مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
نامه عذرخواهی بنویسیم

نامه عذرخواهی بنویسیم

ممکن است زمانی در زندگی شما پیش بیاید (یا شاید قبلاً پیش آمده باشد) که به کسی توهین یا او را ناراحت کرده باشید. بسته به موقعیت، یک عبارت 'متاسفم' ساده ممکن است برای جبران اشتباه یا ناراحتی که به آن شخص وارد کرده‌اید، کافی نباشد. نوشتن یک نامه‌ی عذرخواهی برای اشتباهی که مرتکب شده‌اید، می‌تواند اولین گام در ترمیم شان و منزلت گیرنده و بازگرداندن احترام و اعتماد به یک رابطه باشد.

نامه‌ی عذرخواهی چیست؟

هدف از نوشتن نامه‌ی عذرخواهی جبران اشتباه، توهین یا آسیبی است که به طرف مقابل وارد کرده‌اید. علاوه بر اعتراف به مسئولیت خود در آن موقعیت، این نامه همچنین فرصتی برای احترام گذاشتن به تجربه و احساسات گیرنده است. همچنین راهی است برای بازگرداندن اعتماد به رابطه و تائید اینکه چه اقدامی برای ترمیم آن آسیب و جلوگیری از ایجاد توهین‌های آینده خواهید کرد.

به‌یاد داشته باشید که نامه‌ی عذرخواهی، ابزاری برای توجیه اعمال شما یا تبرئه‌ی خود نیست. نامه برای گیرنده است و به منظور پرداختن به اعمال شما و احساسات آن‌ها نوشته می‌شود.

زمان نوشتن نامه‌ی عذرخواهی

یک نامه‌ی عذرخواهی زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که شما باعث اشتباهی شده‌اید که بر شخص دیگری تاثیر منفی گذاشته است.

برای مثال، ممکن است بخواهید به دوست، عضوی از خانواده یا شریکی که او را دوست دارید، اما به او توهین کرده‌اید، نامه بنویسید. نامه‌های عذرخواهی همچنین می‌تواند زمانی مفید باشد که روابطی همچون روابط محل کار شما را به‌خطر بیندازد. شما ممکن است تصمیم بگیرید برای یک اشتباه شغلی یا به‌خاطر عدم احترام گذاشتن به همکار خود، یک نامه‌ی عذرخواهی بنویسید.

چگونگی نوشتن نامه‌ی عذرخواهی

نوشتن نامه‌ی عذرخواهی با خود عذرخواهی شروع می‌شود، اما قبل از نوشتن افکار خود، مطمئن شوید که احساس آرامش خاطر دارید. به خود زمان کافی را برای بررسی احساسات‌تان و سناریوی پیش رو بدهید تا بتوانید دیدگاه گیرنده‌ی نامه را درک کنید. وقتی آماده‌ی عذرخواهی شدید، عناصر زیر را در نامه‌ی خود بگنجانید.

1- بی‌قید و شرط عذرخواهی کنید

در ابتدای نامه‌ی عذرخواهی خود بنویسید: 'من برای ..... متاسفم' یا 'من برای .... عذرخواهی می‌کنم' و به‌دنبال آن، کاری را که از انجام آن پشیمان هستید بنویسید. ابراز پشیمانی، نشان‌دهنده‌ی فروتنی و آگاهی از نحوه‌ی تاثیرگذاری شما بر طرف مقابل است.

2- به تاثیر اعمال خود اذعان کنید

در مرحله‌ی بعد، به تاثیر عمل بد خود اذعان کنید. پذیرفتن مسئولیت آسیب رساندن به دیگران نشان می‌دهد که می‌دانید چرا آن‌ها صدمه‌دیده‌اند یا ناراحت شده‌اند. این یک گام ضروری است، چون احساسات آن‌ها را تائید می‌کند و می‌تواند به آن‌ها کمک کند که احساس کنند شنیده شده و دیده می‌شوند. گاهی‌اوقات ممکن است توضیح مختصر آنچه اتفاق افتاده و باعث آن اشتباه شده مفید به‌نظر برسد. با این حال، مواظب بهانه‌تراشی برای رفتار خود باشید. گیرنده‌ی آزرده‌خاطر نامه ممکن است بدلیل خدشه‌دار شدن اعتماد خود، علاقه‌ای به شنیدن توجیه‌های شما نداشته باشد.

3- اقدام اشتباه خود را جبران کنید

در این قسمت از نامه‌ی عذرخواهی‌تان، تمایل خود را برای جبران اشتباه انجام شده بیان کنید. پیشنهادهایی را برای اینکه چگونه می‌خواهید آن اقدام خود را جبران کنید، ارائه دهید. از جملاتی همچون 'به من بگویید چه کاری می‌توانم انجام دهم تا این کار نادرست اصلاح شود' که بار یافتن راهی برای جبران اشتباه‌تان را بر دوش گیرنده می‌اندازد، اجتناب کنید. در عوض، با ارائه‌ی راه‌حل‌های خود، به طرف مقابل‌تان نشان دهید که با حُسن نیت می‌خواهید اشتباه خود را جبران کنید.

4- اطمینان خاطر بدهید

تمایل خود را دوباره برای جبران اشتباه‌تان تکرار کنید و به آن‌ها اطمینان دهید که از اشتباه خود درس گرفته‌اید. نامه‌ی عذرخواهی شما باید مختصر و صادق باشد. مهم‌تر از همه، باید نشان دهد که تجربه‌ی گیرنده را شنیده و با آن همدلی می‌کنید. به‌یاد داشته باشید که نامه‌ی عذرخواهی، بخشش طرف مقابل را تضمین نمی‌کند. این اولین قدم برای بازیابی بالقوه‌ی اعتماد از دست‌رفته در رابطه‌ای است که برای شما مهم است.


مواردی که نباید در نامه‌ی عذرخواهی آورده شود

حفظ بی‌طرفی در نامه‌ی عذرخواهی می‌تواند دشوار باشد، حتی زمانی‌که می‌دانید عذرخواهی کار درستی است. چند نکته که نباید آن‌ها را در نامه‌ی عذرخواهی خود بیاورید، از این قرار است:

سرزنش کردن: سرزنش کردن می‌تواند چیزی شبیه این باشد: 'اگر متن‌های من را نادیده نمی‌گرفتید، حال من این‌قدر بد نبود.' این نوع ادبیات، مسئولیت را بر دوش طرف مقابل می‌گذارد، گویی به‌جای اینکه مسئولیت اعمال خود را بپذیرید، می‌گویید آن‌ها می‌توانستند 'عملکرد بهتری داشته باشند.'

توضیحات طولانی: در حالیکه استفاده از یک رویکرد توضیحی ممکن است چگونگی پیشرفت وضعیت را روشن کند، اما خط باریکی بین آن و منطقی کردن موقعیت برای جلوگیری از خطا وجود دارد. نکته‌ی نامه نیز ممکن است در تکرار آنچه اتفاق افتاده گُم شود.

ترحم به خود: نوشتن یک نامه‌ی عذرخواهی با جملاتی همچون 'من خیلی احمقم'، 'من سزاوار مهربانی نیستم' یا 'من هرگز چیزی را درست نمی‌فهمم' تمرکز را از تجربه‌‌ی گیرنده دور کرده و سعی می‌کند به‌جای تمرکز بر اینکه چگونه صادقانه اشتباه خود را می‌پذیرید، آن‌ها را به‌سمت حمایت از خود بکشانید.

عذرخواهی‌های غیرصادقانه: کلماتی با مضمون 'منظورم این‌گونه نبود' یا 'افراد همیشه اشتباه می‌کنند' احساسات طرف مقابل را بی‌اعتبار می‌کند. صرف‌نظر از قصد خود، به مقصر بودن‌تان برای نتیجه‌ی بدست آمده اعتراف کنید.

لحن منفعل-پرخاشگرانه: پس از فهمیدن اینکه به کسی صدمه زده‌اید، ممکن است احساسات زیادی در شما ایجاد شود. برای مثال، ممکن است در پنهان خود احساس آزردگی کنید یا مجبور شوید به‌عنوان وسیله‌ای برای حفظ خود، فوراً آن مشکل ایجاد شده را به هر شکلی بخوابانید.

جملات منفعلانه-پرخاشگرانه‌ای همچون 'متاسفم که احساس کردید که به شما توهین شده' نشان می‌دهد که شما برای آسیبی که ایجاد کرده‌اید متاسف نیستید، بلکه متاسف هستید که با پیامد تخلف خود مواجه خواهید شد. از سوی دیگر، نوشتن مجموعه‌ای از عذرخواهی‌ها پشت سر هم همچون 'متاسفم، متاسفم، متاسفم' ناخودآگاه ساکت کردن سریع طرف مقابل را برای جلوگیری از درگیری بیشتر به ذهن متبادر می‌سازد.

نمونه‌هایی از نامه‌های عذرخواهی فشرده و کوتاه

در زیر، دو نمونه از نامه‌های عذرخواهی کوتاه و فشرده آورده شده است.


نمونه‌ی نامه‌ی عذرخواهی به یک مدیر

Dear Mr. Mendoza,
I apologize for my rude tone while talking to our client during yesterday’s video call. Upon further reflection, I recognize that I not only presented myself unprofessionally but also disrupted the meeting’s productivity by creating tension. I see that I’ve put the team and the company in a difficult situation. I’ve privately reached out to my team members who were present to personally apologize for putting them in an uncomfortable spot. I’m committed to doing better in high-pressure situations and learning conflict-resolution strategies to help me communicate according to our company standards. I sincerely apologize for my mistake and will, of course, accept the consequences of my actions.

نمونه‌ی یک نامه‌ی عذرخواهی به یک دوست

Dear Karis,
I’m so sorry about the thoughtless comments I made about your choice to work as a freelancer. They were judgmental and hurtful, and I deeply regret making them. You trusted me by sharing your plans to pivot careers, and I broke that trust. Instead of being a supportive friend, I projected my own fears onto you. That was wrong of me, and it’s inexcusable. After reflecting on it more, I realized that I cut you off so many times while you tried to update me about your career transition. Moving forward, I promise to be respectful to you by listening with an open mind and open heart. I’m truly sorry for the snide remarks—you didn’t deserve that, and our friendship means everything to me. I’d love to pick up our conversation about your plans when we see each other again.

سوالات متداول درباره‌ی نامه‌ی عذرخواهی

نامه‌ی عذرخواهی چیست؟

نامه‌ی عذرخواهی، یک تصدیق کتبی است از اینکه چگونه رفتار یا کلمات نویسنده بر شخص یا گروه دیگری تاثیر منفی گذاشته است. می‌توان از این نامه برای جبران یک اشتباه در موقعیت‌های شخصی و محل کار استفاده کرد.

هدف از نامه‌ی عذرخواهی چیست؟

نوشتن یک نامه‌ی عذرخواهی برای اشتباهات یا تخلفات می‌تواند راهی صادقانه برای ابراز پشیمانی باشد. هدف نهایی نامه‌ی عذرخواهی، تلاش برای بازسازی اعتماد از دست رفته در یک رابطه است.

چند نکته برای نوشتن نامه‌ی عذرخواهی چیست؟

برای نوشتن یک نامه‌ی عذرخواهی صمیمانه، روی احساسات و تجربه‌ی گیرنده تمرکز کنید. از استفاده‌ی ناخواسته از نامه برای توجیه خود و دیدگاه‌تان اجتناب کنید. شما می‌توانید با نوشتن یک عذرخواهی واضح و مختصر برای اشتباهی که مرتکب شده‌اید، به هدف خود برسید. سپس، باید توضیح دهید که چگونه از رفتارهای قدیمی در آینده اجتناب خواهید کرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE
6 ایراد معمول در رایتینگ تحلیلی GRE

مفروضات بدون ارائه دلیل یکی از معمول ترین ایرادهای موجود در بخش تحلیل استدلال در آزمون GRE است. میدونید که توی این بخش شما باید یک استدلال داده شده رو نقد کنید و ایرادهای معمولش رو پیدا کنید. این Unjustified Assumption خیلی مهمه. ...

بیشتر بخوانید
نرسیدن به نمره ی 6 در TASK1 رایتینگ
نرسیدن به نمره ی 6 در TASK1 رایتینگ

این جمله کلی که اخیرا در پاراگرافی مجزا بعد از مقدمه بیان میشود جمله ای کلی می باشد که داده های موجود را به طور خلاصه بیان می کند. آنچه اهمیت دارد این است که بدون اضافه کردن آمار و ارقام خاصی بتوان روند ها، تغییرات و ویژگیهای خاصی که در نگاه اول به شدت چشم ...

بیشتر بخوانید
افعال بی قاعده از بزرگترین مشکلات در Writing آیلتس آکادمیک
افعال بی قاعده از بزرگترین مشکلات در Writing آیلتس آکادمیک

کافیست داوطلبان IELTS شکل سوم افعالی چون lay را به اشتباه بنویسد تا ممتحن IELTS به نمره بالاتراز شش و نیم حتی فکرهم نکند. اینجاست که تفاوت کسی که شایسته نمره 8 و بیشتر می باشد با کسی که نمره 6 ielts میگیرد مشخص میگردد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: