مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کانادا 2022

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کانادا 2022

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کانادا یکی از بهترین فرصت ها است که می توانید شرایط شغلی خود را تضمین کنید. کانادا کشوری با اقتصاد قوی و پایدار است و یکی از بهترین سیستم های بهداشتی، درمانی در دنیا را دارد. در این مقاله شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا و دانشکده های دندانپزشکی را به شما می گوییم، دانشگاه هایی که دانشکده دندانپزشکی دارند را به شما معرفی می کنیم و هزینه ی تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در کانادا را بررسی می کنیم، مدارک لازم برای اخذ پذیرش از رشته ی دندانپزشکی در کانادا را خواهید خواهند.

این نکته را به خاطر بسپارید که مدارک دانشگاهی کانادا در سراسر جهان معتبر است و در حال حاضر کانادا یکی از بهترین نظام های آموزشی دنیا را دارد و کیفیت آموزش در این کشور بالاست، مدرک دانشگاه های کانادا تقریبا در تمام دنیا قابل قبول است و با داشتن مدرک کانادایی می توانید در هر کشوری که بخواهید کار و زندگی کنید. یکی از تفاوت های اصلی سیستم آموزشی کانادا با ایران این است که برای تحصیل در رشته های پزشکی لازم است در ابتدا لیسانس علوم زیستی داشته باشید. بنابراین اگر هدف شما تحصیل در یکی از رشته های گروه پزشکی در کانادا است، در ابتدا باید مدرک لیسانس بگیرید و بعد از آن در رشته ی مورد نظرتان تحصیل کنید.

تحصیل در دانشکده های پزشکی در کانادا به طور کلی شامل دوره‌های 3 تا 5 ساله دکترای پزشکی (Doctor of Medicine) و یا دکترای پزشکی و ارشد جراحی (M.D., Master of Surgery-C.M- Doctor of Medicine) می‌شود. درباره شرایط سنی تحصیل پزشکی در کانادا باید توجه نمایید که حداقل سن 18 سال است و با اینکه حداکثر سن مطرح نیست و شما در صورتی که شرایط مورد نیاز برای قبولی در مصاحبه دانشکده را داشته باشید، پذیرفته می‌شوید، شایان ذکر است که در صورت ایجاد فاصله تحصیلی با مقطع قبلی و یا سن زیاد نسبت به شروع دانشگاه، ویزای تحصیلی شما پذیرفته نمی‌شود. از این رو برای تحصیل در رشته های پزشکی و اخذ ویزا باید به سن و گپ تحصیلی دقت کرد.

اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کانادا 2022

اسامی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کانادا 2022
نام دانشگاهردیف
Dalhousie University1
Laval University2
McGill University3
McMaster University4
Memorial University of  Newfoundland5
Queen’s University at  Kingston6
Simon Fraser University7
University de Sherbrooke8
University de Montreal9
University de Quebec a Montreal10
University Guelph11
University of  Alberta12
University of British Columbia13
University of Calgary14
University of Manitoba15
University of  Ottawa16
University of Toronto17
University of Victoria18
University of Saskatchewan19
University of  Waterloo20
Western University21
York University22

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

دانشجویان پزشکی اول در یکی از رشته‌های غیرپزشکی (غالبا رشته‌های علوم زیستی) مدرک کارشناسی می‌گیرند و بعد به سراغ رشته‌ی پزشکی می‌آیند. با این حال، این‌طور نیست که همه‌ی دانشکده‌ها‌ی پزشکی کانادا برای پذیرش نیازمند مدرک کارشناسی باشند. مثلا در کبک، اگر دیپلم دوساله CEGEP (معادل کلاس دوازدهم استان‌های دیگر به‌علاوه سال اول دانشگاه) داشته باشید، می‌توانید برای گرفتن پذیرش در دانشکده‌های پزشکی کبک اقدام کنید.

اکثر دانشکده‌های پزشکی غرب کانادا حداقل 2 سال و اکثر دانشکده‌های انتاریو حداقل 3 سال تحصیل دانشگاهی قبل از درخواست رشته‌ی پزشکی لازم است. دانشگاه مانیتوبا از متقاضیان می‌خواهد که مدرک قبلی خود را پیش از ورود به دانشکده‌ی پزشکی تکمیل کنند. انجمن دانشکده‌های پزشکی کانادا سالانه راهنمای دقیق شرایط ورود به دانشکده‌های پزشکی کانادا را منتشر می‌کند.

عموما دانشکده‌های پزشکی دانشجویانشان را بر اساس سوابق، شرح‌ و حال فردی، عملکرد دوره کارشناسی (GPA)، نمرات آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT) و مصاحبه انتخاب می‌کنند. دانشکده‌های پزشکی کبک (هم فرانسوی‌زبان و هم انگلیسی‌زبان)، دانشگاه اتاوا (دانشکده دوزبانه) و دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی (دانشکده‌‌ای با حال‌و‌هوای فرهنگ فرانسوی) از متقاضیان MCAT نمی‌خواهند؛ زیرا MCAT معادل فرانسوی ندارد. برخی دانشکده‌ها مثل دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئین، در صورتی از نمره‌ی‌ MCAT برای گزینش استفاده می‌کنند که دو متقاضی در سایر شرایط تقریبا هم‌ارز و هم‌اندازه باشند. سایر دانشکده‌ها مثل دانشگاه اونتاریوی غربی، بیش‌تر ترجیح می‌دهند که بر اساس عملکرد فرد او را قضاوت کنند و نه نمره‌ی MCAT. دانشگاه مک‌مستر از بخش تحلیل و استدلال انتقادی MCAT برای تعیین صلاحیت مصاحبه و پذیرش استفاده می‌کند.




آزمون ورودی کالج پزشکی (MCAT)

آزمون MCAT آزمونی برای شروع دوره ی پزشکی است، این آزمون از سوال های چند گزینه ایی تشکیل شده است که مهارت شما در حل کردن مشکلات (Problem Solving)، تفکر انتقادی (critical thinking) و دانشتان در باره ی طبیعت و رفتار و مفهوم علوم اجتماعی و اصولی که برای شروع تحصیل در گروه پزشکی لازم است را ارزیابی می کند. در آپریل 2015، فرمت جدید آزمون توسط AAMC ارائه شد، و نمرات این آزمون در چهار بخش گزارش می شود:

آزمون MCAT
مفاد آزمون

Biological and Biochemical Foundations of Living Systems

Chemical and Physical Foundations of Biological Systems

Psychological, Social, and Biological Foundations of Behavior

Critical Analysis and Reasoning Skills

می توان گفت تقریبا تمام مدارس و دانشگاه های پزشکی در آمریکا و کانادا نمره ی این ازمون را برای ارزیابی و دادن پذیرش به دانشجویان می خواهند و جز مدارک لازم است.

مدت تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا  3 الی 5 سال به طول می‌انجامد همچنین دانشجویان باید یک دوره عملی 48 هفته ای را در یک بیمارستان معتبر یا یک کلینیک طی کنند.

تحصیل پزشکی در کانادا با دیپلم

دانشجویان بین المللی جهت تحصیل پزشکی در کانادا ابتدا باید بمدت 2 الی 4 سال در یکی از کالج ها و دانشگاه های کانادا به تحصیل در برخی از رشته های علوم تجربی، زیست شناسی یا روانشناسی بپردازند.

پس از آن با شرکت درآزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی این کشور که موسوم به آزمون MCAT است و اخذ نمره قبولی می ­توانند وارد دانشگاه های این کشور شده و به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم بستگی به دانشگاهی دارد که دانشجویان درخواست پذیرش شان را ارسال نموده اند. زیرا دانشجویان ابتدا درخواست پذیرش خود را بهمراه مدارک دیپلم و ریز نمرات خود به دانشگاه های کانادا ارسال می­ نمایند. این دانشگاه ها نیز با بررسی و ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان موافقت و یا عدم موافقت خود را اعلام خواهند نمود.

پذیرش تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم بسیار رقابتی می­باشد و از میان 17 دانشکده پزشکی در کانادا تنها 7 دانشکده شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی را داراست. متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم را دارند،باید در رده سنی 18 الی 20 سال قرار داشته باشند. افرادی که دارای سن بالاتری از سن متعارف در بالا باشند، شانس کمتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا خواهند داشت. از دیگر شرایط تحصیل پزشکی در کانادا با مدرک دیپلم ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 می­ باشد.

تخصص پزشکی در کانادا (رزیدنتی در کانادا)

دانشجویان در پاییز سال آخر تحصیل خود وارد خدمات پذیرش رزیدنتی  کانادا می‌شوند. دانشجویان اولویت‌هایشان در بیمارستان‌ها و تخصص‌ها را مشخص می‌کنند. از آن طرف، برنامه‌ها و دوره‌های رزیدنتی  نیز دانشجویان متقاضی را رده‌بندی می‌کنند و بدین‌ترتیب، دانشجویان بر اساس سوابق و اولویت‌هایشان به بیمارستان‌ها معرفی می‌شوند.

طول آموزش پس از کارشناسی با توجه به انتخاب تخصص متفاوت است. مثلا پزشک خانواده برنامه‌ای دوساله است که از طریق کالج پزشکان خانواده‌ی کانادا ارائه شده است. علاوه بر این، برنامه‌های سه‌ساله در حوزه‌های مختلف پزشکی مثل اورژانس، مادر/کودک، مراقبت از سالمندان، مراقبت تسکینی با پزشکی ورزشی نیز دردسترس متقاضیان است. بقیه‌ی دوره‌های رزیدنتی  تخصصی توسط کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا ارائه می‌شوند و اکثراً پنج‌ساله هستند.

پزشکی داخلی و کودکان برنامه‌های چهارساله هستند که در سال پایانی، فرد می‌تواند به تکمیل فلوشیپ در پزشکی داخلی یا اطفال بپردازد یا به سراغ فلوشیپ‌های طولانی‌تر (مثل تخصص قلب) برود. دوره‌های رزیدنتی  معدود جراحی مثل جراحی قلب، جراحی اعصاب و برخی برنامه‌های جراحی عمومی هم شش سال طول می‌کشند. پس از پایان اکثر این دوره‌های رزیدنتی  هم فرد می‌تواند در یکی از فلوشیپ‌های ذیل تخصصش ادامه‌ی تحصیل بدهد.

البته بین سازماندهی آموزش دوره رزیدنتی  در کانادا و ایالات متحده تفاوت‌های کوچکی وجود دارد. برای مثال، فارغ‌التحصیلان M.D. بدون مرحله‌ی میانی انترنی، مستقیماً وارد دوره‌ی رزیدنتی  می‌شوند. البته این تفاوت‌ها تا حدودی سطحی است؛ چرا که در بسیاری از دوره‌های رزیدنتی  کانادا، سال اول پس از کارشناسی بسیار مشابه دوره‌ی انترنی چرخشی با چرخش‌های 1-2 ماهه در رشته‌های مختلف است. دوره ی رزیدنتی یا تخصص پزشکی در کانادا بسته به نوع تخصص 3 تا 7 سال به طول می انجامد.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

کانادا یکی از محبوب ترین مقاصد جهان برای دانشجویان بین المللی است چرا که بهترین تجربه ها و فرصت ها در این کشور پهناور در انتظار افراد است. اگر شما قصد تحصیل در کانادا در رشته پزشکی را دارید باید بدانید که هزینه تحصیل پزشکی در کانادا معمولا از سایر کشورهای انگلیسی زبان ارزان تر و مقرون به صرفه تر است و بسته به دانشگاه متفاوت است به طور مثال شهریه دانشگاه تورنتو در رشته پزشکی سالانه 25000 دلار و شهریه دانشگاه مک مستر در این رشته 27000 دلار است امابه طور متوسط هزینه تحصیل پزشکی در کانادا 30000 دلار آمریکا تخمین زده می شود.

دانشجویان علاوه بر هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه ها می بایست هزینه های زندگی در کانادا را نیز در نظر بگیرند. اگرچه یکی از الزامات ویزای دانشجویی کانادا این است که شما حداقل 10،000 دلار کانادا (حدود 7570 دلار آمریکا) (و یا 11000 دلار کانادا  8300 دلار آمریکا برای تحصیل در کبک) داشته باشید، هزینه‌های زندگی شما بسته به مکان و عادت‌هایتان در مخارج روزمره به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تفاوت خواهد داشت، البته در شهرهای بزرگ، معمولاً هزینه زندگی بیشتر است.




برترین دانشگاه های کانادا از نگاه Times Higher Education برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سال 2022

برترین دانشگاه های کانادا از نگاه Times Higher Education برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سال 2022

دانشگاهرنک جهانی
درصد دانشجویان بین المللی
نسبت دانشجویان زن به مرد
دانشگاه تورنتو1825%
57:43
دانشگاه بریتیش کلمبیا3733%55:45
دانشگاه مک گیل4432%
59:41
دانشگاه مک مستر8020%
56:44
دانشگاه مونترال8823%56:44
دانشگاه آلبرتا12528%
n/a
دانشگاه اتاوا16222%55:45
دانشگاه کلگری201-25021%
58:42

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در کانادا ابتدا باید در دانشگاه های این کشور، در یکی از رشته های علوم پایه مرتبط با پزشکی مانند زیست شناسی، روانشناسی و…  تحصیل نمایند و مدرک کارشناسی این رشته ها را اخذ نمایند. پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره لیسانس باید در آزمون صلاحیت دندانپزشکی  DAT شرکت کنند و نمره قابل قبولی را در این آزمون کسب نمایند. شرکت در آزمون DAT به معنای پذیرش گرفتن در دانشگاه نیست و دانشجو بعد از شرکت در این آزمون باید فرایند درخواست خود را آغاز کند.

نمرات این آزمون در بسیاری از دانشگاه های دندان پزشکی آمریکا نیز قابل قبول و پذیرش است.از طرف دیگر، برخی از دانشگاه‌های دندان‌پزشکی نیز از نتایج آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش (CASPer) استفاده می‌کنند. قبل از شروع تحصیل در رشته دندان پزشکی دانشجو باید یک سری دروس پیش نیاز ( علوم و ریاضیات ) را بگذرانند داشتن مدرک زبان معتبر  نمره 6.5 به بالای آیلتس و یا معادل آن در سایر آزمون های زبان الزامی است. تحصیل دندانپزشکی در کانادا  5 سال به طول می‌انجامد. همچنین دانشجویان می‌توانند پس از پایان دوره عمومی نسبت به ادامه تحصیل در دوره تخصصی نیز اقدام نمایند.

آزمون DAT

آزمون DAT که مخفف عبارت Dental Admission Test هست، آزمونی ورودی برای رشته­های دندانپزشکی در آمریکا و کانادا بوده که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا یا ADA (مخفف American Dental Association) طراحی و برگزار می­ گردد. آزمون DAT هر سال در کشور آمریکا برگزار می شود و برای این کشور نیز معتبر است هر چند کشور کانادا نیز در برخی دانشگاه‌های خود نتایج این آزمون را قبول دارد ولی بیشتر فرم کانادایی این آزمون مورد قبول خواهد بود که فقط در این کشور برگزار گردد.

آزمون CASPer-تحصیل دندانپزشکی در کانادا

آزمون CASPer در گروه آزمون های قضاوت با توجه به موقعیت و شرایط است.

آزمون های (Situational Judgement Tests SJTs) آزمون های روانشناسی هستند، که آزمون دهنده را با سناریویی فرضی یا واقعی روبرو می کند و از آنها می پرسد که اگر بر سر دو راهی قرار بگیرند،چه کاری انجام می دهند و چرا؟

آزمون های SJTs براین هستند که رفتار و گرایش های فرد را در موقعیت های مشخصی و راه حل هایی که ارائه می دهند، ارزیابی کنند و موثر بودن پاسخشان را می سنجند.

این آزمون را برنامه های آکادمیک برای ارزیابی دقیق و معنی دار از داوطلب و آشنایی با شایستگی های فرد می خواهند.به این معنی که با دیدن نتایج این آزمون می توانند از میان درخواست دهندگان برای تحصیل گزینه های بهتر را انتخاب کنند، مانند برنامه ی دندانپزشکی در کانادا

برای برنامه ها، این فقط به معنی انتخاب فردی با بالاترین پتانسیل برای موفقیت نیست، بلکه این اطمینان را می دهد که کمیته ی پذیرش افراد با ویژگی های شخصیتی مختلف را انتخاب کرده اند تا بتوانند با بیماری مختلف ارتباط بگیرند و تنوع شخصیتی وجود داشته باشد.

برنامه های اکادمیک در فرآیند پذیرش به روش های مختلفی از آزمون CASPer استفاده می کنند، اکثر برنامه های تحصیلی از این آزمون در کنار GPA (معدل) و آزمون MCAT برای ارزیابی و دعوت افراد برای مصاحبه استفاده می کنند. و در بعضی از برنامه ها استفاده از آزمون CASPer برای این است که کمیته ی پذیرش بتوانند درباره ی افرادی که لبه ی مرز پذیرش قرار دارند، تصمیم درست را بگیرند.

تخصص دندانپزشکی در کانادا

تخصص های ارائه شده رشته دندانپزشکی در کانادا عبارتند از:

  • بهداشت دهان و دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • ارتودنسی
  • آسیب شناسی دهان
  • رادیولوژی فک و دهان
  • جراحی دهان
  • لثه درمانی
  • ریشه درمانی
  • پروتز درمانی

دوره ی تخصص دندانپزشکی در کانادا 3 سال به طول می انجامد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است. هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به طور معمول از دیگر رشته‌های تحصیلی بیشتر است. شهریه‌ای که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا باید بپردازند اغلب دو برابر شهریه‌ای است که دانشجویان بومی می‌پردازند. به عنوان مثال دانشجویان بومی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو باید در سال 45 هزار دلار بپردازند اما دانشجویان بین‌الملل، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو باید 90 هزار دلار در سال بپردازند. به طور متوسط، هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های کانادا مبلغی بین 20 هزار دلار تا 90 هزار دلار در سال است. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان باید هزینه مواد مصرفی در طول تحصیل را نیز بپردازند. هزینه خرید موادی که دانشجویان در آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌ها استفاده می‌کنند در هر سال متفاوت بوده و قبل از شروع هر ترم، این هزینه‌ها در مبلغ پرداختی شهریه لحاظ می‌شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: