مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل مهندسی در آلمان 2020

تحصیل مهندسی در آلمان 2020

امکان تحصیل رایگان در آلمان یکی از مهم تریم دلایل دانشجویان بین المللی در انتخاب این کشور برای تحصیل است. شما می توانید در این کشور به زبان آلمانی و انگلیسی کنید. هزینه ی تحصیل و زندگی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید تا 20 ساعت در هفته حین تحصیل کار کنید. کشور آلمان چهارمین قطب اقتصادی دنیا است و یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی به شمار می آید بنابراین برای رشته های مهندسی همیشه بازار کار وجود دارد و دانشگاه های آلمان برای رشته های مهندسی جز برترین دانشگاه های دنیا هستند. بیش از 3،000 برنامه در مقاطع مختلف برای رشته ی مهندسی در دانشگاه های آلمان وجود دارد و با استفاده از وب سایت 'TU9 Self-Assessment international' شما می توانید بررسی کنید که آیا می توانید در رشته ی مهندسی تحصیل کنید. هرچند رشته های مهندسی بازار کاری بسیار خوب دارند ولی موفق شدن در این رشته ها رابطه مستقیم با ویژگی های شخصیتی شما دارد.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس


تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مقطع فوق لیسانس


تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکترا (PhD)


تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های تحصیل


تحصیل مهندسی در آلمان به همراه بورس تحصیلی


تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی


تحصیل مهندسی در آلمان و مدارک مورد نیاز


تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت ویزای همراه


تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت اقامت پس از تحصیل


تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس

دانش آموزان زیادی در سال های آخر دوره دبیرستان تمایل به تحصیل رایگان در آلمان در مقطع دارند، که باید توجه داشته باشند که داشتن حداقل مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی برای پذیرش در دانشگاه های این کشور ضروری است. افرادی که می خواهند در دوره ی لیسانس پذیرش بگیرند بهتر است تا در یک دوره کالج به نام T- Course پذیرش بگیرند. در واقع دوره مذکور دوره ای است که معادل پیش دانشگاهی در نظر گرفته می شود و کمک بسیار زیادی برای آشنایی دانشجویان بین الملل با محیط آموزشی آلمان، آموزش زبان آلمانی، مرور دروس یاد گرفته در سال های گذشته انجام خواهد داد. در کالج با این دانش آموزان دروس پایه مانند ریاضی، فیزیک، هندسه، شیمی، زبان آلمانی و … کار شده و آن ها را برای حضور در کلاس های دانشگاهی می کنند. لازم به ذکر است که دانش آموزانی که می خواهند به زبان آلمانی در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند باید مدرک زبان B1 را داشته باشند و یا اینکه برای تحصیل به زبان انگلیسی مدرک  آیلتس 6.0 ارائه نمایند.

همانطور که گفته شد تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور رایگان می باشد اما تحصیل در برخی دانشگاه های خصوصی سالانه شهریه ای حداقل ۹,۰۰۰ یورو را خواهد داشت. البته دانشجویان اجازه ی کار نیمه وقت تا ۲۰ ساعت در هفته را نیز دارند. تحصیل کارشناسی در آلمان بین ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد و باید بدانید که گپ تحصیلی طولانی برای این کشور مورد قبول نمی باشد و در صورت داشتن گپ تحصیلی بهتر است قبل از اقدام با وکیل مهاجرت در این زمینه مشاوره داشته باشید تا ریسک پذیرش و ویزای خود را به حداقل برسانید.

تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مقطع فوق لیسانس

مدارکی که دانشگاه های مختلف از دانشجو برای پذیرش درخواست می کند، می تواند تفاوت هایی داشته باشد. مشخصاً باید دوره لیسانس خود را در دوره مهندسی به اتمام رسانده و فارغ التحصیل شده باشد. دانشجو باید زبان آموزشی آن دانشگاه را در نظر گرفته مدرک زبان مورد درخواست آن را ارائه نماید. به طور کلی دانشگاه هایی که به زبان آلمانی تدریس می کنند مدرک زبان B2 آلمانی از دانشجو می خواهند و در دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود نیاز به ارائه مدرک IELTS 6.5 می باشد که در برخی دانشگاه ها امکان پذیرش IELTS 6 نیز وجود دارد. (یا معادل تافل آن)

در آلمان در حدود ۲۰۰ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی و فناوری موجود می باشد و دانشجویان می توانند رشته ی مورد علاقه ی خود را انتخاب نمایند. معمولاً دانشگاه های آلمان دو بار در سال دانشجو می پذیرند و طول دوره ی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد برای تحصیل مهندسی در آلمان ۲ ساله می باشد. برای این مقطع مانند دوره لیسانس، تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان می باشد اما شهریه دانشگاه های خصوصی برای هر سال مقداری بالاتر از دوره لیسانس خواهد بود.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکترا (PhD)

متقاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نموده اند و می خواهند تا به تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع دکترا بپردازند باید بدانند که اخذ پذیرش در این مقطع تفاوت زیادی با دوره های لیسانس و کارشناسی ارشد دارد. دانشجویان دکتری باید از نظر دانش زبانی در حد بسیار بالایی باشند و مدرک C1 آلمانی یا IELTS 7 ارائه نمایند. داشتن مقالات بین المللی مانند ISI کمک به سزایی برای پذیرش در این دوره انجام می دهد. اما مهم ترین نکته در پذیرش دکتری یافتن یک استاد راهنما یا سوپروایزر (Supervisor) می باشد. متقاضی باید با استاد راهنما در ارتباط بوده و مدارک خود اعم از رزومه، توصیه نامه از اساتید دوره گذشته و … را برای وی ارسال نماید. در صورت پذیرش توسط استاد راهنما شخص می تواند برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام نموده و در دانشگاه مد نظر تحصیل نماید. طول دوره دکتری در آلمان بین ۳ الی ۴ سال می باشد


تحصیل مهندسی در آلمان و هزینه های تحصیل

در مبحث مقاطع مختلف تحصیلی عنوان شد که دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی برای تحصیل مهندسی در آلمان وجود دارد که شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. دولت حمایت های بسیاری را برای آموزش در این کشور در نظر گرفته است و تحصیل در تمام دانشگاه های دولتی این کشور به صورت رایگان می باشد و مهم ترین شرط برای پذیرش در این دانشگاه ها داشتن مدرک زبان آلمانی می باشد. البته در برخی از دانشگاه ها هزینه هایی بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو در هر ترم بابت خدمات دانشجویی و ثبت نام دریافت می گردد و در برخی دیگر از دانشگاه ها همین مبلغ نیز دریافت نمی گردد. نکته ای که در زمینه شهریه در برخی دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشجو باید در طول دوره  ی مشخص تحصیل خود را به پایان برساند وگرنه مشمول پرداخت شهریه خواهد شد.

اما تحصیل مهندسی در دانشگاه های خصوصی کشور آلمان شرایطی متفاوت با دانشگاه های دولتی این کشور دارد. اغلب دانشگاه های خصوصی این کشور انگلیسی زبان هستند و دانشجویان باید برای تحصیل شهریه پرداخت نمایند. این شهریه برای رشته های مختلف، در دانشگاه ها و مقاطع مختلف متغیر بوده و معمولا بین ۳,۰۰۰ الی ۲۰,۰۰۰ یورو می باشد.

تحصیل مهندسی در آلمان به همراه بورس تحصیلی

متقاضیان زیادی در سراسر دنیا تمایل دارند تا بورسیه ی تحصیلی برای تحصیل مهندسی در آلمان دریافت نمایند و دریافت بورس برای هر دانشجویی ایده آل می باشد. اما اغلب بورسیه ها شرایط خاصی را دارند که از اصلی ترین های آن می توان به داشتن نمرات خوب و معدل بالا، مدرک زبان خوب و قرار داشتن در سنین پایین تر اشاره نمود. برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان بنیادها و سازمان های مختلفی وجود دارند که با پرداخت بخشی یا تمام هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو از او حمایت می نمایند. اغلب برای دوره های کارشناسی کمتر از دورهای کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود. برخی از بورسیه های تحصیلی مهندسی در آلمان که دانشجویان می توانند از آن استفاده کنند عبارتند از: DAAD، اراسموس، هانریش بل، انیشتین و …. البته برخی از بنیادهای ذکر شده در تمامی مقاطع اقدام به پرداخت کمک هزینه به دانشجویان می نمایند و برخی دیگر در مقاطعی خاص این کار را انجام می دهند.

تحصیل مهندسی در آلمان به زبان انگلیسی

از مزایایی که تحصیل مهندسی در آلمان می تواند برای دانشجویان داشته باشد این است که آنها می توانند علاوه بر زبان آلمانی، به زبان انگلیسی نیز تحصیل نمایند. همانطور که بیان شد تعدادی از دانشگاه های دولتی در این کشور به زبان انگلیسی نیز تدریس نموده و هزینه ای برای دانشجویان این دانشگاه وجود ندارد اما به دلیل کم بودن تعداد این دانشگاه ها، اخذ پذیرش در آنها مستلزم داشتن شرایط بسیار خوب تحصیلی اعم از نمرات بالا در رشته ی مورد نظر، نمره ی زبان بسیار بالا و حتی گاهاً قبول در امتحانات ورودی این دانشگاه ها می باشد. اما اگر به هر دلیلی امکان پذیرش در دانشگاه های دولتی این کشور را نداشتید، فرصت تحصیل در دانشگاه های خصوصی متعددی که در این کشور وجود دارد را نیز دارید که اغلب آنها به زبان انگلیسی تدریس می کنند. دانشجویان برای پذیرش در این دانشگاه ها نیز باید مدرک زبان IELTS متناسب با مقطع و درخواست دانشگاه را به آنها ارائه نمایند.

تحصیل مهندسی در آلمان و مدارک مورد نیاز

دانشجویانی که قصد تحصیل مهندسی در آلمان در هر مقطعی را دارند باید مدارک مورد نیاز برای آن را دانسته و آن را آماده نمایند. نکته ای که در پذیرش دانشگاه های آلمان وجود دارد این است که مدارک مورد نیاز برای رشته ها و بخصوص دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی را دارند. البته بیشتر این تفاوت ها در جزئیات مدارک می باشد و در کلیات قالباً مشابه هستند. به طور مثال برخی دانشگاه مدرک زبان IELTS 6.5  و برخی دیگر IELTS 6 را از دانشجو می خواهند. به طور کلی متقاضیان باید مدارک زیر را برای دریافت پذیرش به دانشگاه مربوطه ارسال نمایند تا دانشگاه پس از بررسی مدارک، پذیرش شخص را قبول یا رد نماید:

  • ترجمه مدارک تحصیلی قبلی برای هر مقطع به همراه ریز نمرات
  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • مدرک زبان ( آلمانی یا انگلیسی بنا به درخواست دانشگاه)
  • انگیزه نامه
  • رزومه
  • توصیه نامه از اساتید مقاطع قبلی

تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت ویزای همراه

برخی از افرادی که مشغول به تحصیل مهندسی در آلمان هستند تمایل دارند تا اعضای خانواده خود را نیز به این کشور آورده و در کنار آنها زندگی کنند. این افراد می توانند طبق قانون الحاق خانواده تقاضای پیوستن اعضای خانواده خود را بدهند تا آنها نیز به آلمان بیایند. اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال بوده و شامل پدر، مادر و یا سایر اعضای خانواده نمی گردد. در برخی کشورها امکان ورود همزمان شخص اصلی و همراه وجود دارد اما آلمان این شرایط را نداشته و ابتدا باید شخص اصلی به این کشور وارد شود و بعد از حدود ۲ تا ۳ ماه درخواست الحاق را ارسال کند. البته خود ویزای همراه نیز الزاماتی دارد که شخص همراه باید برای دریافت ویزا آنها را رعایت نموده و مدارک آن را تهیه نماید. به عنوان مثال شخص باید نشان دهد که هزینه زندگی برای یک سال به عنوان همراه را در حساب خود دارد و مشکل مالی برای این کار وجود ندارد.

شایان ذکر است برای درخواست این ویزای همراه تحصیلی آلمان بایستی الزاماتی رعایت شود که به شرح ذیل می باشد:

  • دانشجویان بایستی اثبات نمایند که منابع مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود و هر یک از همراهان خود را دارند.
  • بایستی محلی که برای زندگی در نظر گرفته شده است که دارای فضای کافی برای همه افراد خانواده باشد.
  • قبل از اخذ ویزای تحصیلی آلمان دانشجویان بایستی ازدواج نموده باشند.
  • افرادی که قصد دارند برای همراهان خود درخواست ویزای الحاق به خانواده نمایند بایستی حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • بهتر است همراهان حداقل در سطح زبان آلمانی A1 مدرک داشته باشند.

تحصیل مهندسی در آلمان و وضعیت اقامت پس از تحصیل

همان طور که مستحضر هستید اقامت تحصیلی به واسطه تحصیل مهندسی در آلمان یا هر رشته دیگری یک اقامت موقت بوده و تا پایان دوره ی تحصیل معتبر می باشد. این نوع اقامت هیچ اثری برای اقامت دائم آلمان و یا حتی تابعیت آلمان ندارد اما به شخصی که تحصیل خود را در آلمان به پایان برساند این اجازه داده می شود که برای مدت 18 ماه اقامت خود را تمدید نماید و به دنبال کار بگردد. حال این سوال به وجود می آید که آیا افرادی که در رشته مهندسی تحصیل نموده اند می توانند در این مدت شغل مناسبی پیدا کنند؟ باید گفت که فارغ التحصیلان رشته های مهندسی شانس بسیار بالایی برای یافتن کار دارند چون که کشور آلمان در رشته های مهندسی، IT و … با بحران نیروی کار مواجه است و این موضوع باعث می شود تا افراد به راحتی بتوانند شغل مناسبی پیدا کنند. البته دانستن زبان آلمانی و داشتن توانایی های دیگر می توانند به این افراد برای قرار گرفتن در موقعیت شغلی بهتر کمک کند. جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشور آلمان در سال ۲۰۱۹ تنها ۳٫۲ درصد بوده است و نیاز شدیدی به نیروی کار ماهر دارد. 


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

آلمان در یک نگاه
آلمان در یک نگاه

به عنوان یک عضو از سازمان ملل، کشور آلمان متعهد شده است که از صلح جهانی حراست کند، برقوانین بین المللی پایبند باشد، از حقوق انسان ها در سراسر جهان محافطت کند و با تمام کشورها طبق قوانین سازمان ملل،همکاری داشته باشد. ...

بیشتر بخوانید
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟
آیا می دانید که در حین تحصیل در آلمان، اجازه ی کار دارید؟

کارآموزی شغلی کوتاه مدت است و به شما به عنوان یک دانشجو این دید را می دهد، که زندگی حرفه ایی به چه صورت است. در دوران کارآموزی شما شانس این را دارید که دانش تئوری خود را به مرحله ی اجرا برسانید و تجربه کسب کنید ...

بیشتر بخوانید
هشت قدم تا تحصیل در آلمان
هشت قدم تا تحصیل در آلمان

اگر شما با حجم زیادی از اطلاعات برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان روبه رو شده اید و نمی توانید تصمیم بگیرید، ما در اینجا مرحله به مرحله روند اخذ پذیرش را برای شما آورده ایم. ما روند اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان را، در هشت مرحله برای شما توضیح می دهیم، ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: