مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت آلمان از طریق تحصیل

اقامت آلمان از طریق تحصیل

کشور آلمان انتخاب بسیاری از ایرانیان برای تحصیل است، یکی از اصلی ترین دلایل این است که تحصیل در آلمان رایگان است و شما میتوانید در این کشور به صورت رایگان و به زبان انگلیسی تحصیل کنید، اما نظام آموزشی آلمان قوانین خاص خودش را دارد، برای تحصیل در مقطع کارشناسی از آنجا که بیشتر رشته ها به زبان آلمانی ارائه می شوند دانستن زبان آلمانی تا حد B2 الزامی است و باید در کنکور ایران پذیرفته شده باشید و اگر دوره ی تحصیل شما به زبان انگلیسی باشد باید مدرک زبان آیلتس 6.0 یا معادل آن در تافل را داشته باشید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، اکثر رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شود و تحصیل در مقطع ارشد نیز رایگان است. نکته ی قابل توجه این است که شانس اخذ بورسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بسیار بالاتر از مقطع کارشناسی است، شما می توانید همزمان با تحصیل تا 20 ساعت در هفته کار کنید و بعد از اتمام تحصیلتان تا 18 ماه در آلمان مانده و به جستجوی کار بپردازید با تغییر ویزای دانشجویی به ویزای کاری اولین قدم ها برای اخذ اقامت و تابعیت آلمان را برداشته اید. با توجه به اینکه هزینه ی تحصیل در آلمان رایگان است، شما باید هزینه ی زندگی در این کشور را برای برنامه ریزی بدانید، لازم به ذکر است که هزینه ی زندگی به سبک زندگی شما و شهری که در آن زندگی می کنید بستگی دارد ولی به طور میانگین هزینه ی زندگی دانشجویی در آلمان به صورت ماهیانه 860 یورو است و شما باید برای سال اول زندگی خود تمکن مالی برابر با 10332یورو ارائه دهید. دانشجویان در حین تحصیل در آلمان اجازه ی کار قانونی دارند و دانشجویان می توانند به کار دانشجویی در این کشور بپردازند و هر ساعت تقریباً در حدود ۸ تا ۱۲ یورو بسته به کار درآمد خواهند داشت و بخشی از هزینه های زندگی خود را پرداخت کنند. امکان اقامت آلمان از طریق تحصیل برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان وجود دارد. پس از فارغ التحصیل شدن در آلمان دانشجویان می توانند در آلمان اقامت داشته باشند و امکان پیدا کردن کار در آلمان را دارند، در واقع دانشجویان متقاضی اقامت آلمان از طریق تحصیل به راحتی می توانند پس از تحصیل در آلمان به فکر تابعیت آلمان باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت کاری در آلمان

گذرنامه متقاضی

  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
    •  از آنجا که صدور مدرک اصلی ممکن است زمان ببرد، یک گواهی رسمی از دانشگاه به متقاضی داده می شود و این گواهی نشان دهنده این است که وی با موفقیت تحصیلات خود را به اتمام رسانده است. دفتر امتحانات گروه آموزشی مورد نظر یا دانشکده ی متقاضی مدرک «Nachweis» را صادر می کند. این مدرک باید دارای مهر رسمی باشد.
  • مدرکی که ثابت می کند شخص دارای بیمه ی سلامت است.
  • نامه مالی




مجوز اقامت برای کار در آلمان

به محض اینکه متقاضی یک پیشنهاد کاری مرتبط با مهارت های خود دریافت کرد، می تواند برای درخواست مجوز کار و یا اخذ کارت آبی اتحادیه ی اروپا در خواست دهد. حتی در صورت در یافت پیشنهاد کاری موقت و به صورت پاره وقت، امکان اخذ مجوز اقامت برای دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه های آلمان وجود دارد. دانشجو زمان عقد قرارداد باید در نظر بگیرد که حقوق مورد نظر مخارج زندگی شان را تامین می کند یا خیر؟ مجوز اقامت کاری در آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا که امکان اشتغال را برای متقاضیان فراهم می کند ابتدا با اعتبار زمانی محدود ارائه می شود. چنانچه فرد به اشتغال خود در آلمان ادامه دهد و تمایل داشت اقامت کاری خود را در آلمان تمدید نماید بدون هیچ مشکلی می تواند برای تمدید اقامت اقدام نماید .پس از سپری شدن مدت زمان ۲ سال با مجوز اقامت کار آبی اتحادیه اروپا یا آلمان شخص با داشتن مدرک زبان آلمانی می تواند در خواست کارت اقامت دائم دهد، کارت اقامت دائم مجوز اقامت بدون هیچ گونه محدودیت زمانی را به دارنده کارت می دهد .اشخاصی که  کارت آبی اتحادیه اروپا یا آلمان را دریافت می کنند می توانند برای مدت حداکثر ۱۲ ماه بدون اینکه کارت آبی آن ها باطل شود در خارج از آلمان اقامت داشته باشند .اگر شخص اجازه اقامت آلمان را داشته باشد قادر خواهد بود به مدت حداکثر ۶ ماه بدون اینکه اجازه اقامت وی باطل شود در خارج از آلمان سکونت داشته باشد .

امتیازات کارت آبی آلمان 

  • شما دارای حقوق و مزایای کاری یکسانی با شهروندان عضو اتحادیه می شوید.
  • می توانید به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید یا در این کشورها اقامت داشته باشید. 
  • از حقوق اجتماعی یکسان نظیر تحصیلات، حقوق اقتصادی، فرهنگی، انسانی و سلامتی با سایر شهروندان عضو اتحادیه برخوردار هستید. 
  • قابلیت پیوستن به خانواده خود را دارید، یعنی اگر عضوی از خانواده شما شامل همسر یا فرزندان نتوانند  شما را همراهی کنند، بعدا با داشتن این کارت می توانید آنها را به کشوری بیاورید که در آن اقامت دارید. 
  • حق اقامت دائم دارید. 

به عبارت دیگر شما از تمامی حقوق شهروندان عادی به غیر از خرید خانه، گرفتن وام بانکی و کمک هزینه مالی، برخوردار هستید.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت آبی اتحادیه اروپا

  • داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاهی آلمانی یا از دانشگاهی خارج از آلمان که قابل تطبیق است.
  •  استخدام
    • شما در حال حاضر در شرکتی مشغول به کار هستید یا پیشنهاد کار دارید.
  •  حداقل حقوق
    • شما در صورتی می توانید بلوکارت آلمان را داشته باشید که حداقل درآمد مشخص شده براساس شغلتان را کسب کنید.
    • اگر در شغل هایی که به آنها 'Shortage Occupation' (شغل هایی که با کمبود نیروی کار مواجه اند) مشغول به کار هستید، حداقل حقوق ماهیانه شما باید 3,588 یورو در ماه (43,056 یورو در سال) باشد.



    • مجوز اقامت ضمن کاریابی

      شما می توانید ضمن کاریابی براساس مهارت ها و تحصیلات خود در دفتر محلی ثبت اتباع خارجی برای یک مجوز اقامت ۱۸ ماهه درخواست بدهید. در طول این ۱۸ ماه می توانید از طریق هر نوع اشتغالی خود را از لحاظ مالی تأمین کنید و در جست جوی شغل مورد نظر خود باشید. اگر پیش از فارغ التحصیلی شغل مورد نظر خود را یافته اید، می توانید از این مرحله گذر کنید و محض اینکه امتحانات نهایی خود را قبول شدید می توانید برای مجوز اقامت درخواست بدهید.

      آیا پس از فارغ التحصیلی در آلمان به کشور مبدأ خود بازگشته اید؟

      در این مورد به این منظور که قادر به جست وجوی کاری مرتبط با مهارت های خود در آلمان باشید، می توانید درخواست ویزای ۶ ماهه بدهید. به شرطی که دارای مدرک تحصیلی باشید و هنگام اقامت خود در آلمان بتوانید هزینه های زندگی خود را تامین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که ویزایی که امکان اقامت و جست وجوی کار را برای شما فراهم می کند، تضمین نمی  کند که کار پیدا کنید. همین که شغل مناسبی یافتید می توانید ضمن اقامت در آلمان بلافاصله برای مجوز اقامت درخواست بدهید. 

      آیا قصد دارید مدتی طولانی در خارج از کشور اقامت داشته باشید؟ اگر دارای کارت آبی اتحادیه اروپا باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۱۲ ماه بدون اینکه کارت آبی شما باطل شود در خارج از آلمان باشید. اگر دارای مجوز اقامت آلمان باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۶ ماه بدون اینکه مجوز باطل شود در خارج از آلمان باشید.

      اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

      همان طور که بیان شد یکی از راه های اخذ اقامت آلمان روش سرمایه گذاری یا ثبت شرکت می باشد. متقاضیان می توانند از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت، در کشور آلمان اقامت نموده و با داشتن شرایط اخذ اقامت آلمان، اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند. در این روش متقاضی نیازمند طرح اقتصادی قابل اجرا با سود دهی مطلوب می باشد. از انواع ثبت شرکت در کشور آلمان می توان به ثبت شرکت با ۲۵ هزار یورو با مسئولیت محدود با تعداد اعضای حداقل یک نفر یا ثبت شرکت با ۵۰ هزار یورو و دیگر گزینه ها اشاره کرد. شرایط اخذ اقامت آلمان و اخذ ویزا از طریق ثبت شرکت ارائه نامه رسمی از بانک کشور محل اقامت متقاضی که نشانگر سرمایه نقدی فرد بوده و ارائه طرح و برنامه تجاری یا صنعتی قابل قبول که در بازار کار متناسب با کشور آلمان درآمد و سود دهی داشته باشد و میزان کارکرد حساب بانکی متقاضی از شروع فعالیت تا پایان ۳ سال ۲۵۰ هزار یورو باشد. از ویژگی های ثبت شرکت در کشور آلمان امکان بازگشایی حساب بانکی در کل قاره ی اروپا و معامله با همه کشورهای دنیا می باشد. متقاضی با ارائه نامه رسمی بانک و business plan و همین طور اخذ اجازه فعالیت تجاری و ثبت شرکت در کشور آلمان می تواند برای خود و همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز اقدام نماید و از تحصیل، خدمات درمانی رایگان و سایر مزایای این کشور بهره مند شود. به طور کلی متقاضیان می توانند با مبالغ ۲۵۰ هزار یورو ، ۵۰۰ هزار یورو و یک میلیون یورو و همین طور رعایت شرایط هر کدام می توانند در کشور آلمان سرمایه گذاری نموده و اقامت دائم کشور آلمان را دریافت نمایند.

      اخذ اقامت از طریق کار

      از دیگر راه های اخذ اقامت آلمان، روش کاری می باشد. در حالت کلی افراد بسیاری علاقه مند می باشند که پس از تحصیل در آلمان به کار مشغول شوند و از طریق کار، اقامت پس از تحصیل در آلمان را دریافت نمایند. کاری که متقاضی دریافت می نماید به تخصص و رشته تحصیلی فرد بستگی دارد و متناسب با آن می باشد. افرادی که در این کشور تحصیل نموده اند به راحتی می توانند کار مورد نظر خود را جستجو کرده و پیدا کنند و از مزایای کار پس از تحصیل در کشور آلمان بهره مند شوند. کشور آلمان به دانشجویان بین المللی غیر اتحادیه اروپا که از دانشگاه های کشور آلمان فارغ التحصیل شده اند این امکان را می دهد که پس از اتمام تحصیل به مدت ۱۸ ماه در کشور آلمان مانده و به دنبال کار بگردند، در صورتی که کار مورد نظر خود را یافتند نوع ویزای خود را تغییر داده و به ویزای کاری تبدیل نمایند. این افراد می توانند در شرکت ها و موسسات کاریابی بزرگ و معتبر مانند شرکت آئودی، پورشه، مرسدس بنز، ولکس واگن و سایر شرکت ها به کار مشغول شوند. متقاضیان از طریق اقامت پس از تحصیل در آلمان از روش کار می توانند با پرداخت مالیات و اقامت در این کشور، پس از مدت ۲ سال اقامت دائم و سپس تابعیت کشور آلمان را دریافت نمایند. امکان بردن همراه (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) پس از کاریابی در کشور آلمان برای متقاضیان وجود دارد. از شرایط اقامت پس از تحصیل در آلمان از روش ویزای کار، آشنایی و تسلط به زبان آلمانی می باشد.

      علاوه بر مورد ذکر شده پارلمان آلمان برای متقاضیان علاقه مند به کار و زندگی قانونی تصویب نموده است که به متقاضیان واجد شرایط، ویزای جستجوی کار ۶ ماهه اعطا می کند و فرد می تواند در این مدت به جستجوی کار پرداخته و پس از عقد قرار داد با کارفرمای آلمانی، اقامت موقت یا دائم کشور آلمان را دریافت نماید. از شرایط اخذ اقامت آلمان از طریق کار ترجمه و تایید مدرک تحصیلی (حداقل مدرک کارشناسی)، آشنایی و تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی (به مدرک زبان نیاز نمی باشد)، داشتن سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی، گواهی تمکن مالی، رزومه ی مناسب از تخصص و مهارت های فرد و انگیزه نامه وی می باشد.

      برخی از مشاغلی که بسیار مورد تقاضا هستند عبارتند از:

      • مهندسی (در بسیاری از شرکت ­ها)
      • پزشکی (کشور آلمان حدود ۵۰۰۰ پزشک کمبود دارد)
      • متخصصین علم، فناوری و فناوری اطلاعات

      حرفه ی پزشکی درآمد نسبتاً خوبی دارد و تازه فارغ التحصیلان حدود ۴۹۰۰۰ یورو در سال کسب می کنند که بالاترین حقوق در میان سایر رشته ها بشمار می رود. کمبود پزشک در آلمان در آینده بیشتر نیز می شود؛ بنابراین اگر در پزشکی تخصص دارید امکان کار پس از تحصیل در آلمان برای شما بسیار بالا است. بیشترین فرصت های شغلی برای مهندسین نیز در رشته های برق، خودرو و مکانیک وجود دارد. فارغ التحصیل مهندسی می توان انتظار حقوق ۳۶۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ یورو در سال را داشته باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: