مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ آلمان

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ آلمان

کشور آلمان، پر طرفدار ترین مقصد دانشجویان بین المللی برای تحصیل، در میان کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا است. دلایل این انتخاب عبارتند از:

  • تحصیل رایگان
  • تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع ارشد و دکترا
  • اجازه کار تا 20 ساعت در حین تحصیل
  • اجازه 18 ماه ماندن در آلمان بعد از فارغ التحصیلی
  • شانس بالای اخذ بلوکارت 

در آلمان رشته های محدودی در دوره ی کارشناسی به صورت کاملا انگلیسی ارائه می شوند، هرچند رشته هایی هستند که به دو زبان آلمانی و انگلیسی تدریس می شوند. در حالی که در دوره ی کارشناسی ارشد تعداد زیادی از رشته ها به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند.

چه آزمونِ زبانِ آلمانی در تمام دانشگاه های آلمان، قابل قبول است؟

دو آزمونِ زبانِ آلمانی را می توان به شما پیشنهاد داد که  مدرک آن ها را تمام دانشگاه های آلمان قبول دارند.

  • آزمون DSH (آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه ها- که این آزمون فقط در کشور آلمان برگزار می شود.)
  • آزمون TestDaF این آزمون در 90 کشور دنیا برگزار می شود.

اگر برنامه ای که برای ادامه ی تحصیل در نظر گرفته اید، به زبانِ انگلیسی تدریس می شود، شما باید مدرک ایلتس یا تافل را ارائه دهید.

روش‌های گوناگونی برای تامین هزینه‌های تحصیل شما در آلمان وجود دارد، برای فهمیدن اینکه کدام برنامه برای شما مناسب است، ما بررسی پایگاه داده‌های بورسیه‌ی DAAD را توصیه می‌کنیم. موسسات زیادی در آلمان همچون DAAD، انجمن‌های مرتبط با احزاب، سازمان‌های مذهبی و بنگاه‌های تجاری، به دانشجویان بین‌المللی بورسیه ی تحصیلی ارائه می‌دهند.

امروزه نیاز به تحصیلات دانشگاهی و تربیت نیروی حرفه ای رو به افزایش است و تحت این شرایط، دانشگاه های کشور آلمان، هرچند در زمره ی بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند، شهریه ای دریافت نمی کنند از این رو تحصیل در آلمان رایگان است. تصمیمی که از اکتبر 2014 اجرایی شده است و طبق این قانون دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل هستند، لازم نیست شهریه ای پرداخت نمایند و فقط لازم است هزینه ای برای سهم دانشجوی (Student contribution)، student union fee  و بلیط حمل و نقل عمومی پرداخت کنند که مجموعا برای هر ترم حدود 250 یورو است. آلمان کشوری جذاب برای تحصیل است و مدرک دانشگاه های آلمان در میان کارفرمایان در هرکجای دنیا معتبر است.

راه های مختلفی برای اخذِ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ای که می خواهید و منطقه ای که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذِ پذیرش برای هر دانشگاه با توجه به رشته ی انتخابی شما مختلف است. برای شما که خارج از اتحادیه ی اروپا هستید، باید از طریق uni-assist برای اخذ پذیرش اقدام نمایید و اگر دانشگاه مدنظرتان در لیست این وب سایت نیست، به طور مستقیم از سایت دانشگاه اقدام نمایید.

دانشگاه هایدلبرگ قدیمی ترین دانشگاه آلمان است که در سال 1386 میلادی تاسیس شده است، در این دانشگاه طیف وسیعی از موضوعات آموزش داده می شود، گروه انسانی تا تربیت پزشکان و متخصصین. این دانشگاه در رتبه ی بندی Times Higher Education در سال 2021 رتبه ی 42 جهانی را به خود اختصاص داده است.

اسامی دانشکده های دانشگاه هایدلبرگ برای تحصیل در آلمان

  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پزشکی هایدلبرگ
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده پزشکی مانهایم
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده زبان و ادبیات آلمانی و انگلیسی
  • دانشکده اختر شناسی و فیزیک
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده زمین شناسی و علوم طبیعی
  • دانشکده ریاضیات و کامپیوتر

معمولا ساختمان‌ های اصلی دانشگاه ها در مرکز شهرهای کشور آلمان قرار دارد اما دانشکده های وابسته به دانشگاه ها در حاشیه شهرها واقع می شوند. شروع نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه های کشور آلمان از ابتدای ژوئن تا 15 جولای و برای نیمسال دوم تحصیلی از اول دسامبر تا 15 ژانویه می باشد که دانشجویان در این زمان فرصت ارسال مدارک و ثبت نام دارند.




شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاه هایدلبرگ برای تحصیل در آلمان

به غیر از دانشجویانی که حداقل 24 واحد درسی در کشورهای دیگر و در دانشگاه‌ های معتبر گذرانده اند و مستقیماً می توانند وارد دانشگاه شوند، شرایط پذیرش برای عموم دانشجویان یکسان است و مدارک دیپلم با معدل بالاتر از 15 یا ارائه ی مدرک دانشگاهی معتبر مبنی بر گذراندن یک نیمسال تحصیلی که معادل حداقل 24 واحد درسی می باشد و همراه ترجمه به آلمانی همراه با گواهی سلامت پزشکی مبنی بر عدم ابتلا به بیماری های مسری مانند ایدز از متقاضیان اخذ می شود.

توجه داشته باشید که زبان رسمی کشورِ آلمان، آلمانی می باشد و با دانستن زبان  آلمانی می توانید در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید ؛ بنابراین بزرگترین امتیاز شما نسبت به سایر متقاضیان می تواند ارائه ی مدارکی مبنی بر تسلطِ کاملِ شما به زبانِ آلمانی باشد. دانشگاه هایدلبرگ برای پذیرش دانشجویان مدرک قبولی در آزمون زبان DSH را طلب می‌کند که دانشجویان می توانند در اواخر سپتامبر و اواخر مارس هر سال در بخش شفاهی و کتبی این آزمون شرکت کنند. علاوه بر موارد ذکر شده نمره تافل اینترنتی 80 و بالاتر و ایلتس 6.0 در مقطع کارشناسی و 6.5 در مقطع ارشد برای رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، لازم است.

هزینه زندگی و تحصیل در دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ برای تحصیل در آلمان

به طور کلی تحصیل در دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ آلمان رایگان می باشد و تنها هزینه ای که دانشجویان باید پرداخت کنند مبلغی در حدود 30 یورو برای هر نیم سال بابت بیمه ی دانشجویی و سلف تغذیه دانشجویی می باشد که در ابتدای هر ترم دریافت می شود. عمده هزینه های دانشجویان در کشور آلمان مربوط به بحث اقامتگاه می باشد زیرا خوابگاه های دانشجویی از ظرفیت‌های کافی برای تمام دانشجویان برخوردار نیستند و تنها حدود %15 از دانشجویان می توانند موفق به اقامت در خوابگاه ها شوند.

به طور کلی بخش اصلی هزینه های دانشجویان مربوط به اجاره مسکن در کشور آلمان می باشد به طوری که اجاره مسکن می‌تواند ماهیانه 180 تا 250 یورو برای دانشجویان هزینه داشته باشد. هزینه زندگی در شهر برلین آلمان که پایتخت این کشور می‌باشد به نسبت سایر شهرها بالاتر خواهد بود به طوری که اجاره یک آپارتمان یک خوابه در شهر برلین حدود 650 یورو اما در حاشیه شهر حدود 500 یورو خواهد بود.

هزینه ی غذا و خوراک در کشور آلمان به طور میانگین برای یک شخص دانشجو حدود 150 الی 230 یورو به صورت ماهانه خواهد بود که این مبلغ بسیار بستگی به سبک زندگی شما دارد. در بحث حمل و نقل تهیه بلیط ماهانه نامحدود برای استفاده از اتوبوس و مترو در کشورِ آلمان حدود 80 یورو می باشد. هزینه ی حمل و نقل در آلمان با استفاده از تاکسی ها که نرخ کرایه ی آزاد دارند، می‌تواند افزایش پیدا کند. تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در سال 2020 برابر با 10،236 یورو می باشد.

تحصیل در آلمان و وضعیت ویزای همراه

برخی از افرادی که مشغول به تحصیل در آلمان هستند تمایل دارند تا اعضای خانواده خود را نیز به این کشور آورده و در کنار آنها زندگی کنند. این افراد می توانند طبق قانون الحاق خانواده تقاضای پیوستن اعضای خانواده خود را بدهند تا آنها نیز به آلمان بیایند. اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال بوده و شامل پدر، مادر و یا سایر اعضای خانواده نمی گردد. در برخی کشورها امکان ورود همزمان شخص اصلی و همراه وجود دارد اما آلمان این شرایط را نداشته و ابتدا باید شخص اصلی به این کشور وارد شود و بعد از حدود 2 تا 3 ماه درخواست الحاق را ارسال کند. البته خود ویزای همراه نیز الزاماتی دارد که شخص همراه باید برای دریافت ویزا آنها را رعایت نموده و مدارک آن را تهیه نماید. به عنوان مثال شخص باید نشان دهد که هزینه زندگی برای یک سال به عنوان همراه را در حساب خود دارد و مشکل مالی برای این کار وجود ندارد.

شایان ذکر است برای درخواست این ویزای همراه تحصیلی آلمان بایستی الزاماتی رعایت شود، که به شرح ذیل می باشد:

  • دانشجویان بایستی اثبات نمایند که منابع مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و هر یک از همراهان خود را دارند.
  • بایستی محلی که برای زندگی در نظر گرفته شده است که دارای فضای کافی برای همه افراد خانواده باشد.
  • قبل از درخواست برای ویزای تحصیلی ازدواج کرده باشید.
  • افرادی که قصد دارند برای همراهان خود درخواست ویزای الحاق به خانواده نمایند بایستی حداقل 18 سال سن داشته باشند.بهتر است همراهان حداقل در سطح زبان آلمانی A1 مدرک داشته باشند.

تحصیل در آلمان و وضعیت اقامت پس از تحصیل

همان طور که مستحضر هستید اقامت تحصیلی به واسطه تحصیل در آلمان یا هر رشته دیگری یک اقامت موقت بوده و تا پایان دوره ی تحصیل معتبر می باشد. این نوع اقامت هیچ اثری برای اقامت دائم آلمان و یا حتی تابعیت آلمان ندارد اما به شخصی که تحصیل خود را در آلمان به پایان برساند این اجازه داده می شود که برای مدت 18 ماه اقامت خود را تمدید نماید و به دنبال کار بگردد. حال این سوال به وجود می آید که آیا افرادی که در رشته مهندسی تحصیل نموده اند می توانند در این مدت شغل مناسبی پیدا کنند؟ باید گفت که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی شانس بسیار بالایی برای یافتن کار دارند چون که کشور آلمان در رشته های مهندسی، IT و … با بحران نیروی کار مواجه است و این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند. فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی در آلمان نیز با توجه به اینکه جمعیت آلمان رو به پیری است، بازار کار بسیار خوبی دارند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: