مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل ارشد در کره جنوبی

راهنمای جامع تحصیل ارشد در کره جنوبی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی، فرصتی مناسب و فوق‌العاده برای مشارکت در یکی از سرزنده‌‌ترین و سریع‌ترین بخش‌های آموزش عالی در جهان مُدرن است. دانشگاه‌های کره‌جنوبی، رتبه‌های بین‌المللی بالایی دارند و موفقیت صادرات کره‌جنوبی در شاخه‌های گوناگون باعث شده تا دانشجویان خارجی بیشتری برای کمک به پیشبرد نوآوری‌های آینده به‌دنبال تحصیل در این کشور باشند. این مقاله شامل تمام اطلاعات ضروری است که باید در مورد مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی بدانید، از هزینه‌های تحصیل و بورسیه‌ها گرفته تا رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و شرایط ویزا.

فرصت‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی- چه فرصت‌هایی برای سال 2022ارائه می‌شود؟

با توجه به کالاهای مصرفی دارای تکنولوژی بالا که نحوه‌ی سفر، ارتباطات و مصرف اطلاعات مردم را تغییر داده و با توجه به موسیقی پاپ این کشور که پلتفورم‌های قدیمی و جدید رسانه‌ها را تسخیر کرده، منصفانه است که بگوییم کره‌جنوبی در جهان مُدرن، جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است. در نتیجه، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی برای فارغ‌التحصیلانی که به‌دنبال تجربیات هیجان‌انگیز و ارزشمند تحصیل در خارج از کشور زادگاه‌شان هستند، بسیار مناسب است. دانشگاه‌های کره‌جنوبی به انجام تحقیقاتی کمک کرده‌اند که پیشرفت‌های بزرگ این کشور را در شاخه‌‌های فن‌آوری پیشرفته به‌دنبال داشته و این پیشرفت‌های بزرگ به‌معنای برنامه‌های آموزشی بسیار تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد است. چند دلیل که باید به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کره جنوبی فکر کنیم، از این قرار است:

  • چشم‌انداز بین‌المللی- حدود 30 درصد از دوره‌های دانشگاهی در کره‌جنوبی به‌زبان انگلیسی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده‌ی تلاش این کشور در جهت بین‌المللی شدن است.
  • عملکرد تحصیلی- کره‌جنوبی به سیستم آموزشی خود افتخار می‌کند و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور به شما این شانس را می‌دهد که این تجربه را داشته باشید.
  • بورسیه‌های تحصیلی- دولت کره‌جنوبی سالانه از حدود 2000 دانشجوی خارجی حمایت مالی می‌کند.
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی- جزئیات مهم
ویژگی ها اطلاعات ها
دانشگاه‌ها
376
قدیمی‌ترین دانشگاه دانشگاه Sungkyunkwan (1398)
دانشجویان خارجی
84749
طول دوره‌ی تحصیل
یک تا سه سال
هزینه‌های متوسط
1100 تا 20900 دلار آمریکا
سال تحصیلی
از مارس تا فوریه




دانشگاه‌های کره‌جنوبی

در 50 سال گذشته، سیستم آموزش عالی در کره‌جنوبی به‌سرعت رشد یافته و هم‌اکنون، چندین نوع موسسه‌ی آموزشی، دوره‌های تحصیلی دانشگاهی را در این کشور برگزار می‌کنند. به‌عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد، شما غالباً به دانشگاه‌های تحقیقاتی علاقه‌مند خواهید شد (کالج‌های فنی تخصصی‌تر، دانشگاه‌های صنعتی و دانشگاه‌های آموزشی عموماً دارای مقطع کارشناسی یا معادل آن هستند).

دانشگاه‌های داخلی

دانشگاه‌های کره‌جنوبی یا موسسات خصوصی هستند یا دانشگاه‌های دولتی (ملی) که توسط دولت یا نمایندگان محلی آن اداره می‌شوند. دانشگاه‌های خصوصی، هزینه‌های بالاتری از دانشجویان خود دریافت می‌کنند، اما هر دو نوع موسسه‌ی آموزشی، برنامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی ارائه می‌دهند و در رتبه‌بندی‌های داخلی و بین‌المللی، از رتبه‌های ‌خوبی برخوردار هستند.

دانشگاه‌های بین‌المللی

در سال‌های اخیر، دانشگاه‌های داخلی کره‌جنوبی با تعداد زیادی از دانشگاه‌های بین‌المللی ارتباطات آموزشی برقرار کرده‌اند و بسیاری از این موسسات آموزشی بین‌المللی، در پردیس دانشگاه Songdo Global که توسط دانشگاه Yonsei در سئول اداره می‌شود، میزبانی می‌شوند. Songdo از شعبه‌های دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY)، دانشگاه گنت، دانشگاه جورج میسون و دانشگاه یوتا میزبانی می‌کند.

مدارس تحصیلات تکمیلی

به‌عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی، احتمالاً در یکی از مدارس تحصیلات تکمیلی این کشور مستقر می‌شوید. برخی از این مدارس تحصیلات تکمیلی وابسته به دانشگاه‌های بزرگ‌تری هستند، در حالیکه برخی دیگر مستقلاً فعالیت می‌کنند. تعداد زیادی از این مدارس عمدتاً بر آموزش در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های تخصصی تمرکز می‌کنند، هر چند برخی از آن‌ها فرصت ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا نیز ارائه می‌دهند.

اعتبارسنجی دانشگاه‌های کره‌جنوبی

اعتبارسنجی دانشگاه‌های کره‌جنوبی همچنان در حال رشد است تا با توسعه‌ی سریع بخش آموزش عالی در این کشور سازگار شود. در حال حاضر، شورای آموزش دانشگاهی کره‌جنوبی به‌عنوان یک سازمان خصوصی عمل می‌کند و عملکرد تعداد زیادی از موسسات عضو، از جمله اکثر دانشگاه‌های برتر این کشور را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

شهرت کره‌جنوبی در حوزه‌ی عملکرد دانشگاه‌های آن، در سه رتبه‌بندی اصلی بهترین دانشگاه‌های جهان منعکس شده است. چندین موسسه‌ی آموزشی در کُره‌جنوبی، در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند.

5 دانشگاه برتر کره‌جنوبی در سال 2021
دانشگاه THE 2021 QS 2021 ARWU 2020
دانشگاه ملی سئول 60 37
101-150
موسسه‌ی علوم و فن‌آوری پیشرفته‌ی کره‌جنوبی (KAIST) 96 39 201-300
دانشگاه Sungkyunkwan (SKKU) 101 88
201-300
دانشگاه علم و صنعت پوهانگ (POSTECH) 151 77
301-400
دانشگاه کره‌جنوبی 167 69
201-300




انواع دوره‌های تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی معمولاً حداقل به دو سال تحصیل نیاز دارد. محتوای دوره‌ی بین موسسات و رشته‌های مختلف متفاوت خواهد بود، اما در کل، باید انتظار داشته باشید که قبل از گذراندن امتحان نهایی، دوره‌های تحصیلی را با 24 واحد درسی (تقریباً معادل 48 واحد ECTS که توسط دانشگاه‌های سیستم بولونیا استفاده می‌شود)، پاس کنید. در نهایت، از شما خواسته می‌شود که قبل از اعطای مدرک، یک پایان‌نامه‌ی تحقیقی ارائه دهید که باید به ارزیابی سه یا چند نفر برسد. دوره‌های نسبتاً طولانی ثبت‌نام و شیوه‌های گوناگون ارزیابی می‌تواند تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی را نسبتاً دشوار سازد، اما شما صاحب مدرکی خواهید شد که صلاحیت گسترده‌ای را در رشته‌ی شما و همچنین آمادگی برای تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد.

سال تحصیلی

سال تحصیلی در کره‌جنوبی به دو ترم تقسیم می‌شود که از ژوئیه تا آگوست و از دسامبر تا فوریه دارای تعطیلات است. اگر دوست دارید در تعطیلات فصلی به خانه بروید و به دیدار خانواده بشتابید یا در داخل کره‌جنوبی سفر کرده و به گشت و گذار و تفریح بپردازید، تعطیلات طولانی زمستانی ممکن است برای‌تان جذاب باشد. با این حال، آب و هوای کره‌جنوبی می‌تواند به اندازه‌ی چشم‌اندازها و جاذبه‌های آن هیجان‌انگیز باشد: تابستان‌های گرم با یک فصل کوتاه موسمی همراه است و دما در زمستان، به‌میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی

تحصیلات دانشگاهی در کره‌جنوبی ممکن است نسبتاً گران به‌نظر برسد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ هزینه‌ی اضافی از دانشجویان خارجی دریافت نمی‌شود. دولت کره‌جنوبی همچنین مشتاق جذب دانشجویان خارجی است و بورسیه‌ی تحصیلی و بورسیه‌های ویژه‌ای در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه‌های تحصیلی بین موسسات گوناگون متفاوت است، اما دوره‌های موضوعی همچون پزشکی معمولاً گران‌تر هستند (و تحصیل در آن‌ها زمان طولانی‌تری را طلب می‌کند)، در حالیکه دوره‌های علوم انسانی معمولاً هزینه‌های کمتری به‌همراه دارند. اعداد زیر هزینه‌های تقریبی تحصیلات تکمیلی در کره‌جنوبی است:

  • دانشگاه‌های ملی (هر ترم): 2،800،000 وون (2400 دلار آمریکا)- 5،740،000 وون (4،950 دلار آمریکا)
  • دانشگاه‌های خصوصی (هر ترم): 4،280،000 وون (3،680 دلار آمریکا)- 7،880،000 وون (6،770 دلار آمریکا)

به‌یاد داشته باشید که هزینه‌ها غالباً ترمی محاسبه می‌شود- هزینه‌ی یک سال تحصیلی کامل، دو برابر این مبالغ خواهد بود.

دیگر هزینه‌های تحصیل ارشد در کره جنوبی

هزینه‌های درخواست معمولاً بین 70000 تا 170000 وون (60 تا 150 دلار آمریکا) است و بیمه‌ی خدمات درمانی ملی (NHI) نیز الزامی است و هزینه‌ی آن، حدود 21000 وون (20 دلار آمریکا) در ماه است. هزینه‌ی دوره‌ی زبان معمولاً حدود 850000 وون (800 دلار آمریکا) برای یک دوره‌ی سه هفته‌ای فشرده یا 1500000 وون (1400 دلار آمریکا) برای یک دوره‌‌ی ده هفته‌ای است.

بورسیه‌ها و کمک‌های مالی برای تحصیل ارشد در کره جنوبی

دانشگاه‌های کره‌جنوبی عموماً مشتاق تشویق دانشجویان خارجی با کیفیت بالا هستند و ممکن است کمک‌های مالی کامل یا جزئی را در اختیار این دانشجویان قرار دهند. با این حال، مطابق با رویکرد کره‌جنوبی در زمینه‌ی آموزش و تحصیل، این بورسیه‌ها بسیار رقابتی هستند و شما باید خیلی زود در مورد آن‌ها تحقیق کنید. دولت کره‌جنوبی نیز بورسیه‌های خود را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد:

  • برنامه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی دولت کره‌جنوبی- توسط وزارت آموزش این کشور ارائه می‌شود و هزینه‌های کلی و همچنین برخی از هزینه‌های سفر و زندگی را دربرمی‌گیرد و کل دوره‌ی کارشناسی ارشد را پوشش می‌دهد.
  • برنامه‌ی حمایتی از دانشجویانی که خود تامین هزینه‌های‌شان را برعهده دارند- این بورسیه، میزان محدودی از هزینه‌های زندگی را در ماه، به‌مدت یک سال، پوشش می‌دهد.




درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی

دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کره‌جنوبی ممکن است در هر دو ترم بهار و پاییز که سال تحصیلی کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهند، آغاز شود. برای ورود به دوره‌ای که در ماه مارس شروع می‌شود، باید بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر درخواست دهید. برای ورود به دوره‌ای که در ماه سپتامبر آغاز می‌شود، دوره‌ی درخواست از ماه مه تا ژوئن خواهد بود. شما معمولاً می‌توانید مستقیماً برای پذیرش در دانشگاه انتخابی خود اقدام کنید، اما دولت کره‌جنوبی به دانشجویان خارجی که در وب‌سایت StudyinKorea ثبت‌نام کنند، خدمات آنلاین ارائه می‌دهد.

صلاحیت‌ها

شرایط هر موسسه‌ی آموزشی ممکن است متفاوت باشد، اما شما باید دارای مدرک کارشناسی باشید یا انتظار داشته باشید که قبل از شروع مقطع کارشناسی ارشد خود، مدرک کارشناسی‌تان را دریافت کنید. فرهنگ آموزش و تحصیل در کره‌جنوبی، بسیار رقابتی است و پذیرش در برخی از دوره‌ها (به‌ویژه در دانشگاه‌های برتر داخلی) ممکن است شما را ملزم به داشتن یک مدرک درجه‌ی یک (یا معادل آن) در کنار مدرک کارشناسی‌تان کند.

شرایط پذیرش دیگر

استانداردهای اولیه‌ی پذیرش برای همه‌ی دانشگاه‌ها توسط دولت کره‌جنوبی تنظیم شده است، اما خود موسسات آموزشی، آزادی زیادی برای ارزیابی داوطلبان بر اساس معیارهای خود دارند. اکثر موسسات آموزشی از شما می‌خواهند که اسناد زیر را به‌عنوان بخشی از درخواست خود ارسال کنید:

  • یک نسخه‌ی تکمیل‌شده از فُرم درخواست موسسه‌ی آموزشی‌تان
  • معرفی شخصی و طرح کلی برنامه‌ی مطالعاتی‌تان
  • یک توصیه‌نامه که معمولاً توسط یکی از اعضای هیات علمی موسسه‌ای ارائه شده که مدرک کارشناسی‌تان را به شما اعطاء کرده است.
  • مستندات سوابق تحصیلی موجودتان
  • مدرکی دال بر ملیّت‌تان (یک کپی گذرنامه معمولاً کافی است).
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی و/یا زبان کُره‌ای
  • همچنین باید مدرکی دال بر توانایی مالی‌تان ارائه داده و نشان دهید که پول کافی برای هزینه‌‌های تحصیل و زندگی در کره‌جنوبی دارید. دولت کره‌جنوبی مدرکی دال بر موجودی بانکی شما به ارزش 17،465،000 وون (15،000 دلار آمریکا) نیاز دارد. اگر حامی مالی از شما حمایت مالی می‌کند، ممکن است لازم باشد مدرکی دال بر اشتغال او ارائه دهید.

دوره‌های عملی (همچون دوره‌های هنرهای خلاق یا رشته‌های تربیت‌بدنی) ممکن است به نمونه‌ی کار شما یا مدارک دیگری که صلاحیت شما را برای پذیرش در این دوره‌ها نشان دهد، نیاز داشته باشد.

شرایط زبانی تحصیل ارشد در کره جنوبی

کره‌جنوبی تمایل دارد که آموزش عالی خود را بین‌المللی سازد و بسیاری از دوره‌ها هم‌اکنون کاملاً یا بخشی از آن به‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شود. این امر به‌ویژه در مدارس تحصیلات تکمیلی صدق می‌کند. با این حال، ممکن است برخی از دوره‌ها همچنان به زبان کُره‌ای نیاز داشته باشد و شما باید از قبل بدانید که شرایط زبانی برنامه‌ی کارشناسی ارشد شما (اگر وجود دارد) چیست. در صورت لزوم، ممکن است از شما خواسته شود که در آزمون مهارت زبان کُره‌ای (TOPIK) شرکت کنید. نمره‌ی معمول در این موارد، نمره‌ی سطح 3 یا بالاتر است.

کره‌جنوبی خود دارای یک سنت قوی انگلیسی زبان است و زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم اجباری در سیستم آموزشی این کشور تدریس می‌شود. بنابراین، بعد از مدتی زندگی در کره‌جنوبی، متوجه خواهید شد که بسیاری از افرادی که ملاقات می‌کنید، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. با این حال، کسب تجربه با یک زبان جدید، یک فرصت بسیار ارزشمند برای افزایش رزومه‌ی خود به‌هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است. اگر می‌خواهید از این امتیاز استفاده کنید یا اگر فقط می‌خواهید زبان کُره‌ای مورد نیاز برای دوره‌ی تحصیلی خود را تقویت کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که دانشگاه شما دوره‌ی آموزش زبان کُره‌ای را برای دانشجویان خارجی برگزار می‌کند. این دوره‌ها معمولاً به‌صورت دوره‌های فشرده‌ی سه هفته‌ای یا دوره‌‌های طولانی‌تر ده هفته‌ای برگزار می‌شود.

ویزا و مهاجرت برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی

کره‌جنوبی مشتاق جذب دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد است، اما سیستم اعطای ویزای آن، دارای شرایط خاصی است و هنگام درخواست، باید مطمئن شوید که مدارک گوناگونی را تهیه کرده‌اید. در مراحل خاصی از سیستم مهاجرت در کره‌جنوبی، ممکن است از حمایت مالی یک نهاد برخوردار شوید و دفتر بین‌الملل دانشگاه شما می‌تواند در این مورد کمک‌های شایان توجهی به شما داشته باشد.

شرایط ویزا تحصیلی کره جنوبی

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی که در مقطع کارشناسی ارشد در کره‌جنوبی تحصیل می‌کند، شما معمولاً نیاز به اخذ ویزا برای برنامه‌ی آموزشی پیوسته‌ی (D-2) دارید. شما باید درخواست خود را با تماس با سفارت کره‌جنوبی در کشور خود شروع کرده و مدارک زیر را برای ارائه آماده کنید:

  • گذرنامه‌ی معتبر برای مدت اقامت‌تان در کره‌جنوبی
  • فُرم تکمیل‌شده‌ی درخواست ویزا
  • هزینه‌ی بررسی معادل 60 دلار آمریکا برای یک‌بار ورود یا 90 دلار آمریکا برای ویزای چند بار ورود.
  • تائیدیه‌ی پذیرش در برنامه‌ی تحصیلی‌تان که توسط موسسه‌ی شما فراهم شده و مدرکی دال بر تشخیص استعداد و توانایی مالی‌تان.
  • گواهی سوابق تحصیلی و مدارک تحصیلی‌تان.
  • تائیدیه‌ی مالی که نشان می‌دهد منابعی معادل حداقل 17،465،000 وون (15000 دلار آمریکا) برای تحصیل خود در اختیار دارید. این می‌تواند به‌صورت مانده‌ی حساب بانکی فعلی‌تان و/یا تائید بودجه یا سایر حمایت‌های مالی‌تان باشد.

ثبت‌نام ارشد در کره جنوبی

شما (یا نماینده‌ی مورد تائید از دانشگاه‌تان) باید 90 روز پس از ورود به کره‌جنوبی، به اداره‌ی مهاجرت منطقه‌ی خود مراجعه کنید. در آنجا می‌توانید برای کارت ثبت‌نام اتباع خارجی درخواست دهید که باید در طول اقامت خود، همیشه همراه داشته باشید. هزینه‌ی صدور این کارت 10000 وون (تقریباً 10 دلار آمریکا) است و شما باید به‌عنوان بخشی از درخواست خود، گواهی ثبت‌نام در دانشگاه‌تان، گذرنامه و عکسی در اندازه‌ی پاسپورت خود ارائه دهید. همچنین باید سفارت کشور خود در کره‌جنوبی را از ورود خود مطلع سازید. در صورت تمایل به خروج و ورود مجدد به کره‌جنوبی در طول دوره‌ی تحصیل‌تان، باید یک فُرم گزارش از دانشگاه خود ارسال کنید که خروج موقت شما را تائید کند. غیبت در طول مدت اعتبار ویزای‌تان معمولاً نباید بیش از 30 روز باشد، اما سفرهای مورد نیاز برنامه‌ی تحصیلی‌تان از این قاعده مستثناست. در این موارد، نیازی به تائید یکی از اعضای هیئت علمی مربوطه دارید.

مراحل بعدی

اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاهی در کره‌جنوبی، به شما این امکان را می‌دهد تا در مقطع دکترا در کره‌جنوبی یا کشورهای دیگر تحصیل کنید و شما برای کار در شاخه‌‌های مرتبط با فن‌آوری‌های پیشرفته که این کشور در سطح بین‌المللی به آن شهرت دارد، آماده می‌شوید. جدا از تخصص‌تان، تجربیات شما به‌عنوان دانشجوی کارشناسی ارشدی که در خارج از زادگاه خود تحصیل می‌کند، سازگاری شما را نشان می‌دهد و ممکن است برای کارفرمایانی که در آسیا تجارت می‌کنند، جذابیت داشته باشد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

بورسیه دانشگاه KAIST کره جنوبی 2022
بورسیه دانشگاه KAIST کره جنوبی 2022

در حال حاضر طرح های بورسیه تحصیلی بسیار مشهور دانشگاه KAIST کره جنوبی برای سال 2022 آغاز شده اند. دانشگاه KAIST حدود 300 بورسیه تحصیلی برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. این بورسیه تحصیلی کره جنوبی تمامی هزینه ها را به طور کامل پوشش می دهد. ...

بیشتر بخوانید
برترین دانشگاه های کره جنوبی 2022
برترین دانشگاه های کره جنوبی 2022

کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از چهار اقتصاد بزرگ آسیایی شناخته می‌شود و اقتصاد آن مبتنی بر رشد سریع در بخش‌های آموزش، تکنولوژی و گردشگری است. امروزه تعداد بیشتر و بیشتری از دانشجویان تحصیل در کره‌جنوبی را انتخاب می‌کنند و این کشور اخیراً افزایش چشمگیری در ثبت‌نا ...

بیشتر بخوانید
فرآیند پذیرش کره جنوبی
فرآیند پذیرش کره جنوبی

برای کشوری با چنین شهرت بین‌المللی بالا در حوزه‌ی آموزش عالی، عجیب است که کره‌جنوبی پورتال درخواست ملی ندارد و به‌جای آن، درخواست‌ها توسط خود مدارس اداره می‌شود. اکثر درخواست‌‌ها آنلاین ارسال می‌شود، اما بسیاری از مدارس درخواست‌ها را از طریق پُست نیز می‌پذ ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: