مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مدارس بین المللی در روسیه

مدارس بین المللی در روسیه

ما در این مقاله انواع مختلف مدارس بین المللی در روسیه و همچنین برنامه های درسی مختلف ارائه شده و روند ثبت نام برای والدین مهاجر را شرح می دهیم. اگر با خانواده خود به روسیه مهاجرت می کنید، ممکن است به فکر ثبت نام فرزندان خود در یک مدرسه بین المللی باشید. با این حال، با توجه به طیف گسترده ای از گزینه های موجود، ممکن است این کار دشوار به نظر برسد.

سیستم آموزشی روسیه

سیستم آموزشی روسیه اگرچه ممکن است در بالاترین رتبه ها ظاهر نشود، اما به طور کلی مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس نظرسنجی OECD/PISA در سال 2018 در میان نوجوانان 15 ساله، روسیه در ریاضیات در رتبه 31، در علوم رتبه 34 و در خواندن رتبه 30 جهان را به خود اختصاص داده است.

مدرسه در روسیه از سنین شش تا 15 سالگی اجباری است و اکثر دانش آموزان ترجیح می دهند تا سن 18 سالگی آموزش ببینند. در اغلب موارد، دانش آموزان در طول مدت تحصیل در یک مدرسه تحصیل می کنند.

مدارس بین المللی در روسیه

اکثر والدین مهاجر در روسیه فرزندان خود را به مدارس بین المللی خصوصی می فرستند که در اکثر شهرهای بزرگ یافت می شوند. در حالی که این مدارس تمایل دارند هزینه های هنگفتی دریافت کنند - برخی از آنها به 2,300,000 روپیه در سال نیز می رسد - آنها معمولاً سطح استاندارد بالایی از آموزش ابتدایی و متوسطه را ارائه می دهند که بر اساس برنامه درسی بین المللی تنظیم شده است.

بزرگ‌ترین شهرهای روسیه، مسکو و سن پترزبورگ، گسترده‌ترین مدارس بین‌المللی موجود را ارائه می‌دهند، به‌ویژه پایتخت، خانه بیش از 20 مؤسسه است که بیشتر نیازها را برآورده می‌کنند. در همین حال، شهرهای کوچکتر مانند کازان، سامارا و تیومن مدارسی را ارائه می دهند که عمدتاً به نفع دانشجویان بین المللی هستند.

نکته مهم این است که اگر قصد دارید فرزند خود را به یک مدرسه بین المللی در روسیه بفرستید، باید توجه داشته باشید که اکثر آنها لیست انتظار طولانی دارند. بنابراین، بهتر است که به محض انتخاب مدرسه درخواست خود را ارسال کنید.


انواع مدارس بین المللی در روسیه

والدینی که مایلند فرزندان خود را به مدارس بین المللی در روسیه بفرستند چندین گزینه دارند. گسترده ترین مدارس بین المللی مدارسی هستند که از برنامه های درسی بریتانیا، ایالات متحده و مدرک بین المللی (IB) پیروی می کنند. با این حال، مسکو، به ویژه، همچنین به والدین مهاجر از کشورهای دیگر، مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا، این فرصت را ارائه می دهد که بر اساس برنامه های درسی کشورشان، به فرزندان خود آموزش دهند. در حالی که اکثر مدارس بین المللی در روسیه مدارس مختلط روزانه هستند، برخی مدارس شبانه روزی نیز وجود دارند. اینها ممکن است برای مهاجرانی که در شهرهای کوچکتر و شهرهایی که مدارس بین المللی ندارند مستقر هستند، جالب باشد.

برنامه درسی بین المللی ابتدایی (IPC)

برنامه درسی بین المللی ابتدایی (IPC) یک برنامه درسی شناخته شده جهانی برای کودکان پنج تا 12 ساله است. این برنامه بر اساس برنامه درسی تدریس شده در مدارس بین المللی بریتانیا است و آگاهی بین فرهنگی، مشارکت دانش آموز و سختگیری تحصیلی را در اولویت قرار می دهد. علاوه بر این، هر موضوعی دارای اهداف یادگیری است که با رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموز مرتبط است.

لیسانس بین المللی (IB) در روسیه

لیسانس بین المللی (IB) یک برنامه آموزشی بین المللی است که توسط مدارس 138 کشور به دانش آموزان 3 تا 19 ساله ارائه می شود. به دلیل شناخت گسترده بین المللی، IB اغلب یک انتخاب محبوب در میان خانواده های مهاجر است. به ویژه کسانی که به طور منظم بین کشورها رفت و آمد می کنند.

برنامه درسی IB از سه برنامه اصلی تشکیل شده است:

برنامه سالهای ابتدایی (PYP) - به دانش آموزان 3 تا 11 ساله آموزش داده می شود و شامل شش موضوع اصلی است: ریاضیات، زبان، علوم، هنر، مطالعات اجتماعی و تربیت بدنی.

برنامه سالهای میانی (MYP) - به دانش آموزان 11 تا 16 ساله آموزش داده می شود. این برنامه شامل هشت موضوع اصلی است: شش موضوع اصلی PYP بعلاوه ادبیات و طراحی.

دیپلم IB Diploma - یک برنامه پیش دانشگاهی که به دانش آموزان 16 تا 19 ساله آموزش داده می شود. دانش آموزان شش موضوع را مطالعه می کنند که باید شامل یک زبان دوم، علوم و ریاضیات و همچنین یک دوره اضافی در مورد تئوری دانش باشد.

روسیه خانه بیش از 50 مدرسه است که مدارک بین المللی لیسانس را ارائه می دهند. از این تعداد، 47 مورد به زبان انگلیسی تدریس می کنند و 11 مورد آموزش دوزبانه را به زبان روسی و انگلیسی ارائه می دهند. این مدارس شامل مدارس بین المللی زیر است:

مدارس بین المللی دوزبانه در روسیه

مدرسه بین المللی بریتانیایی British (BIS)، مسکو

مدرسه بین المللی بروکس Brookes IB، مسکو و سن پترزبورگ

مدرسه بین المللی کمبریج Cambridge (CIS)، مسکو، گورکی و سن پترزبورگ

مدرسه بین المللی دانشگاه هرزن Herzen، سن پترزبورگ

مدرسه بین المللی سامارا Samara، سامارا

مدارس بین‌المللی آمریکا و Advanced Placement  (AP)

مدارس بین المللی آمریکا از برنامه درسی ایالات متحده پیروی می کنند، بنابراین برای فرزندان مهاجران آمریکایی و کسانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاهی در کانادا یا ایالات متحده هستند مناسب هستند. مانند ایالات متحده، این مدارس آمریکایی تحصیل خود را به دبستان، راهنمایی و دبیرستان تقسیم می کنند. برخی از مدارس بین المللی آمریکا نیز کلاس های آمادگی SAT و دوره های Advanced Placement (AP) را ارائه می دهند.

اگرچه روسیه چندین مدرسه دارد که از الگوی آمریکایی پیروی می کنند، تنها دو مدرسه به عنوان مدارس آمریکایی به رسمیت شناخته می شوند:

مدارس آمریکایی در روسیه

مدرسه انگلیسی-آمریکایی مسکو The Anglo-American School of Moscow

آکادمی مسیحی هینکسون مسکو Hinkson Christian Academy Moscow


مدارس بین المللی بریتانیایی

روسیه چندین مدرسه بین المللی بریتانیایی را ارائه می دهد که از برنامه درسی ملی انگلستان پیروی می کنند. آنها برای شهروندان بریتانیا و کسانی که قصد ادامه تحصیل در انگلستان یا کشورهای مشترک المنافع را دارند گزینه بسیار خوبی هستند. در این مدارس موضوعاتی مانند ریاضیات، علوم، انگلیسی، تاریخ و زبان های خارجی تدریس می شود. زبان آموزش انگلیسی است، اگرچه برخی از مدارس بین المللی بریتانیا در روسیه نیز کلاس ها را به زبان روسی ارائه می دهند. اکثر مدارس بین‌المللی بریتانیایی گواهی‌های عمومی بین‌المللی آموزش متوسطه (IGCSE) را ارائه می‌کنند که به دانش‌آموزان امکان می‌دهد در دانشگاه‌های بریتانیا ادامه تحصیل دهند. برخی از مدارس بین المللی بریتانیا در روسیه عبارتند از:

مدارس بین المللی بریتانیایی در روسیه

مدرسه بین المللی انگلیسی (BIS) English International School، مسکو

مدرسه بین المللی کمبریج (CIS) Cambridge International School، مسکو

مدرسه بریتانیایی سن پترزبورگ British School of St. Petersburg

دبستان بین المللی CET، تیومن  CET International Primary School, Tyumen

مدرک GCSE بین المللی (IGCSE = The International General Certificate of Secondary Education)

گواهینامه عمومی بین المللی آموزش متوسطه (IGCSE) یک مدرک تحصیلی در بریتانیا است که معادل GCSE در مدارس بریتانیا تدریس می شود. IGCSE در طول سال های دهم و یازدهم به دانش آموزان آموزش داده می شود. امتحانات در پایان سال یازدهم (زمانی که دانش آموزان 15 تا 16 ساله هستند) گرفته می شود. برخی از دروس مانند انگلیسی، ریاضیات و علوم اجباری هستند در حالی که برخی دیگر از جمله تاریخ، جغرافیا و هنر اختیاری هستند.

پس از دریافت مدارک IGCSE، دانش آموزان می توانند مدرسه را ترک کنند یا تحصیلات خود را ادامه دهند و A-Levels یا یک دوره کارشناسی بین المللی (IB) را ادامه دهند.

سایر مدارس بین المللی ملی

از آنجایی که مسکو محبوب ترین مقصد در روسیه برای مهاجران است، مدارس مختلفی وجود دارد که به طیف وسیعی از ملیت ها پاسخ می دهند و برنامه های درسی خاصی را از کشورهای خاصی آموزش می دهند. هزینه ها و زبان های آموزشی نیز بر اساس موسسه خاص متفاوت است. در اینجا چند نمونه از مدارس بین المللی ملی در روسیه آورده شده است:

مدارس بین المللی در روسیه

Lycée Français de Moscou Alexandre-Dumas فرانسوی

Deutsche Schule Moskau آلمانی

Scuola Italiana Italo Calvino di Mosca ایتالیایی

مدرسه سوئدی مسکو (سوئدی)

روش و عملکرد مدارس

والدینی که ترجیح می دهند فرزندان خود را به مدارس جایگزین در روسیه بفرستند چندین گزینه دارند. به عنوان مثال، مسکو خانه یک مدرسه مونته سوری با آموزش دو زبانه روسی و انگلیسی است. همچنین 18 مدرسه والدورف در سراسر کشور وجود دارد: مسکو، سن پترزبورگ، ایرکوتسک، یاروسلاول، کالوگا، سامارا، شوکوفسکی، اسمولنسک، تومسک، اوفا، ولادیمیر، ورونژ، و زلنوگراد.

مدارس والدورف عمدتاً به زبان روسی تدریس می کنند، اگرچه برخی از آنها دوره هایی را به زبان انگلیسی با هزینه اضافی ارائه می دهند. چند نمونه عبارتند از:

  • مدرسه مونته سوری مسکو Montessori
  • مدرسه والدورف مسکو شماره 1060 Waldorf
  • مرکز هنر والدین مدرسه والدورف، سن پترزبورگ Center for the Art of Parenting Waldorf School

آیا باید فرزند خود را به یک مدرسه بین المللی در روسیه بفرستید؟

هنگام تصمیم گیری در مورد فرستادن یا عدم فرستادن فرزند خود به یک مدرسه بین المللی در روسیه، تعدادی جوانب مثبت و منفی وجود دارد که به شرح زیر است.


مزایای مدارس بین المللی در روسیه

  • تداوم آموزش - کودکانی که تحصیلات خود را در کشور خودشان آغاز کرده اند می توانند طبق برنامه درسی که می فهمند، به زبان اصلی خود به تحصیل ادامه دهند. این مورد می تواند برای خانواده هایی که زیاد سفر می کنند بسیار مفید باشد، به خصوص اگر به دنبال اقامت طولانی مدت در روسیه نباشند.
  • محیط چندفرهنگی – مدارس بین المللی به کودکان امکان می دهد زمانی را در میان همسالان با طیف وسیعی از زمینه ها بگذرانند. این مدارس گاهی اوقات می توانند دانش آموزانی از بیش از 50 کشور مختلف داشته باشند.
  • کلاس‌های کوچک‌تر - مدارس بین‌المللی به راحتی می‌توانند میزان پذیرش دانش‌آموزان را محدود کنند و بنابراین نسبت دانش‌آموز به معلم کمتری دارند. این بدان معناست که معلمان می توانند توجه بیشتری را به هر دانش آموز اختصاص دهند، در حالی که افرادی که نیاز به مراقبت بیشتری دارند می توانند از آن بهره مند شوند.
  • کیفیت آموزش - با اینکه مدارس دولتی روسیه به طور کلی در بین مدارسی که از استانداردهای کلاس جهانی برخوردارند در نظر گرفته نمی‌شود، مدارس بین المللی این کشور معمولاً قادر به ارائه سطح بالاتر آموزش، امکانات بهتر و معلمان با تجربه تر هستند. دانش آموزانی که مدرسه را با مدارک IB یا IGCSE ترک می کنند، در موقعیت خوبی برای پیشرفت در آموزش عالی خواهند بود.

معایب مدارس بین المللی در روسیه

  • هزینه های تحصیل بالا – مدارس بین المللی در روسیه موسسات خصوصی هستند و به طور کلی هزینه های سالانه بالایی را دریافت می کنند. آنها همچنین ممکن است هزینه های اضافی برای ناهار مدرسه و حمل و نقل دریافت کنند.
  • لیست های انتظار طولانی – به دلیل تقاضای زیاد برای مدارس بین المللی، گرفتن نوبت برای فرزندتان می تواند دشوار باشد مگر اینکه خیلی زودتر درخواست دهید. این مورد می تواند مشکلاتی را برای برخی از خانواده های مهاجر که به طور منظم از کشوری به کشور دیگر سفر می کنند، ایجاد کند.
  • ادغام کمتر – ثبت نام فرزندتان در یک مدرسه بین المللی در روسیه احتمالاً ادغام با فرهنگ کشور را برای او چالش برانگیزتر می کند.

نحوه انتخاب یک مدرسه بین المللی در روسیه

ابتدا باید در نظر بگیرید که در چه شهری زندگی می کنید و نزدیکترین مدرسه بین المللی چقدر فاصله دارد. برخی از شهرها، به ویژه مسکو و سن پترزبورگ، گزینه های متعددی دارند، در حالی که شهرهای دیگر فقط یک یا دو گزینه دارند. اگر در شهری بدون مدرسه بین المللی هستید، ممکن است بخواهید یک مدرسه شبانه روزی در یکی از شهرهای بزرگتر را در نظر بگیرید. به این ترتیب، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان در حالی که در کشور محل اقامت شما باقی می ماند، تحصیلات بین المللی دریافت می کند. هنگامی که پاسخ این سوالات را دریافت کردید، باید لیست های انتظار را در مدارس مورد علاقه خود بررسی کنید. بین این محدودیت ها و همچنین عواملی مانند هزینه ها، احتمالاً تنها چند گزینه برای شما باقی خواهد ماند. مهم است که قبل از تصمیم گیری به هر گزینه مراجعه کنید و پاسخ سوالات خود را بیابید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: