مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط کار دانشجویی در آلمان

شرایط کار دانشجویی در آلمان

تحصیل در آلمان رایگان است و دانشجویان با کار دانشجویی می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند، البته برای اخذ ویزا دانشجویی باید نشان دهید که هزینه ی زندگی خود را با خود به آلمان می آورید و به کار و کمک های دولت وابسته نیستید، تمکن مالی برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان در سال 2022 برابر با 10،236 یورو است. راه های زیادی برای کسب درآمد در حین تحصیل در کشور آلمان وجود دارد، به طور مثال کار در رستوران، معلم خصوصی و دستیار آموزشی می توانند یکی از انتخاب ها باشند. آشنایی با زبان آلمانی شانس شما را برای یافتن کار بالا می برد. اما لازم است به قوانین کار آگاه باشید. شما می توانید در دانشگاه کار نیمه-وقت پیدا کنید یا می توانید کارهای رایجی که برای دانشجویان مناسب است از جمله کار در کافه، پرستار کودک یا شغلی موقتی در بخش فروش را امتحان کنید. هرچند بهترین شغل برای شما، حرفه ایی است که به رشته ی تحصیلی شما نزدیک باشد. به طور مثال برای افرادی که می خواهند در آینده معلم شوند، کار به عنوان معلم خصوصی و برای دانشجویان رشته ی هنر، شغلی نیمه وقت در موزه انتخابی مناسب است. دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا نظیر ایران می آیند، اجازه دارند که 120 روز تمام وقت یا 240 روز نیمه وقت مشغول به کار باشند (معادل 20 ساعت در هفته). شما اجازه ی خود اشتغالی (شغل آزاد) را ندارید، اگر می خواهید بیش از این ساعات مشغول به کار باشید باید از local employment agency  و foreigners’ registration office   اجازه داشته باشید و اینکه به شما این اجازه داده شود یا خیر، بستگی به نرخ بیکاری ایالتی دارد که در آن زندگی می کنید. قانون 120 روزه برای دستیاران آموزشی اعمال نمی شود و محدودیتی برای این شغل در دانشگاه تعریف نشده است. هرچند شما باید اگر می خواهید مدت زمان بیشتری را مشغول به فعالیت باشید، به foreigners’ registration office اطلاع دهید. اگر از نوع کار و شرایطتان مطمئن نیستید، می توانید اطلاعات دقیق را از foreigners’ registration office بخواهید. شما می توانید با یک کار دانشجویی درآمدی تا 450 یورو در ماه بدون پرداخت مالیات داشته باشید، اما اگر درآمد شما بیش از 450 یورو در ماه باشد، ماهیانه ی مبلغی معین را به عنوان مالیات ماهیانه از حقوق شما کسر می شود و اگر در پایان سال بازگشت مالیات (tax return) را ارسال کنید، هزینه ی کسر شده، به شما باز می گردد. اگر شما در کشور آلمان به صورت دائم استخدام شده باشید، به طور معمول هزینه ای را برای امنیت اجتماعی پرداخت می کنید، که شامل بیمه ی سلامت، بیمه ی مراقبت پرستاران، بیمه ی بازنشستگی و بیکاری می شود. 

طبق آمار اجتماعی student work Deutsche حدود دو سوم از دانشجویان و دانش آموزان آلمانی به کار در حین تحصیل در آلمان میپردازند، با توجه به عضویت آلمان در اتحادیه اروپا، داشتن اقصاد پویا، صنایع مرتبط با زمینه های دانشگاهی و معتبر و کارا بودن مطالعات و رشته های تحصیلی دانشجویان جویای کار می توانند به کار هنگام تحصیل بپردازند، این کارها بصورت پاره وقت و تمام وقت و در زمینه های مختلف با توجه به شرایط و توانایی های کارورز و کارجو مخصوصا تسلط به زبان آلمانی و آشنایی با فرهنگ آلمانی، وجود دارند، اما در ابتدا باید با توجه به تحصیلات و شرایط کاری و نوع کار مورد نظر، برای گرفتن ویزای کار اقدام کرده و با توجه به دانشجو بودن قوانین محدود کننده راجع به میزان ساعت کاری را دانسته و روال کاری و حقوق و دستمزد خود را به مقامات ذیربط اطلاع داد، همچنین شما میتوانید با اقدام از طریق سایتهای کاریابی دانشگاهها و سیستم های کارورزی و کار در محدوده ی دانشگاه به مزایای بهتری دست پیدا کنید.

شرایط شغل دانشجویی در آلمان

دو نوع شغل یا شرایط شغلی برای کار دانشجویی وجود دارد:

1. دانش آموزان و شغل صغیر، پاره وقت =مینی کار=450 یورو: این مشاغل دانش آموزی درکل ترم درآمدی بیش از 450 یورو در ماه را ندارند و بنابراین نیاز به پرداخت مالیات نمی باشد، انواع مختلفی از مینی کارها در صنعت وجود دارد که دانش آموزان می توانند مشغول به کار شوند.

2. دانش آموزان و شغل های بزرگتر، تمام وقت

دانشجویانی که درآمدشان در ماه بیش از 450 یورو است، باید مالیات پرداخت کنند و سالیانه مبلغی از درآمدشان کسر می شوند.

*دانش آموزان با کار کمتر از 20 ساعت در هفته میتوانند از بیمه دانشجویی خود بهره مند باشند، اما کار دانشجویی بیش از 20 ساعت مجبور به پرداخت بیمه بیکاری و مالیات می شوند.

مزایا و شرایط حقوقی کار دانشجویی

کمک بیمه های اجتماعی و مالیات:

در آلمان چندین نوع مشارکت اجتماعی و مالیات مستقیم بردرآمد وجود دارد، پرداخت مالیات برای کارمندان در آلمان بستگی به درآمد آنها دارد، همه مشاغل ملزوم به پرداخت مالیات هستند و اگر شما 450 یورو در ماه درآمد داشته باشید، نباید مالیات پرداخت کنید، اگر شما اظهار نامه مالیاتی خود را که شامل کمتر از 8130 یورو در اخر هر سال هست را پرداخت کرده و برای مقامات مالیاتی ارسال فرمایید بیشتر مالیات پرداختی به شما عودت داده می شود.




کارآموزی در آلمان

با گذراندن دوره ی کارآموزی می توانید مهارت های تئوری خود را به مرحله عمل برسانید و تجربه کسب کنید و شانس خود را برای یافتن شغلی با درآمد بالا افزایش دهید، کارآموزی برای دانش آموزانی که از دانشگاههای (علمی-کاربردی) مدرک معتبر فارغ التحصیلی دارند و یا آنهایی که 4 ترم تحصیلی را با موفقیت گذرانده باشند، دوازده ماه به طول می انجامد، حقوق و دستمزد این کارورزان زیر نظر آموزش و پرورش فدرال آلمان قرار دارد و پرداخت می شود. در حال حاضر، حداقل مقدار 670 یورو در هر ماه و حداکثر زمان کار 40 ساعت در هفته است.

دانش آموزان در رشته های زبان و کالج های آماده سازی

شرایط کار کردن برای این دانش آموزان از دانش آموزان عادی محصل در آلمان سخت تر است و نیاز به مجوز از آژانس مربوطه میباشد و فقط به کار در وقت استراحت (آزاد) محدود میشود.

دانش آموزان کشورهای عضو اتحادیه اروپا

دانش آموزان از اتحادیه اروپا دسترسی آزاد به بازار کار آلمان دارند، اگر در طول ترم و با 20 ساعت مشغول به کار هستین شما به عنوان یک دانش اموز عادی در نظر گرفته می شوید نه بعنوان کارمند(رسمی)، از می 2011 دانش آموزان از استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک و مجارستان می توانند در شرایطی مشابه با دانشجویان آلمانی کار کنند.

تجربه کاری

اگر شما از اتباع خارج از اتحادیه اروپا هستید، کاراموزی شما کار عادی به حساب می آید، میزان روزهای کارآموزی شما از 120 روز کار عادی مجاز شما کم خواهد شد، حتی اگر شما 120 روز کار کرده باشید لازم است که اجازه ی کار داشته باشید.

یافتن کار آلمان

در آلمان مکانهای مختلفی برای یافتن کار در مناطق مختلف وجود دارد، رایج ترین آنها آژانس های کاریابی است. در اکثر تابلوهای آگهی دانشگاهها یا وب سایت های دانشگاهها قسمتی برای اخبار و شرایط بازار کار وجود دارد.

چه میزان میتوانید برای کار کردن وقت بگذارید؟

از آگوست 2012 دانش آموزان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا دیگر به مجوز کار از اژانس کاریابی یا سازمانهای مربوطه نیاز ندارند و میتوانند 120 روز کامل یا 240 روز به صورت نیمه وقت کار کنند.

بیمه بیکاری

دانش آموزان مجبور به پرداخت آن نیستند، مگر اینکه خود دانش آموزان بخواهد. در واقع به این معنی هست که آنها نمیتوانند از این بیمه برخوردار باشند، حتی وقتی کار خود را از دست بدهند، اگر در آلمان مشغول به کار شدید باید از اداره کار شهرداری کارت مالیات که حاوی شماره مالیات شما است را تهیه کرده این با در نظر گرفتن شرایط شما و میزان حقوق شما متفاوت میباشد.

کار در مدت تعطیلات (وقت آزاد-استراحت)

کار در مدت تعطیلات دارای قوانین ویژه ای میباشد، مالیات بر درآمد با توجه به ارایه ی اظهارنامه مالیاتی، در پایان سال به دانش اموز مشغول به کار در مدت تعطیلات برمیگردد.

شرایط کلی کاری دانشجویی

دانش آموزان میتوانند در سایتها و مکانهای مربوط دانشگاههای آلمان به دنبال کار باشند.*موقعیت های زیادی برای داشتن کار پاره وقت در مدت تحصیل شما وجود دارد اما باید روال قانونی مدت زمان کار را رعایت کنند و از حد مجاز بیشتر نشود، همچنین اگر دانش آموزان و دانشجویان مسلط به زبان آلمانی باشند موقیعتهای شغلی بیشتری برایشان وجود دارد. بهترین کارهای پاره وقت میتوانند در مکانها و بخش های خود دانشگاه باشند آزمایشگاه، انتشارات، بخش های خدماتی و رفاهی، کافه-رستوران، پرستار کودک و... میزان درآمد شما به مقدار ساعت کاری، تواناییتان، تحصیلتان، مکان کارتان بستگی دارد، در کلان شهرها دانش آموزان هزینه های بیشتری را برای خوراک و پوشاک و اسکان و…. متحمل میشوند، بنابراین اغلب به دنبال کار در کنار تحصیل هستند، این را فراموش نکنید که تحصیل در آلمان رایگان است و با داشتن کار دانشجویی می توانید بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟
چگونه می توان از دانشگاه های آلمان پذیرش گرفت؟

راه های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان وجود دارد. بهترین راه برای شما این است که در اولین مرحله، رشته ایی که می خواهید و منطقه ایی که ترجیح می دهید در آن زندگی کنید را مشخص نمایید. مدارک مورد نیاز و آخرین زمان برای اخذ پذیرش برای هر دانشگاه با ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: