مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل کارشناسی ارشد آلمان 2022

تحصیل کارشناسی ارشد آلمان 2022

با یک اقتصاد قوی که از یک سیستم آموزش عالی تاریخی و تعداد زیادی دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند، جای تعجب نیست که آلمان، یکی از مقاصد برتر برای تحصیلات تکمیلی در اروپا باشد. جز بریتانیا یا آمریکا، آلمان بیش از هر کشور دیگری، دانشگاه‌های برتر را در خود جای داده است. نکته‌ی مهمتر آنکه، اکثر دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان، هیچ هزینه‌‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. این مقاله، اطلاعات دقیق و به‌روزی را در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان برای سال تحصیلی 22-2021 و همچنین نحوه‌ی عملکرد سیستم دانشگاهی در آلمان همراه با اطلاعاتی در مورد درخواست‌های پذیرش و ویزای دانشجویی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ما همچنین به تاثیر ویروس کرونا بر دانشجویان در آلمان نیز توجه کرده‌ایم.

فرصت‌های کارشناسی ارشد در آلمان- چه دوره‌هایی برای سال 2022 ارائه می‌شود؟

هر کشوری نمی‌تواند به‌تنهایی خود را 'سرزمین ایده‌ها' بنامد و کشورهای کمی هستند که به داشتن بهترین متفکران تاریخ افتخار کنند. از فلسفه‌ی امانوئل کانت تا فیزیک نظری آلبرت انیشتین و ورنر هایزنبرگ: آلمان به‌عنوان یک نیروگاه تفکر، به‌خوبی در جهان تثبیت شده است.

چند دلیل برای در نظر گرفتن آلمان به‌عنوان مقصد تحصیلی کارشناسی ارشد خود در سال تحصیلی 23-2022 از این قرار است:

داشتن تاریخی آکنده از نوآوری و نبوغ و خلاقیت- به‌عنوان قطبی برای روشنگری و انقلاب صنعتی، پیشرفت‌های آلمان در حوزه‌ی علم و مهندسی به‌اندازه‌ی مشارکت آن در فلسفه، الهیات و هنر شناخته شده است.

اختراع دانشگاه مدرن- متفکران آلمانی همچون ویلهلم فون هومبولت، توسعه‌ی دانشگاه‌های تحقیقاتی مدرن را در قرن نوزدهم با تاکید بر آزادی، دقت و یکپارچگی آکادمیک رهبری کردند.

یک چشم‌انداز بین‌المللی پُرافتخار- حدود 11 درصد دانشجویان دانشگاه‌های آلمان از خارج از این کشور می‌آیند. این کشور همچنین فرصت‌های کاری سخاوتمندانه‌ای را پس از تحصیل در اختیار فارغ‌التحصیلان عضو اتحادیه‌ی اروپا و غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا قرار می‌دهد.

رتبه‌های معتبر جهانی- آلمان بیش از هر کشور اروپایی به‌جز بریتانیا، دانشگاه‌های با رتبه‌ی بالا دارد و مدارک آن نیز در سطح جهانی شناخته شده است.

ارزان بودن تحصیل- اکثر دانشگاه‌های آلمان برای دوره‌های کارشناسی ارشد خود هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. هزینه‌های زندگی در آلمان نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کم است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان- جزئیات مهم برای سال 2022
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 520
قدیمی ترین دانشگاه هایدلبرگ (1386)
تعداد دانشجویان خارجی 333233
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال
هزینه‌های معمول (داخلی/اتحادیه‌ی اروپا) هیچ
سال تحصیلی اُکتبر تا سپتامبر

بیش از 500 دانشگاه در آلمان وجود دارد که بیش از 20000 برنامه‌ی تحصیلی ارائه می‌دهند که انتخاب بسیار زیادی است!


انواع دانشگاه در آلمان برای تحصیل کارشناسی ارشد

چهار نوع دانشگاه در آلمان وجود دارد:

  • دانشگاه‌های تحقیقاتی (Universität)، کارهای آکادمیک اصلی (یعنی تحقیقات) را در رشته‌های گوناگون انجام می‌دهند و دوره‌های تحصیلی مختلفی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌‌کنند.
  • دانشگاه‌های فنی (Technische Universität) به‌شکل سنتی در تحقیقات علم، فن‌آوری و مهندسی تخصص دارند و در حال حاضر، بسیاری از آن‌ها در رشته‌‌های موضوعی دیگر مدارک تحصیلی ارائه می‌دهند.
  • دانشگاه‌های علمی کاربردی (Fachhochschulen) بر رشته‌های عملی همچون مهندسی، تجارت یا علوم اجتماعی تمرکز دارند و غالباً با سازمان‌های تجاری یا حرفه‌ای شریک و همکار هستند.
  • کالج‌های هنر، فیلم و موسیقی، آموزش‌های عملی تخصصی در رشته‌های خلاقانه‌ی هنری ارائه می‌دهند. معمولاً داوطلبان باید مهارت‌ها و تجربه‌ی خلاقانه‌ی مناسبی از خود نشان دهند.

آلمان همچنین به‌واسطه‌ی موسسات تحقیقاتی خود همچون موسساتی که توسط انجمن ماکس پلانک اداره می‌شود، معروف است. این موسسات پروژه‌های تحقیقاتی مهمی انجام می‌دهند و غالباً در مشارکت با دانشگاه‌ها، مشاغل و صنعت کار می‌کنند. با این حال، آن‌ها معمولاً دوره‌های تحصیلی زیر سطح دکترا برگزار نمی‌کنند.

دانشگاه‌های دولتی در مقابل دانشگاه‌های خصوصی در آلمان

آلمان به 16 ایالت یا استان تقسیم شده که هر کدام دارای دانشگاه‌ها و بودجه‌های دولتی خود هستند.

حدود 300 دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد و DAAD (سرویس رسمی تبادل آکادمیک آلمان) تخمین می‌زند که این دانشگاه‌های دولتی، حدود 95 درصد از دانشجویان را آموزش می‌دهند. حدود 120 موسسه‌ی آموزشی دیگر، دانشگاه‌های خصوصی هستند که بودجه‌ی دولتی دریافت نمی‌کنند و هزینه‌های تحصیل خاص خود را دارا می‌باشند. این می‌تواند به این معنا باشد که هزینه‌ی آن‌ها بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. هر دو گروه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، دوره‌های تحصیلی معتبری برگزار می‌کنند و برای توسعه‌ی برنامه‌های تحصیلی خود آزاد هستند. تفاوت اصلی بین آن‌ها مربوط به هزینه‌هایی است که ممکن است از شما دریافت کنند. DAAD اطلاعات بیشتری در مورد انواع گوناگون دانشگاه‌های آلمان ارائه می‌دهد.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های آلمان در سال 2022

آلمان یک قدرت بزرگ در آموزش عالی است و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی مجله‌ی تایمز (پس از آمریکا و بریتانیا)، رتبه‌ی سوم را از آن خود کرده است.

5 دانشگاه برتر آلمان در سال 2022
دانشگاه THE 2021 QS 2021 ARWU 2020
LMU مونیخ
32 64 48
دانشگاه فنی مونیخ 38 50 52
دانشگاه هایدلبرگ 42 63 57
Charité - Universitätsmedizin Berlin 73 - -
دانشگاه هومبولت برلین 74 128 -


شهرهای دانشگاهی در آلمان

آلمان دارای شهرهای دوستدار دانشجوی زیادی است، از ‌شهرهای بزرگ و وسیعی همچون برلین گرفته تا شهرهای زیبای دانشگاهی همچون هایدلبرگ. چه به‌دنبال هیجان شهری هستید و چه به‌دنبال فضایی آرام‌تر، آلمان به احتمال زیاد مکان مناسبی برای شما محسوب می‌شود. برخی از شهرهای اصلی دانشگاهی در آلمان از این قرار است.

  • برلین
  • مونیخ
  • هامبورگ
  • فرانکفورت
  • کلن
  • هایدلبرگ
  • فرایبورگ

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، از یک فُرمت شایع اروپایی پیروی می‌کند که به‌عنوان بخشی از فرایند بولونیا توسعه یافته است. یعنی، دوره‌ی کارشناسی ارشد در آلمان، 'دوره‌ی دوم' محسوب می‌شود که معمولاً پس از مقطع کارشناسی (دوره‌ی اول) می‌آید و می‌تواند دانشجو را برای مقطع دکترا (دوره‌ی سوم) آماده کند. اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، دارای واحدهای آموزشی هستند. شما مجموعه‌ای از واحدهای آکادمیک یا سایر اجزا و بخش‌های دوره را تکمیل خواهید کرد و بعد، یک پایان‌نامه یا پروژه‌ی مستقل را باید انجام دهید.

طول دوره و ارزش واحدها ارشد در آلمان

دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان معمولاً دو سال (دو تا چهار ترم تحصیلی) به‌طول خواهد انجامید. دوره‌‌ی تحصیلی کامل شما دارای 120 واحد ECTS است که 90 ECTS از طریق واحدها، دوره‌های آموزشی و امتحانات بدست می‌آید و 30 ECTS باقیمانده، متعلق به پایان‌نامه است.

انواع دوره‌های تحصیلی کارشناسی ارشد درآلمان

اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، مدرک کارشناسی ارشد هنر یا کارشناسی ارشد علوم اعطاء می‌کنند و برای برخی رشته‌های تخصصی، ممکن است از عناوین جایگزین نیز استفاده شود. تفاوت اصلی بین برنامه‌های تحصیلی، به چگونگی تحصیل در آن‌ها مربوط می‌شود. مقطع کارشناسی ارشد در آلمان ممکن است به‌صورت پیوسته یا غیرپیوسته طبقه‌بندی شود. مقطع پیوسته‌ی کارشناسی ارشد مستقیماً از یک دوره‌ی تحصیلی کارشناسی مرتبط می‌آید (برای مثال، شما ممکن است کارشناسی ارشد بیوشیمی را پس از کارشناسی شیمی یا زیست‌شناسی بخوانید. این دوره‌ها معمولاً هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کنند. مقطع غیرپیوسته‌ی کارشناسی ارشد بر روی یک حوزه‌ی موضوعی متفاوت یا بسیار تخصصی تمرکز دارد. چنین دوره‌ای ممکن است به تجربه‌ی عملی یا حرفه‌ای و همچنین یک مدرک کارشناسی نیاز داشته باشد. این دوره‌ها به احتمال زیاد از شما به‌عنوان دانشجو هزینه دریافت می‌کنند. اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان، برنامه‌های پیوسته هستند و به مدرک لیسانس مناسب با آن دوره نیاز دارند.


محتوای دوره های ارشد در آلمان

اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان در واحدهای جداگانه یا سایر واحدهای تحصیلی سازماندهی می‌شوند. البته محتوای دوره‌‌های گوناگون متفاوت است. بسته به دوره‌ی تحصیلی‌تان، یادگیری از طریق سخنرانی‌ها، سمینارهای گروه‌های کوچک، کارگاه‌های عملی، کار میدانی یا مطالعه‌ی مستقل هدایت‌شده انجام می‌شود:  یک برنامه‌ی آکادمیک در یک دانشگاه تحقیقاتی احتمالاً شامل سخنرانی‌ها و سمینارهای زیادی است که با کار عملی در آزمایشگاه یا با مطالعه‌ی مستقل پشتیبانی می‌شود. یک برنامه‌ی آموزش شغلی در یک دانشگاه علمی کاربردی ممکن است شامل آموزش‌های عملی یا کارگاه‌های آموزشی باشد که توسط کارشناسان خارجی و چهره‌های صنعتی هدایت می‌شود. یک برنامه‌ی هنری در کالج هنر، فیلم و موسیقی بر توسعه و ارزیابی مهارت‌های عملی شما متمرکز خواهد شد.

ارزیابی و نمره‌گذاری در سیستم آموزشی آلمان

آلمان از سیستم نمره‌دهی پنج امتیازی برای برنامه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و سایر دوره‌های آموزشی خود استفاده می‌کند. باندهای نمره‌ی قبولی از 1.0 (بهترین) تا 4.0 (قبولی شکننده) متغیّر است. باندهای نمره برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در جدول زیر آورده شده است:

نمرات کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان
محدوده‌ی نمره عنوان توضیح
1.0 تا 1.5 Sehr Gut (خیلی خوب/عالی) بهترین نمره‌ی ممکن که نشان‌دهنده موفقیت بالای دانشجوست.
1.6 تا 2.5 Gut (خوب) نمره‌ی قوی، نشان‌دهنده موفقیت بالاتر از حد متوسط دانشجوست.
2.6 تا 3.5 Befriedigend (رضایت‌بخش) یک نمره‌ی معقول که نشان‌دهنده‌ی موفقیت قابل‌قبول دانشجوست.
3.6 تا 4.0 Ausreichend (کافی) نمره‌ی قبولی ضعیف که نشان‌دهنده‌ی پایین‌ترین سطح موفقیت است که می‌توان با آن مدرک تحصیلی اعطاء کرد.

گاهی‌اوقات ممکن است از یک باند بین 4.0 تا 5.0 برای نشان دادن رد شدن دانشجویی استفاده شود که به استاندارد قابل‌قبول برای تکمیل مقطع کارشناسی ارشد نرسیده‌ است. نمره‌ی نهایی شما با جمع‌بندی عملکرد شما در واحدهای مختلف و پایان‌نامه‌تان تعیین می‌شود و هر بخش با توجه به سطح واحد ECTS آن اهمیت دارد.

پایان‌نامه‌های ارشد در آلمان

اکثر دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان شامل یک پروژه‌ی تحقیقاتی سال آخر (یا یک کار عملی/خلاق مشابه) است.

شما این کار را با مشاوره و حمایت یک مشاور یا ناظر آگاه و توانمند و حرفه‌ای تکمیل خواهید کرد، اما همچنان تاکید بر توسعه و نمایش ایده‌ها و تخصص دانشگاهی شما خواهد بود.

برخلاف بریتانیا (که در آن، پایان‌نامه به‌عنوان یک اثر مکتوب خوانده شده و ارزیابی می‌شود)، برخی از دانشگاه‌ها در آلمان، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد را با استفاده از ارائه‌ی شفاهی یا جلسه‌ی 'دفاع از پایان‌نامه' ارزیابی می‌کنند. شما یک سخنرانی کوتاه در مورد موضوع تحقیق و پایان‌نامه‌ی خود ارائه خواهید کرد و شاید مجبور شوید به سوالاتی در مورد یافته‌ها و نتایج خود پاسخ دهید.

ارزیابی پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد به این روش در اروپا بسیار رایج است و نیازی نیست از آن بترسید و می‌تواند یک تجربه‌ی واقعاً رضایت‌بخش باشد. این همچنین یک مورد مناسب برای رزومه‌ی شماست- منعکس‌کننده‌ی چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فردی است که بخشی از تجربه‌ی تحصیلی شما بوده و سایر متقاضیان ممکن است تجربه‌ی آن را نداشته باشند.

هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی آلمان

آلمان به‌واسطه‌ی رویکرد سخاوتمندانه‌ی خود به آموزش عالی شهره و معروف است: دانشگاه‌های دولتی در 15 ایالت از 16 ایالت آلمان، فارغ از ملیّت، هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. یعنی، شما می‌توانید در آلمان به‌صورت رایگان در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، چه دانشجوی آلمانی باشید و چه دانشجوی اتحادیه‌ی اروپا و چه دانشجوی غیر اتحادیه‌ی اروپا.

با این حال، استثنائاتی نیز ممکن است وجود داشته باشد:

ممکن است در دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌ی تحصیل از شما دریافت شود. با این حال، بیشتر سیستم آموزش عالی در آلمان از بودجه‌ی عمومی تامین می‌شود.

ایالت بادن- وُرتمبرگ 1500 یورو در هر ترم از دانشجویان خارجی (غیر اتحادیه‌ی اروپا) دریافت می‌کند.

برخی از دوره‌های کارشناسی ارشد غیرپیوسته، هزینه‌ی تحصیل از دانشجو دریافت می‌کنند. این دوره‌ها که تعدادشان کم است، دوره‌هایی هستند که بسیاری از آن‌ها برای متخصصان باتجربه طراحی شده‌اند.

بورسیه‌های تحصیلی

آلمان دارای کمک هزینه‌های سخاوتمندانه‌ای برای کمک به پوشش هزینه‌های زندگی دانشجویی است، کمک‌هایی که مبتنی بر نیاز و شایستگی از سوی دولت آلمان ارائه می‌شود. بورسیه‌های تحصیلی ویژه‌ای برای دانشجویان خارجی از سوی DAAD (سرویس تبادل علمی آلمان) وجود دارد.


فرایند درخواست پذیرش ارشد از آلمان

کشور آلمان به کیفیت سیستم آموزش عالی خود افتخار می‌کند و دانشگاه‌های آن، درخواست‌های پذیرش متقاضیان را بادقت بررسی می‌کنند.

با این حال، فرایند پذیرش درخواست‌ها در آلمان منصفانه است و این کشور از دانشجویان خارجی واقعی استقبال می‌کند (بیش از 250000 دانشجوی خارجی هم‌اکنون در آلمان تحصیل می‌کنند).

هیچ پورتال متمرکزی برای درخواست‌های کارشناسی ارشد وجود ندارد. دانشجویان معمولاً رشته‌ای را پیدا می‌کنند که به آن علاقه دارند و سپس مستقیماً برای پذیرش در آن رشته، به دانشگاه درخواست می‌دهند.

با این حال، برخی از موسسات از سرویسی به‌نام Uni-Assist برای مدیریت برنامه‌های بین‌الملل خود استفاده می‌کنند.

دانشگاه‌ها آزاد هستند که ضرب‌الاجلی را برای درخواست‌های خود تعیین کنند. به‌عنوان یک راهنمایی، سعی کنید حداقل چهار ماه قبل درخواست دهید، به‌خصوص اگر برای ساماندهی ویزای دانشجویی به زمان نیاز دارید.

شما برای ایجاد درخواست‌‌های همزمان آزاد هستید (اما مطمئن شوید که زمان کافی برای مدیریت و تکمیل آن‌ها در اختیار دارید!)

برخی از دانشگاه‌های آلمانی برای رسیدگی به درخواست پذیرش شما در مقطع کارشناسی ارشد، از شما هزینه‌ای دریافت می‌کنند، هزینه‌ای که به احتمال زیاد، کمتر از 50 یوروست.

هزینه‌ی استفاده از سرویس Uni-Assist کمی بالاتر خواهد بود که به‌خاطر کمک‌های اضافی است که دریافت می‌کنید.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد آلمان

شرط اصلی پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، داشتن مدرک کارشناسی متناسب با آن رشته است. نیازی یست این مدرک در آلمان اعطاء شده باشد، اما باید توسط دانشگاه آلمانی که برای آن درخواست پذیرش می‌دهید، به‌رسمیت شناخته شود.

اگر از طریق Uni-Assist برای دانشگاهی در آلمان درخواست می‌دهید، خدمات آن‌ها به بررسی مدارک شما کمک می‌کند.

همچنین ممکن است بتوانید از یکی از مراکز تشخیص دانشگاهی ENIC-NARIC اتحادیه‌ی اروپا کمک دریافت کنید.

در برخی موارد، دانشگاه‌ها ممکن است شرایط دیگری برای پذیرش داشته باشند (این در مورد برنامه‌هایی با ظرفیت محدود محتمل‌تر است). این شرایط می‌تواند از این قرار باشد:

جزئیات تحصیلات متوسطه‌ی شما- برخی از دوره‌های تحصیلی بسیار رقابتی ممکن است بخواهند تا به جزئیات بیشتری از سوابق تحصیلی یک دانشجوی بین‌المللی دست پیدا کنند. این معمولاً به شکل درخواست «گواهی پایان تحصیل» است که معادل Hochschulzugangsberechtigung آلمانی است. گواهینامه‌هایی همچون GCSE بریتانیا یا A-levels (یا معادل‌های آن‌ها) هم معمولاً خوب و قابل‌قبول می‌باشد.

انجام مصاحبه– دانشگاه‌های آلمان ممکن است بخواهند در مورد درخواست پذیرش و تجربه‌ی شما از شما مصاحبه بگیرند. گاهاً ممکن است مصاحبه‌های ویدئویی برای دانشجویان خارجی ترتیب داده شود.

آزمون‌های ورودی– برنامه‌های تحصیلی رقابتی (یا تخصصی) ممکن است از شما بخواهند که در یک آزمون ورودی اضافی یا آزمون استاندارد پذیرش کارشناسی ارشد شرکت کنید. این آزمون ممکن است در رشته‌های حرفه‌ای و شغلی استفاده شود. مدارس بازرگانی و برنامه‌های MBA نیز احتمالاً به نمره‌ی آزمون‌های معروف و برجسته‌ای همچون GMAT یا GRE نیاز دارند.

اگر فهرست بالا کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد نگران نباشید. بعید است که دانشگاه‌ها همه‌ی این موارد را اعمال کنند و بسیاری از دوره‌ها با همان مدرک لیسانس به پذیرش شما راضی خواهند شد. دانشگاه شما باید قبل از زمان درخواست، تمام شرایط اضافی را برای‌تان روشن سازد.

شرایط زبانی تحصیل ارشد در آلمان

تعداد زیادی از دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و این موضوع باعث شده دانشجویان خارجی بیشتری برای تحصیل به آلمان بیایند.

با این حال، اگر زبان اول شما انگلیسی یا آلمانی نیست، ممکن است برای تحصیل در آلمان، نیاز به ارائه‌ی نمره‌ی آزمون زبان داشته باشید. این بستگی به دوره‌ی تحصیلی شما دارد:

برنامه‌های انگلیسی زبان نیازی به تسلط به زبان آلمانی ندارند. با این حال، انگلیسی‌زبانان غیربومی ممکن است همچنان ملزم به شرکت در آزمون‌های زبان انگلیسی باشند (معمولاً در صورتی‌که دوره‌ی کارشناسی یا دوره‌ی دیگری را به زبان انگلیسی گذرانده باشید، استثناهایی وجود دارد).

برنامه‌های تحصیلی به زبان آلمانی معمولاً از متقاضیان خارجی می‌خواهند که در آزمون رسمی زبان آلمانی شرکت کنند (یا مدارک دیگری دال بر تسلط خود به این زبان ارائه دهند، همچون مدرک تحصیلی موجود به زبان آلمانی). برخی از دوره‌ها نمره‌ی پایین‌تری را در مرحله‌ی درخواست می‌پذیرند و به متقاضیان این امکان را می‌دهند تا قبل از شروع دوره‌ی تحصیلی خود (یا در مراحل اولیه‌ی کارشناسی ارشد خود)، آموزش بیشتری را در زبان آلمانی ببینند.

به‌یاد داشته باشید، حتی اگر دوره‌ی شما نیاز به آزمون زبان آلمانی هم نداشته باشد، باز هم ارزش دارد که از فرصت استفاده کنید و مهارت‌های زبان خود را حین تحصیل در آلمان تقویت کنید. اکثر دانشگاه‌ها، دوره‌های زبان را به موازات برنامه‌های تحصیلی خود برگزار می‌کنند.

انجام این کار باعث می‌شود زمان حضور شما در آلمان جذاب‌‌تر و با ارزش‌تر شود- علاوه بر این، کسب مهارت در زبان دوم، یک روش مناسب برای استفاده‌ی بیشتر از مقطع کارشناسی ارشد خود و منعکس کردن آن در رزومه‌تان است.

Numerus clausus (درخواست‌‌های تحصیلی محدود)

برخی از درخواست‌‌های کارشناسی ارشد در آلمان مشمول یک 'numerus clausus' می‌شود، یعنی تعداد دانشجویانی که می‌توانند پذیرش کنند محدود است (numerus clauses به‌معنای «تعداد محدود» است).

دوره‌‌های تحصیلی پزشکی (همچون پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، به احتمال زیاد مشمول این موضوع خواهند شد.

دو نوع numerus clausus در دانشگاه‌های آلمان وجود دارد:

برخی رشته‌ها از مرکز توسط دولت آلمان محدود شده‌اند و مشمول یک zentraler numerus clausus می‌شوند و برخی رشته‌ها توسط خود دانشگاه‌ها محدود می‌شوند.

این دانشگاه شماست که روشن می‌کند آیا یک برنامه‌ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد مشمول این دو نوع محدودیت خواهد شد یا نه و این چه تاثیری بر فرایند درخواست شما خواهد گذاشت.


درخواست از طریق Uni-Assist

Uni-Assist یک پورتال بین‌المللی کاربردی است که توسط برخی از دانشگاه‌های آلمان استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که یک دانشگاه ممکن است فقط از Uni-Assist برای برخی از درخواست‌‌های کارشناسی ارشد خود استفاده کند- حتماً به فرایند درخواست برای دوره‌ی تحصیلی مورد نظرتان توجه کنید.

نقش دقیق Uni-Assist می‌تواند بین دانشگاه‌ها و درخواست‌‌ها متفاوت باشد. در بیشتر موارد، این سرویس درخواست‌ها را بررسی می‌کند تا از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. این همچنین شامل تائید مدارک و ریزنمرات موسسات خارجی است.

سپس Uni-Assist یا درخواست دانشجو را به دانشگاه ارسال می‌کند یا یک گواهی VPD صادر می‌کند که با آن، دانشجو یا متقاضی می‌تواند درخواست خود را تکمیل کند.

هزینه‌های Uni-Assist در حال حاضر برای اولین دانشگاهی که به آن درخواست می‌دهید، 75 یورو و برای هر دانشگاه دیگری که در همان ترم برای آن درخواست می‌دهید، 30 یورو تعیین شده است. یعنی، شما می‌توانید از سرویس Uni-Assist برای ایجاد چندین درخواست بدون پرداخت هزینه‌های زیاد استفاده کنید. در برخی موارد، یک دانشگاه در آلمان هزینه‌های Uni-Assist شما را به‌جای شما پرداخت می‌کند.

ویزای دانشجویی آلمان

آلمان یک مقصد تحصیلی مناسب با تعداد زیاد دانشجویان خارجی است. این کشور به‌عنوان عضو اتحادیه‌ی اروپا (و منطقه‌ی شینگن)، مرزهای باز و توافق‌نامه‌های مهاجرتی را با کشورهای گوناگون اروپایی امضاء کرده است.

ویزای دانشجویی در آلمان، شرایط مهاجرت و اقامت به ملیّت شما بستگی دارد:

اگر دانشجوی اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا یا سوئیس هستید، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، نیازی به اخذ ویزا ندارید. با این حال، باید مجوز اقامت داشته باشید.

دانشجویان خارجی کشورهای دیگر معمولاً به اخذ ویزا و مجوز اقامت نیاز دارند.

توجه داشته باشید که نمی‌توانید با ویزای توریستی وارد آلمان شوید و در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید. همچنین نمی‌توانید ویزای توریستی را به ویزای متقاضیان دانشجویی یا ویزای دانشجویی تبدیل کنید. این امر در مورد ویزاهایی که برای دوره‌های کوتاه‌مدت (مانند آموزش زبان) اعطاء می‌شود نیز صدق می‌کند.

مراحل بعدی

دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا به طور خودکار حق کار در آلمان را دارند و پس از گذراندن دوره‌ی کارشناسی ارشد خود، می‌توانند با هدف کار کردن، در این کشور بمانند.

سایر دانشجویان نیز از یک سیاست مهاجرتی سخاوتمندانه برخوردار می‌شوند و این حق را دارند که به‌مدت 18 ماه به‌عنوان فرد جویای کار در آلمان بمانند. اگر در این مدت شغلی تمام‌وقت مرتبط با رشته‌ی خود پیدا کنید، می‌توانید برای اخذ مجوز اقامت طولانی‌مدت درخواست دهید.

فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان در آلمان خوب است، اما بیشتر فرصت‌ها از شما می‌خواهند که آلمانی صحبت کنید- این یک انگیزه‌ی اضافی برای کار روی مهارت‌های زبان آلمانی خود در کنار اخذ مدرک کارشناسی ارشدتان ایجاد می‌کند!

تحصیلات بیشتر در آلمان

اخذ مدرک کارشناسی ارشد در آلمان، فرصت مناسبی برای ادامه‌ی تحصیل در سطح دکترا فراهم می‌کند. در صورت تمدید ویزا یا مجوز اقامت، معمولاً از اقامت در آلمان و شروع دوره‌ی تحصیلی دیگر استقبال خواهد شد.

تا زمانی‌که دوره‌ی کارشناسی ارشد خود را به‌پایان برسانید، با سیستم دانشگاهی در آلمان آشنا خواهید شد و احتمالاً مهارت‌های زبان آلمانی‌تان نیز قوی خواهد شد.

همچنین ممکن است ارتباط خوبی با محققان یا پروژه‌های مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود برقرار کرده باشید- بسیاری از برنامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد، طبیعتاً به پروژه‌های دکترا در همان رشته‌ها (حتی گاهاً در همان دانشگاه) منتهی می‌شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: