مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
فیزیک پزشکی در آلمان

فیزیک پزشکی در آلمان

با یک اقتصاد قوی که از یک سیستم آموزش عالی تاریخی و تعداد زیادی دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند، جای تعجب نیست که آلمان، یکی از مقاصد برتر برای تحصیلات تکمیلی در اروپا باشد. جز بریتانیا یا آمریکا، آلمان بیش از هر کشور دیگری، دانشگاه‌های برتر را در خود جای داده است. چند دلیل برای در نظر گرفتن آلمان به‌عنوان مقصد تحصیلی از این قرار است:

داشتن تاریخی آکنده از نوآوری و نبوغ و خلاقیت- به‌عنوان قطبی برای روشنگری و انقلاب صنعتی، پیشرفت‌های آلمان در حوزه‌ی علم و مهندسی به‌اندازه‌ی مشارکت آن در فلسفه، الهیات و هنر شناخته شده است.

اختراع دانشگاه مدرن- متفکران آلمانی همچون ویلهلم فون هومبولت، توسعه‌ی دانشگاه‌های تحقیقاتی مدرن را در قرن نوزدهم با تاکید بر آزادی، دقت و یکپارچگی آکادمیک رهبری کردند.

یک چشم‌انداز بین‌المللی پُرافتخار- حدود 11 درصد دانشجویان دانشگاه‌های آلمان از خارج از این کشور می‌آیند. این کشور همچنین فرصت‌های کاری سخاوتمندانه‌ای را پس از تحصیل در اختیار فارغ‌التحصیلان عضو اتحادیه‌ی اروپا و غیر عضو اتحادیه‌ی اروپا قرار می‌دهد.

رتبه‌های معتبر جهانی- آلمان بیش از هر کشور اروپایی به‌جز بریتانیا، دانشگاه‌های با رتبه‌ی بالا دارد و مدارک آن نیز در سطح جهانی شناخته شده است.

ارزان بودن تحصیل- اکثر دانشگاه‌های آلمان برای دوره‌های کارشناسی ارشد خود هیچ شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. هزینه‌های زندگی در آلمان نیز در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کم است.

فیزیک پزشکی (Medical Physics) شاخه‌ای از فیزیک کاربردی و پلی میان فیزیک و پزشکی و مهندسی است. این رشته از اصول و روش‌های فیزیک و مهندسی برای پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری‌های انسان با هدف بهبود سلامت و رفاه وی بهره می‌برد. درواقع، فیزیک‌دانان پزشکی از روش‌های علمی و تحلیلی و کاربردی برای کمک به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در تشخیص و درمان ایمن بیماران استفاده می‌کنند. فیزیک‌دانان پزشکی همانند پزشکان آموزش دیده‌اند؛ اما برای ارزیابی و معالجۀ بیماری با پزشکان همکاری می‌کنند. فیزیک پزشکی زیرشاخه‌های متنوعی دارد؛ از‌جمله فیزیک انکولوژی تابش، فیزیک تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی هسته‌ای، فیزیک تابش پزشکی غیریونیزان، فیزیک بهداشت پزشکی و محافظت در‌برابر اشعه. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشتۀ فیزیک پزشکی در آلمان سخن خواهیم گفت.


دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر فیزیک پزشکی در آلمان

فیزیک پزشکی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان‌های انگلیسی و انگلیسی‌آلمانی و آلمانی تدریس می‌شود. درادامه، با برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر آلمان برای تحصیل فیزیک پزشکی بیشتر آشنا خواهیم شد.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ (Technische Universität München) یکی از دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیک پزشکی در آلمان است که سال 1869 در شهر مونیخ تأسیس شد. دانشگاه فنی مونیخ پردیس‌هایی در شهر‌های گارچینگ (Garching)، فرایزینگ (Freising)، هایلبرون (Heilbronn) و کشور سنگاپور دارد. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فنی مونیخ دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. کلاس‌های این رشته در پردیس شهر گارچینگ برگزار می‌شود و امکان تحصیل در نیمسال‌های زمستان و تابستان فراهم است. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی و فیزیک پزشکی در دانشگاه یادشده حدود 144 یورو در سال اعلام شده است. 

دانشگاه فنی Mittelhessen

دانشگاه فنی Mittelhessen یکی دیگر از دانشگاه‌های‌ ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیک پزشکی در آلمان به‌شمار می‌رود. این دانشگاه سال 1971 در شهر گیسن (Giessen) بنیان نهاده شد و با نام دانشگاه علوم کاربردی Mittelhessen نیز شناخته می‌شود. بنابر تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه فنی Mittelhessen صدوسی‌ویکمین دانشگاه برتر آلمان محسوب می‌شود. دانشگاه یادشده پردیس‌هایی در شهرهای وتزلار (Wetzlar) و فریدبرگ (Friedberg) دارد. مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ فیزیک پزشکی در پردیس دانشگاهی شهر گیسن و مؤسسۀ فیزیک پزشکی و حفاظت دربرابر اشعه دانشگاه یادشده ارائه می‌شود. تحصیل این رشته هجده‌ ماه طول می‌کشد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی‌آلمانی تدریس می‌شوند. سرفصل‌های رشتۀ فیزیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فنی Mittelhessen عبارت‌اند از: فیزیک پرتوپزشکی، فرایندهای تصویربرداری، پرتودرمانی، محافظت در برابر اشعه و درمان رزونانس مغناطیسی. 


دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ

نام دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ (Martin Luther University of Halle-Wittenberg) نیز در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فیزیک پزشکی در آلمان دیده می‌شود. این دانشگاهی دولتی کارش را از سال 1502 در شهر هاله (Halle) آغاز کرد. تحصیل رشتۀ فیزیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ دوساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. گفتنی است این دوره فقط در نیمسال زمستان ارائه می‌شود و پذیرش این رشته محدود است.

مدارک عمومی موردنیاز برای رشته فیزیک پزشکی در آلمان

مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل رشتۀ فیزیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های برتر آلمان ازاین‌قرارند:

  1. مدارک تحصیلی پیشین (کارشناسی و دیپلم دوازده‌ساله) به‌همراه ریزنمره‌ها؛
  2. مدرک زبان معتبر (برای رشته‌های انگلیسی‌زبان آیلتس 6.5 یا تافل 88 و برای رشته‌های آلمانی‌زبان حداقل سطح B2)؛
  3. انگیزه‌نامه؛
  4. رزومه؛
  5. فرم درخواست پذیرش تکمیل‌شده؛
  6. گذرنامه
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: