مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هزینه تحصیل رشته پزشکی در آلمان 2020

هزینه تحصیل رشته پزشکی در آلمان 2020

کشور آلمان پرطرفدارترین کشور اروپایی برای تحصیل در میان دانشجویان بین المللی است. تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا میتوانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، اما برای تحصیل در رشته ی پزشکی با توجه به اینکه شما با افراد جامعه در ارتباط هستید، دانستن زبان آلمانی در سطح ادونس اجباری است.

نگاهی به تحصیل رشته ی پزشکی در آلمان


دانشگاه های آلمان برای تحصیل پزشکی


کار در آلمان برای رشته ی دندانپزشکی


میزان شهریه ی دانشگاه های پزشکی آلمان


آزمون ورودی رشته پزشکی در آلمان


هزینه زندگی دانشجویان رشته پزشکی در آلمان


نگاهی به تحصیل رشته ی پزشکی در آلمان

اگر تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور آلمان را انتخاب کرده اید، لازم است که نمره های عالی داشته باشید و فردی منضبط باشید. تحصیل در رشته ی پزشکی حدود 6 سال زمان می برد و در پایان تحصیلات شما در یک آزمون ایالتی شرکت می کنید. دوره های کارشناسی و ارشد در علوم بهداشتی (علوم سلامت) گزینه های جایگزین هستند. فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی زمینه ی کاری متنوع و هیجان انگیزی دارند. بیش از 30 حوزه تخصصی در آلمان وجود دارد، که از چشم پزشکی تا پزشکی قانونی را شامل می شود.از آنجا که تحصیل در این رشته ها آرزوی بسیار از دانشجویان است، پذیرش در این رشته مشکل است. در آلمان محدودیتی به نام (Numerous Clauses (Which courses are locally restricted and which ones nationwide تعریف می شود. تحصیل در رشته ی پزشکی به طور معمول 6 سال و 3 ماه زمان می برد و برخلاف سایر رشته های این زمینه از جمله علوم بهداشتی و مدیریت سلامت به دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی شود. سرفصل دروس توسط German Regulations on Medical Registration مشخص می شود و تحصیل در این رشته از بعضی جهات با دیگر کشورها تفاوت دارد.

مرحله اول تحصیل (چهار ترم) و سه بخش اول (Ärztliche Prüfung state examination in medicine) و در ادامه در مرحله ی دوم (شش ترم)، با گذراندن این ترم ها به آموزش های تخصصی نزدیک می شوید و در آخر دانشجویان دوره ی یکساله ایی را در بیمارستان یا کلیلنک می گذرانند. شما در بخش های جراحی ، داخلی و در بخشی به انتخاب خود دوره تان را تکمیل می کنید. دوره ی شما با شرکت در دومین آزمون پزشکی که به صورت ایالتی برگزار می شود، به پایان می رسد. بعد از گذراندن بخش شفاهی، فارغ التحصیلان می توانند برای دریافت مجوز به منظور تمرین (licence to practise medicine) درخواست دهند. اگر می خواهید مشاور شوید، باید برای 5 یا 6 سال به عنوان دستیار پزشک فعالیت کنید. دانشگاه های خصوصی آلمان از شهریه های تحصیل تامین مالی می شوند، بنابراین برخی از دانشجویان بین المللی باید مبلغی بین 3000 تا 20000 یورو در هر سال برای تحصیل پزشکی در آلمان پرداخت کنند.

دانشگاه های آلمان برای تحصیل پزشکی

در کشور آلمان طیف گسترده ای از دانشگاه هایی با رتبه برتر برای متقاضیان رشته پزشکی وجود دارد. در میان این دانشگاه ها مدارس بزرگی همچون مونیخ یا برلین و همچنین مدارس کوچکتری از قبیل گریفسوالد و اسن وجود دارد. همچنین در آنجا دانشگاه های قدیمی با سنتی دیرینه مثل هایدلبرگ و گوتینگن یا موسساتی جدید تر از جمله دوسلدورف و رجنسبورگ قرار گرفته اند. بی شک این گوناگونی دارایی عظیمی می باشد و وجود این حقیقت که تمام این مدارس تحصیلاتی با بالاترین سطح کیفیت ارائه می دهند، آن ها را برجسته تر می کند. در مجموع 35 دانشگاه در کشور آلمان دوره های تحصیلی پزشکی ارائه می دهند. که از این بین 30 دانشگاه دوره های دندانپزشکی نیز برگزار می کنند. در جدول زیر اسامی برخی از دانشگاه های پزشکی در آلمان را مشاهده می فرمایید، برای دیدن ادامه ی اسامی روی لینک کلیک کنید.

اسامی دانشگاه های پزشکی در آلمان
ردیفنام دانشگاهشهر/استان
1Friedrich-Schiller-University JenaJena in Thuringia
2Christian-Albrechts-University of KielKeel in Schleswig-Holstein
3University of LubeckLubeck in Schleswig-Holstein
4Martin-Luther-University Halle-WittenbergHall in Saxony-Anhalt
5Otto-von-Guericke-University of MagdeburgMagdeburg in Saxony-Anhalt
6Technical University of DresdenDresden in Saxony
7University of LeipzigLeipzig in Saxony
8University of SaarlandHomburg in Saarland
9Johannes Gutenberg University MainzKeel in Schleswig-HolsteinMainz in Rhineland-Palatinate
10Rheinisch-Westfälische Technische HochschuleAachen in North Rhine-Westphalia

کار در آلمان برای رشته ی دندانپزشکی

برای اشتغال در زمینه دندانپزشکی دانشجویان آینده باید یک دوره ی منظم تحصیلی که شامل 10 ترم به همراه 6 ماه اضافه تر می باشد را به اتمام برسانند. پس از این دوره بخش 5 ترمه غیر بالینی وجود دارد که بر علوم طبیعی، پزشکی، ابزار دندانپزشکی متمرکز است. دانشجویان باید با موفقیت آزمون اولیه ی خود را پشت سر بگذارند و بعد از آن وارد دوره ی 5 ترمه تحصیلات بالینی می شوند که دانش پزشکی و مهارت دندانپزشکی دانشجویان را به حد اعلا می رساند. مدرک دندانپزشکی تنها در صورتی به دانشجو اعطا می گردد که با موفقیت آزمون دولتی دندانپزشکی را پشت سر بگذارد. به دنبال این مدرک می توان در دوره آموزشی تخصص در زمینه جراحی دهان، اُرتودنسی یا سلامت عمومی که بین 3 تا 4 سال زمان می برد، شرکت کرد.

میزان شهریه ی دانشگاه های پزشکی آلمان

میزان شهریه ی دانشگاه های کشور آلمان، از ارزان ترین شهریه ها در کشور های توسعه یافته به حساب می آیند. بیشتر دانشگاه ها به جز هزینه ی مشارکت در ترم و اتحادیه ی دانشجویی، هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند. در حال حاضر در بعضی از دانشگاه ها تا 500 یورو در هر ترم از دانشجویان دریافت می شود. همچنین شهریه ی دانشگاه های خصوصی می تواند خیلی بالا باشد. با این اوصاف کیفیت تحصیلی در هر دو نوع دانشگاه بسیارعالی است.

آزمون ورودی رشته پزشکی در آلمان

متقاضیان بین المللی برای آنکه در یکی از دانشگاه کشور آلمان پذیرفته شوند باید مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان داشته باشند. چنانچه دانشجویان بین المللی مدرک معادل گواهی فارغ التحصیلی دبیرستان آلمان را نداشته باشند، باید در دوره پیش دانشگاهی این کشور شرکت کنند. در این دورها دانشجویان برای آزمون سنجش آماده خواهند شد. در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند، یک گواهینامه دریافت می کنند و می توانند به هر یک از دانشگاه های کشور آلمان برای پذیرش در مقطع کارشناسی درخواست دهند. دوره های آماده سازی دانشگاه توسط دانشگاه های محدودی در کشور آلمان ارائه می گردند.

دوره های آماده سازی دانشگاه های دولتی و خصوصی

نه تنها بین دوره های دانشگاه های دولتی تفاوت می باشد بلکه بین دوره های خصوصی و دولتی نیز تفاوت وجود دارد. دانشگاه های دولتی هزینه ترمی ندارند و گواهینامه آن ها در سراسر کشور آلمان مورد قبول می باشد؛ در حالی که دوره های خصوصی هزینه بسیار زیادی دارند و باید بدانید که در پایان دوره آزمون سنجش معتبر و مورد قبولی ارائه می دهند یا خیر. یکی از شرایط مهم برای شرکت در StudienKolleg پذیرش در یک دانشگاه دولتی می باشد. این پذیرش تنها در صورتی امکان پذیر است که دانش زبان آلمانی خوبی داشته باشید. بسیاری از دانشگاه ها از شما گواهینامه سطح B1 آلمانی می خواهند.

این آزمون در هر یک از دانشگاه های کشور آلمان متفاوت است.آزمون ورودی اغلب شامل دو بخش است: زبان آلمانی و ریاضیات. بعضی از دانشگاه ها تنها آزمون زبان آلمانی از متقاضیان می گیرند.شما می توانید این آزمون را هر تعداد باری که بخواهید تکرار کنید. با این حال تنها برای 24 ماه مجاز به شرکت در دوره آماده سازی دانشگاه (پیش دانشگاهی) می باشید. در بیشتر دانشگاه ها StudienKolleg 2 ترم زمان می برد. گاهی اوقات می توانید در انتهای ترم اول پیش دانشگاهی، در آزمون سنجش شرکت نمایید. انجام این کار بستگی به نمره هایی که در ترم اول کسب کرده اید، دارد. تمام انواع دوره ها باید طی دو ترم گذرانده شوند. در طول این دوره باید در تمام دروس ( برای مثال T-Course:زبان آلمانی، فیزیک، ریاضیات و شیمی ) پذیرفته شوید تا گواهینامه دریافت نمایید.

چه نوع دوره های آماده سازی دانشگاهی در این کشور وجود دارد؟

  • T-course: ریاضیات و علوم طبیعی، مدرک فنی
  • M-course: مدرک پزشکی، زیست شناسی و داروسازی
  • W-course: مدرک اقتصاد، علوم اجتماعی
  • G-course: مطالعات انسانی و آلمانی
  • S-course: مدرک زبان

بعضی از دانشگاه های علوم کاربردی و دانشگاه های فنی دوره های آماده سازی زیر را ارائه می دهند.

  • TI-Kurs: مدرک فنی و مهندسی
  • WW-kurs: مدرک اقتصاد
  • GD-kurs: مدرک طراحی و هنر
  • SW- kurs: مدرک علوم اجتماعی و انسانی

پس از قبولی در آزمون سنجش با گواهینامه ورود به دانشگاهی که دریافت می کنید می توانید به هر یک از دانشگاه ها ( دانشگاه های علوم کاربردی ) درخواست پذیرش دهید.

هزینه زندگی دانشجویان رشته پزشکی در آلمان

در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی، هزینه زندگی در کشور آلمان نسبتا مقرون به صرفه می باشد. هزینه ی غذا، مسکن، پوشاک، اتفاقات فرهنگی و غیره عموما برابر با متوسط هزینه ها در اتحادیه اروپا می باشند. شما به 850 یور در ماه برای پوشش هزینه های زندگی احتیاج خواهید داشت. بیشترین هزینه ی ماهانه شما، هزینه ی اجاره ی منزل می باشد. اجاره ی منزل بزرگترین بخش مخارج ماهانه یک فرد را در بر می گیرد. با این حال هزینه ی اجاره در کشور آلمان بسیار متنوع می باشد. بر اساس محل دانشگاهتان، بین 210 تا 360 یورو در ماه برای مسکن باید پرداخت نمایید. 

دانشجویان واجد شرایط دریافت تخفیفات بسیاری می باشند. با ارائه کارت دانشجویی خود در بلیط فروشی ها، می توانید در هزینه ی بلیط سینما، موزه، خانه های اُپرا، سینماها استخرهای شنای عمومی و دیگر بخش های فرهنگی تخفیف بگیرید. در حالی که هزینه ی دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است، هزینه کلی یک سال تحصیلی در دانشگاه خصوصی بین 2000 تا 20000 یورو می باشد.

تمام دانشجویان دانشگاه ها باید هزینه مشارکت در ترم تحصیلی را پرداخت نمایند این هزینه به طور متوسط برابر است با 250 یورو، اما با توجه به دانشگاه و خدماتی که ارائه می دهد، این هزینه متغیر خواهد بو. با استفاده از بلیط ترمی خود ” Semester Ticket ” می توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی در شهر دانشگاه خود یا اطراف آن، نیمی از سال بدون پرداخت هزینه استفاده نمایید. با توجه به شهر محل زندگی و نوع بلیط، بین 25 یورو تا 160 یورو در هر ترم این بلیط ترمی هزینه خواهد داشت.

چنانچه بیمه درمانیتان که شما را در کشورتان تحت پوشش دارد، در آلمان شناخته شده نباشد باید از بیمه این کشور استفاده نمایید. بیمه هایی درمانی دولتی این کشور تا زمانی که زیر 30 سال سن داشته باشید و بیشتر از 14 ترم در این کشور تحصیل نکرده باشید، در ازای 80 یورو در ماه از دانشجویان محافظت می کند. بعد از این سن هزینه شما به طور خودکار افزایش می یابد و به 160 یورو در ماه یا بیشتر می رسد.

هزینه های ماهانه دانشجویان:

  • اجاره و امکانات رفاهی: 323 یورو
  • غذا و نوشیدنی: 168 یورو
  • پوشاک: 42 یورو
  • ابزار یادگیری: 20 یورو
  • اتومبیل و حمل و نقل عمومی: 94 یورو
  • بیمه درمانی، هزینه های پزشکی و درمانی: 80 یورو
  • تلفن، اینترنت و تلویزیون: 31 یورو
  • تفریح، فرهنگ و ورزش:61 یورو
  • مجموع هزینه ها: 819 یورو
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: