مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تاییدیه زاب چیست؟

تاییدیه زاب چیست؟

مرکز ارزیابی KMK تنها مرجع معتبری است که لیست دانشگاه‌های ایرانی مورد تائید آلمان در آن وجود دارد. این مرجع از دو بخش تشکیل شده است. رشته و دانشگاه باید در سایت آنابین مورد تائید باشد، در غیر این‌صورت، باید مراحل تائیدیه‌ی ZAB طی شود.

دفتر مرکزی آموزش خارجی (Central office for foreign education) زاب برای کار در آلمان

دفتر مرکزی آموزش خارجی (ZAB)، دفتر مرکزی ارزیابی مدارک خارجی در آلمان است. منظور از مدارک خارجی، مدارک مربوط به مدارس، مدارک حرفه‌ای و مدارک دانشگاهی است. ZAB خدمات خود را در اختیار موسسات آموزشی، مقامات و افراد خصوصی قرار می‌دهد و هر ساله، به حدود 43000 درخواست پاسخ می‌دهد. بسته به هدف، دفاتر زیادی در ایالت‌های فدرال آلمان، مسئول تائید مدارک خارجی هستند. این دفاتر می‌توانند از ZAB در مورد یک پرونده یا کشور خاص و سیستم آموزشی آن، نظر کارشناسی بخواهند. این اطلاعات از طریق پایگاه داده‌های 'آنابین' (Anabin) نیز قابل‌دسترس است. برای دارندگان مدارک دانشگاهی خارجی، ZAB در صورت درخواست، ارزیابی از مدرک فرد را صادر می‌کند. این ارزیابی، بررسی مدارک دانشگاهی را که در خارج از کشور کسب شده، برای کارفرمایان و آژانس‌های کاریابی آسان می‌سازد. مهم‌تر از همه اینکه، مهاجرانی که می‌خواهند در آلمان کار کنند، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند، زیرا هیچ سازمان یا نهادی برای تائید مدارک حرفه‌ای وجود ندارد.

دارندگان مدارک حرفه‌ای خارجی که معادل دو سال آموزش حرفه‌ای مدرسه‌ای در آلمان است، می‌توانند معادل بودن مدرک خود را تائید کنند. این معادل‌سازی، کارفرمایان و آژانس‌های کاریابی را قادر می‌سازد تا مدارک حرفه‌ای خارجی‌ها را به‌درستی طبقه‌بندی کنند و در نتیجه، دسترسی آن‌ها به بازار کار تسهیل می‌شود. اطلاعیه‌های معادل‌سازی توسط ایالت فدرال صادر می‌شود که در آن، شروع کار برنامه‌ریزی شده است. برخی از ایالت‌های فدرال، این وظیفه را به ZAB محول می‌کنند.

در عرصه‌ی بین‌الملل، ZAB از نزدیک با مراکز ملی معادل‌سازی در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا (NARIC)، شورای اروپا و یونسکو (ENIC) همکاری می‌کند. همه‌ی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، سوئیس و همچنین کشورهای شورای اروپا و یونسکو (منطقه‌ی اروپا)، دارای ارتباط اطلاعاتی با ZAB هستند. به‌عنوان یک قاعده، وظایف آن‌ها محدود به سوالات معادل‌سازی در حوزه‌ی آموزش عالی است.

  • به مراکز اطلاعاتی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا/منطقه‌ی اقتصادی اروپا، NARIC گفته می‌شود. NARIC مخفف مرکز اطلاعات ملی تشخیص آکادمیک است.
  • به مراکز اطلاعاتی کشورهای شورای اروپا و یونسکو (منطقه‌ی اروپا)، NARIC گفته می‌شود. NARIC مخفف مرکز اطلاعات ملی اروپاست.

هر دوی این مجموعه‌ها با هم متحد شده و شبکه‌ی مشترکی را تشکیل داده‌اند. NARICs معمولاً ENICs ایالت‌های مربوطه هستند. دفتر مرکزی آموزش خارجی(ZAB) ، NARIC و ENIC آلمان است.

دفاتر موجود در این شبکه، یکدیگر را از سیستم‌های آموزشی خود آگاه می‌کنند و به‌عنوان نقطه‌ی تماس برای مشکلاتی عمل می‌کنند که ممکن است در ارزیابی مدارک خارجی بوجود آید. در کنفرانس‌های مشترک خود، آن‌ها درباره‌ی موضوعات مربوط به تائید مدارک صحبت می‌کنند. کانادا، ایالات متحده‌ی آمریکا و استرالیا نیز بخشی از این شبکه هستند.

به‌عنوان مرکز معادل‌سازی مدارک در آلمان، ZAB همچنین در تهیه و مذاکرات برای توافق‌نامه‌های دوجانبه بین دولت‌ها در مورد تائید متقابل در بخش آموزش عالی (به‌اصطلاح توافق‌نامه‌های معادل‌سازی) نقش مهمی ایفا می‌کنند.

به‌ منظور سهولت در ارزیابی و تائید آموزش خارج از کشوری که در آلمان تکمیل شده، نهادهای تائید مدارک خارجی، می‌توانند اطلاعات مربوط به سیستم آموزشی آلمان را از ZAB دریافت کنند. علاوه بر این، ZAB توسط دولت فدرال آلمان به‌عنوان مرکز اطلاعات ملی در زمینه‌ی اجرای بخشنامه‌ها‌ی اتحادیه‌ی اروپا در مورد تائید مدارک حرفه‌ای به‌رسمیت شناخته شده است. اگر دارای مدرک علمی خارجی هستید و می‌خواهید در حرفه‌ای عمومی (مثلاً به‌عنوان دکتر یا وکیل) در آلمان کار کنید، باید مدرک علمی‌تان مورد تائید قرار بگیرد.

اگر می‌خواهید در یک حرفه‌ی آکادمیک و غیرعمومی مانند بخش کامپیوتر، ریاضی یا اقتصاد کار کنید، نیازی به تائید مدارک خود ندارید. اگر می‌خواهید از یک کشور غیر اتحادیه‌ی اروپا برای کار به آلمان مهاجرت کنید و به ویزایی همچون Blue Card نیاز دارید، باید ثابت کنید که مدارک تحصیلی شما با یک مدرک دانشگاهی در آلمان معادل است. برای ارائه‌ی چنین مدرکی، می‌توانید گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:




نتایج مثبت در پایگاه داده‌ی آنابین برای تاییدیه زاب و کار در آلمان

دفتر مرکزی آموزش خارجی (ZAB)، بانک اطلاعاتی آنابین را اداره می‌کند که اطلاعاتی را در مورد ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی و دانشگاه‌ها ارائه می‌دهد.

گواهی مقایسه برای زاب چیست؟

گواهی مقایسه (Statement of Comparability)، یک سند رسمی است که توسط 'Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen' (دفتر مرکزی آموزش خارجی- ZAB) صادر می‌شود و مدارک آموزش عالی خارجی و کاربردهای حرفه‌ای و دانشگاهی آن را توصیف می‌کند. گواهی مقایسه‌ی ZAB، می‌تواند دسترسی دارندگان مدارک تحصیلات عالی خارجی را به بازار کار آلمان تسهیل سازد. این یک ارزیابی مقایسه‌ای است، اما گواهی تائید نیست.

چه اطلاعاتی در گواهی مقایسه وجود دارد؟

این سند، مدارک آلمانی را که مدارک خارجی شما با آن قابل ‌مقایسه است، مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در مورد گزینه‌های ادامه‌ی تحصیل شما، مبنای قانونی استفاده از مدارک تحصیلی و روش تائید حرفه‌ای ارائه می‌دهد. این گواهی موجب هیچ ادعای حقوقی نمی‌شود. این گواهی در نسخه‌ی کوتاه و بلند صادر می‌شود. هر دو نسخه با هم برای شما ارسال می‌شود. نسخه‌ی کوتاه برای استفاده به‌عنوان ضمیمه‌ی اسناد درخواستی شما در نظر گرفته شده و اطلاعات مربوط به مقایسه‌ی مدارک تحصیلات عالی شما را با مدرک آلمانی برای کارفرما یا آژانس کاریابی فراهم می‌کند. هر زمان که اطلاعات دقیق‌تری لازم باشد، می‌توانید از نسخه‌ی بلند این گواهی استفاده کنید.

ZAB برای کدام مدارک، گواهی مقایسه صادر می‌کند؟

گواهی مقایسه برای مدارک آموزش عالی که در سطح جهان بدست آمده‌اند، صادر می‌شود. ZAB برای دوره‌های ناقص آموزش عالی یا دوره‌های خارج از حوزه‌ی آموزش عالی، گواهی صادر نمی‌کند. برای تائیدیه‌های مدارس، گواهی مقایسه صادر نمی‌شود.

در صورت داشتن مدارک پزشکی، چه مواردی باید مورد برای کار در آلمان توجه قرار بگیرد؟

گواهی مقایسه به هیچ‌وجه جایگزین تائید مورد نیاز برای حرفه‌ی پزشکی در آلمان نیست. اگر می‌خواهید به‌عنوان پزشک در آلمان کار کنید، گواهی مقایسه، سند قابل‌قبولی برای شما محسوب نمی‌شود. این موضوع برای دندان‌پزشکان، داروسازان، روان‌درمانگران، روان‌درمانگران کودک و پرستاران نیز صادق است. گواهی مقایسه، اجازه‌ی استفاده از عنوان آکادمیک آلمانی 'Dr. med.' را ندارد. استفاده از این عنوان علمی، باید از مقررات Länder پیروی کند.

آنچه در مورد حرفه‌ی تدریس و کار در آلمان، باید بدانید؟

گواهی مقایسه، به‌هیچ‌وجه جایگزین تائید رسمی مورد نیاز در مقررات Länder برای انجام حرفه‌ی تدریس در مدارس دولتی نیست. اگر قصد دارید در مدرسه‌ی دولتی در آلمان، حرفه‌ی تدریس را انجام دهید، گواهی مقایسه، سند مناسبی برای شما محسوب نمی‌شود. اگر قصد دارید با مدرک خارجی خود، در یک حرفه‌ی غیرعمومی تدریس کار کنید، گواهی مقایسه می‌تواند برای شما مفید باشد. این مشاغل شامل حرفه‌هایی خارج از مدارس دولتی همچون کار به‌عنوان ریاضیدان، شیمی‌دان و غیره یا به‌عنوان معلم در آموزشگاه‌های زبان یا موسیقی و موسسات تدریس خصوصی است.

مبنای حقوقی برای کار در آلمان

'کنوانسیون تائید مدارک آموزش عالی در منطقه‌ی اروپا' (کنوانسیون تائید مدارک لیسبون) از 11 آوریل 1997 و قابل‌اجرا شدن از 1 اکتبر 2007. Länder در جمهوری فدرال آلمان، این کار را به دفتر مرکزی آموزش خارجی (ZAB) سپرده است. ZAB گواهی مقایسه را برای مدارک تحصیلات عالی از هر کشوری در جهان صادر می‌کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

از نکات ضروری برای مصاحبه شغلی در آلمان چه می دانید
از نکات ضروری برای مصاحبه شغلی در آلمان چه می دانید

هر شرکت به دنبال ویژگی متفاوتی در متقاضی ها کننده ها است. اگر می خواهید در شرکت مورد نظرتان استخدام شوید، قبل از مصاحبه تا می توانید درباره ی شرکت و اهدافش اطلاعات جمع آوری کنید، این به شما کمک می کند که در اولین برخورد تاثیری مثبت بگذارید. ...

بیشتر بخوانید
بهترین شهرهای آلمان برای کار
بهترین شهرهای آلمان برای کار

براساس تحقیقات و در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل : پیشنهاد کار، حقوق دریافتی، هزینه های زندگی و شانس های آینده لیست شهرهایی که فرصت های شغلی بالاتری دارند، آمده است. ...

بیشتر بخوانید
اخذ بلوکارت آلمان
اخذ بلوکارت آلمان

مدارک و شرایط لازم برای اخذ بلوکارت آلمان، این کارت چه مدت اعتبار دارد و آیا داشتن آن به اقامت دائم آلمان ختم می شود؟ ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: