مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رایگان در فرانسه و هرآنچه برای تحصیل باید بدانید

تحصیل رایگان در فرانسه و هرآنچه برای تحصیل باید بدانید

از پاییز سال 2019، دانشجویان بین المللی باید شهریه های بالاتری را در دانشگاه های فرانسه پرداخت کنند. این یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود 200 یورو می پرداختند. هرچند، در عین حال، بورسیه تحصیلی تحت حمایت دولت برای دانشجویان خارجی نیز سه برابر خواهد شد.

در این راهنما، ما کلیه اطلاعات مربوط به شهریه دانشگاه های فرانسه را گردآوری کرده ایم:

آیا می توانید به طور رایگان در فرانسه تحصیل کنید؟

بله - اگر شما شهروند یا مقیم دائم یک کشور EEA (منطقه اقتصادی اروپا) یا سوئیس باشید. EEA شامل همه کشورهای اتحادیه اروپا (EU) و همچنین ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ است. هرچند در این حالت هم تحصیل در فرانسه کاملاً 'رایگان' نیست، شما هنگام تحصیل در دانشگاه های دولتی تنها مبلغ بسیار کمی را باید پرداخت کنید.

با این حال، اگر شما شهروند یک کشور EEA (منطقه اقتصادی اروپا) یا سوئیس نیستید، یا اقامت دائمی فرانسه را ندارید، مجبور به پرداخت شهریه های بالاتر در فرانسه خواهید شد. در دانشگاه های خصوصی نیز باید شهریه بالاتری بپردازید.

چه کسی برای تحصیل در فرانسه ملزم به پرداخت شهریه است؟

دانشجویانی که شهروند کشورهایی غیر از EEA یا سوئیس هستند، باید شهریه بالاتری بپردازند. EEA شامل همه کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند ، لیختن اشتاین و نروژ است.

تمام دانشجویان بین المللی دیگر باید شهریه بالاتری بپردازند. به عنوان مثال، اگر اهل آفریقا یا آسیا هستید، شهریه شما بیشتر از دانشجویان فرانسوی خواهد بود. Campus France ، یک آژانس رسمی دولتی فرانسه ، جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه می دهد.

هزینه تحصیل در فرانسه چقدر است؟

شهریه ی دانشگاه های دولتی توسط دولت فرانسه تعیین شده و در سراسر کشور یکسان است.

اگر شهروند یا اقامت دائم کشوری در EEA (منطقه اقتصادی اروپا) هستید، تغییرات زیادی رخ نداده است - شما هنوز مبلغ بسیار کمی برای شهریه پرداخت خواهید کرد:

  • 170 یورو در سال برای برنامه های (مدارک) کارشناسی ،
  • 243 یورو در سال برای برنامه های کارشناسی ارشد ،
  • 601 یورو در سال برای دوره های مهندسی در موسسات خاص ،
  • 380 یورو در سال برای برنامه های دکترا (PhD).
  • در حالی که، در حال حاضر سایر دانشجویان بین المللی برای مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی مبلغ بالاتری پرداخت می کنند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر 2019 ، بدین شرح است:
  • 2،770 یورو در سال برای برنامه های (مدارک) کارشناسی ،
  • 3،770 یورو در سال برای برنامه های کارشناسی ارشد ،
  • 380 یورو در سال برای برنامه های دکترا (PhD) - همان مبلغی که برای اروپایی ها دریافت می شود.

توجه داشته باشید که مقادیر فوق فقط مربوط به دانشگاه های عمومی است؛ هزینه ی شهریه در دانشگاه های خصوصی می تواند بیشتر باشد. هزینه ی آنها معمولاً بین 3000 تا 20،000 یورو در سال است.


آیا بورسیه ای برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

بله، دولت فرانسه اعلام كرد كه در كنار شهریه های جدید بالاتر، آن ها میزان بورس های تحصیلی را افزایش می دهند. ابزار رسمی CampusBourses ، مروری بر بورس های تحصیلی در فرانسه ارائه می دهد.

یک دانشجو در فرانسه چه موقع باید هزینه شهریه را بپردازد؟

شما معمولاً باید کل شهریه سالانه را در ابتدای سال تحصیلی، یعنی سپتامبر ، پرداخت کنید.

آیا برای ویزای دانشجویی فرانسه نیاز به پرداخت دارید؟

به عنوان یک دانشجوی بین المللی در خارج از اتحادیه اروپا ، ممکن است شما به ویزای (VLS-TS (étudiant نیاز داشته باشید. این ویزا نه تنها به شما امکان زندگی و تحصیل در فرانسه را می دهد، بلکه شما می توانید تا 964 ساعت در سال (20 ساعت در هفته) کار کنید و آزادانه در کشورهای منطقه شینگن سفر کنید - که شانس بسیار خوبی برای کاوش در اروپا است.

هنگام درخواست ویزای VLS-TS ، باید 99 یورو پرداخت کنید. این مبلغ بعد از درخواست پذیرش دانشگاه، هنگامی که شما از طرف دانشگاه پذیرش شدید – باید پرداخت شود و شما قبل از سفر به فرانسه برای تحصیل، به ویزا احتیاج خواهید داشت.

پس از ورود به فرانسه، باید ویزا را ظرف 3 ماه اعتبار دهید. این کار 60 یورو دیگر هزینه دارد.

هزینه ماهیانه زندگی در فرانسه چقدر است؟

زندگی دانشجویی در فرانسه لزوما گران نیست. حتی در شهرهایی مانند بوردو ، لیون یا تولوز نیز می توانید با 850 تا 1000 یورو در ماه از پس هزینه ها، از جمله محل اقامت، بر بیایید. البته این برای سطح اروپا متوسط است. در برخی از شهرهای کوچکتر ممکن است حتی هزینه کمتری داشته باشید. اما پاریس، پایتخت فرانسه، استثناء است: انتظار داشته باشید که در کمترین حالت حداقل 1250 تا 1400 یورو در ماه خرج کنید - و خودتان را بسیار خوش شانس بدانید اگر بتوانید در خوابگاه اقامت دانشجویان جایی برای خود پیدا کنید.

بهترین دانشگاه های فرانسه کدامند؟

دانشگاه های فرانسه از شهرت بالایی برای پژوهش و تدریس برخوردارند. مؤسساتی مانند École Polytechnique  یا Sciences Po مرتباً در بین بهترین دانشگاه های اروپا و جهان رتبه های بالایی را کسب می کنند. 

مهلت برنامه برای دانشگاه های فرانسه چگونه است؟

به طور سنتی ، اکثر دانشگاه ها مهلت درخواست خود را بین فوریه و آوریل برای دوره هایی که از پاییز همان سال شروع می شود، تعیین می کنند. با این حال، مطابق با جدیدترین اصلاحات فرانسه برای دانشجویان بین المللی، ممکن است از سال 2019 به بعد همه چیز متفاوت اداره شود. با دانشگاه هایی که می خواهید برای آنها درخواست بفرستید مشورت کنید تا کاملاً مطمئن شوید.

در کدام کشورهای دیگر می توانم به صورت رایگان تحصیل کنم؟

اگر شهروند اتحادیه اروپا، ایسلند ، لیختن اشتاین ، نروژ یا سوئیس باشید، تحت تأثیر شهریه تحصیلی جدید فرانسه قرار نخواهید گرفت - اما به هر حال، گزینه های بسیار دیگری در اروپا وجود دارد که مجبور به پرداخت در آن ها نخواهید شد. آلمان ، اتریش ، سوئد یا فنلاند گزینه های محبوبی هستند.

اگر شهروند یک کشور خارج از EEA هستید، کشورهای اروپایی زیادی وجود ندارند که بتوانید به طور رایگان در آن ها تحصیل کنید. آلمان محبوب ترین گزینه است. در نروژ، دانشگاه ها عملا رایگان هستند، اما هزینه زندگی آنقدر بیشتر از جاهای دیگر است که ممکن است انتخاب یک کشور ارزان تر که دانشگاه هایش شهریه دریافت می کنند، مقرون به صرفه تر باشد. اتریش یا لهستان گزینه های مقرون به صرفه با شهریه متوسط از 1500 تا 2000 یورو در سال هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: