مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
موسسات معتبر کاریابی در ترکیه

موسسات معتبر کاریابی در ترکیه

در طی سال های اخیر، علی رغم هزینه زندگی پایین در ترکیه شرایط زندگی مهاجران خارجی کمی سخت شده است. دلیل این امر را نیز می توان در اشباع بازار کار از نیروهای کار بدون مهارت یا کم مهارت از یکسو و تخصص گرایی بازار کار ترکیه جستجو کرد. هزینه زندگی در ترکیه دغدغه ای است که خیلی از مهاجران خارجی با آن درگیر هستند. اما باید دانست که در صورت اشتغال در پست شغلی تخصصی، فرد می تواند از کیفیت زندگی خوبی در ترکیه برخوردار شود. چرا که آمارها گویای این مطلب است که شاخص هزینه زندگی در ترکیه با 35.47 در حد پایین و مطلوبی قرار دارد.

متوسط هزینه زندگی برای یک نفر در ترکیه بین 250€ تا 400€ (یورو) می باشد. برای انجام مقایسه بهتر و آشنایی با کیفیت زندگی در ترکیه، مقایسه انجام شده زیر را ملاحظه نمائید:

کشورهاهزینه رستوراناجاره خانهقیمت مصرف کنندهخوار و بارقدرت خرید
Turkey vs England
%66.52 پایین تر از انگلستان
%76.59 پایین تر از انگلستان
%47.67 پایین تر از انگلستان
%40.43 پایین تر از انگلستان
%55.62 پایین تر از انگلستان
Turkey vs France
%66.43 پایین تر از فرانسه
%72.97 پایین تر از فرانسه
%52.66 پایین تر از فرانسه
%54.76 پایین تر از فرانسه
%49.43 پایین تر از فرانسه
Turkey vs Germany
%152.86 پایین تر از آلمان
%291.99 پایین تر از آلمان
%88.06 پایین نر از آلمان
%66.01 پایین تر از آلمان
%150.52 پایین تر از آلمان
Turkey vs USA
%188.13 پایین تر از آمریکا
%483.93 پایین تر از آمریکا
%103.04 پایین تر از آمریکا
%119.27 پایین تر از آمریکا
%169.50 پایین تر از آمریکا

متوسط درآمد در ترکیه

همان طور که هزینه زندگی در ترکیه پایین است، سطح درآمد مردم نیز در مقایسه با آمریکا، آلمان، سوئیس، برمودا، ژاپن، دانمارک، سوئد، هلند و غیره پایین تر می باشد. البته میزان درقیق درآمد افراد در ترکیه بستگی زیادی به تخصص و سابقه کاری آن ها دارد؛ به عنوان مثال در حالی که متوسط درآمد ماهیانه یک حسابدار در ترکیه حدودا TRY5560 (لیر) است، مهندسین برق در این کشور ماهیانه TRY7510 (لیر) حقوق می گیرند.

در جدولی که در ادامه ترسیم شده است متوسط درآمد افراد در شهرهای مهم ترکیه طی سال 2021 بررسی شده است:

شهرهای مهم ترکیهمتوسط درآمد ماهیانه در سال 2021
آنکاراTRY8510
آنتالیاTRY7630
ازمیرTRY8180
استانبولTRY9160

مقایسه درآمد زنان و مردان در ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه حدود 12% است در نتیجه برخلاف کشورهای هلند، آلمان، مجارستان و غیره، افراد جویای کار در ترکیه فرصت های کاری بی شماری نخواهند داشت. البته سطح درآمد در ترکیه، علی الخصوص برای رشته های دندانپزشکی، مدیریت، مهندسی و داروسازی، بسیار بالا می باشد. یعنی نوع مهارت های شغلی و حوزه تحصیلی مهم ترین عامل تعیین کننده میزان درآمد در ترکیه می باشد. با این حال علاوه بر رشته تحصیلی و سال های سابقه کار، متاسفانه نکته دیگری که در ترکیه همانند سایر کشورهای دنیا، بر درآمد افراد تاثیرگذار است، جنسیت است.




البته خوشبختانه فاصله درآمد زنان و مردان در ترکیه حتی از برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز کم تر است. به عبارت دقیق تر در سال 2021 زنان در موقعیت شغلی مشابه با مردان به طور متوسط 6% کم تر حقوق دریافت می کنند که در جدول ذیل توضیح داده شده است:

جنسیتمتوسط درآمد ماهیانه در ترکیه
زنTRY7570
مردTRY8040

شرایط کاریابی در ترکیه

افراد برای انجام کار در ترکیه می­ بایست علاوه بر اخذ ویزای کاری مجوز کار ترکیه را نیز دریافت نمایند. افراد برای اخذ مجوز کار نیاز به یک پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در ترکیه دارند، سپس با تمامی مدارک خود به سفارت این کشور مراجعه نموده و جهت اخذ مجوز کار ترکیه اقدام نماید. همچنین افرادی که با ویزای توریستی به کشور ترکیه سفر نموده اند و  قصد انجام کار در ترکیه را دارند می­ توانند نسبت به اخذ مجوز کار در کشور ترکیه اقدام نماید. برای این منظور فرد می­ بایست نامه پیشنهاد کاری کارفرمای خود را به همراه دیگر مدارک به اداره کار و تامین احتماعی ترکیه MLSS مراجعه نماید و درخواست مجوز کار ترکیه را نماید.

روند کاریابی در ترکیه

اداره کار و تامین اجتماعی پس از بررسی مدارک فرد مورد نظر پس از گذشت 90 روز نتیجه را به فرد اعلام خواهد نمود. افرادی که خارج از کشور ترکیه درخواست مجوز کار را می­ نمایند پس از تأیید درخواست وی فرد می ­تواند برای اخذ ویزای کاری ترکیه اقدام نماید و پس از ورود به خاک کشور ترکیه فرد می ­تواند با مراجعه به دفتر MLSS مجوز کار خود را اخذ و به انجام کار در این کشور بپردازد، ناگفته نماند اتباع خارجی قبل از دریافت ویزای کاری، مجوز کار ترکیه و اقامت این کشور اجازه انجام کار در کشور ترکیه را نخواهد داشت.

جستجوی کار در موسسات معتبر کاریابی در ترکیه

افراد از راه های مختلفی می­ توانند به جستجوی کار در ترکیه بپردازند. موسسات معتبر کاریابی در ترکیه مراجعه به رزونامه های محلی مراجعه و به سفارت ترکیه و… از جمله راه هایی هستند که فرد می­ تواند شغل مورد نظر خود را جستجو نموده و برای انجام کار در این کشور اقدامات لازم را انجام دهد. موسسات معتبر کاریابی در ترکیه وجود دارند که افراد می­ توانند بصورت آنلاین شغل مورد نظر خود را در این کشور بیایند.

اطلاعات این سایت ها روزانه بروزرسانی می­ شود و اکثر افراد خارجی و دانشجویان خارجی که مهاجرت به ترکیه را انتخاب نموده اند به راحتی می ­توانند کارهای پاره وقت و تمام وقت مورد نظر خود را بیایند. از جمله مهم ترین موسسات معتبر کاریابی در ترکیه عبارتند از LEARN 4 Good-TURKEY TALENT موسسه جابز ترکیه، موسسه کاریابی سازه های دریایی، موسسه فیر دوش، انجمن کاریابی ترکیه و برخی دیگر.

مراجعه به روزنامه های محلی ترکیه

افرادی که با اخذ ویزای توریستی به کشور ترکیه سفر نموده اند و قصد انجام کار در این کشور را دارند می ­توانند با مطالعه هفته نامه ها و روزنامه های محلی به جستجوی کار بپردازند. از طرفی این افراد می­ توانند بصورت حضوری و یا اینترنتی به شرکت های دولتی و خصوصی موجود در این کشور مراجعه نموده و درخواست انجام کار را نمایند. در صورتیکه موافقت بین فرد و کارفرما انجام شد، کارفرما درخواستی به وزارت کار و امور اجتماعی در ترکیه ارسال خواهد نمود و پس انجام مراحل اداری برای فرد ویزای کاری ترکیه صادر خواهد گردید.




مراجعه به سفارت ترکیه

یکی دیگر از راه های جستجوی کار در ترکیه مراجعه به سفارت خانه ترکیه می ­باشد. افراد با ارائه رزومه تحصیلی و شغلی خود به این اداره می­ توانند درخواست کار در ترکیه را نمایند. جستجوی کار از این طریق معمولاً 1 ماه طول خواهد کشید و در صورت موافقت سفارت این کشور با فرد، وی به کارفرماهای ترکیه ای معرفی می گردد. پس از انعقاد قرارداد با کارفرمای مورد نظر می ­توان مجوز کار این کشور را دریافت نماید. در صورتی که فرد به مدت 3 سال بطور مداوم در این کشور به انجام کار بپردازد، می­تواند برای اخذ تابعیت ترکیه اقدام نماید.

شرایط انجام کار در ترکیه

افرادی که به زبان ترکی تسلط دارند از شانس بیشتری برای یافتن کار برخوردار هستند. زیرا اکثر کارفرماهای ترکیه ای تمایل به استخدام افراد با تسلط به زبان ترکی دارند. ناگفته نماند این دسته افراد می­ توانند مشاغلی با دستمزدها و حقوق بالا را بیابند. اما افرادی که به زبان ترکی تسلط ندارند اکثر در مشاغلی با دستمزدهای پایین استخدام می­ گردند.

افراد اجازه دارند 46 ساعت در هفته به انجام کار بپردازند. همچنین کارمندان در ترکیه اجازه 14 روز مرخضی در سال با حقوق را دارند. بیشترین مشاغل در کشور ترکیه مربوط به بخش کشاورزی و صنعت توریستی در این کشور می­باشد و همچنین اقتصاد و در آمد کشور ترکیه نیز بر پایه صنعت کشاورزی و توریستی این کشور می باشد.

شرایط ویزای کار ترکیه در سال 2021

مهاجران خارجی در صورت تمایل به کار در ترکیه می بایستی از پسپورت معتبر و ویزای کاری ترکیه برخوردار باشند. اما همانند اکثر کشورهای غربی و اروپایی، شرط اخذ ویزای کار در کشور ترکیه هم داشتن پیشنهاد کار است. بر این اساس، شرایط اخذ ویزای کار ترکیه در سال 2021 به شرح ذیل است:

شرط سنی18 سال به بالا
شرط لازمداشتن کارفرما یا قرارداد کاری
هزینه درخواست13182 دلار آمریکا
مرجع رسیدگی و صدور ویزاوزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه
مدت اعتبار این ویزا3 تا 6 ماه الی 1 سال

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار ترکیه

افرادی که علاقمند به انجام کار در ترکیه هستند می ­بایست در ابتدا ویزای کاری ترکیه را اخذ نمایند تا بتوانند به این کشور سفر نمایند. برای اخذ ویزای کاری فرد باید مدارک زیر را به سفارت ترکیه در کشور خود ارائه نمایند:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات؛
  • ارائه مدرکی دال بر سابقه کاری؛
  • ارائه مدارک هویتی؛
  • ارائه گواهی عدم سوء سابقه کیفری؛
  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار به همراه 4 قطعه عکس؛
  • ارائه مدارکی دال بر پوشش هزینه زندگی در ترکیه؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل باتوجه به سطح آموزشی بالا، هزینه های مقرون به صرفه و نزدیک بودن به ایران انتخابی مناسب برای افرادی است که می خواهند در خارج از ایران مشغول به تحصیل شوند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: