مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رایگان در سوئد

تحصیل رایگان در سوئد

بورسیه‌ی تحصیلی موسسه‌ی سوئد (Swedish Institute) برای تحصیل رایگان در سوئد

دانشجویان بومی در اسکاندیناوی از شهریه رایگان و دسترسی به کمک‌هزینه‌ی تحصیل و وام‌های دولتی برخوردار هستند. بنابراین، بورسیه‌ی تحصیلی در اینجا مانند بسیاری از کشورهای دیگر چندان شایع نیست. با این حال، با آمدن شهریه برای دانشجویان خارجی کشورهای دیگر، کشورهای اسکاندیناوی نیز شروع به ارائه‌ی بورسیه‌ی تحصیلی بیشتر برای دانشجویان خارجی می‌کنند که علاقه‌مند به تحصیل در اینجا هستند. موسسه‌ی سوئد، آژانس دولتی است که به دانشجویان و محققان بین‌المللی بورسیه می‌دهد. کلیه‌ی بورسیه‌های اعطاشده در این موسسه، براساس دسته‌بندی‌های مربوط به کشورهای مختلفی است که دانشجویان از آن می‌آیند. برای مثال، بورس‌های تحصیلی موسسه‌ی سوئد برای آفریقای جنوبی، فرصت‌های زیادی را برای دوره‌‌های کارشناسی ارشد فراهم می‌کند.

بورس تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های تحصیل
  • هزینه‌های زندگی
  • کمک هزینه‌ی سفر
  • بیمه

متقاضیان همچنین به عضویت در چندین شبکه‌ی فارغ‌التحصیلان دسترسی پیدا می‌کنند، جایی‌که می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی پیدا کنند.

28 دانشگاه در سوئد، فرصت‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. برای مثال، دانشگاه کارولینسکا به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که قبلاً هزینه‌های پذیرش را پرداخت کرده‌اند و تمام مدارک مورد نیاز را ارائه داده‌اند، بورسیه می‌دهد. بورس تحصیلی دانشگاه‌ها فقط هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد. با این حال، شما می‌توانید برای تامین کلیه‌ی نیازهای تحصیلی خود، درخواست بورس تحصیلی از موسسه‌ی سوئد کنید. برای دانشجویان خارجی دارای موفقیت‌های برجسته در زمینه‌های خاص، چند بورس تحصیلی از سوئد و سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد. این‌ بورس‌ها شامل یونسکو، بانک جهانی، مشارکت جهانی برق پایدار و غیره است. علاوه بر این، برخی از سازمان‌ها بورس تحصیلی را به دانشجویان کشورهای خاص ارائه می‌دهند. برای مثال، بنیادهای ناکاجیما به دانشجویان ژاپنی بورسیه می‌دهد. دانشجویان عضو اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا می‌توانند از تحصیلات عالیه‌ی رایگان شهری در سوئد بهره‌مند شوند. دوره‌های دکترا نیز رایگان هستند.

برنامه ها و دوره های تحصیل رایگان در سوئد

سوئد از نظام انتقال واحد اروپایی (ECTS) بهره می برد که یک سال تحصیلی از تحصیلات فول تایم معادل 60 واحد ECTS می باشد. مقاطع و درجات تحصیلی در سوئد معمولا در 3 سطح لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می شود. سطح آموزش در سوئد در حال ترقی است و دانشجویان خارجی در این کشور از سبک آموزشی آزادی همراه با مسئولیت بهره می برند. ما در بخشهای زیر به معرفی دوره های تحصیلی مختلف در سوئد به همراه تعداد برنامه ها و واحدهای تحصیلی می پردازیم:

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع کارشناسی

در سوئد، مقطع لیسانس 3 سال طول میکشد و تقریبا 100 برنامه تحصیلی در این مقطع به زبان انگلیسی تدریس می شود. این مقطع ترکیبی از مباحث نظری و عملی می باشد و انتظار می رود که دانشجویان از همان ابتدای سال تحصیلی مسئولیت زیادی را بر عهده بگیرند. برنامه های تحصیلی مقطع لیسانس در کشور سوئد معمولا به شکل فول تایم بوده و کل واحدهای درسی در این مقطع در حدود 180 واحد ECTS می باشد. از شرایط پذیرش در مقطع لیسانس می توان به ارائه مدرک دیپلم متوسطه اشاره نمود.

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع فوق لیسانس آزادی عمل دانشجویان بیشتر می باشد و آنها از امکاناتی مثل کار ضمن تحصیل و کسب تجربه کاری در سوئد برحوردار می شوند. برنامه های مختلفی در طی این مقطع تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه می شود. در این مقطع، دروس حالت کاربردی به خود می گیرد و معمولا برنامه ها نیز به صورت تخصصی تر پیش می رود. مدت تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه های سوئد تا 2 سال می باشد. دانشجویان برای اخذ مدرک پایان دوره بایستی در طی این 2 سال 120 واحد ECTS را بگذانند.

تحصیل رایگان در سوئد در مقطع PhD

اما در مورد تحصیل دکتری در سوئد، نکته مهم آن است که تمرکز اصلی برنامه های PhD در کشور سوئد بر روی ارائه و دفاع از رساله (dissertation) می باشد. نبایستی فراموش کرد که برنامه های دکتری در دانشگاه های سوئد پژوهش محور می باشند و دانشگاه ها هیچ برنامه کلاسی ندارند. معمولا مباحث تئوریکی هم در قالب دوره های کوچک یا سمینارها مطرح می شود. تحصیل در مقطع دکتری به صورت تمام وقت بوده و کل واحدهای درسی این مقطع در کشور سوئد در حدود 240 واحد ECTS می باشد، اما امتیاز اصلی تحصیل دکتری در کشور سوئد، تحصیل رایگان در سوئد و دریافت مقرری ماهیانه می باشد.




دانشگاه های معتبر کشور سوئد

برای تحصیل در سوئد به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، باید از طریق وب‌سایت پذیرش سوئد، فرم درخواست، مدارک مورد نیاز و اسناد مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ارسال کنید تا بتوانید شرایط ورود به دوره‌ی آموزشی مربوطه را برآورده سازید. شما می‌توانید حداکثر برای چهار دوره‌‌ی کارشناسی اقدام کنید. برای تکمیل مراحل پذیرش و پی بردن به مهلت ارسال درخواست‌ها، باید با دانشگاه‌ها، مشورت کنید، آخرین مهلت برای ارائه‌ی درخواست خود در دوره‌های کارشناسی در سوئد، ماه ژانویه است و فرایند گزینش، در ماه مارس انجام می‌شود. بنابراین، برای کسانی که تحصیلات دبیرستان خود را به‌پایان می‌رسانند، تا زمان کسب نتایج، ممکن است صندلی‌‌های زیادی اشغال شود- اگرچه در صورت وجود جا، ممکن است جایگاه تحصیلی به شما پیشنهاد شود.

دانشگاه های برتر سوئد 2021
رتبه ی جهانیرتبه درسوئددانشگاهشهر
36
1

موسسه‌ی کارولینسکا 

استکهلم
1032دانشگاه لوندلوند
111
3دانشگاه اوپسالااوپسالا
1834

دانشگاه استکهلم

استکهلم
191
5

دانشگاه گوتنبرگ

گوتنبرگ
201-2506

Chalmers University of Technology

گوتنبرگ
201-250
6

KTH Royal Institute of Technology

استکهلم
351-4008

دانشگاه اوربور

اوربور
351-400
8

Swedish University of Agricultural Sciences

اوپسالا
351-4008

Umeå University

Umeå
401-500
11

Linköping University

Linköping
801-100012

Karlstad University

Karlstad




شرایط و الزامات تحصیل رایگان در سوئد

مراحل پذیرش از دانشگاه های سوئد شامل انتخاب دانشگاه معتبر، انتخاب صحیح برنامه تحصیلی، تکمیل فرم پذیرش، تهیه مدارک مورد نیاز، ارسال مدارک از طریق وب سایت Universityadmissions.se و نیز پیگیری درخواست به منظور اخذ نامه پذیرش تحصیلی و در مرحله آخر درخواست ویزای اقامت سوئد می باشد. اما به منظور احراز صلاحیت تحصیلی جهت پذیرش دانشگاه های سوئد چه شرایط و مدارکی لازم است؟ متقاضیان تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی به منظور اخذ پذیرش سوئد باید دارای شرایط پذیرش عمومی و اختصاصی زیر باشند:

  • مدرک دیپلم متوسطه یا مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • مدرک ریزنمرات تحصیلی مربوطه (ترجمه شده به زبان انگلیسی)
  • نامه همراه یا انگیزه نامه

کار حین تحصیل و پس از تحصیل در سوئد

آیا امکان کار ضمن تحصیل در سوئد برای دانشجویان خارجی فراهم است؟ آیا می توان پس از تحصیل در سوئد مشغول به کار شد و اقامت اروپایی دریافت نمود؟ به خاطر داشته باشید که شما به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، قانونا مجاز به کار ضمن تحصیل می باشید و هیچ گونه محدودیت قانونی درباره ساعات کاری دانشجویان در سوئد وجود ندارد. با این وجود به خاطر داشته باشید که سیستم آموزش سوئدی، سیستم پر توقعی است. با اینکه ممکن است دانشجویی ساعات کلاسی زیادی هم نداشته باشد، ولی انتظار می رود دانشجویان زمانی معادل تحصیلات فول تایم یعنی 40 ساعت در هفته را مشغول به تحصیل باشند. همچنین خاطر نشان می شود که به هنگام تمدید ویزای اقامت تحصیلی در سوئد، از شرایط اداره مهاجرت سوئد برای این کار ارائه مدرکی دال بر پیشرفت تحصیلی و کسب نمرات قابل قبول از طرف دانشجو می باشد. پس در مورد تاثیر منفی کار دانشجویی بر روی تحصیل در سوئد بایستی وسواس به خرج داد. برخی از دانشگاهها دارای خدمات شغلی هستند که به دانشجویان جهت یافتن کار دانشجویی پاره وقت کمک می کنند. همچنین وب سایت هایی مثل Academic Work،Student Consulting یا Student Job برای کاریابی میتواند مفید واقع شود. سوئد با برخورداری از شرکتهای بین المللی خلاق میتواند بهترین مکان برای کار پس از تحصیل باشد. دانشجویان جهت جستجوی کار یا راه اندازی یک شرکت و کسب وکار در سوئد می توانند به مدت 6 ماه ویزای اقامت خود را تمدید نمایند. در این مورد، اگر متقاضیان بتوانند پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای سوئدی دریافت نمایند، به راحتی می توانند ویزای کار سوئد را نیز اخذ نمایند.

ویزای تحصیلی سوئد

شما می توانید با تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنید و تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید و به دنبال کار بگردید، نکته ی قابل توجه این است که مدت زمان کار همزمان با تحصیل در کشورهای آلمان و کانادا 20 ساعت در هفته است، مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد به شرح زیر است:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: