مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم درمانی اسپانیا

سیستم درمانی اسپانیا

سیستم مراقبت های بهداشتی در اسپانیا در بین بهترین ها در جهان رتبه بندی شده است و این راهنمای مفید هر آنچه را که به عنوان یک مهاجر باید بدانید را ارائه می دهد. اگر در اسپانیا زندگی و کار می کنید، احتمالاً به خدمات بهداشتی رایگان دولتی اسپانیا دسترسی خواهید داشت. این دسترسی تا حدودی از طریق پرداخت های تامین اجتماعی تامین می شود که از دستمزد شما کسر می شود. این راهنمای مفید نحوه دسترسی به سیستم مراقبت های بهداشتی اسپانیا را توضیح می دهد.

مروری بر سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

سیستم بهداشت و درمان اسپانیا

اسپانیا دارای سیستم مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا است که پوشش جهانی را برای همه ساکنان تضمین می کند. مراقبت‌های بهداشتی در اسپانیا شامل مراقبت‌های بهداشتی خصوصی و عمومی بعلاوه برخی از بیمارستان‌ها (hospitales) و مراکز مراقبت‌های بهداشتی (centros de salud) خدمات بهداشتی خصوصی (privado) و دولتی (asistencia sanitaria pública) است.

حدود 90 درصد از اسپانیایی ها از سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی استفاده می کنند که به آن سیستم بهداشت ملی می گویند. با این حال، با ارائه خدمات سازماندهی شده در سطح منطقه ای بسیار غیرمتمرکز است. این سیستم توسط وزارت بهداشت اسپانیا نظارت می شود که سیاست گذاری و نظارت بر بودجه بهداشت ملی را بر عهده دارد.

اسپانیا در شاخص سلامت مصرف کننده یورو 2018 در رتبه نوزدهم قرار و به دلیل بهبود نتایج سلامت خود مورد تحسین قرار گرفته است. از سوی دیگر، دسترسی ضعیف و اتکای بیش از حد به بخش خصوصی همچنان مشکل ساز است.


چه کسانی می توانند به مراقبت های بهداشتی در اسپانیا دسترسی داشته باشند؟

مراقبت های بهداشتی دولتی برای هر کسی که در اسپانیا زندگی و کار می کند رایگان است. با این حال، در برخی از جزایر اسپانیا ممکن است مجبور شوید برای یافتن یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی دولتی سفر کنید. از آنجایی که سیستم مراقبت های بهداشتی اسپانیا غیرمتمرکز است، باید شرایط منطقه خود را برای استفاده از خدمات مراقبت های بهداشتی بررسی کنید.

به عنوان یک مهاجر، می توانید مراقبت های بهداشتی رایگان دولتی دریافت کنید اگر:

  • مقیم اسپانیا و مشغول به کار به صورت شغلی یا خوداشتغالی و مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی
  • زندگی در اسپانیا و دریافت برخی از مزایای دولتی؛
  • مقیم اسپانیا و به تازگی طلاق گرفته یا از شریکی که در تامین اجتماعی ثبت شده است جدا شده است.
  • یک کودک مقیم اسپانیا؛
  • یک زن باردار که مقیم اسپانیا است.
  • زیر 26 سال و در حال تحصیل در اسپانیا؛
  • یک مستمری بگیر کشوری؛

اقامت موقت در اسپانیا و داشتن کارت EHIC

اسپانیا به همراه برخی از کشورها مانند آندورا، برزیل، شیلی، اکوادور و پرو، قراردادهای دوجانبه ای دارد که به شهروندان این کشورها که برای مدت کوتاهی از اسپانیا بازدید می کنند، اجازه می دهد تا از خدمات پزشکی اورژانسی رایگان برخوردار شوند. با سفارت محلی اسپانیا تماس بگیرید تا ببینید آیا توافقاتی بین اسپانیا و کشور شما وجود دارد یا خیر. اگر حق مراقبت های بهداشتی دولتی را ندارید، باید پوشش بهداشتی خصوصی را سازماندهی کنید.

هزینه های مراقبت های بهداشتی در اسپانیا

هزینه های مراقبت های بهداشتی اسپانیا حدود 9 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه را تشکیل می دهد و اسپانیا را به سیزدهمین هزینه کننده بزرگ مراقبت های بهداشتی در بین کشورهای اتحادیه اروپا و EFTA تبدیل می کند. هزینه برای هر نفر کمی بیش از 2000 یورو است. با این حال، هزینه های مراقبت های بهداشتی در سال های اخیر افزایش یافته است و اتکای بیشتری بر تامین بخش خصوصی وجود داشته است.

با وجود این، بیشتر مراقبت های بهداشتی عمومی در اسپانیا رایگان است. ساکنان فقط باید نسبتی از هزینه های نسخه را بپردازند که در حال پرداخت منظم بیمه سلامت عمومی در اسپانیا هستند. آنها همچنین باید برای برخی از روش های پزشکی تخصصی هزینه بپردازند و ممکن است نیاز به پوشش بیمه خصوصی اضافی داشته باشند.

کمک های تامین اجتماعی سیستم مراقبت های بهداشتی دولتی اسپانیا را تامین می کند. هر منطقه از اسپانیا مسئولیت فردی بودجه بهداشتی را بر عهده می گیرد که در نهایت توسط دولت مرکزی تخصیص می یابد.

بیمه درمانی در اسپانیا

بیمه درمانی در اسپانیا تحت پوشش پرداخت های تامین اجتماعی اسپانیا است که توسط همه کارمندان و کارگران خوداشتغال انجام می شود. همسر و فرزندان کارگران نیز تحت پوشش قرار می گیرند.

برخی دیگر از گروه‌های دیگر مانند مستمری بگیران و کسانی که مزایا دریافت می‌کنند نیز می‌توانند در صورت ساکن بودن برای مراقبت‌های بهداشتی ثبت نام کنند. آنها می توانند این کار را انجام دهند حتی اگر به طرح بیمه درمانی هزینه ای پرداخت نکرده باشند. همچنین یک طرح تخفیف مشارکت دولتی برای افراد کم درآمد و افراد بیکار وجود دارد که convenio especial نامیده می شود.

کسانی که تحت پوشش بیمه دولتی یا کارت EHIC نیستند، باید از بیمه پزشکی خصوصی استفاده کنند. 

نحوه ثبت نام برای مراقبت های بهداشتی عمومی اسپانیا

اول از همه، شما باید در تامین اجتماعی اسپانیا (Dirección General de la Tesorería General de la Seguridad Social یا TGSS)، که دفاتری در سراسر اسپانیا دارد، برای دریافت شماره تامین اجتماعی ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در تامین اجتماعی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • گواهی اقامت شما
  • مدرکی مبنی بر اینکه آدرس خود را در شهر محل خود ثبت کرده اید

هنگامی که در TGSS ثبت نام کردید، یک شماره تامین اجتماعی اسپانیایی و یک گواهی مبنی بر اینکه حق دریافت کمک پزشکی را دارید به شما داده می شود. سپس می توانید برای درمان پزشکی ثبت نام کرده و برای کارت سلامت (tarjeta sanitaria individual یا TSI) درخواست دهید. شما این کارت سلامت را از طریق پست یا باید آن را شخصا تحویل بگیرید.


مراقبت های بهداشتی خصوصی در اسپانیا

ارائه خدمات بهداشتی خصوصی در اسپانیا در کنار سیستم عمومی به همراه برخی از ارائه دهندگان خدمات عمومی و خصوصی اجرا می شود. هرکسی که واجد شرایط مراقبت های بهداشتی دولتی نیست، باید بیمه درمانی خصوصی بگیرد یا کل مبلغ را برای هر گونه هزینه پزشکی بپردازد. بسیاری از مردم نیز برای دسترسی به درمان گسترده تر و سریع تر، خود را برای درمان خصوصی پوشش می دهند. حدود 19 درصد از جمعیت اسپانیا دارای نوعی پوشش مراقبت های بهداشتی خصوصی هستند. بیمه خصوصی نیز در بین مهاجران محبوب است. بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا معمولا بین 50 تا 200 یورو در ماه بسته به طرح پوشش هزینه دارد. 

برخی از بزرگترین شرکت های بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا عبارتند از:

  • آلیانز کر Allianz Care
  • آوریل بین المللی APRIL International
  • سیگنا گلوبال Cigna Global
  • سلامت جهانی Globality Health

می‌توانید ارائه‌دهندگان بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا را مقایسه کنید و در صفحه بیمه درمانی Expatica ویژه ما و با ابزارهای زیر قیمت‌های رایگان دریافت کنید: Acierto.com (به اسپانیایی) و Rastreator.com (به اسپانیایی).

پزشکان و متخصصان در اسپانیا

پزشکان در اسپانیا یا در مطب های خصوصی یا مراکز بهداشتی کار می کنند. آنها خدمات بهداشتی خصوصی و دولتی را ارائه می دهند، بنابراین مشخص کنید که کدام نوع را می خواهید. شما می توانید پزشک خود را در اسپانیا انتخاب کنید. آنها را می توان از طریق سازمان مراقبت های بهداشتی محلی تان پیدا کرد.

اگر می خواهید توسط یک متخصص پزشکی در اسپانیا ویزیت شوید، باید از یک پزشک خانواده کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که زمان انتظار برای آنالیزهای زیاد از قبل تجویز شده یا خدمات تخصصی خاص می تواند طولانی باشد. اگر بیمه درمانی خصوصی داشته باشید، سریعتر از مراجعه به سیستم دولتی قادر خواهید بود به متخصص مراجعه کنید.

مراقبت های بهداشتی زنان در اسپانیا

استاندارد امکانات مراقبت های بهداشتی زنان در اسپانیا به طور کلی خوب است. با این حال، می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد و در محیط های شهری بیشتر در دسترس است. زنان باردار در اسپانیا از طریق خدمات عمومی یا خصوصی به متخصص زنان و ماما دسترسی دارند. اکثر زایمان ها در بیمارستان انجام می شود، اگرچه زایمان در خانه رواج یافته است.

پیشگیری از بارداری به طور گسترده در همه مناطق در دسترس است. شما می توانید کاندوم را از داروخانه ها یا سوپرمارکت ها خریداری کنید، اما در بیشتر مناطق برای خرید قرص های ضد بارداری به نسخه پزشک نیاز دارید. البته شما می توانید داروهای پیشگیری از بارداری اضطراری را بدون نسخه دریافت کنید.

کلینیک‌هایی در سراسر کشور وجود دارند که آزمایش‌های STD رایگان و اطلاعات و مشاوره سلامت جنسی را ارائه می‌دهند. برنامه های غربالگری سرطان توسط جوامع خودمختار منطقه ای برای سرطان سینه و سرطان دهانه رحم اجرا می شود.

سقط جنین در اسپانیا در طی سه ماه اول بارداری، از سال 2010 قانونی شده است. سقط جنین پس از آن تنها در شرایط خاص مجاز است، مثلا اگر خطر جدی برای زندگی یا سلامت مادر وجود داشته باشد.


مراقبت های بهداشتی کودکان در اسپانیا

کودکان در اسپانیا تحت پوشش بیمه والدین یا قیم خود از پوشش خدمات درمانی رایگان برخوردار هستند. این خدمات شامل خدمات دندانپزشکی رایگان و دسترسی به خدمات اطفال تا سن 15 سالگی است.

خدمات تخصصی بسیاری در سرتاسر کشور وجود دارد که به طور خاص نیازهای کودکان را تامین می کند. این خدمات شامل مراقبت سلامت روان از طریق روانشناسان کودک و روانپزشکان است. خدمات عمومی بسیار خوب هستند، اگرچه مراقبت های بهداشتی خصوصی برای افرادی است که در مناطق فاقد امکانات خاص زندگی می کنند.

یک برنامه ملی واکسیناسیون برای کودکان در اسپانیا وجود دارد. واکسیناسیون در برابر تعدادی از بیماری ها موجود است از جمله:

  • هپاتیت B؛
  • فلج اطفال؛
  • کزاز؛
  • سرخک، اوریون و سرخجه (MMR)؛
  • دیفتری

مراجعه به دندانپزشک در اسپانیا

سیستم مراقبت های بهداشتی اسپانیا مراقبت های دندانپزشکی در اسپانیا را پوشش نمی دهد، مگر اینکه سن شما کمتر از 15 سال باشد یا نیاز به درمان اضطراری داشته باشید. شما باید هزینه درمان دندانپزشکی را بپردازید مگر اینکه بیمه درمانی خصوصی داشته باشید. دندانپزشکان در اسپانیا معمولاً نیاز به پرداخت از قبل دارند.

بیمارستان ها در اسپانیا

در مواقع اضطراری می توانید مستقیماً به بیمارستان A&E یا ER (Urgencias) بروید. اگر می‌خواهید هر نوع درمان بیمارستانی دیگری داشته باشید، باید از طریق یک پزشک ارجاع دهید. بیمارستان های دولتی و خصوصی در اسپانیا وجود دارد. فقط بیمارستان های دولتی خدمات رایگان ارائه می دهند. برخی از بیمارستان ها خدمات مراقبت های بهداشتی خصوصی (privado) و دولتی (asistencia sanitaria pública) را ارائه می دهند، بنابراین مطمئن شوید که به کارکنان بگویید کدام خدمات را می خواهید.

هنگامی که به یک بیمارستان اسپانیایی می روید، باید کارت تامین اجتماعی یا مدرک بیمه خصوصی خود را نشان دهید.

مراکز درمانی و کلینیک های بهداشتی در اسپانیا

مراقبت های بهداشتی اولیه در اسپانیا از طریق جراحی های GP a (médico de cabecera) و مراکز بهداشتی (centro de salud یا centro de asistencia primaria یا CAP) ارائه می شود. مراکز بهداشتی در هر منطقه مستقر هستند و توسط تیم های چند رشته ای متشکل از پزشکان عمومی، پزشکان اطفال، پرستاران، متخصصان زنان و فیزیوتراپیست ها کار می کنند.

مراکز بهداشتی در اسپانیا تقریباً شش پزشک عمومی دارند. ممکن است در هر بار مراجعه به پزشک مشابهی مراجعه نکنید، اگرچه در برخی از مراکز می توانید برای مراجعه به پزشک خاصی وقت رزرو کنید. همچنین تعدادی از مراکز بهداشتی تخصصی که مراقبت های تخصصی را در اسپانیا ارائه می دهند وجود دارند.

شما همچنین می توانید از طریق وزارت بهداشت اسپانیا یک مرکز بهداشتی را در منطقه خود جستجو کنید.


داروخانه ها در اسپانیا

شما می توانید نسخه دارویتان را به هر داروخانه (farmacia) ببرید. برای پیدا کردن داروخانه به دنبال مغازه ای با علامت صلیب سبز بزرگ در بیرون بگردید. داروخانه ها معمولا از دوشنبه تا جمعه از ساعت 9:30 تا 14:00 و 17:00 تا 21:30 و شنبه ها از ساعت 9:30 تا 14:00 باز هستند. معمولاً روی پنجره یا درب داروخانه اخطاری با جزئیات نزدیکترین داروخانه 24 ساعته (farmacia de guardia) وجود دارد.

اسپانیا بر اساس سیستم پرداخت مشارکتی برای داروهای تجویزی شده عمل می کند و ساکنین باید درصدی از هزینه های دارو را پرداخت کنند. میزان پرداختی شما به موقعیت شخصی شما بستگی دارد و دستورالعمل ها به شرح زیر است:

  • اگر در سن کار کردن هستید، بسته به درآمد سالانه خود بین 40 تا 60 درصد هزینه ها را پرداخت می کنید.
  • بازنشستگان با درآمد سالانه کمتر از 100,000 یورو 10٪ هزینه ها را پرداخت می کنند.
  • مبتلایان به بیماری های مزمن یا جدی 10 درصد هزینه ها را می پردازند که برای هر دارو سقفی معین دارد.
  • داروسازان ثبت نام شده همچنین می توانند مشاوره های بهداشتی و راهنمایی در مورد مسائل بهداشتی ارائه دهند.

مراقبت های روانی در اسپانیا

 مراقبت های روانی در اسپانیا از آنچه که از نظر خدمات مراقبت های بهداشتی فیزیکی در دسترس است، کمتر است. طبق آمار اتحادیه اروپا، به ازای هر 100,000 نفر 8.1 روانپزشک، 5.7 روانشناس، 9.7 پرستار بهداشت روان و 32.2 تخت بیمارستان روانپزشکی وجود دارد. این تعداد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است.

این ارقام نشان دهنده شکاف عمومی در خدمات سلامت روان در جنوب اروپا در مقایسه با سایر نقاط این قاره است. نا گفته نماند، اسپانیا یک استراتژی بهداشت روانی را اجرا کرده است که هدف آن بهبود ارائه خدمات و هماهنگی است. کنفدراسیون سلامت روان در اسپانیا برای بهبود کیفیت خدمات و ادغام جوامع خودمختار با وزارت بهداشت همکاری نزدیک دارد.

اگر در اسپانیا به درمان سلامت روان نیاز دارید، معمولاً در وهله اول از طریق پزشک عمومی یا در یک مرکز بهداشتی، مراقبت دریافت خواهید کرد. کسانی که بیماری های جدی یا مداوم دارند برای درمان تخصصی ارجاع داده می شوند که بیشتر آنها در مراکز بهداشت روانی جامعه ارائه می شوند.

آنها همچنین می توانند به درمان خصوصی مانند روان درمانی دسترسی داشته باشند. با این حال، بیمه سلامت دولتی این مورد را پوشش نمی دهد، بنابراین اگر نمی خواهید تمام هزینه ها را بپردازید، به پوشش خصوصی نیاز دارید.

سایر اشکال مراقبت های بهداشتی در اسپانیا

در حال حاضر درمان های جایگزین و مکمل از جمله هومیوپاتی، طب سوزنی، رفلکسولوژی و درمان کایروپراکتیک در اسپانیا در دسترس هستند. طبق قوانین اسپانیا، طب جایگزین باید فقط توسط افرادی که دارای شرایط پزشکی کامل هستند، انجام شود. برخی از درمان ها در مراکز درمانی موجود است. با این حال، دولت اسپانیا اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد درمان های جایگزین را از مراکز عمومی حذف کند.

اگرچه برخی از درمان ها مانند هومیوپاتی به طور گسترده در اسپانیا در دسترس هستند، ولی بیمه سلامت عمومی درمان های تکمیلی را پوشش نمی دهد، فقط برخی از شرکت‌های بیمه خصوصی آن را پوشش می‌دهند، اما معمولاً باید آن را به عنوان یک افزونه انتخاب کنید و نرخ بالاتری بپردازید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هزینه زندگی در اسپانیا
هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه های زندگی در اسپانیا برای همه یکسان نیست. این واقعا بستگی به محل زندگی شما و شیوه زندگی که می خواهید داشته باشید دارد. زندگی در اسپانیا می تواند بسیار مقرون به صرفه یا بسیار گران باشد، و شما عامل تعیین کننده ای برای آن هستید. به عنوان یک دانشجو، احتم ...

بیشتر بخوانید
زندگی دانشجویی در اسپانیا
زندگی دانشجویی در اسپانیا

برنامه روزانه شما به عنوان دانشجو با توجه به کالجي که در آن ثبت نام کرده ايد و نيز دوره هايي که انتخاب کرده ايد متفاوت خواهد بود. کالج ها دوره های کامل و پاره وقت ارائه می دهند و زمان زیادی برای مطالعه، یادگیری و لذت بردن از زندگی دانشجویان وجود دارد. شما ...

بیشتر بخوانید
خدمات پزشکی و درمانی برای دانشجویان در اسپانیا
خدمات پزشکی و درمانی برای دانشجویان در اسپانیا

از سرماخوردگی معمولی گرفته تا آنفولانزا و شکستگی استخوان ها تا آلرژی و همه چیز در این بین، و همچنین بسیاری از بیماری های مختلف می تواند باعث بیماری فرد و مراجعه به پزشک یا مراجعه به بیمارستان یا مرکز اورژانس شود. حتی به عنوان دانشجویی که در اسپانیا تحصیل م ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: