مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
لاتاری آمریکا

لاتاری آمریکا

آیا تا به حال شنیده‌اید که یک مهاجر در کشور شما درباره‌ی چگونگی 'برنده شدن در لاتاری' صحبت کند؟ لاتاری که همسایه‌ی شما درباره‌ی آن صحبت می‌کند، برنامه‌ی ویزای گوناگونی نژاد است که توسط وزارت امور خارجه‌ی آمریکا به‌عنوان راهی برای افزایش گوناگونی نژاد مهاجرانی اجرا می‌شود که برای زندگی، به آمریکا می‌آیند.

هر ساله، برنامه‌ی ویزای گوناگونی نژاد به 50000 نفر از افرادی که تصادفاً انتخاب شده‌اند- فقط از میان کشورهایی که مهاجران زیادی به آمریکا نمی‌فرستند- اجازه می‌دهد اقامت دائم (که معمولاً 'گرین کارت' نامیده می‌شود) دریافت کنند. این برنامه، راهی برای افراد و خانواده‌هایی است که هیچ راهی برای مهاجرت قانونی به آمریکا و دریافت گرین کارت ندارند.

ورود به لاتاری ویزای گوناگونی نژاد (که به لاتاری گرین کارت نیز معروف است)، شامل پُر کردن آنلاین یک فُرم ساده است و هزینه‌ای برای شما در پی ندارد. شما می‌توانید هر سال از اوایل اُکتبر تا اوایل ماه نوامبر در لاتاری شرکت کنید. برندگان به‌شکل تصادفی توسط کامپیوتر انتخاب می‌شوند و آن‌ها و خانواده‌های نزدیک آن‌ها، گرین کارت دریافت می‌کنند.

تاثیر کشور محل تولد در لاتاری

برای واجد شرایط شدن و شرکت در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد، شما باید در کشوری متولد شده باشید که در طول 5 سال گذشته، کمتر از 50000 مهاجر به آمریکا فرستاده است. سالانه در فهرست کشورهای واجد شرایط برای ویزای گوناگونی نژاد، تغییراتی ایجاد می‌شود، اما کانادا، چین، هند، مکزیک و انگلستان هرگز در این فهرست قرار نمی‌گیرند، چون این کشورها تعداد زیادی مهاجر به آمریکا می‌فرستند.

اگر کشور زادگاه شما واجد شرایط قرار گرفتن در این فهرست نیست، دو راه هست که می‌توانید واجد شرایط شرکت در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد شوید:

  • اگر همسر شما در یک کشور واجد شرایط (شرکت در قرعه‌کشی) متولد شده باشد، می‌توانید از طریق همسرتان درخواست دهید و در درخواست خود، کشور تولد همسرتان را انتخاب کنید.
  • اگر هیچ‌ یک از والدین شما ساکن قانونی کشور محل تولد شما نباشند، می‌توانید کشور محل تولد مادر یا پدر خود را انتخاب کنید.

تاثیر تحصیلات در لاتاری

دومین شرط مهم برای متقاضیان اخذ ویزای گوناگونی نژاد این است که طبق تعریف وزارت کار آمریکا، باید حداقل دارای مدرک دبیرستان یا حداقل دارای دو سال سابقه‌ی کار در پنج سال گذشته در حرفه‌ای باشند که حداقل به دو سال آموزش نیاز دارد.

شرایط عمومی پذیرش لاتاری

اگر در لاتاری گرین کارت انتخاب شدید، شما و اعضای خانواده‌تان باید دارای شرایطی مشابه سایر متقاضیان گرین کارت در آمریکا باشید. سوابق کیفری خاصی می‌تواند شما را فاقد صلاحیت دریافت گرین کارت کند. چند بیماری پزشکی هم هست که می‌تواند گرفتن گرین کارت را برای شما مشکل یا غیرممکن سازد.

اگر من با یک شهروند آمریکایی ازدواج کرده باشم یا دارای روابط خانوادگی دیگری در آمریکا باشم، چطور؟

اگر با یک شهروند آمریکایی ازدواج کرده باشید، می‌توانید برای قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد درخواست دهید. با این حال، فایده‌ی چندانی در انجام این کار وجود ندارد، چون تقریباً همیشه می‌توانید با درخواست اخذ گرین کارت با پایه‌ی ازدواج، زودتر به آمریکا برسید.

اگر یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی شما می‌تواند از گرین کارت شما حمایت کند، درخواست دادن برای لاتاری ویزای گوناگونی نژاد برای شما همچنان می‌تواند ارزشمند باشد. برخی از انواع و گروه‌‌های مهاجرتی مبتنی بر خانواده- برای مثال، خواهر و برادر با تابعیت آمریکایی- مدت زمان زیادی طول می‌کشد و اگر برنده‌ی لاتاری ویزای گوناگونی نژاد شوید، می‌توانید خیلی زودتر به آمریکا بیایید.

چگونه باید درخواست داد

ورود به قرعه‌ کشی لاتاری

شرکت در لاتاری نسبتاً آسان است. از اوایل ماه اکتبر تا اوایل ماه نوامبر، شما فُرمی را در وب‌سایت وزارت خارجه‌ی آمریکا پُر می‌کنید. فهم و درک اکثر سوالات ساده است. با این حال، به این چند نکته‌ی مهم توجه کنید:

برای 'کشور محل تولد'، کشوری که در آن متولد شده‌اید و نه محل زندگی فعلی‌تان را ثبت کنید. اگر نام این کشور هم‌اکنون از نام آن در زمان تولدتان متفاوت است، از نام فعلی کشور استفاده کنید.

برای 'کشور واجد شرایط'، یا کشور محل تولد خود را ذکر کنید یا اگر واجد شرایط استفاده از کشور محل تولد همسر یا والدین خود هستید، آن کشور را ثبت کنید. کشوری که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنید، به این بخش بی‌ربط است.

همسرتان: شما باید همسر خود را نیز ذکر کنید، حتی اگر او با شما زندگی نمی‌کند و قصد مهاجرت با شما را هم ندارد.

فرزندان شما: شما باید همه‌ی فرزندان بیولوژیک خود و همه‌ی فرزندخوانده‌های خود را جدا از سن‌شان ثبت کنید. شما همچنین باید همه‌ی فرزندخوانده‌های زیر 21 سال خود را ذکر کنید، حتی اگر با والدین آن‌ها دیگر رابطه‌ی زناشویی ندارید.

وقتی درخواست خود را ارسال می‌کنید، ضروری است که شماره‌ی تائید خود را حفظ کنید، چون این تنها راهی است که می‌توانید بفهمید آیا انتخاب شده‌اید یا نه.




انتخاب و اطلاع‌ رسانی برندگان لاتاری

برندگان لاتاری ویزای گوناگونی نژاد تصادفاً توسط یک برنامه‌ی کامپیوتری انتخاب می‌شوند و تعداد مشخصی از ویزا به هر منطقه از جهان اختصاص داده می‌شود و هیچ کشوری بیش از 7 درصد از این ویزا را در سال دریافت نمی‌کند.

اگرچه تاریخ‌های دقیق آن متفاوت است، افرادی که در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد شرکت کرده‌اند، می‌توانند وضعیت درخواست خود را از اوایل ماه مه سال بعد از ارائه‌ی درخواست‌شان، با استفاده از لینک Entrant Status Check در صفحه‌ی وب این ویزا بررسی کنند. به همین دلیل است که ذخیره این شماره‌ی تائید بسیار مهم است: بدون آن، متوجه نخواهید شد که انتخاب شده‌اید یا نه.

اگر در قرعه‌ کشی گرین کارت انتخاب شده‌اید، مهم است که سریع عمل کنید، حتی اگر یک سال یا بیشتر طول بکشد تا بتوانید به آمریکا بیایید. دو دلیل برای اقدام فوری وجود دارد: اول اینکه، درخواست شما باید بررسی شود و ویزای شما باید تا پایان سال مالی که برای آن انتخاب شده‌اید صادر شود. دوم اینکه، تعداد افرادی که برای ویزای گوناگونی نژاد انتخاب می‌شوند، بیشتر از ویزاهای موجود است و اگر تا آخرین لحظه منتظر بمانید، ممکن است ویزایی باقی نماند.

وقتی به شما اطلاع داده می‌شود که ویزای گوناگونی نژاد دریافت کرده‌اید، یک رتبه‌ی عددی دریافت خواهید کرد که به شما می‌گوید چه زمانی می‌توانید برای ویزای خود درخواست دهید. در اواخر ماه ژوئیه، می‌توانید بولتن ویزای وزارت خارجه‌ی آمریکا را بررسی کنید تا ببینید چه زمانی می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید. نخستین ویزاها در 1 اکتبر، اولین روز سال مالی دولت آمریکا صادر می‌شود و شما می‌توانید درخواست خود را حداکثر 90 روز قبل ارسال کنید.

اگر خارج از آمریکا حضور دارید

اکثر افرادی که برای ویزای گوناگونی نژاد انتخاب می‌شوند، در آمریکا حضور ندارند و از طریق کنسولگری آمریکا در کشور زادگاه خود، درخواست گرین کارت می‌دهند. به‌محض اطلاع از این فرایند، باید فُرم DS-260 را به مرکز ملی ویزا ارسال کنید. پس از بررسی درخواست‌تان، این درخواست به کنسولگری آمریکا ارسال می‌شود که زمان مصاحبه‌ی اخذ ویزا را تعیین می‌کند. اگر تمام شرایط را داشته باشید، در مصاحبه‌، ویزای مهاجرت‌تان تائید خواهد شد.

اگر در آمریکا حضور دارید

بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد، اگر در آمریکا در وضعیت مهاجرت موقت (که در اصطلاح تخصصی مهاجرت، به آن 'وضعیت غیرمهاجر' گفته می‌شود) قرار دارید، از طریق سرویس خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده‌ی آمریکا (USCIS) و پُر کردن فُرم I-485، باید درخواست گرین کارت دهید. براساس بولتن ویزا و به‌محض در دسترس بودن ویزا، باید درخواست خود را ارسال کنید.

پیشگیری از کلاهبرداری

متاسفانه، برنامه‌ی ویزای گوناگونی نژاد گاهاً توسط کلاهبرداران به‌عنوان روشی برای کلاهبرداری از مهاجران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به ذکر چند نکته برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های شایع مربوط به این ویزا می‌پردازیم:

ورود به قرعه‌کشی ویزای گوناگونی نژاد رایگان است. هرکسی که ادعا کرد از طرف وزارت خارجه‌ی آمریکا باید هزینه‌ای از شما دریافت ‌کند، در حال کلاهبرداری از شماست.

وزارت خارجه‌ی آمریکا، برندگان قرعه‌کشی را از طریق پُست یا ایمیل مطلع نمی‌سازد. تنها راهی که می‌توانید بفهمید آیا انتخاب شده‌اید یا نه این است که درخواست خود را با استفاده از Entrant Status Check بررسی کنید.

ورود به قرعه‌ کشی ویزای گوناگونی نژاد همچون ورود به هر قرعه‌کشی دیگری است- شانس برنده شدن زیاد نیست- اما اگر خوش‌شانس باشید، می‌تواند راهی برای ورود شما به آمریکا باشد، حتی اگر هیچ ارتباط خانوادگی یا شغلی با آمریکا ندارید. اگر با یک شهروند آمریکا ازدواج کرده‌اید، درخواست گرین کارت ازدواج، تقریباً گزینه‌ی بهتری برایتان به‌ حساب می‌آید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
کار در حین تحصیل در آمریکا
کار در حین تحصیل در آمریکا

با برنامه ی work/study می توانید در حین تحصیل در امریکا کار کنید، و اگر دانشجوی مقطع ارشد باشید فرصت های شغلی بسیار خوبی خواهید داشت ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: