چیست؟
  • آیا اصولا می توان با ویزای اقامت ترکیه (Tϋrkiye Ikamet Izini) در این کشور مشغول به کار شد؟

بازار کار ترکیه با نرخ بیکاری 15.1%، میانگین درآمد ماهیانه 1047$ (دلار) و هفته کاری 45 ساعتی بواسطه اقتصادی صادرات محور از بازارهای کاری پررونق محسوب می شود. فرد برای انجام کار قانونی در ترکیه به 3 مدرک ویزای کار، مجوز کار و ویزای اقامت ترکیه نیازمند است.

در گام نخست و پس از دریافت پیشنهاد شغلی از ترکیه، کارفرمای ترک به عنوان اسپانسر تمامی مدارک را برای صدور مجوز کار به اداره کار و تامین اجتماعی تحویل می دهد. این وزارتخانه پس از بررسی، نتیجه را اعلام می کند و پس از دریافت تاییدیه وزارت کار متقاضی می تواند برای درخواست ویزای کار خود شخصا به سفارت این کشور مراجعه و مهر ویزا و مجوز کار ترکیه را بر روی پاسپورت خود دریافت نماید اما به محض ورود به این کشور و در عرض 90 روز، فرد باید برای اخذ ویزای اقامت ترکیه به نزدیکترین اداره پلیس مراجعه کند. بنابراین برای مهاجرت به ترکیه و اخذ ویزا 2 روش وجود دارد:

  • استخدام توسط کارفرمای ترک؛
  • کار در ترکیه به عنوان مدیر یک شرکت؛

فرآیند درخواست ویزای کاری ترکیه

بدون توجه به درخواست از داخل یا خارج ترکیه، شرط اساسی اخذ ویزای کاری داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) می باشد و فرد باید پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ترک داشته باشد. زمانی که فرد و کارفرما درخواست ویزای خود را تحویل دادند، وزارت کار ترکیه در عرض 90 روز به درخواست رسیدگی و در صورت احراز صلاحیت، ویزا را برای فرد صادر می کند. در صورت تایید نهایی درخواست، وی برای اخذ ویزای کار مهر شده بر روی پاسپورت باید شخصا به سفارت ترکیه در تهران برود. اما اگر درخواست از داخل ترکیه باشد، متقاضی می تواند ویزا را در ادارات مربوط به وزارت کار در آنکارا پیکاپ کند.

در یک جمع بندی کلی می توان مشخصات ویزای کار این کشور را بدین صورت لیست کرد:

  • عنوان ترکی: Çalışma Izini؛
  • مرجع رسیدگی و صدور: وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS)؛
  • مرجع درخواست ویزا از خارج و داخل ترکیه: سفارت ترکیه و اداره پلیس محلی؛
  • مدت اعتیار: یکساله؛
  • هزینه درخواست: 1000$ (دلار آمریکا)؛
  • امکان تمدید ویزا: وجود دارد؛

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری ترکیه

همان طور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، ترکیه از دیرباز یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای کار بوده است و قوانین مهاجرتی و کاری کشور ترکیه ایجاب می کند که فرد قبل از ورود به این کشور نسبت به تعیین وضعیت ویزای کاری خود اقدام کند. مقدمه و شرط اصلی اخذ ویزا نیز داشتن پیشنهاد کاری از داخل ترکیه است. پس از یافتن پیشنهاد کاری، فرد باید به سراغ تهیه مدارک لازم برای صدور ویزا برود. اما قبل از پرداختن به مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای کار، اطلاع از انواع ویزا برای متقاضیان و علاقه مندان الزامی است.

انواع ویزای کار ترکیه شامل ویزای کار معمولی (اعتبار یکساله)، ویزای کار مستقل (پس از زندگی و کار پیوسته 5 ساله)، ویزای کار نامحدود (پس از زندگی و کار پیوسته 8 ساله) می باشد. نکته مهم در این خصوص آن است که پایه هر 3 نوع ویزای کاری، اخذ ویزای معمولی یک ساله می باشد. بر این اساس، مدارک لازم جهت اخذ این ویزا به شرح ذیل است:

مدارک مورد نیاز برای کارفرمای ترکمدارک مورد نیاز برای متقاضی
فرم درخواست مجور کارپاسپورت معتبر
توصیه نامه از کارفرما یا شرکت قبلیفرم درخواست ویزای کار تکمیل شده
قرارداد کاریقرارداد کار یا پیشنهاد شغلی رسمی
ترازنامه و صورت حساب سود و زیان مربوط به سال آخر موسسه1 قطعه عکس پاسپورتی
کپی پاسپورت متقاضی-
گواهی فعالیت تجاری-
مدارک تحصیلی متقاضی-
وکیل محضوری جهت استفاده از سیستم درخواست آنلاین-

شرایط تمدید ویزای کار ترکیه

ویزاهای کار ترکیه معمولا برای یک دوره زمانی یکساله صادر می شود و امکان تمدید مجدد آن با احراز شرایط اولیه امکانپذیر است. نکته جالب توجه در این مورد این است که فرآیند تمدید ویزا به صورت پلکانی است. اگر بعد از اتمام اعتبار یکساله ویزا فرد مایل به تمدید ویزای کار خود باشد، شما باید 2 ماه قبل از اتمام اعتبار ویزای خود درخواست تمدید ویزا را ارائه دهد. در این صورت، ویزای کاری فرد برای مدت 2 سال دیگر تمدید خواهد شد. در صورت درخواست تمدید برای بار دوم، ویزای کار تا 3 سال تمدید خواهد شد.

یکی از امتیازات ویزای کار ترکیه، امکان اخذ ویزای کار نامحدود پس از گذشت 8 سال زندگی و کار قانونی در این کشور می باشد و همانطور که از نام ویزا نیز برمی آید، این نوع ویزا دیگر نیازی به تمدید هم ندارد، یعنی دقیقا سیستمی مشابه سیستم ویزای اقامت دائمی (PR) دارد. همانند فرآیند درخواست ویزای کار، مرجع رسیدگی به درخواست های تمدید ویزا نیز وزارت کار کشور ترکیه می باشد اما اگر کسی برای مدت 5 سال متوالی در ترکیه کار و زندگی کرده باشد، وی صلاحیت درخواست ویزای کار مستقل را برای کار به عنوان یک کارآفرین خواهد داشت. این نقطه عطف مهمی برای شروع بیزینس شخصی محسوب می شود. در اینجا نیز، مرجع رسیدگی و صدور ویزا برای متقاضیان وزارت کار ترکیه است.




شرایط فرد پس از اخذ ویزای کاری ترکیه

سطح درآمد در ترکیه در مقایسه با اغلب کشورهای در حال توسعه خوب است و مردم این کشور، علی الخصوص قشر تحصیل کرده و دانشگاه رفته، قدرت خرید بالایی دارند. در نتیجه با اخذ ویزای کار سطح زندگی فرد ارتقا پیدا خواهد کرد. جدول ذیل در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نموده است:

توضیحاتسطح درآمد ماهیانه در ترکیه به لیر طی سال 2021
کم ترین میزان درآمد دریافتی در ترکیهTRY1980
متوسط درآمد دریافتی در ترکیهTRY7830
بیشترین میزان درآمد دریافتی در ترکیهTRY35000

متوسط درآمد در شهرهای مهم ترکیه

همان طور که هزینه زندگی در کلان شهرهای ترکیه بالاتر است، افراد در این شهرها سطح درآمد بیشتری نیز دارند. البته به طور متوسط در ترکیه طی سال 2021 افراد به ازای یک ساعت کار TRY45 (لیر) حقوق می گیرند. اما سطح تحصیلات، نوع مهارت های شغلی، حوزه کاری، سال های سابقه کار، جنسیت، شهر محل کار و غیره نیز در میزان درآمد افراد در ترکیه تاثیر مستقیم دارد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است متوسط درآمد ماهیانه در شهرهای مهم ترکیه طی سال جاری مقایسه شده است:

شهرهای مهم ترکیهمتوسط درآمد ماهیانه به لیر
آنکاراTRY8510
آنتالیاTRY7630
استانبولTRY9160
ازمیرTRY8180

شرایط زندگی در ترکیه در سال 2021

با وجود اینکه متوسط حقوق ماهانه کار در ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی خیلی پایین است اما در عوض هزینه زندگی در این کشور ارزانتر از کشورهای بزرگ اروپایی است مثلا با استناد به آمارهای موجود میتوان چنین گفت که متوسط درآمد در ماه حدود 1047$ (دلار) و متوسط هزینه زندگی در ترکیه 2021 حدود 750$ (دلار) میباشد.

در جدول زیر می توان با ریز جزئیات هزینه های زندگی در ترکیه در سال 2021 آشنا شد:

عنوان هزینهمبلغ به دلار آمریکا
یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت3.61
1 لیتر شیر0.74
یک عدد نان سفید 500 گرمی0.36
یک کیلو سینه مرغ2.72
یک کیلو گوشت گاو9.11
آب (بطری 1.5 لیتری)0.31
هزینه حمل و نقل ماهانه26.75
1 لیتر بنزین0.91
خدمات شهری برای آپارتمان 85 متری64.44
1 دقیقه مکالمه تلفنی0.11
اینترنت پرسرعت 14.24
آپارتمان 1 خواب درون شهری213.22
آپارتمان 1 خواب برون شهری134.50

نمودار توزیع هزینه های زندگی در جمهوری ترکیه نشانگر آن است که اجاره خانه در این کشور برعکس کشورهای اروپایی بسیار پایین تر از آیتم خرید از بازار می باشد.




روش های اخذ ویزای کاری ترکیه

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، برای اخذ ویزای کار کشور ترکیه 2 روش کلی وجود دارد که شامل استخدام توسط کارفرمای ترک و ثبت شرکت در این کشور می باشد. قوانین ترکیه در مورد روش اول چنین می گوید که کارفرما مسئول اخذ مجوز کار برای کارگر خارجی است. بنابراین، مالک یا مدیر شرکت مسئول درخواست ویزای کار برای اتباع خارجی است و کارفرما یا شرکت ترک برای انجام این کار باید اولا سرمایه اولیه در حدود TL100000 (لیر) داشته باشد و حداقل 5 کارگر ترک را به ازای هر کارگر خارجی در شرکت استخدام کرده باشد.

روش دوم برای اخذ ویزای کار کشور ترکیه از طریق ثبت شرکت در ترکیه می باشد که آسان ترین راه ممکن برای دریافت ویزای کار و اقامت ترکیه محسوب می شود. اما چرا آسانترین راه؟ چون که در این روش فرد به عنوان مالک یا مدیر شرکت معاف از شرایط خاص برای اخذ ویزای کار می باشد و نیازی به استخدام 5 کارگر ترک به ازای یک کارگر خارجی نیست و همچنین دیگر فعالیت فرد محدود به یک سقف سرمایه گذاری خاص نیست.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: