مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان

آلمان مقصدی محبوب برای دانشجویان ایرانی است، تحصیل در آلمان رایگان است و می توانید در این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنید، به شما اجازه ی کار حین تحصیل تا 20 ساعت داده می شود و همسر و فرزندان زیر 18 سال شما می توانند با ویزای پیوست به آلمان بیایند، با تحصیل در مقطع دکترا به شما حقوق داده می شود و بعد از تحصیل می توانید تا 18 ماه در آلمان بمانید و در صورت یافتن کار، ویزای تحصیلی شما به ویزای کار تبدیل می شود و می توانید بلو کارت (کارت آبی) دریافت کنید که داشتن این کارت اولین قدم در اخذ اقامت دائم آلمان می باشد. امکان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز به صورت رایگان برای ایرانیان فراهم شده است ولی باید بدانید که برای تحصیل در رشته های پزشکی باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. هزینه ی زندگی در شهرهای آلمان متفاوت است، همانطور که در ایران هزینه ی زندگی در کلان شهری مانند تهران نسبت به شهرهای کوچک تر پایین تر است، برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی آلمان را اخذ نمایید در سال 2020 باید مبلغی برابر با 10،236 یورو در حساب بانکی خود داشته باشید، برلین پایتخت آلمان جز بهترین شهرهای دنیا در سال 2020 برای تحصیل دانشجویان بین المللی انتخاب شده است. آلمان کشوری صنعتی است و از آنجا که جمعیت این کشور پیر شده است، پذیرای دانشجویان بین المللی می باشد، که بتوانند بعد از تحصیل در آلمان مانده و مشغول به کار شوند. 

مهمترین صنعت آلمان خودرو سازی است و شرکت های معروفی در این کشور فعالیت می نمایند. نرخ بیکاری آلمان بسیار پایین می باشد، فرد متقاضی تحصیل در این کشور می تواند با اتمام دوره ی تحصیلی برای ورود به بازار کار این کشور اقدام نمایند و با سابقه ی پنج سال کار و پرداخت مالیات می تواند برای اخذ اقامت دائم آلمان اقدام کند و با داشتن هشت سال سابقه ی کار، زندگی و پرداخت مالیات می تواند برای اخذ پاسپورت آلمان اقدام کند. رفاه اجتماعی بالا، سطح خدمات درمانی عالی در کنار نظام آموزشی رایگان و با کیفیتِ این کشور، باعث شده است که دانشجویان برای مقاطع مختلف تقاضای مهاجرت داشته باشند. در این مقاله نگاهی به مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان و در مقاطع مختلف، خواهیم داشت.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان-مدارس


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان به همراه بورسیه


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان و هزینه زندگی در آلمان


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان- مدارس

برای آنکه با شرایط تحصیل و مدارک لازم برای اخذ پذیرش از مدارس آلمان آشنا شوید، ابتدا لازم است با سیستم آموزشی آلمان آشنا شوید. آموزش در مدارس دولتی به صورت رایگان و اجباری است و در 16 ایالت مختلف این کشور تلاش شده است سیستم با کیفیت آموزش نسبتا بالایی ارائه شود، در یک مطالعه در سال 2015، آلمان در رشته های ریاضی و تجربی رتبه 16 و در علوم انسانی رتبه 11 ام را کسب کرده است، دانش آموزان در هر مرحله از آموزش کاملا آزمایش و ارزیابی می شوند تا حداقل نمره ی لازم را کسب نمایند در غیر این صورت باید دوره را تکرار کنند.

آموزش ابتدایی

سن شروع مدرسه 6 سالگی است و تا 18 سالگی ادامه دارد، دوره ی ابتدایی از 6 تا 10 سالگی است اما در برخی مدارس بجای 4 سال، شش سال ادامه دارد.

آموزش متوسطه

سیستم متوسطه بسته به هدف ادامه تحصیل به چند دسته تقسیم می شوند. 

Gymnasium

دانش آموزانی که قصد دارند برای تحصیلات عالی یا دانشگاه آماده شوند، به طور معمول با سختگیری های بیشتر، تحصیل می کنند. در آلمان دانش آموزان در سنین 10 تا 18 سال تحصیل می کنند، که شامل دوره های 5 ام تا 13 ام آموزش است. هنگامی که آنها به یازده سالگی رسیده اند، دوره ی آمادگی برای آنها در نظر گرفته شده که یک سطح آمادگی دو ساله برای امتحانات نهایی آنها است ( Abiturیا Abi )دانش آموزان واجد شرایط بعد از فارغ التحصیلی می توانند به دانشگاه وارد شوند یا می توانند تحصیل دروس خاص در سطح پیشرفته تر را انتخاب کنند.(Leistungskurse)

Realschule

تحصیل Realschule شکل رایج آموزش متوسطه در آلمان است، یک محیط بسیار آکادمیک با طیف وسیعی از موضوعات از جمله یک تا دو زبان خارجی آموزش داده می شود و دانش آموزان را برای کار در صنعت آماده می کند. یک مدرک دیپلم Realschulabschluss ارائه می شود و به دانش آموزان این امکان را می دهد تا دوره های آموزشی، مدارک فنی و حرفه ای، کارآموزی در تجارت را پشت سر بگذارند یا برای تحصیل پزشکی آماده شوند. دانش آموزان در Realschule تحصیلات خود را در تا سن 15 یا 16 سالگی خواهند داشت و در صورت تمایل به دانشگاه رفتن به مدرسه ی Gymnasium خواهند رفت و در امتحانات Abitur شرکت می کنند. تحصیلات در مقطع متوسطه از سن 10 تا 15 سالگی به طور عمومی انجام می پذیرد، اما همان طور که بیان شد تا 18 سالگی نیز می توانند آموزش داشته باشند.

Hauptschule

این یک دوره ی آموزش حرفه ای برای دانش آموزان بین 10 تا 15 یا 16 ساله است. این دوره برای دانش آموزانی است که در نهایت وارد یک تجارت یا کارآموزی می شوند و هدفشان کار در بخش های صنعتی است.

Gesamtschule 

مدارس یکپارچه یا Gesamtschulen ناشی از قانونگذاران آموزش و پرورش است که مایل به ایجاد یک سیستم مدرسه ای هستند که نه تنها فراگیرتر بلکه بیش از یک نوع جریان آموزشی نیز ارائه می شود. در بعضی از ایالات، مدارس برنامه های درسی Hauptschule و Realschule را جمع می کنند یا دانش آموزان را با توجه به توانایی هایشان جابجا می کنند. هر سه گزینه تحصیلی: دیپلمHauptschulabschluss، گزینه های کارآموزی یا تحصیلات بالاتر برای Abi برای آنها باز است.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی

برای شروع تحصیلات دانشگاهی در آلمان، باید بدانید که موسسات آموزش عالی در آلمان به چند دسته ی مختلف تقسیم می شوند، که عبارتند از: 

  • دانشگاه های عمومی یا Universitäten
  • کالج های فنی یا technische Hochschulen / technische Universitäten 
  • دانشگاه های علوم کاربردی یا Fachhochschulen
  • کالج های آموزشی یا Pädagogische Hochschulen 
  • موسسات ارائه شده به مطالعات دوگانه یا Berufsakademie 
  • موسسات نیروهای مسلح فدرال
  • دانشکده های کلامی یا Theologische Hochschulen

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی، به گواهینامه تحصیلات دبیرستان (Hochschulzugangsberechtigung) یا معادل در کشور خود، به عنوان مثال A Level نیاز دارید. غالباً از دانشجویان بین المللی انتظار می رود قبل از حضور در محل، امتحان ورودی را پشت سر بگذرانند به خصوص اگر در کشوری زندگی کنید که صلاحیت شما توسط دانشگاه آلمان به رسمیت شناخته نشده باشد. برخی از دوره ها برای همه دانش آموزان به امتحان ورودی نیاز دارند. دانشجویان آینده نگر معمولاً باید شش ماه تا یک سال قبل از شروع ترم که در آن دوره شروع می شود، روند درخواست خود را شروع کنند. همچنین ممکن است شما نیاز به ارائه منابع و بیانیه شخصی دانشگاهی داشته باشید. اگر این دوره به زبان آلمانی تدریس می شود، ممکن است شما نیز نیاز به اثبات صلاحیت خود در زبان آلمانی نیاز داشته باشید. بسته به رشته ی تحصیلی طول دوره شما می تواند 3 تا 4 ساله باشد.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

آلمان کشوری صنعتی است و برای تمامی دانشجویان علی الخصوص دانشجویان رشته های فنی مهندسی برنامه های فوق العاده ای ارائه می دهد. حدود 13 درصد از دانشجویان در دانشگاه های آلمان از خارج از کشور می آیند. این کشور همچنین فرصت های شغلی پس از دوره ی تحصیلی را برای فارغ التحصیلان اتحادیه ی اروپا و غیر اتحادیه ی اروپا فراهم می کند. آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی و علاوه بر انگلستان، دانشگاه های برتر در سطح جهان دارد. هزینه ی تحصیل در این مقطع تحصیلی در آلمان رایگان است و باید هزینه های زندگی خود را برای تحصیل در آلمان در نظر بگیرید. بیش از 500 دانشگاه در آلمان وجود دارد که بیش از 19000 برنامه دارند. بر اساس نوع دانشگاه ها، برنامه های تحصیلی متفاوت می باشد.

آلمان به دلیل داشتن موسسات تحقیقاتی مختلف که پروژه های مهم تحقیقاتی را انجام می دهند و غالبا با همکاری دانشگاه ها، مشاغل و صنعت کار می کنند، با این حال آن ها معمولا مدارک پایین تر از دکترا را نمی پذیرند. تحصیلات تکمیلی به زبان آلمانی از یک قالب مشترک اروپایی طبق فرآیند بولونیایی توسعه یافته است و دوره ی کارشناسی ارشد واسطه بین دوره اول (کارشناسی) و دوره ی سوم (دکترا) است. مدرک کارشناسی ارشد به دو نوع MA (Master of Arts) یا MSc (Master of Science) تقسیم می شود. همچنین دوره های ارشد ممکن است پیوسته یا ناپیوسته باشد.

در دوره ی پیوسته به طور مثال: بیوشیمی یا زیست شناسی، می تواند از کارشناسی تا ارشد پیوسته انجام پذیرد و در دوره های ناپیوسته لازم است در مقطع بالاتر وارد بخش تخصصی تر و متفاوتی نسبت به کارشناسی شوند. در این مقطع زبان آلمانی یا انگلیسی ارائه می شود. شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در این مقطع و مدارک لازم جهت اخذ ویزا به شرح زیر است:

  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین مورد تایید در آلمان
  • ارائه مدارک هویتی
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی بسته به نیاز دانشگاه و رشته
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در آلمان
  • ارائه تمکن مالی برای طول دوره
  • ارائه بیمه دانشجویی
  • دو قطعه عکس


شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا

اگر چه دکترای آلمانی بر اساس نظام بلونیای است، اما از نظر ماهیت بسیار خاص است. آلمان، دکترا را صرفا به عنوان مرحله ی سوم در یک دوره از مطالعات نمی بیند، بلکه یک دوره ی جداگانه است، مدرک دکترا که بر اساس تحقیقات مستقل در زمینه ی ارائه و بررسی پایان نامه است، یک نوآوری آلمانی بود. این قالب هنوز هم در بیشتر دانشگاه ها ارائه می شود، اما برخی از آنها برنامه های ساختار یافته ی بیشتری نیز ارائه می دهند.

دکترای سنتی

شما یک پروژه ی تحقیقاتی را شناسایی کرده و با راهنمایی یک استاد راهنما بطور مستقل آن را دنبال می کنید، می توانید یک دانشگاه یا سازمان غیر دانشگاهی یا یک شرکت آلمانی را برای تحقیقات خود انتخاب کنید.

برنامه های ساختاری دکترا

این دوره ها عمدتا به زبان انگلیسی ارائه می شوند و بین المللی محور هستند. شما می توانید آموزش های دیگری را در کنار پایان نامه ی خود ببینید، از جمله همکاری و جایگذاری با موسسات تحقیقاتی خارجی. طول دوره دکترای شما بستگی به این دارد که شما دوره سنتی ( معمولا 4 ساله) یا یک برنامه ساختار یافته ( معمولا 3 ساله) را انتخاب کرده اید. در طول این دوره بسته به نوع دکترا فرآیند را به سرانجام می رسانید. به طور کلی هر دو شامل انجام یک پروژه تحقیقاتی و نوشتن یک پایان نامه است با این وجود، تفاوت های اساسی میان این دو وجود دارد. دوره سنتی مستقل و انعطاف پذیرتر و بدون حضور اجباری است و مهلت یا برنامه درسی ارائه می شود و شما بر تکمیل تحقیقات خود و نوشتن پایان نامه تمرکز خواهید کرد. در این برنامه شما باید یک سرپرست برای انجام پروژه تحقیقاتی خود انتخاب کنید، اگر چه استاد برای راهنمایی شما ورود کمی به محتوای پروژه خواهد داشت و از شما انتظار می رود که تا حد زیادی بطور مستقل در مورد پایان نامه خود کار کنید.

برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به طور کلی لازم است حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک را قبل از دکترا گذرانده باشید و صلاحیت نهایی شما معادل کارشناسی ارشد آلمان باشد. هیئت داوران در مقطع تحصیلات عالی گذشته ی شما نیز باید توسط دانشگاه آلمان شناخته شده باشند. برخی از دانشجویان بین المللی با استعداد اگر واجد شرایط تحصیل در مقطع دکترا با مدرک پایه لیسانس باشند، باید در امتحان ورودی شرکت کنند. الزامات زبان را باید بر اساس نوع برنامه انتخابی مشخص می شود. برای اینکار نیاز است مدرک IELTS یا TOFEL انگلیسی،DSH یا Test DAF ارائه نمایید. بیانیه ای از سرپرست دکترای خود ارائه نموده و قصد خود برای ادمه تحصیل را بیان نمایید.  مدارک دانشگاهی معتبر قبلی خود را ارائه کنید. باید استاد راهنما داشته باشید.

با ارائه ی این مدارک، می توانید در مقطع دکترا پذیرش بگیرید. در برخی موسسات شما لازم است مصاحبه ایی داشته باشید. این مصاحبه در برخی موارد توسط استاد راهنمایی که شما انتخاب نموده اید برگزار می شود. برای دانشجویان بین المللی این مصاحبه می تواند از طریق اسکایپ برگزار شود.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان به همراه بورسیه

اگر می خواهید در آلمان تحصیل کنید و برای هزینه های تحصیل و زندگی خود بورسیه بگیرید، باید چند نکته ی مهم را بدانید، هزینه ی تحصیل در آلمان رایگان است، بنابراین بورسیه ی تحصیلی که به شما داده می شود، برای تامین هزینه های زندگی شماست، امکان اخذ بورسیه ی تحصیلی در مقطع دکترا بالاتر از مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی است. بورس های تحصیلی متعددی برای دانشجویان بین المللی دکترا برای کمک به تأمین هزینه های زندگی شما در هنگام تحصیل در آلمان وجود دارد:

  • کمک هزینه دانشجویی: سرپرست شما ممکن است شما را برای کمک هزینه 1250 یورو در ماه از بنیاد ملی دانشگاهی آلمان (Studienstiftung  des Deutsche Volkes) نامزد کند.
  • بورس های تحصیلی DAAD سرویس تبادل دانشگاهی آلمان   (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) بورس های تحصیلی 1200 یورو در ماه را برای دانشجویان خارجی، برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان ارائه می دهد.
  • StipendiumPlus:  توسط گروهی متشکل از 13 سازمان ارائه شده که در هر ماه 1،350 یورو به دانشجویان بین المللی داده می شود.

همچنین برنامه های تأمین مالی مختلف دیگری نیز در آلمان وجود دارد که مطالعه PhD بین المللی را به گزینه ای مقرون به صرفه برای دانشجویان تبدیل می کند. اگر متقاضی دریافت برنامه دکترای ساختار یافته هستید، باید به همراه دکتری خود از حمایت مالی استفاده کنید، در صورت پذیرش، ماهانه مبلغ 1000 تا 40000 یورو دریافت خواهید کرد. دانشجویان مقطع دکترا بین المللی بعضی اوقات توسط دانشگاه تحت عنوان قراردادهای تدریس یا به عنوان دستیارهای دانشجویی مشغول به کار می شوند. شما می توانید مبلغی را بر اساس ساعت های نظارت بر كتابخانه، آموزش، تحقیق برای اساتید یا کار در آزمایشگاه دریافت كنید.

شرایط و مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی در آلمان و هزینه زندگی در آلمان

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرت، اطلاع دقیق از هزینه های زندگی در کشور مدنظر برای مهاجرت است. ما در این بخش به بیان میانگین هزینه زندگی و تحصیل در آلمان می پردازیم.

هزینه های تحصیل در مقطع دکترا

در سطح دکترا، شهریه تا سه سال (شش ترم) تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است. ممکن است شما ملزم به پرداخت شهریه برای تمدید دوره ی دکتری خود باشید. اگرچه هزینه ای پرداخت نمی کنید و تنها باید برای یک ترم تحصیلی مبلغ 150-200 یورو بپردازید. این مبلغ در واقع هزینه های دولت، مدیریت دانشجویی و خدمات دانشجویی را پوشش می دهد.

هزینه های زندگی

از آنجا که شما شهریه پرداخت نمی کنید، هزینه ی اصلی شما در آلمان هزینه های زندگی شما خواهد بود. این هزینه ها می توانند از سایر کشورهای اروپایی بالاتر باشد. دانشجویان بین المللی برای تأمین هزینه های اقامت، غذا و سایر هزینه های زندگی در هر ماه حدود 850 یورو نیاز دارند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: