مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

برخی از مشاغل تنها در بعضی از شهرهای این کشور وجود دارد و افرادی که قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارند باید ابتدا شغل مورد نظر خود را جستجو نموده و پس از آن درخواست ویزای کاری خود را به این کشور ارائه نماید. کشور ترکیه کشور توریستی محسوب می­ گردد و در این بخش نیز فرصت های شغلی بسیاری برای افراد وجود دارد. همانطور که می­ دانید شهروندان ایرانی اجازه دارند به مدت 3 ماه بدون اخذ ویزا به ترکیه سفر نمایند اما اجازه انجام کار در این کشور را ندارند و افرادی که قصد انجام کار در این کشور را دارند می بایست ویزای کاری ترکیه را اخذ نمایند.

شرایط عمومی کار در ترکیه در سال 2021

میزان ساعات کاری در کشور ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی کمی بیشتر است بگونه ای که ترک ها 45 ساعت در هفته به انجام کار می­ پردازند. همچنین کارمندان در این کشور اجازه دارند به مدت 14 روز بدون کسر حقوق برای ادامه تحصیل مرخصی اخذ نمایند و این باعث افزایش حقوق کارمندان در این کشور خواهد شد. به همین مهاجران زیادی علاقمند به انجام کار در این کشور هستند. افراد می­ توانند از راه های مختلفی به جستجوی کار در ترکیه بپردازند. اکنون مروری داریم بر شرایط کار در ترکیه در سال 2021 به شرح ذیل است:

شرایط عمومی کار در ترکیه 2021
جمعیت کل82 میلیون نفر
نرخ بیکاری در ترکیه 202113.9%
نرخ اشتغال در ترکیه 202145.5%
هفته کاری در ترکیه45 ساعت
حداقل دستمزد ماهانه در ترکیهTRY2558.40
دستمزد کارگران با مهارت بالاTRY2830.00
دستمزد کارگر با مهارت پایینTRY1380.00
سن بازنشستگی60 سال

 چگونگی اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

از جمله راه های جستجوی کار در ترکیه مراجعه به سایت های کاریابی در این کشور می ­باشد. ناگفته نماند فرصت های شغلی بسیار مناسبی برای دانشجویانی که تمایل به انجام کارهای دانشجویی در ضمن تحصیل دارند وجود دارد که این کارهای پاره وقت هر روزه بروز رسانی می­ شود و افراد براحتی می­ توانند شغل های مورد نظر خود را بیابند. از دیگر راه های جستجوی شغل در ترکیه مراجعه به روزنامه های محلی این کشور می ­باشد.

ناگفته نماند اکثر کارفرمایان ترکی علاقمند به استخدام نیروهایی هستند که به زبان ترکی تسلط دارند. از آنجایی که هزینه زندگی در کشور ترکیه مناسب است، حقوق و دستمزد در این کشور خیلی بالا نیست بطور میانگین حداقل دستمزد در این کشور TRY1671 (لیر) در ماه می ­باشد.




درخواست ویزای کار ترکیه

افراد برای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار نیاز به یک پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در ترکیه دارند. افرادی که از داخل کشور ترکیه برای اخذ ویزای کاری این کشور اقدام نموده اند می ­بایست تمامی مدارک خود را به همراه پیشنهاد کاری خود به اداره مهاجرت این کشور برای اخذ مجوز کار ارائه نماید و تازمانی که مهر و تأیید این اداره را اخذ ننموده است اجازه انجام کار در این کشور را نخواهد داشت. معمولاً نتیجه تأیید مجوز کار برای افراد به مدت 30 روز طول خواهد کشید. جزئیات ویزای کار ترکیه در سال 2021 از این قرار می باشد:

درخواست ویزای کار ترکیه
شرط لازمپیشنهاد کاری از کارفرمای اسپانسر
مدت اعتبارحداکثر یک سال
امکان تمدیدبله
امکان به همراه آوردن اعضای خانوادهبله

مدارک لازم برای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

افرادی که خارج از کشور ترکیه برای اخذ اقامت ترکیه از طریق کار درخواست نموده اند باید تمامی مدارک خود را به همراه پیشنهاد کاری به سفارت ترکیه ارائه داده و پس از اخذ ویزای کاری می­باید فرد بصورت حضوری به کشور ترکیه سفر نموده و مجوز انجام کار خود را از مقامات این کشور اخذ نماید. این پروسه معمولاً 90 روز طول خواهد کشید. مدارک لازم برای اخذ ویزای کار ترکیه عبارتنداز:

  • ارائه پاسپورت معتبر؛
  • ارائه 1 قطعه عکس؛
  • ارائه فرم پیشنهاد کاری؛
  • ارائه مدارک پزشکی فرد مبنی بر سلامت جسمانی وی؛
  • ارائه دفترچه اقامتی؛
  • ارائه کد ملی جمهوری ترکیه که مخصوص اتباع خارجی می باشد؛

تمدید اجازه کار در ترکیه

دولت ترکیه برای افرادی که قصد انجام کار در این کشور را دارند ابتدا یک مجوز کار 1 ساله صادر می ­نماید. پس از پایان اعتبار مجوز فرد در صورتی که وی تمایل به انجام کار در این کشور داشته باشد می ­تواند برای تمدید آن اقدام نماید. اگر شغل فرد از جمله مشاغل مورد نیاز کشور ترکیه باشد، مقامات این کشور مجوز کار فرد را تا 2 سال تمدید خواهد نمود. پس از پایان 2 سال به مدت 3 سال دیگر تمدید خواهد گردید. در صورتی که افراد به مدت 8 سال متوالی مجوز کار خود را تمدید نماید وی می­تواند برای اخذ مجوز کار دائم ترکیه اقدام نماید. بدین منظور فرد می­ بایست به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه که در آنکارا واقع است مراجعه نماید.

افرادی که علاقمند به خود اشتغالی در ترکیه هستند می­ بایست ابتدا به مدت 5 سال بدون وقفه در این کشور کار انجام داده باشند تا بتوانند مجوز انجام کار خود اشتغالی را اخذ نمایند. این دسته افراد بدین منظور می ­بایست تمامی مدارک خود را به وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا تسلیم نمایند. این اداره نیز تمامی مراحل کاری افراد را بررسی و پیگیری خواهد نمود.

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه در سال 2021 حدود 12% است یعنی فرصت های شغلی خیلی زیادی در این کشور وجود ندارد و خارجی ها اگر بخواهند در حوزه کاریابی موفق باشند باید مهارت های بهتری نسبت به ترکیه ای ها داشته باشند. به عنوان مثال فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر ترکیه یا تسلط به هر 2 زبان انگلیسی و ترکی استانبولی به صورت هم زمان می تواند مزیت بزرگی برای فرد جویای کار در ترکیه به شمار رود. مشاغل زیادی مورد نیاز کشور ترکیه می باشد اما در جدول ذیل برخی از پرمتقاضی ترین شغل ها معرفی شده اند:

برخی مشاغل مورد نیاز در ترکیهمتوسط حقوق ماهانه
حسابدارTRY5560
طراح گرافیکTRY4960
عکاسTRY4560
مهندس هوا و فضاTRY9710
مسئول کنترل ترافیک هواییTRY8520
خلبانTRY14200
معلم ابتداییTRY5510
معلم راهنمایی و دبیرستانTRY6190
مدیر فروشTRY13900
داروسازTRY10200




اخذ اقامت ترکیه از طریق کار با موسسات کاریابی

همانطور که پیش تر بیان نمودیم افراد از راه های مختلفی می­ توان به جستجوی کار در ترکیه پرداخت. موسسات کاریابی در ترکیه وجود دارد که افراد با مراجعه به این پورتال ها براحتی می­ توانند شغل مورد نظر خود را در ترکیه بیابند. از جمله مهم ترین سایت های کاریابی در کشور ترکیه عبارتند از:

  • www.Karyer.com
  • eleman.net
  • www.cvyolla.com
  • Sahebindan.com

شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق کار

اخذ اقامت از طریق کار در ترکیه از مزیت های مختص به خود برخوردار می باشد که می توان دریافت اقامت دائم این کشور پس از 8 سال، امکان اخذ تابعیت کشور ترکیه پس از 4 سال کار رسمی در این کشور، برخورداری از بیمه های درمانی در ترکیه که تمامی هزینه های درمانی فرد اشاره نمود. افراد با انجام کار در ترکیه بعنوان کارمندان بین المللی شناخته می­شوند و براحتی می ­توانند به دیگر کشورها سفر نمایند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
کار حین تحصیل در ترکیه
کار حین تحصیل در ترکیه

این قانون جدید کشور ترکیه حاکی از آن است که دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی که به‌دنبال دوره‌های رسمی از دانشگاه‌های معروف و شناخته‌شده هستند، دارای حق جستجوی کار و گرفتن اجازه‌ی کار در ترکیه می‌باشند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: