مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
آشنایی با گروه های مختلف رشته مدیریت-بخش دوم

آشنایی با گروه های مختلف رشته مدیریت-بخش دوم

در ادامه ی معرفی انواع گروه های رشته ی MBA یکی از پرطرفدارترین رشته های در حال حاضر است، دسته بندی و طول مدت دوره های تحصیلی براساس سیستم آموزش فرانسه است.

MBA تمام وقت

MBA تمام وقت متداول ترین نوع مدرک MBA است. این دوره شامل دوره های درسی فشرده و تمام وقت به طور معمول برای دو سال یا چهار ترم است. دانشجویان بین 9 تا 15 واحد کاری اخذ می کنند تا به عنوان دانشجویان تمام وقت شناخته شوند. آنها هر روز طبق برنامه ریزی در کلاس ها شرکت می کنند و تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلات زمستانی و تابستانی دارند.

در بین این تعطیلات، دانشجویان تشویق می شوند تا در دوره های کارآموزی، تدریس کارشناسی ارشد یا دستیاری پژوهشی و دیگر پروژه های شخصی شرکت کنند. این کارها در استفاده از مهارتهای آموخته شده، ایجاد رابطه های کاری و پیدا کردن فرصتهای شغلی بیشتر، به آنها کمک می کند.

برای ثبت نام در دوره ی MBA تمام وقت، بیشتر دانشگاه ها دانشجویان را ملزم به داشتن حداقل سه سال یا بیشتر تجربه ی کاری می کنند. این امر برای اطمینان از این است كه آنها برای مدت معینی در صنایع مختلف بوده اند و بلافاصله پس از اتمام دوره ی لیسانس خود ثبت نام نکرده اند.

هرچند برخی دانشگاه ها از این نظر سختگیرانه تر برخورد می کنند، بنابراین اگر تازه از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اید و می خواهید یک مدرک MBA تمام وقت بگیرید، برای کسب اطلاعات بیشتر با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

هزینه MBA تمام وقت می تواند بسیار زیاد باشد، اما کمک های مالی و کمک هزینه ی تحصیلی وجود دارد. دانشجویان می توانند برای دریافت این مزایای شهریه ای از دانشگاه اقدام کنند، وام دانشجویی بگیرند، یا با یک کارفرمای موجود مذاکره کنند تا بخشی از هزینه را بپردازد.

MBA پاره وقت

برنامه MBA پاره وقت که معمولاً به عنوان MBA حرفه ای یا PMBA شناخته می شود، نوع دیگر بسیار متداول از مدرک MBA است. این مدرک متناسب با نیاز افرادی می باشد که وظایف دیگری مانند کار تمام وقت یا خانواده دارند و قادر نیستند به صورت تمام وقت دانشجو باشند.

برنامه های پاره وقت به آنها این امکان را می دهد تا نسبت به دانشجویان تمام وقت، واحدهای کمتری اخذ کنند و برنامه ی انعطاف پذیر تری داشته باشند. برنامه درسی دوره های MBA پاره وقت شبیه به دوره ی تمام وقت است اما ممکن است در تخصص هایی که دانشجویان می توانند در آن شرکت کنند محدودیت هایی وجود داشته باشد.

دانشجویان MBA پاره وقت حتی می توانند از کلاسهای ارائه شده در عصرها یا آخر هفته ها استفاده کنند. با این حال، MBA پاره وقت به دلیل تعداد کمتر کلاس ها و واحدهای در نظر گرفته شده، نسبت به MBA تمام وقت، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به اتمام برسد.

فارغ التحصیلی از برنامه MBA پاره وقت می تواند دو برابر زمان ببرد، معمولاً 3 یا 4 سال، اگرچه دانشجویان مجاز به انجام این برنامه برای بیش از شش سال نیستند.

برای دانشجویانی که مایل به ثبت نام در برنامه های MBA پاره وقت هستند، الزامات سختی در مورد سال های تجربه ی کاری وجود ندارد. دانشگاه ها دانشجویان را چه بلافاصله پس از گذراندن دوره ی کارشناسی و چه با سالهای تجربه کاری بیشتر، می پذیرند.

هزینه MBA پاره وقت شبیه به تمام وقت است به جز اینکه این شهریه در بین ترم های بیشتری پخش می شود. به همین دلیل و این واقعیت که بیشتر دانشجویان MBA پاره وقت، به طور حرفه ای کار می کنند، کمک های مالی و بورسیه تحصیلی کمتری وجود دارد. برای تأمین هزینه های تحصیل، دانشجویان می توانند وام بگیرند یا از کارفرمایان بخواهند بودجه ی تحصیل آنها را تأمین کنند.


Executive MBA 

MBA اجرایی یا EMBA به طور ویژه برای متخصصان با تجربه ی کاری زیاد که دارای سمت های مدیریتی و نظارتی هستند، طراحی شده است. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که به دانشجویان، دانشی عمیق در مورد شیوه ها و رویکردهای تجاری ارائه دهد.

این دوره به طور معمول مفاهیم اساسی تجارت را شامل نمی شود زیرا فرض بر این است که دانشجویان از قبل با آن ها آشنا هستند.

دانشجویانی که در برنامه ی EMBA شرکت می کنند، به طور تمام وقت کار می کنند، بنابراین کلاس ها در عصر یا آخر هفته برگزار می شوند تا آنها بتوانند کلاس ها را در برنامه ی خود جای دهند. این یک دوره ی آموزشی فشرده است بنابراین دانشجویان می توانند مدرک خود را در دو سال دریافت کنند، اما بیشتر آنها کلاس های کمتری را انتخاب می کنند، بنابراین ممکن است تا فارغ التحصیلی سه سال یا بیشتر طول بکشد.

شرط اکثر دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان EMBA داشتن هشت سال یا بیشتر تجربه ی کاری مربوط است. این برنامه برای افرادی که تازه لیسانس خود را دریافت کرده اند یا هنوز در سال های ابتدایی شغل خود قرار دارند، درنظر گرفته نشده است.

برنامه های EMBA دارای مفاهیم پیشرفته تری هستند، بنابراین آنها فقط داوطلبانی را مد نظر می گیرند که مدتی در امر تجارت بوده اند.

EMBA بسیار پرهزینه است اما هزینه ی این دوره ها اکثراً توسط شرکت ها تأمین می شود. این بدان معنی است که کارفرمایان هزینه ی تحصیل بهترین کارمندان خود را برای به دست آوردن مهارت های جدید و به کار بردن آنها در امور شرکت، پرداخت می کنند.

آموزش رایگان برای کارمندان شامل تعهد خدمت می شود، زیرا دانشجویان EMBA باید برای مدت مشخصی، معمولاً چند سال، در شرکت بمانند تا اطمینان حاصل شود که سرمایه گذاری بر روی آنها بازده خود را داشته است.

اگر دوره ی EMBA توسط کارفرمای شما از لحاظ مالی تأمین نمی شود، می توانید وام دانشجویی بگیرید زیرا بورس های تحصیلی و کمک های مالی به ندرت در دسترس هستند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: