مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت به آلمان از طریق دوره های اوسبیلدونگ

مهاجرت به آلمان از طریق دوره های اوسبیلدونگ

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ای که می خواهید و منطقه ای که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذِ پذیرش برای هر دانشگاه با توجه به رشته ی انتخابی شما متفاوت است، ولی در ادامه ما به مهم ترین سوال های شما پاسخ داده ایم:

کجا باید برای اخذ پذیرش اقدام کنید؟

این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد: شما دوران مدرسه (کارشناسی) را از چه مدرسه/دانشگاهی فارغ التحصیل شده اید و تصمیم به تحصیل در چه رشته ای را دارید. سه موسسه در بخش درخواست پذیرش از دانشگاه فعالیت می کنند، که عبارتند از :the Foundation for Admission to Higher Education, the University Application Service for International Students و درگاه دانشگاه. اینکه شما برای ارسال مدارکتان باید از کدام یک از گزینه های بالا را انتخاب کنید با توجه به دانشگاه و رشته ی شما مشخص می شود. بنابراین اولین قدم این است که رشته ای را که می خواهید، انتخاب کنید.

اطلاعات بیش تر را می توانید در سایت های زیر بدست آورید:

  • Uni-assist
  • Foundation for admission to higher education (Stiftung für Hochschulzulassung)
  • Study-in-Germany

  محدودیت ها در پذیرش کدامند؟

 حتی اگر شما مدارکِ مورد نیاز برای اخذ پذیرش را داشته باشید، این امکان وجود دارد که نتوانید به آسانی در رشته ای که می خواهید ثبت نام کنید و دلیل این موضوع این است که تعداد افرادی که برای اخد پذیرش از دانشگاه های آلمان اقدام می کنند به مراتب بیشتر از افرادی هست که می خواهند در کشورهای دیگر تحصیل کنند. این محدودیت ها مشخص می کنند که چه افرادی می توانند در چه رشته هایی تحصیل کنند و این قوانین توسط خود دانشگاه مشخص می گردد و برای برخی از رشته ها این محدودیت از سمت دولت آلمان تعریف شده است. شما می توانید در آلمان رایگان تحصیل کنید.

محدویت چه رشته های از طرف دانشگاه و کدام رشته ها از سمت دولت آلمان مشخص می شود ؟ پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دندان پزشکی و مدیریت اطلاعات جغرافیایی از رشته های پرطرفدار هستند، بنابراین برای این رشته ها محدودیت پذیرش در تمامی دانشگاه های آلمان تعریف شده است.  برای این رشته ها محدودیتی به نام (Numerous Clauses NC) تعریف می شود که کمترین نمره ی قابل پذیرش دیپلم/پیش دانشگاهی شما است.

کشور آلمان فرصتی آموزشی-کاری برای افرادی که می خواهند در آلمان تحصیل کنند فراهم کرده است، برای کار در آلمان یکی از راه های که پیش روی ایرانیان است، این است که می توانند در دوره های اوسبیلدونگ ثبت نام کنند، این دوره ها، آموزشی هستند و در کنار آن کسب درآمد می کنید و حرفه یاد میگیرید. برنامه های دوره ی اوسبیلدونگ بین یک تا سه سال و نیم هستند و آنها یا مستقر در مدرسه هستند و صرفاً در یک مدرسه برگزار می شوند، یا کلاسها را با آموزش عملی در یک موسسه یا شرکت ('آموزش دوگانه یا فنی و حرفه ای') ترکیب می کنند. پس از اتمام یک برنامه آموزش حرفه ای، شما یک کارمند ماهر می شوید.

انواع دوره های اوسبیلدونگ آلمان

به طور کلی می توان گفت که دو نوع آموزش اوسبیلدونگ وجود دارد:

برنامه های آموزش حرفه ای، که فقط در کلاس برگزار می شود، این امر به ویژه در مورد مشاغل بهداشتی و درمانی و همچنین مشاغل مربوط به حوزه های طراحی، فروش یا فنی صادق است، در یک برنامه ی آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه، شما در یک کالج حرفه ای یا دانشکده تجارت تحصیل می کنید و آموزش های مناسبی میبینید و دانشی را که به دست آورده اید در قالب دوره های کارآموزی طولانی در شرکت ها یا کارهای اجتماعی قرار می دهید. برنامه های آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه معمولاً بین یک تا دو سال به طول می انجامد. شما آزاد هستید که بین مدارس دولتی و خصوصی یکی را انتخاب کنید، اما این را بخاطر بسپارید که در مدارس خصوصی اغلب باید شهریه پرداخت کنید.

شما باید بتوانید به آلمانی صحبت کنید، زیرا زبان برنامه های مدرسه و ارتباطات روزمره در شرکت ها آلمانی است، بعلاوه امتحانات نیز به زبان آلمانی هستند. سطح مهارتِ زبانِ آلمانی مورد نیاز، بسته به نوع آموزش حرفه ای شما انتخاب می شود، برای ثبت نام در مدارس فنی و حرفه ای مستقر در مدرسه، شما نیاز به یک مدرک دیپلم از یک مدرسه آلمانی یا یک گواهی معادل شناخته شده از کشور خود دارید. برای برخی از حرفه ها، شما همچنین باید اثبات تجربه ی کار در این زمینه (مثلاً گواهی کارآموزی) را ارائه دهید. در بعضی از زمینه ها، شما باید به سن خاصی رسیده باشید تا درخواست آموزش در مهارت های فنی را ارائه بدهید. محدودیت سنی در این زمینه 24 سال می باشد. همچنین باید آموزش اجباری ابتدایی را تمام کرده باشید. برای شروع یک آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه(“Schulische Ausbildung”)، نیازی به اجازه ی کار ندارید. این بدان معناست که می توانید آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه را بدون نیاز به مجوز از اداره ثبت احوال یا آژانس کاریابی شروع کنید.

اکثر مردم آموزش های حرفه ای دوگانه را انتخاب می کنند. مزیت آموزش های حرفه ای دوگانه این است که شما نه تنها از لحاظ نظری بلکه به دانش عملی زیادی دست می یابید، که بسیار مورد توجه بسیاری از شرکت ها است. در آلمان حدود 350 شغل به رسمیت شناخته شده وجود دارد که خواستار آموزش حرفه ای به عنوان پیش نیاز هستند، همچنین برای اطلاع از برنامه های آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه می توانید از نمایشگاه های شغلی که در بسیاری از شهرهای آلمان برگزار شده است نیز بازدید کنید. شما می توانید به فهرست به اصطلاح مثبت (“Positivliste”) نیز نگاهی بیندازید، در این لیست می توانید برنامه های آموزش حرفه ای را برای مشاغلی که به آنها مشاغل کمبود یا “Mangelberufe” در آلمان گفته می شود، پیدا کنید. این بدان معناست که در صورت تصمیم گیری برای شروع آموزش های حرفه ای در این زمینه ها، جای خالی زیادی وجود دارد و اجازه ی کار را آسان تر می کنید. “لیست مثبت” با تغییرات در بازار کار سازگار است. در پایان دوره ی آموزش، شما از مدرسه فنی و حرفه ای، آکادمی حرفه ای (“Berufsakademie”) گواهی نامه ای دریافت خواهید کرد که این برنامه را ترتیب داده است، در طول برنامه ی آموزشی، شما می توانید در هفته حداکثر ده ساعت کار کنید، اما شما باید قبل از هر چیز با رئیس خود ارتباط برقرار کرده و هماهنگ کنید.

هزینه ها و شرایط دریافت کمک هزینه اوسبیلدونگ آلمان

در آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه (“Schulische Ausbildung”) شما درآمد کسب نمی کنید. برای برخی از مدارس خصوصی، حتی باید شهریه نیز پرداخت کنید، البته یک مورد استثنا هم وجود دارد: اگر در بخش بهداشت و مراقبت، در مدارس فنی و حرفه ای آموزش می بینید، از آنجا که ساعات آموزش در بیمارستان ها و خانه های سالمندان طولانی است، حقوق دریافت خواهید کرد. به عنوان مثال، در مراقبت های بهداشتی و حرفه ای پرستاری، درآمد ناخالص شما از 1,091 یورو در سال اول آموزش و رسیدن به 1,152 یورو در سال دوم و 1,253 یورو (از سال 2019) در سال آخر شروع می شود.

در شرایط خاص، می توانید در طول آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه، کمک هزینه دانشجویی (“Schüler-BAföG”) دریافت کنید. “قانون ارتقاء آموزش فدرال” یک برنامه ی کمک مالی توسط دولت برای کودکان و دانش آموزان مدرسه در نظر گرفته است. میزان پشتیبانی به صورت موردی با حداکثر 590 تا 709 یورو در ماه (از سال 2019) محاسبه می شود. معمولاً نیازی نیست آنچه را که به عنوان BaföG دریافت کرده اید، پس بدهید.

برای دریافت کمک هزینه به عنوان یک آلمانی، باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • شما باید در ابتدای آموزش فنی و حرفه ای مدرسه ای خود زیر 30 سال سن داشته باشید.
  • برنامه آموزشی باید حداقل 2 سال طول بکشد.
  • شما نباید قبلاً در یک برنامه ی آموزش فنی و حرفه ای مستقر در مدرسه را که در آلمان به رسمیت شناخته شده است، شرکت کرده باشید.

شهروندان غیر آلمانی فقط در صورتی این پشتیبانی را دریافت می کنند که:

  • مجوز تسویه حساب (یا اقامت دائم آلمان) را دارند.
  • سن آنها کمتر از 24 سال باشد.
  • آنها حداقل برای مدت 15 ماه در آلمان اقامت قانونی دارند.
  • آنها حداقل 5 سال در آلمان بوده اند و در این مدت به کار اشتغال داشته اند.
  • حداقل یکی از والدین آنها در طی شش سال گذشته در کل حداقل سه سال در آلمان بوده، در حالی که مشغول به کاری سودمند بوده اند.

 پناهجویان حق دریافت BAföG یا کمک هزینه را ندارند، اما طبق قانون مزایای پناهجویان، می توانید آموزش فنی و حرفه ای مستقر در مدرسه را استفاده می کنند. می توانید کمک هزینه مسکن یا “Wohngeld” را درخواست کنید، که یک کمک مالی برای کمک به شما در پرداخت اجاره بها است. پیش نیاز دریافت کمک هزینه ی مسکن، سن قانونی و زندگی مستقل از والدین است.




شرایط آموزش اوسبیلدونگ آلمان برای شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا، ممکن است مجوز اقامت یک دوره ی آموزشی حرفه ای درون شرکت را دریافت کنند، این امر مستلزم تأیید آژانس استخدام فدرال است، قبل از تأیید، آژانس فدرال اشتغال بررسی می کند که آیا مکان آموزش در سراسر کشور برای متقاضیان بالقوه آلمانی یا اتحادیه اروپا تبلیغ شده است یا خیر. در صورت اعطای گواهینامه آلمانی علاوه بر صلاحیت دریافت شده در خارج از کشور، یک دوره آموزشی هم در کشور مبدا و هم در آلمان می توانند بگذرانند. در صورت ادامه ی دوره ی آموزش در خارج از کشور، متقاضیان می توانند برای ادامه ی آموزش، اقامت خود را دریافت کنند، این مدرسه یا آموزش درون شرکت باید حداقل دو سال به طول بی انجامد، تجربه کاری اخیر با مدت سه سال بدون داشتن مدرک تحصیلی نیز ممکن است پس از بررسی های آژانس استخدام فدرال به رسمیت شناخته شود. متقاضیان همچنین ممکن است آموزش مداوم را بر اساس مجوز دانشگاه علمی کاربردی انجام دهند، در هر حالت، آژانس کاریابی فدرال باید برنامه ها را بررسی و تأیید کند، دوره های کارآموزی که به عنوان بخشی از یک دوره تحصیلی به اتمام رسیده یا توسط یک بورس تحصیلی پشتیبانی می شود، مشمول بررسی نیستند. این امر در مورد دانش آموزان مدرسه و دانشگاه و کارگران و مدیران ماهر صدق می کند. مدت اقامت در این موارد ممکن است بیش از یک سال نباشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا اوسبیلدونگ آلمان

  • تأییدیه کتبی توسط یک شرکت آموزش فنی و حرفه ای
  • تمکن مالی کافی برای زندگی در آلمان
  • پاسپورت معتبر با اعتبار کافی به همراه عکس در ابعاد پاسپورت
  • بیمه ی درمانی معتبر تا زمان شروع آموزش حرفه ای
  • پرداخت هزینه 60 یورویی برای درخواست
  • شما باید به صورت حضوری درخواست خود را ارائه کنید، روند درخواست سه ماه طول می کشد. وزارت امور خارجه باید درخواست شما را تأیید كند، برای آموزش حرفه ای مستقر در مدرسه، اجازه به راحتی اعطا می شود و اقامت دریافت خواهید کرد.
  • برای آموزش های حرفه ای دوگانه بررسی اولویت لازم است، آژانس اشتغال فدرال بررسی می کند که آیا هر شهروند آلمانی یا اتحادیه اروپا موقعیت دریافت این آموزش را دارد یا نه و بعد از تایید، اقامت دریافت خواهید کرد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: