مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در مدارس فنی (fache hoche schule) آلمان و یا همان کالجهای فنی حرفه ای

تحصیل در مدارس فنی (fache hoche schule) آلمان و یا همان کالجهای فنی حرفه ای

آموزش عالی همراه با گرایش کاملاً عملی و تجاری- این همان چیزی است که در دانشگاه‌های علوم کاربردی آلمان ارائه می‌شود، دانشگاه‌هایی که در آلمان به این عنوان شناخته می‌شود: Hochschulen für Angewandte Wissenschaften/Fachhochschulen (HAW/FH). با توجه به روابط نزدیک این موسسات با شرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، فارغ‌التحصیلان آن‌ها فرصت‌های شغلی خوبی دارند. تمرکز شغلی همچنین به این معنی است که یک دوره در HAW/FH، گزینه‌های گوناگونی را در مورد پایه‌ریزی یک حرفه‌ی موفق به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد.

مفهوم HAW/FH برای تحصیل در Fachhochschulen آلمان

اولین HAW/FH حدود 50 سال پیش تاسیس شد، زمانی‌که به‌عنوان 'Fachhochschulen' (کالج‌های فنی) شناخته می‌شد. این روزها، بسیاری از HAW/FH به 'Hochschule für Angewandte Wissenschaften' (دانشگاه علوم کاربردی) تغییر نام داده‌اند. با تمرکز بر تحقیقات کاربردی و تدریس، بیش از 200 HAW/FH آلمان، بخش مهمی از آموزش و تحقیقات عالی را در کنار دانشگاه‌های سنتی‌تری که بیشتر بر تحقیقات پایه متمرکز هستند، تشکیل می‌دهند. نقاط قوت HAW/FH، شامل شرایط مدرن برای آموزش و یادگیری و همچنین کلاس‌های نسبتاً کوچک است. در این مراکز، ارتباطات کاربردی و گرایش به الزامات شغلی، همیشه در اولویت قرار دارد. دانشجویان به طور معمول به تمرینات عملی مانند آزمایش‌های آزمایشگاهی یا کار در گروه‌های پروژه‌ای می‌پردازند. علاوه بر این، دوره‌های کارورزی یا ترم‌های عملی معمولاً اجباری هستند.

واقعیت‌ها و روندها برای تحصیل در Fachhochschulen آلمان

به‌شکل فزاینده‌ای، ایده‌ی یک دوره‌ی برنامه‌محور به‌عنوان راه پیشرفت دیده می‌شود. این در آمارها نیز منعکس شده است: طی ده سال گذشته، تعداد دانشجویان در HAW/FH به‌طور مداوم افزایش یافته است، در حالیکه در حال حاضر، حدود 40 درصد تمام دانشجویان آلمانی در HAW/FH ثبت‌نام کرده‌اند. علاوه بر این، در حال حاضر، 75000 دانشجوی خارجی، در حال گذراندن دوره‌ای در HAW/FH هستند. این ترکیب تحصیلات آکادمیک و تمرکز عملی مدت‌هاست که به الگویی برای موسسات آموزش عالی سراسر جهان تبدیل شده است: دوره‌های فراملیّتی و دانشگاه‌های دوملیّتی در سراسر جهان، دارای اشتراکاتی با HAW/FH در آلمان هستند. موسسات دو ملیّتی مانند German-Jordanian University (GJU) در امان و Chinese-German University of Applied Sciences (CDHAW) در شانگهای به‌ویژه برای تمرکز بر روی کارهای عملی بسیار ارزشمند هستند.

دوره‌ها و شرایط پذیرش در Fachhochschulen آلمان

از آنجایی‌که HAW/FH مهارت‌های شغلی را آموزش می‌دهد، دامنه‌ی رشته‌های ارائه شده، کمتر از دانشگاه‌های سنتی است. بیشتر دوره‌های تحصیلی در شاخه‌هایی مانند فن‌آوری، مهندسی، اقتصاد، طراحی یا علوم اجتماعی قرار دارد. علاوه بر این، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در شاخه‌ی مراقبت‌های بهداشتی نیز وجود دارد. در این مجموعه، آموزش دارای اهمیت بسیار بالایی است- تحقیقات نیز حاکی از وجود چنین موضوعی است: یکی از ارکان مهم مفهوم HAW/FH، همکاری بین دانشگاه‌ها و شرکای صنعتی است. متقاضیان استادی HAW/FW، باید ثابت کنند که سال‌ها تجربه‌ی شغلی دارند. این یک مزیت برای دانشجویان است، زیرا از دانش عملی معلمان خود و همچنین از ارتباطات شخصی خود در صنعت سود می‌برند.

برای ثبت‌نام در HAW/FH آلمان، به یک گواهینامه‌ی ورود به تحصیلات عالی نیاز است. در آلمان، این گواهینامه می‌تواند allgemeine Hochschulreife یاAbitur ، fachgebundene Hochschulreife یا Fachhochschulreife باشد. برخی از گواهینامه‌های شغلی (فقط به زبان آلمانی) می‌توانند جایگاهی را برای متقاضی در HAW/FH تضمین کنند. بسته به رشته و دوره‌ی تحصیلی، متقاضیان اغلب باید نشان دهند که یک دوره‌ی کارآموزی مقدماتی، یک دوره‌ی آموزش شغلی یا یک دوره‌ی کارآموزی یک ساله را در رشته‌ی انتخابی خود گذرانده‌اند.

دانشجویان آینده می‌توانند در دوره‌ای که به Studienkolleg- یک دوره‌ی پایه‌ای به‌مدت یک سال- شناخته می‌شود شرکت کنند. در این دوره، آن‌ها می‌توانند مهارت‌های مورد نیاز برای دوره‌‌های خاصی را کسب کنند، با این فرض که از قبل آن را نداشته باشند. دانشجویان خارجی می‌توانند از بانک اطلاعاتی DAAD برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پذیرش استفاده کنند و همچنین باید در اسرع وقت تعیین کنند که شرایط پذیرش برای دوره‌ی انتخابی آن‌ها در HAW/FH چیست.

دفاتر بین‌المللی HAW/FH، مراکز تماس مناسبی هستند و به سوالات مربوط به شرایط پذیرش و دوره‌های تحصیلات تکمیلی و همچنین برنامه‌ریزی برای زندگی و تحصیل در آلمان پاسخ می‌دهند.




تماس با شرکای صنعتی فرصت‌هایی را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند

HAW/FH به‌عنوان موتوری برای توسعه‌ی منطقه‌ای و ظرفیت‌های نوآورانه در نظر گرفته می‌شود. یافته‌های تحقیقی در این مجموعه، با همکاری شرکت‌های محلی و با اطمینان از دستیابی سریع به فن‌آوری‌های کلیدی و مهم، اجرا می‌شود. این امر به‌ویژه در مورد شاخه‌های خاصی از صنعت آلمان مانند بخش خودرو و تامین‌کنندگان آن و انرژی‌های تجدید پذیر صادق است. این صنایع صادرات ‌محور با امکانات تولید در بسیاری از مناطق جهان، همیشه به‌دنبال پرسنل متخصص و کاملاً ماهر با زبان قوی و توانایی‌های بین‌ فرهنگی هستند. دانشجویان خارجی که دارای دانش محلی از کشور خود هستند، همراه با مهارت‌های زبانی خود، مورد توجه ویژه‌ای قرار دارند. در نتیجه، آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی، شانس بسیار بالایی برای استخدام دارند- چه در آلمان و چه در دیگر نقاط جهان.

جهت‌گیری‌های بین‌المللی در Fachhochschulen آلمان

تعداد زیادی از HAW/FH درگیر تعاملات فعال با جامعه‌ی علمی هستند، مشارکت‌های بین‌المللی را تقویت می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عرصه‌ی بین‌الملل انجام می‌دهند. هدف آن‌ها این است که به دانشجویان آلمانی و خارجی، صلاحیت لازم را برای ورود به بازار جهانی کار بدهند. در این میان، شایستگی‌های بین‌فرهنگی و زبان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر این اساس، بسیاری از HAW/FH، دوره‌هایی را با تمرکز بین‌المللی ارائه می‌دهند که با همکاری شرکای بین‌المللی برگزار می‌شود. علاوه بر این، این دوره‌ها با نیازهای خاص دانشجویان خارجی و برنامه‌های ویژه حمایت و پشتیبانی ارائه می‌شود. بورس‌های تحصیلی کوتاه یا بلندمدت و پشتیبانی‌‌های بودجه‌ای بسیاری برای دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد. بسیاری از این بورس‌ها را می‌توان برای یک دوره‌ی تحصیل در HAW/FH نیز استفاده کرد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید در پایگاه داده‌های بورس‌های تحصیلی DAAD بیابید.

پس از فارغ‌التحصیلی: یک حرفه‌ی شغلی یا آکادمیک از Fachhochschulen آلمان

از زمان شروع فرایند بولونیا در سراسر اروپا، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد HAW/FH، معادل مدارک دانشگاه‌های سنتی است، به این معنی که فارغ‌التحصیلان می‌توانند تحصیل خود را در مقطع دکترا نیز شروع کنند. علاوه بر این، HAW/FH بیشتر و بیشتری حق اجرای دوره‌‌های دکترا را کسب می‌کنند.

چشم‌انداز شغلی برای فارغ‌التحصیلان از Fachhochschulen آلمان

به لطف همکاری نزدیک بین دانشگاه و صنعت، دوره‌های کارآموزی و آکادمیک، معطوف به نیازهای بازار اشتغال می‌باشد و فارغ‌التحصیلان HAW/FH اغلب پس از اتمام دوره‌های تحصیلی خود، شغل دائمی پیدا می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها به طور متوسط حقوق بیشتری دریافت می‌کنند که این موضوع را مطالعه‌ی انجام شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات علوم آموزش عالی آلمان (DZHW) نشان داده است. فارغ‌التحصیلان خارجی فرصت‌های خوبی در بازار اشتغال آلمان دارند: شرکت‌های آلمانی و بین‌المللی در سراسر جهان به‌دنبال متخصصانی هستند که دارای مهارت‌های بین‌فرهنگی باشند. Alumniportal Deutschland دارای بخشی است که اطلاعات مربوط به فرصت‌های شغلی را دارا می‌باشد و وبینارهایی را برای کمک به دوره‌‌های شغلی اجرا می‌کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: