مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع مهاجرت به یونان

راهنمای جامع مهاجرت به یونان

آیا قراراست به زودی به یونان مهاجرت کنید؟ یونان با تاریخ غنی فرهنگی، مردم محلی مهربان و مهمان نواز و با داشتن هرساله بیش از 3000 ساعت آفتابی، کشور خیلی خوبی است. با این حال شما باید شرایط اقتصادی را هم در نظر بگیرید که پیدا کردن کار برای کارمندان معمولی را دشوار میسازد.

نقل مکان به یونان 

در یک نگاه :

یونان در حال حاضر بدترین بحران مالی وبدهی دولتی را در اروپای قرن 21 تجربه میکند.

دولت مهاجران را به خرید ملک در یونان و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تشویق میکند.

هرفرد خارجی باید مجوز اقامت داشته باشد. 

با این حال شهروندان اتحادیه اروپا برای ورود به این کشور و اقامت کمتر از سه ماه نیازی به ویزا ندارند . 

شرایط فعلی اقتصادی در یونان 

یونان در سال 1981 به جوامع اروپایی (EC) پیوست. در سال 2001 دوازدهمین عضو اتحادیه ی اقتصادی و پولی اروپا شد و در سال 2002 یورو به واحد پول رسمی یونان تبدیل شد. اقتصاد یونان از سال 2003 تا 2007 سالانه از 4 درصد نرخ رشد مناسب برخوردار بود که عمدتا به دلیل پروژه هایی بود که برای آماده سازی بازی های المپیک تابستانی 2004 در آتن انجام شد.

بحران مالی مفتضح کنونی از سال 2009 آغاز شد، زمانی که گئورگ پاپاندرئو نخست وزیر وقت، اعلام کرد که کسری بودجه واقعی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی، 12.7 درصد است. این خبر باعث ایجاد سقوط در بازارهای مالی شد و رتبه اعتباری یونان به رتبه ی بی سابقه ی ccc+ رسید. اوراق قرضه ی خزانه داری که توسط طلبکاران خصوصی توقیف شده بودند به سرعت ارزش خود را از دست میدادند و یونان در آوریل 2010 اعتراف کرد که نمیتواند هزینه های خود را بپردازد و درخواست کمک بین المللی کرد. 

از سال 2010 تا 2014 ، صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دو مجموعه کمک مالی چند میلیارد یورویی را به عهده بگیرند.  به همین دلیل ، بدهی یونان ساختار خود را تغییر داد: از بازار خصوصی به دست بازار دولتی افتاد ، زیرا بیش از 80 درصد بدهی توسط صندوق بین الملی پول و اتحادیه اروپا پرداخت شد. از آنجایی که بازارهای مالی دیگر مالک این بدهی نبودند ، در صورت ورشکستگی یونان ، خطر سقوط جهانی وجود نداشت ، اما طلبکاران از آن زمان به بعد مالیات دهندگان منطقه ی یورو بودند. با این حال وضعیت در یونان رو به بهبود نبود: بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی از 355 میلیارد یورو در سال 2008 به 235 میلیارد یورو در سال 2015 کاهش یافت و دولت به درخواست طلبکاران خود مجبور شد اقدامات ریاضتی را در پیش بگیرد ( مالیات های بیشتر و هزینه های دولتی کمتر).




سال پرفراز و نشیب 2015 در یونان

این وضعیت- به ویژه اقدامات ریاضتی که به جمعیتی که از قبل هم دچار مشکل بودند ضربه زد- منجر به ایجاد بحران سیاسی و مالی بزرگ سال 2015 شد . در واقع دولت یونان به رهبری حزب آزادی خواه محافظه کار دموکراسی نوین ، خواستار سومین کمک مالی از اتحادیه اروپا شد. با این حال اپوزیسیون ( به رهبری حزب چپ گرای سیریزا به ریاست الکسیس سیپراس ) با آن مخالف بودند ، زیرا میترسیدند این کار مردم را بیشتر در مخمصه ی طلبکاران و اقدامات ریاضتی بیندازد . 

در نتیجه ی این بن بست سیاسی ، مجلس یونان نتوانست رئیس جمهور جدیدی را انتخاب کند :  پس باید برکنار میشد و فراخوانی برای انتخابات جدید صادر میشد . در ژانویه 2015 ، سیریزا یک پیروزی تاریخی به دست آورد و سیپراس به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد. پس از این تغییر دولت ، طلبکاران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند مهلت بازپرداخت وام ها را 4 ماه تمدید کنند. در همین حال سیپراس خواستار برگزاری همه پرسی درمورد کمک مالی در ژوئن 2015 شد: بیش از 61 درصد از یونانی ها به این برنامه ی کمک مالی رای منفی دادند.این بدان معنا بود که دولت یونان و دولت های منطقه ی اروپا باید برای مذاکرات بیشتر برای جلوگیری از خروج یونان از اتحادیه اروپا دوباره همدیگر را ملاقات میکردند . 

پس از یک دور مذاکرات بسیار سخت ، هردو طرف سومین بسته ی کمک مالی را در آگوست 2015 پذیرفتند . با این حال سیپراس بهای گزافی برای این معامله پرداخت : به دلیل مخالفت در حزبش ، اکثر حامیان خود را از دست داد . بنابراین تصمیم گرفت استعفا دهد و خواستار برگزاری انتخابات جدید در سپتامبر 2015 شود. در کمال تعجب بازهم سیریزا انتخاب شد و سیپراس دوباره به نخست وزیری منصوب شد .

به نظر میرسد که پس از آن، اوضاع اقتصادی و سیاسی آرام آرام رو به ثبات است. در سه ماهه آخر سال 2015، تولید ناخالص داخلی 0.1 درصد افزایش یافت و کمیسیون اروپا رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 درصدی را برای سال 2017 پیش بینی کرد. علاوه بر این ،آژانس بین الملی رتبه بندی اعتباری استاندارد اند پورز ، در ژانویه 2016 رتبه ی یونان را به B-ارتقا داد. نرخ بیکاری هنوز در سطح نگران کننده ی 24 درصد است و جمعیت عمومی به شدت تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است. متاسفانه وضعیت تا آوریل 2016 ناپایدار و در معرض تغییر است . 

محرک های مهاجران برای مهاجرت به یونان 

دولت یونان با توجه به بحران کنونی، مشتاق جذب سرمایه گذاران و کارآفرینانی است که به اقتصاد یونان رونق میبخشند. به همین منظور ، آنها برای مهاجران احتمالی که میخواهند به یونان نقل مکان کرده و در آنجا زندگی کنند ، فرصت های زیادی فراهم کرده اند . به اتباع کشورهای ثالث ، شهروندان غیراتحادیه اروپا ، که در یونان ملکی به ارزش 250000یورو یا بالاتر بخرند، مجوز اقامت پنج ساله برای مهاجرت به یونان داده میشود و همچنین میتوانند خانواده ی خود را با خود بیاورند. 

یونان علاوه بر این ، برای سرمایه گذاران و کارآفرینانی که قصد مهاجرت به یونان برای زندگی و کار دارند ، فرصت های زیادی را به ویژه در صنعت گردشگری فراهم کرده است . فضای کافی برای توسعه ی زیرساخت های این بخش وجود دارد تا یونان به مقصدی محبوب تر در تمام طول سال برای گردشگران تبدیل شود. حوزه های موردنظر عبارتند از توسعه ی استراحت گاه های یکپارچه و املاک مسکونی، تفرجگاه ساحلی پیشرفته و جدید ، مراکز کنفرانس و غیره و همچنین زیرساخت های توسعه ی گردشگری در بسیاری از حوزه ها مانند صنعت سلامت و بهداشت . یک قانون دیگر هم برای تحریک سرمایه گذاری و انگیزه بخشی در بخش گردشگری در ژانویه 2016 به تصویب رسید . این قانون به عنوان مثال ، مالیات ثابتی به سرمایه گذاری های بیش از بیست ملیون یورو برای یک دوره ی هفت ساله ارائه میکند  و روش های صدور مجوز برای امکانات گردشگری را ساده تر میکند. 

ویزاهای ورود به یونان 

شهروندان اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس نیازی به ویزای ورودی ندارند. این افراد فقط باید پاسپورت یا شناسنامه خود را هنگام ورود به کشور ارائه کنند. شهروندان سایر کشورها باید قبل از رفتن به یونان برای اهداف شغلی، در کنسولگری یونان درخواست ویزای ورودی سه ماهه دهند. این ویزا یک ویزای یک بار ورود از نوع D  که برای شغل وابسته یا آزاد صادر میشود. 

مدارک لازم برای ویزای نوع D یونان

مدارک زیر برای درخواست ویزای نوع D ضروری هستند:

  • فرم درخواست که به زبان انگلیسی یا یونانی تکمیل شده 
  • پاسپورت (حداقل سه ماه پس از انقضای ویزا معتبر است) 
  • یک عکس گذرنامه زیست سنجی 
  • گواهی پزشکی که توسط پزشک مجاز نوشته شده باشد 
  • گواهی بیمه پزشکی معتبر در یونان 
  • گزیده ای از مدرک کیفری صادر شده توسط کشور مبدا یا محل اقامت فعلی شما 

اتباع کشور ثالث باید هنگام ارائه درخواست خود شخصا در کنسولگری یا سفارت یونان حضور داشته باشند و ممکن است برای مصاحبه هم دعوت شوند. در طول ملاقات اطلاعات زیست سنجی متقاضی گرفته میشوند. تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا یونانی باشند. اعتبار ویزا تا سه ماه پس از تاریخ ورود است .




مجوز اقامت در یونان 

مجوزهای اقامت برای اهداف شغلی 

شهروندان اتحادیه اروپا که با اهداف شغلی به یونان میروند باید پس از ورود برای مجوز اقامت درخواست دهند، خیلی راحت اما برای شهروندان غیراتحادیه اروپا، این روند کمی پیچیده تر است، بسته به اینکه شخص در سطوح بالای مدیریتی باشد یا یک کارمند عادی، مجوزهای اقامتی متفاوتی صادر میشوند. 

مجوز اقامت برای مدیران معمولا ظرف یک ماه پس از تشکیل پرونده صادر میشود و درخواست ها را میتوان پس از ورود به یونان هم ارسال کرد. اما امور مربوط به کارمندان عادی بسیار طولانی تر هستند و این فرآیند باید قبل از مهاجرت به یونان، حتی قبل از درخواست ویزای ورودی، آغاز شود. نیاز به تخصص خاص متقاضی، باید توسط مقامات ذیصلاح یونان تایید شود. 

افرادی که دارای مجوز اقامت مدیریتی هستند، میتوانند خانواده شان را هم با خود بیاورند و کسانی که دارای اقامت کارکنان عادی هستند باید دوسال صبر کنند تا خانواده هاشان بتوانند به یونان بروند . 

درخواست برای مجوز اقامت یونان

پس از مهاجرت به یونان مدارک زیر در وزارت کشور ضروری هستند: 

  • دو فرم درخواست تکمیل شده (در دفتر وزارت کشور دریافت میشوند)
  • اصل پاسپورت و یک کپی از هر صفحه 
  • یک عکس گذرنامه زیست سنجی
  • گواهی سلامتی که توسط یک بیمارستان یونانی پر شده باشد 
  • مدرک بیمه ی سلامت 
  • مدرکی مبنی بر وجود بودجه کافی برای تامین هزینه های اقامت شما 
  • قرارداد کار (در صورت وجود) 
  • سند محل اقامت در یونان ( مثل قرارداد اجاره )
  • گواهی پرداخت 150 یورو هزینه ی درخواست به اداره مالیات ملی (Eforia)

معاینه پزشکی شامل رادیوگرافی قفسه سینه و آزمایش سل است. نتایج آزمایش را میتوان دوروز پس از آزمایش دریافت کرد. معاینه باید در اسرع وقت پس از ورورد شما به یونان انجام شود. 

مجوز اقامت برای اهداف شغلی اول برای یک صادر میشود. بعد باید ظرف دو ماه پس از اتمام اعتبار، تمدید شود .مجوز اقامت تمدید شده هم باید هردو سال یکبار تمدید شود لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تفاوت بین مجوزاقامت مدیران و مجوز اقامت کارکنان عادی ، به بروشور نحوه کار و زندگی در یونان که دولت از طریق آژانس سرمایه گذاری در یونان آن را منتشر کرده، مراجعه کنید. 

سرمایه گذاران و کارآفرینان در یونان

کسانی که به عنوان سرمایه گذار یا کارآفرین به دنبال دریافت مجوز اقامت یونان هستند، باید رویه ای مشابه آنچه در بالا ذکر شد را طی کنند. مجوز اقامت برای سرمایه گذاران جهت توسعه فعالیت های سرمایه گذاری، صادر میشود. در این مورد، متقاضیان قبول میکنند که حداقل 300000 یورو در فعالیت هایی سرمایه گذاری کنند که به نفع اقتصاد یونان باشد . کارآفرینان برای انجام فعالیت اقتصادی مستقل باید برای مجوز اقامت اقدام کنند . و در این مورد باید اثبات کنند که حداقل 60000 یورو  در اختیار دارند. 

برای هر دونوع مجوز، اجازه اقامت برای اعضای خانواده (همسر و فرزندان خردسال) نیز صادر خواهد شد. این مجوز دو سال اعتبار دارد و پس از آن هردوسال یک بار قابل تمدید است ، مشروط بر اینکه فعالیت اقتصادی ادامه یابد و کلیه مالیات ها پرداخت شده باشد. دولت یونان همچنین، از اوایل سال 2014 مجوز های اقامتی پنج ساله به آن دسته از اتباع کشورهای ثالث و خانواده های آنها که املاکی با ارزش حداقل 250000 یورو خریداری میکنند، ارائه میکند. این مجوز های اقامت تا زمانی که ملک در اختیار دارنده ی مجوز باقی بماند، قابل تمدید هستند. 




یونان: اقامت و آموزش 

اقامت در یونان 

خیلی از مهاجران تصمیم میگیرند در یونان خانه ای اجاره کنند . قانون یونان به این صورت است که قرارداد اجاره حداقل سه سال معتبر باشد . قیمت اجاره ها در یونان متفاوت است اما آتن اغلب بالاترین قیمت هارا دارد . معمولا پس از امضای قرارداد اجاره ی دوماه زودتر پرداخت میشود و برای تخلیه هم باید مهلت یک ماهه داده شود. مهاجران عموما برای خرید ملک در هر جایی از یونان مجاز هستند (در حقیقت دولت آنها را تشویق هم میکند) البته جز مناطق مرزی تعیین شده. شهروندان غیراتحادیه اروپا، برای خرید ملک در این مناطق به مجوز ویژه وزارت کشور نیاز دارند. این فرآیند برای شهروندان اتحادیه اروپا آسان تر است و مجوز توسط یک کمیته ویژه صادر میشود. 

اگر میخواهید ملکی به ارزش بیش از 104,700 یورو بخرید، باید یک وکیل استخدام کنید تا شمارا در فرآیند خرید ملک در یونان راهنمایی کند . این کار معمولا به اندازه 1 تا 1,5 درصد از ارزش ملک هزینه بردار است. 

تحصیل در یونان 

آموزش در یونان از سنین 6 تا 15 سال اجباری است. سیستم مدرسه 6 سال دوره ی ابتدایی (Dimotiko)، یک دوره ی سه ساله متوسطه اول (Gymnasio) و بعد از آن یک دوره ی غیراجباری متوسطه دوم، را شامل می شود. 

دوره های متوسطه دوم به صورت علمی یا فنی هستند. اکثر کودکان یونانی در مدارس دولتی تحصیل میکنند. 

تعداد زیادی هم مهدکودک و پیش دبستانی های خصوصی و دولتی غیراجباری در یونان وجود دارد. کودکان میتوانند از دو و نیم سالگی به کودکستان (Vrefonipiakoi Paidikoi Stathmi) و قبل از شروع دبستان هم به مهدکودک (Nipiagogeia) بروند. 

یونان همچنین دارای مدارس بین المللی خیلی خوبی است. سیزده مدرسه در یونان مدرک بین المللی ارائه میکنند که تحصیل در دانشگاه های خارج از یونان پس از فارغ التحصیلی را آسان تر میکند.. اکثر این مدارس بین المللی در آتن هستند اما تعداد کمی از آنها هم در سالونیک قراردارند. چندین زبان آموزشی از جمله انگلیسی، فرانسوی، المانی و ژاپنی در این مدارس ارائه میشوند.

برترین مقاصد مهاجرتی یونان 

آتن 

آتن حدود چهارمیلیون نفر جمعیت دارد. این شهر تاریخچه ای طولانی دارد که به هزاران سال قبل تا دوران باستان و عصر نوسنگی برمیگردد . در هشت کیلومتری خلیج فالرون در دریای اژه، محل بندر آتن، پیرئوس، واقع شده است . این بندر فعال به آتن کمک میکند تا به مهم ترین شهرتولیدی یونان تبدیل شود. آتن حدود نیمی از مشاغل یونان در هنرهای دستی و صنعت را به خود اختصاص داده است. میانگین حقوق ها در این شهر بالاتر از سایر نقاط یونان است، گرچه که این شهر هم تحت تاثیر بحران جاری قرار گرفته است. 

سالونیک (تسالونیکی) 

تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان با جمعیتی حدود 800000 نفر است. این شهر که به نام خواهر اسکندر مقدونی نامگذاری شده است ، در سال 315 قبل از میلاد تاسیس شد. تسالونیکی در دهه 1960 با افتتاح کارخانه های فولاد، پالایشگاه های نفت و پتروشیمی، به عنوان یک مرکز صنعتی بزرگ ظهور کرد. این شهر همچنین صادر کننده بزرگ محصولات کشاورزی خام و فرآوری شده ، کروم و منگنز است. بیشتر تسالونیکی در سال 1978 توسط زلزله ویران شد. در طول بحران اقتصادی فعلی، نرخ بیکاری به ویژه بخاطر تعداد بالای جوانانی که در این شهر زندگی میکنند، به طور چشمگیری بالا رفته است.  

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

زبان و فرهنگ یونان
زبان و فرهنگ یونان

اکثر دانشگاه‌های یونان و انواع مؤسسات غیرانتفاعی با هدف ترویج ارزش‌های زبان یونانی، دوره‌های ابتدایی و تحصیلات عالی را به زبان یونانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ...

بیشتر بخوانید
زندگی در یونان را بیاموزید
زندگی در یونان را بیاموزید

یونان دارای چهار فرودگاه مهم بین المللی است که بزرگترین آنها فرودگاه بین المللی الفتریوس ونیزلوس در 33 کیلومتری شمال شرقی آتن می باشد. سایر فرودگاه های بین المللی خارج از تسالونیکی، کورفو و رودس واقع شده اند. همچنین خطوط راه آهن خوبی با بسیاری از مقاصد مهم ...

بیشتر بخوانید
ویزای طلایی یونان
ویزای طلایی یونان

ویزاهای طلایی اروپا معمولاً بیشترین درخواست را و امکان دسترسی سریع به اتحادیه اروپا را دارند. ویزای طلایی یونان به شما این امکان را می دهد که با کمترین قیمت سرمایه گذاری در اروپا مقیم اروپا شوید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: