مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار در استانبول

کار در استانبول

ترکیه یک کشور اوراسیایی در منطقه خاورمیانه بوده و از صنایع بومی و مدرنیته در زمینه اقتصادی بهره می برد که دامنه همچنان در حال افزایش است. گزارش هایی که در حوزه اقتصادی ترکیه به دست آمده، حاکی از آن است که در سال 2005 میلادی، تولیدات فراوان کشاورزی این کشور به قدری با افزایش رو به رو بوده است که توانست رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص دهد. حمل و نقل، ارتباطات و بانکداری از جمله حوزه های مهم اقتصادی این کشور به شمار می رود. صنعت توریسم یا گردشگری از صنایع مهم و اقتصادی ترکیه و شهر استانبول به شمار می رود و بستر مناسبی را برای رشد اقتصادی و اشتغال در ترکیه فراهم نموده است.

نحوه اخذ اجازه کار در استانبول در 2021

یک فرد خارجی برای کار در استانبول و دریافت اجازه کار در کشور ترکیه در سال 2021، ابتدا بایستی اقدامات لازم در جهت اخذ ویزای کار ترکیه را به عمل آورد. اما مدارک و اسناد خاصی در این زمینه مورد نیاز است که از سوی وزارت امور خارجه ترکیه و سفارت این کشور درخواست می گردد.

اولین و مهم ترین سند مورد نیاز، داشتن قرارداد همکاری با یکی از شرکت های ترکیه ای است. در واقع متقاضی برای مهاجرت به ترکیه از طریق کار می بایست از یکی از کارفرمایان ترکیه ای پیشنهاد همکاری رسمی و مورد تایید داشته باشد. در این صورت حداکثر ظرف مدت 30 روز کاری می توانید موفق به اخذ ویزای کار ترکیه شوید. موارد مهمی که ضروری است در قرارداد همکاری فیمابین متقاضی و کارفرما قید گردد، محل و نوع فعالیت می باشد. لذا باید مشخص گردد که فرد متقاضی در چه مکانی و در چه زمینه ای اشتغال می یابد.

شرایط کار در استانبول و آنکارا

سطح درآمد در استانبول حتی از پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا نیز بالاتر است و این موضوع در جدول ذیل نشان داده شده است:

نام شهرمتوسط درآمد ماهیانه 2021
آنکاراTRY8510
استانبولTRY9160

همچنین فرصت های شغلی بیشتری در استانبول وجود دارد هر چند آنکارا نیز به لحاظ شرایط کاری جزو بهترین نقاط ترکیه به حساب می آید. به علاوه در استانبول دانشگاه های با رنکینگ بهتری قرار دارند که فارغ التحصیل شدن از آن ها مزیت خیلی مهمی به حساب می آیند و فرآیند کاریابی در ترکیه را سهولت می بخشد. البته باید توجه داشت اگرچه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد، ضرورت دارد افراد علاوه بر زبان انگلیسی به زبان ترکی استانبولی هم تسلط کامل داشته باشند وگرنه برای کاریابی در استانبول و سایر شهرهای ترکیه با مشکل مواجه خواهند شد.




مدارک لازم برای اخذ ویزای کار ترکیه

به منظور اخذ ویزای کار ترکیه فرد باید از کارفرمای مورد نظر خود پیشنهاد شغلی داشته باشد. در نهایت وی باید قرارداد کاری را به همراه مدارک دیگری برای سفارت ترکیه ارسال نماید؛ برخی از مهم ترین مدارک در این راستا عبارت هستند از:

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار ترکیهتوضیحات
قرارداد کاریقرارداد کاری مربوطه باید توسط کارفرما و متقاضی کار امضا شود
رزومهرزومه باید به زبان انگلیسی یا ترکی تنظیم شود
ترجمه مدارکمدارکی که در رزومه به اخذ آن ها شده باید ترجمه رسمی شود
مدرک زبانمدرک زبان انگلیسی یا ترکی یا هر دو با توجه به موقعیت شغلی
گواهی عدم سوء پیشینهباید از پلیس بعلاوه 10 تهیه شده و ترجمه رسمی گردد
بیمهبیمه معتبر در ترکیه
هزینههزینه بررسی مدارک یعنی visa fee باید پرداخت گردد

شرایط تمدید قرارداد کاری و ویزا در استانبول 

همان طور که گفته شد کار در استانبول مستلزم دریافت ویزای کاری این کشور است و مدت اعتبار مشخصی است. قرارداد همکاری که به امضای شخص متقاضی و کارفرمای ترکیه ای می رسد، در اکثر مواقع به صورت 1 ساله است. اما پس از اتمام قرارداد در صورت توافق طرفین، قابلیت تمدید به مدت 3 سال را خواهد داشت. بنابراین ویزای وی نیز برای 3 سال دیگر تمدید می گردد.

برای تمدید ویزای کار ترکیه ضرورت دارد که فرد حداقل 2 هفته روز پیش از تاریخ انقضای ویزا، برای تمدید آن اقدام نماید. برخی افراد در نظر دارند که به صورت همزمان اقدام به دریافت ویزای کاری و ویزای تحصیلی ترکیه نمایند. در این مورد نیز لازم به ذکر است افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، صرفا می توانند ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ کنند و به صورت همزمان اجازه گرفتن ویزای کار این کشور را ندارند. ممکن است فردی در یکی از شرکت های ترکیه ای مشغول کار باشد. در این صورت پس از گذشت 5 سال می تواند به اقامت دائم و شهروندی این کشور دست یابد. مشروط بر این که بیمه وی از سوی کارفرما واریز گردد.

زبان استانبولی و ‌کار در استانبول 

یکی دیگر از موضوعاتی که برای کار در استانبول حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه گردد، تسلط و میزان توانایی فرد در زبان ترکی استانبولی است. از آنجا که مردمان ترکیه به زبان اصلی ترکی استانبولی صحبت می کنند، لذا ضرورت دارد که فرد خارجی برای اقامت در این کشور و اشتغال به کار یا تحصیل، به زبان ترکی استانبولی آشنایی کامل داشته باشد تا قادر به برقرار نمودن ارتباط با مردمان ترکیه در زندگی روزمره و همچنین ایجاد ارتباط در محل کار یا دانشگاه در این کشور باشد.

ناگفته نماند فردی که به زبان ترکی استانبولی تسلط کامل دارد، از نظر کارفرمایان ترکیه در راستای استخدام نیرو در اولویت قرار دارد. یافتن شغل در ترکیه و شهر استانبول از طرق مختلفی امکان پذیر است که شامل دعوتنامه همکاری از یکی از شرکت های ترکیه ای، مراجعه به سایت ها و موسسات کاریابی و یا جستجوی کار در نشریات و روزنامه های این کشور می گردد.




فهرستی از مراکز کاریابی در کشور ترکیه

مراجعه به موسسات کاریابی در ترکیه، آسان ترین راه جهت کار در استانبول می باشد. این موسسات با مجوز رسمی این کشور، لیستی از به روزترین درخواست های همکاری از سوی کارفرمایان را در اختیار دارند که با مراجعه به سایت های هر یک از آنها می توانید به جستجوی شغل مورد نظر خود بپردازید. مهم ترین مراکز کاریابی در کشور ترکیه عبارتند از:

  • Nunu
  • HRM Danışmanlık
  • Arbeitsvermittlung
  • Michael Page International Turkey
  • Manpower Genel Müdürlük
  • Mento
  • onster.com.tr
  • Alexander Hughes
  • LDS Danışmanlık İş Geliştirme
  • Profil International
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه
ده دلیل برای تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای تحصیل باتوجه به سطح آموزشی بالا، هزینه های مقرون به صرفه و نزدیک بودن به ایران انتخابی مناسب برای افرادی است که می خواهند در خارج از ایران مشغول به تحصیل شوند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: