مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل دکترا در لهستان 2021

راهنمای جامع تحصیل دکترا در لهستان 2021

لهستان از نظر اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و فکری کانونی مهم در مرکز اروپا است و نظام دانشگاهی آن نیز بر همین سنت تکیه دارد. طی کردن دوره‌ی PhD در لهستان، همزمان با فراهم آوردن آموزش‌ها و سیرهای ساختارمندی که در برنامه‌ی تحصیلی شما تنیده شده است، مدرکی را برایتان به ارمغان خواهد آورد که در همه جای دنیا پذیرفته و مقبول است. هزینه‌ها پایین‌اند و دانشجویان دکتری پیش ‌قراولان یک نظام رو‌ به ‌رشد دانشگاهی به حساب می‌آیند. این صفحه فرصت‌های طی کردن PhD در لهستان و همچنین اطلاعاتی درباره‌ی دانشگاه‌ها، شهریه‌ها و بورسیه‌ها را، به شما عرضه خواهد کرد. لهستان در حال تبدیل شدن به یکی از برترین مقاصد، برای مهاجرت تحصیلی می باشد.

دلایل تحصیل دکترا در لهستان 2021

لهستان یکی از پرسابقه ‌ترین نظام‌های آموزشی عالی در دنیا را دارد، با تاریخی عنی از هنرمندان، موسیقی‌دانان، نویسندگان و دانشمندان مشهور. احتمالا نام فریدریک شوپن (Fryderyk Chopin)، ماری اسکودوفسکا‌ـ‌کوری (Marie Skłodowska-Curie)، نیکولاس کوپرنیک (Nicolaus Copernicus)، جوزف کنراد، لخ واونسا (Lech Wałęsa)، و برادران وارنر به گوشتان خورده است. اما آیا می‌دانستید که همه‌ی این افراد لهستانی هستند؟

لهستان، در مقام کشوری که در زمانی نه چندان دور به استقلال دست یافته، به یاری اقتصاد و جامعه‌ای پویا قدم در راه شکوفایی نهاده است. این اصلاحات را می‌توان در نظام آموزشی این کشور نیز مشاهده کرد: دانشگاه‌های لهستان در میان پذیرنده ‌ترین دانشگاه‌های اروپا از حیث تعداد دانشجویان هستند ــ و این ارقام همچنان در حال افزایش است.

گذراندن دوره‌ی دکتری تخصصی در لهستان فرصتی را به شما خواهد داد تا به مدرکی با اعتبار بین ‌المللی دست پیدا کنید؛ شما بخشی از حرکت رو به رشد یک نظام دانشگاهی خواهید بود.

  •  میعادگاه اروپا، لهستان در قلب اروپا جای دارد، به ‌شدت بین ‌المللی و جهان ‌بین است، و پیوندهایی مستحکم با دیگر شهرهای مهم اروپا دارد.
  • سنت، تاریخ نظام دانشگاهی لهستان به قرن چهاردهم میلادی باز می‌گردد و بعضی از کهن‌ترین مؤسسات آموزشی اروپا را در خود دارد.
  • هزینه‌ی پایین، هزینه‌ی زندگی در لهستان در قیاس با دیگر کشورهای اروپایی پیین است و شهریه‌ها نیز به‌ طور رقابتی تعیین شده‌اند.
  • توسعه‌ی مدرن، نظام آموزشی لهستان (و خود این کشور) رشدی سریع را تجربه می‌کند و اینک به یکی از پرجمعیت‌ترین کانون‌های دانشجویی اروپا بدل شده است.
  • مرکزیت فرهنگی، لهستان تاریخ غنی از هنر و فرهنگ دارند و همین موضوع آن را به مکانی فوق‌العاده برای زندگی دانشجویی بدل می‌کند.
تحصیلات دکترا در لهستان 2021- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 434
جوایز نوبل 18
قدیمی‌ترین دانشگاه دانشگاه یاگلونی (1364.م)
دانشجویان بین المللی 54،354
طول مدت تحصیل سه تا چهار سال
چارچوب کلی شهریه ها 3000 تا 6000 یورو در سال
سال تحصیلی از اکتبر تا سپتامبر

دانشگاه های دکتری برای تحصیل در لهستان 2021

مؤسسات آموزش عالی در لهستان بر دو نوع‌اند:

  • نوع دانشگاهی (uczelnia akademicka) ــ دانشگاه‌هایی کاملا پژوهشی که قادرند مدرک دکتری تخصصی (doktor) صادر کنند.
  • نوع غیردانشگاهی (uczelnia zawadowa) ــ این نوع از مؤسسات قادر به صدور مدرک دکتری نیستند: صرفا مدرک کارشناسی (licencjat یا  inżynier) و مدرک کارشناسی ارشد (magister) در دسترس‌اند.

مؤسسات نوع دانشگاهی حدود هفتاد درصد آموزش عالی لهستان را تشکیل می‌دهند. لهستان 20 دانشگاه پژوهشی استاندارد دارد، که گستره‌ای وسیع از تخصص‌ها را پوشش می‌دهند و همه مؤسسات دولتی هستند. افزون بر این دانشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که صرفا در حوزه‌ای خاص همچون فناوری، پزشکی، اقتصاد و بسیاری از قلمروهای دیگر به آموزش مشغول‌اند. این مؤسسات ممکن است دولتی یا خصوصی باشند.

2021 شهرهای دانشگاهی تحصیل دکترا در لهستان

چندین شهر در لهستان وجود دارند که یک یا چند دانشگاه در آنها است و انبوهی از دانشجویان در آنها زندگی می‌کنند:

  • ورشو
  • کراکوف (Kraków)
  • وروچلاف (Wroclaw)
  • گداینسک (Gdańsk)
  • پوزنانی (Poznań)
  • اشتچین (Szczecin)
  • ووچ (Łódź)
  • تورونی (Toruń)




رتبه بندی دانشگاه های دکتری لهستان 2021

نظام آموزش عالی لهستان، پس از کسب دوباره‌ی استقلال این کشور، در حال طی کردن فرآیند رشد و توسعه است. به ‌رغم این موضوع، دانشگاه‌های لهستان در همه‌ی فهرست‌هایی که از مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان تهیه شده‌اند حضور دارند.

برترین دانشگاه های لهستان 2021
دانشگاه THE 2021 QS 2021 ARWU 2020
دانشگاه یاگلونی
501-600 326 401-500
دانشگاه پزشکی ورشو 801-1000 - 901-1000
دانشگاه ورشو
801-1000 321 301-400

اعتبارسنجی دانشگاه های دکترا در لهستان 2021

دانشگاه‌ها خودشان مسئول تنظیم و تأیید برنامه‌های دوره‌ی دکتری خود هستند. در حال حاضر اعطای مدارک توسط همه‌ی مؤسسه‌های آموزش عالی لهستان تحت نظارت «کمیته‌ی اعتبارسنجی کشور لهستان» (Polish Accreditation Committee ،PKA) است. بنابراین فقط در صورتی صدور مدرک دکتری تخصصی ممکن خواهد بود که دانشگاه‌ها معیارهای سفت ‌و سختی را برآورده کنند. این معیارها از این قبیل‌اند: تعداد اعضای هيئت علمی دارای دستاوردهای پژوهشی برجسته باید از مقداری بیشتر باشد و نسبت میان تعداد دانشجویان به تعداد استادان راهنما نیز نباید از مقداری مشخص بیشتر باشد. این معیارها تضمین می‌کنند که آموزش‌های پژوهشی در کنار متخصصان مسلم دانشگاهی و برخوردار از کیفیتی بالا باشند.

ساختار دوره ی دکتری تخصصی در لهستان 2021

برنامه‌های دکتری در لهستان با فرآیند بولونیا (Bologna Process) مطابق‌اند و معادل اغلب دوره‌های دکتری تخصصی سایر کشورهای جهان (از جمله انگلستان) به حساب می‌آیند. دانشگاه‌ی لهستان، برای تسهیل تبادل‌های بین‌المللی و اعتباربخشی به مدارک خود، «نظام اروپایی انتقال و سپری کردن واحدهای درسی» (ECTS) را به کار گرفته‌اند.

طول دوره ی دکتری تخصصی در لهستان 2021

برنامه‌های دکتری تمام‌وقت (studia stacjonarne) معمولا بین سه تا چهار سال طول می‌کشند؛ البته اغلب چهار سال کامل از شما وقت خواهند گرفت. همچنین می‌تواند در یک دوره‌ی دکتری تخصصی پاره‌ وقت (studia niestacjonarne) شرکت کرد. این شکل از آموزش اغلب شهریه‌ی بیشتری را از شما طلب خواهد کرد. مدت و مقررات اخذ این گونه مدارک ممکن است بسته به دانشگاه آینده‌ی شما و حوزه‌ی پژوهشی‌تان متفاوت باشد.

سوپروایزر و راهنما

هر یک از دانشجویان دوره‌ی دکتری تخصصی یک استاد راهنما دارد. استاد راهنما باید متخصصی در حوزه‌ی پژوهشی دانشجویان باشد و دستاوردهای دانشگاهی قانع ‌کننده در پنج سال اخیر داشته باشد. استاد راهنما بر فرآیند پیشرفت شما نظارت می‌کند، راهنمایی‌تان می‌کند، درباره‌ی جنبه‌های مختلف فعالیت پژوهشی، از جمله انتشار نوشته‌ها و حضور در گردهمایی‌ها، توصیه‌هایی به شما می‌کند، و در فرآیند آماده‌ سازی رساله‌ی دکتری‌تان به شما یاری می‌رساند. رساله‌ی شما باید پیش از تحویل به دانشگاه توسط استاد راهنمای شما تأیید شده باشد.

برنامه ی درسی دکتری در لهستان 2021

دوره‌های دکتری تخصصی در لهستان اغلب ساختارمندتر از دوره‌های دکتری دیگر کشورها هستند. این برنامه‌ها، افزون بر انجام پژوهش، شما را ملزم خواهند کرد در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کنید. این بخش‌های آموزشی اجزاء یک برنامه‌ی درسی هستند که برای به‌ پایان ‌بردن برنامه‌ی دکتری‌تان باید آن را طی کنید. آنچه گفتیم کلیت این الزامات بود ــ اینکه مشخصا چه آموزش‌هایی را باید پشت سر بگذارید، توسط مقررات دوره‌ی دکتری دانشگاه آینده‌یتان تعیین خواهد شد.

دانشجویان دوره‌ی دکترای تخصصی همچنین باید 10 تا 90 ساعت آموزشی رسمی را در کارنامه‌ی خود داشته باشند، و این آموزش معمولا برای دانشجویان دوره‌ی کارشناسی همان دانشگاه خواهد بود. شیوه‌ی مدیریت این کلاس‌ها توسط استاد راهنما یا یک استاد باتجربه‌ی دیگر پایش و ارزیابی خواهد شد.

شما همچنین مجبور خواهید بود خودتان هم در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید (هم در موضوعات عمومی و هم در رشته‌های تخصصی). این کلاس‌ها ترکیبی از آموزش‌های اجباری، اختیاری و تخصصی خواهند بود. یکی از این کلاس‌ها اغلب آموزش یک زبان خارجی مدرن است. شما باید دست ‌کم در تعدادی از این آموزش‌ها شرکت کنید و ارزیابی شما از طریق تکالیف درسی یا امتحانات دوره‌ی دکتری انجام خواهد شد. شما، در مقام دانشجوی دوره‌ی دکتری تخصصی در لهستان، همچنین ملزم خواهید بود سالانه یک گزارش پیشرفت تهیه کنید.

ارزیابی و امتحانات دکتری در لهستان

برای اخذ مدرک دکتری در لهستان باید:

  • همه‌ی امتحان‌ها و دیگر الزامات مرتبط با برنامه‌ی درسی را پشت سر بگذارید؛
  • رساله‌ی خود را تحویل دهید؛
  • از رساله‌ی دکتری‌تان در یک جلسه‌ی عمومی دفاع کنید؛

دفاعیه‌ی رساله‌ی دکتری معادل امتحان شفاهی (viva voce) در انگلستان است. هیئت ممتحن، که از داوران (reviewers) و استاد راهنمای شما تشکیل شده است، به ارزیابی شما خواهند پرداخت. این ارزیابی یک دفاعیه‌ی عمومی خواهد بود ــ برگزاری این جلسه همراه با خلاصه‌ای از پژوهش و فهرست داوران (reviews) به اطلاع عموم خواهد رسید و حضور افراد نیز آزاد خواهد بود. شما پژوهش خود را به مخاطبان عرضه خواهید کرد و با پرسش‌های داوران و عموم مخاطبان مواجه خواهید شد.

هزینه‌ها و کمک ‌هزینه‌ها برای تحصیل دکتری در لهستان

در کشور لهستان شهریه‌ها نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا پایین‌تر هستند. همچنین فرصت‌هایی برای گرفتن کمک‌ هزینه برای دانشجویان وجود دارد، از طریق بورسیه‌ها (scholarships)، گرنت‌ها (grants) و کمک‌های مالی (aid payments).

هزینه‌های دوره‌ی دکتری تخصصی در لهستان

دانشجویان لهستانی و آن دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا/ منطقه‌ی اقتصادی اروپا/ سوییس آمده‌اند و پیش ‌زمینه‌ی خانوادگی لهستانی دارند (اثبات از طریق داشتن «امتیازنامه‌ی لهستانی» (Karta Polaka)) هیچ هزینه‌ای برای دوره‌ی دکتری تخصصی در لهستان نخواهد پرداخت.

تعداد روزافزونی از برنامه‌های دکتری تخصصی در لهستان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در چنین مواردی، کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست و دانشجویانی که نخستین مدرک‌شان را در فضایی غیرانگلیسی ‌زبان اخذ کرده‌اند باید در یکی از آزمون‌های شناخته ‌شده‌ی زبان انگلیسی امتیازهای راضی‌کننده‌ای کسب و گواهی‌شان را به دانشگاه عرضه کنند.

با این حال بیشتر دوره‌های تحصیلات عالی در لهستان به زبان لهستانی آموخته می‌شود. برای ثبت ‌نام در دوره‌ی دکتری‌ای که زبان آن لهستانی است، شما احتمالا باید پیش از ثبت ‌نام یا به‌ عنوان یکی از شروط ثبت ‌نام در آموزش‌ها و دوره‌های آمادگی‌ مرتبط شرکت کنید. این دوره‌ها احتمالا شامل پرورش مهارت‌های زبان لهستانی شما خواهد بود ــ جزییات دوره‌های مرتبط به زبان لهستانی و امتحانات دولتی صدور گواهی‌نامه‌ی زبان را می‌توانید در سایت Polonicum بیابید.

سایر دانشجویان که از کشورهای دیگر آمده‌اند باید شهریه بپردازند. با این حال این شهریه‌ها در قیاس با دیگر کشورهای اروپا نسبتا ارزان است ــ به‌طور متوسط سالانه 3000 یورو (بسته به مؤسسه‌ی پژوهشی و برنامه‌ی تحصیلی ممکن است این شهریه تا 6000 یورو نیز افزایش یابد.)

کمک‌ هزینه‌ی دکتری تخصصی در لهستان

دانشجویان دکتری در لهستان می‌توانند به چند شکل از حمایت مالی برای تحصیل‌شان برخوردار شوند. اعطای این بورسیه‌ها معمولا بر اساس شایستگی‌ها یا نیاز مالی انجام می‌گیرد.

گزینه‌های چندی برای دریافت کمک ‌هزینه پیش روی طی‌کنندگان دوره‌ی دکتری تخصصی است و بعضی از این گزینه‌ها از آن دانشجویان بین‌المللی است. رایج‌ترین نوع این کمک ‌هزینه‌ها توافق‌های دوجانبه میان دولت لهستان دولت کشوری است که طی‌کنندگان دوره‌ی دکتری از آن آمده‌اند. بعضی از نمونه‌های این گونه توافق‌ نامه‌ها اینها هستند:

  • Erasmus+، برای دانشجویان اتحادیه‌ی اروپا (و کشورهای شریک خارج از اتحادیه‌ی اروپا) که می‌تواند فرد را از شهریه معاف، و هزینه‌های مسافرت/ زندگی او را تأمین کند.
  • CEEPUS، برنامه‌ای تبادلی درون کشورهای اروپای مرکزی، که حامی برنامه‌های دکتری تخصصی مشترک و گرنت‌های مرتبط با هزینه‌ی زندگی است.
  • Eastern Partnership and Post-Soviet Countries Scholarships (همکاری تحصیلی حوزه‌ی شرق اروپا و بورسیه‌های کشورهای رها شده از سلطه‌ی شوروی)، که شامل برنامه‌هایی است برای تأمین کمک‌ هزینه برای آن دسته محققان اروپای شرقی که برای تحصیل به لهستان آمده‌اند.
  • برنامه‌ی Fulbright،‌ که برای دانشجویان آمریکایی شاغل به تحصیل در لهستان (و برعکس) گرنت و حمایت مالی تأمین می‌کند.
  • برنامه‌ی بورسیه‌ی Visegrad، حمایت مالی از دانشجویانی که از یکی از ملل چهارگانه‌ی اروپای شرقی که ذیل توافق ویسی‌گراد (Visegrad) هم‌پیمان شده‌اند آمده باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این توافق‌های بورسیه‌ای دوجانبه می‌توانید به آژانس ملی تبادل دانشگاهی لهستان (Polish National Agency for Academic Exchange، NAWA) مراجعه کنید.

دانشجویان تمام‌ وقت دکتری همچنین ممکن است بتوانند در ازای بر عهده گرفتن وظایف دانشگاهی‌ای افزون بر تکالیف معمول‌شان ــ مثلا ساعات آموزشی بیشتر ــ صلاحیت دریافت بورسیه‌ی دکتری از طرف دانشگاه خودشان را (که دست ‌کم به‌ اندازه‌ی 60 درصد حداقل دستمزد پایه است) پیدا کنند. اغلب اشکال دیگری از حمایت مالی در دانشگاه‌ی آیند‌ه‌ی شما در لهستان وجود خواهد داشت، از قبیل: گرنت‌های مربوط به هزینه‌ی زندگی، کمک‌های مالی، بورسیه‌های مبتنی بر دستاوردها، گرنت‌های غذایی، گرنت‌های مسکن، و گرنت‌های مربوط به ناتوانی جسمی.

ثبت ‌تقاضا برای گذراندن دوره‌ی دکتری تخصصی در لهستان

تقاضانامه‌های تحصیل در دوره‌های دکتری کشور لهستان جداگانه توسط هر دانشگاه بررسی می‌شود. بنابراین شما باید تقاضایتان را مستقیم در مؤسسه‌ی مدنظرتان ثبت کنید. تقاضای گذراندن دوره‌ی دکتری تخصصی در دانشگاه‌های لهستان اغلب مستلزم پرداخت هزینه‌های ثبت‌ نام و ثبت ‌تقاضا است. این هزینه‌های نوعا کمتر از 275 یورو نیستند. تقاضانامه‌های بین‌المللی باید مدت زیادی پیش از آغاز سال تحصیلی دانشگاهی و در ماه اکتبر تحویل دانشگاه شوند تا فرصت کافی برای پرداش و صدور اسناد مسافرتی و طی روال‌های مربوط به مهاجرت در اختیار طرفین باشد.




2021 شرایط پذیرش دکتری در لهستان

همه‌ی داوطلبان تحصیل در دوره‌ی دکتری باید مدرک کارشناسی‌ارشد (magister) یا معادل آن را داشته باشند. مدارک معادل دیگر نیز معمولا در لهستان پذیرفته می‌شوند مشروط به اینکه:

  • در کشور محل تحصیل‌تان این مدرک شما را به آستانه‌ی آغاز دوره‌ی دکتری برساند (یا اگر برنامه‌ی تحصیلی‌تان بین چند کشور بوده، در یکی از کشورهای اصلی چنین بوده باشد)؛
  • توافقی بین‌المللی آن را به رسمت شناخته باشد؛
  • یکی از مؤسسات صاحب ‌اعتبار آموزش عالی کشور مذکور آن را اعطا کرده باشد؛

الزامات و شرایط خاص ورود به دوره‌های مختلف دکتری تخصصی و رویه‌های اختصاصی ثبت ‌تقاضا در هر یک از این برنامه‌ها ممکن است بسته به مؤسسه و گرایش تحصیلی متفاوت باشد. برای یافت اطلاعات در این زمینه می‌توانید به دانشگاه مدنظر خود در لهستان مراجعه کنید ــ هر یکی از مؤسسات آموزش عالی باید الزامات پذیرش خود برای سال دانشگاهی جدید را، سالی که از اکتبر آغاز می‌شود، تا 31 ماه‌ی می همان سال منتشر کرده باشند. الزامات معمول برای دکتری تخصصی شامل تحویل ریزنمرات دانشگاهی، پروپوزال پژوهش، انگیزه‌نامه، رزومه، و توصیه‌نامه‌های دانشگاهی است.

2021 ویزاهای دانشجویی لهستان

لهستان رویی بسیار گشاده در قبال دانشجویان بین‌ المللی دارد و رویه‌های مهاجرت لهستان نیز تا حد زیادی ساده و بیدون تشویش‌اند، هم برای شهروندان اتحادیه‌ی اروپا/ منطقه‌ی اقتصادی اروپا و هم برای دیگر دانشجویان خارجی.

دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا/ منطقه‌ی اقتصادی اروپا/ سوییس آمده‌اند برای تحصیل در لهستان نیازی به ویزا ندارند؛ داشتن یک پاسپورت معتبر کافی است. با این حال دیگر دانشجویان بین ‌المللی باید در ابتدا و پیش از سفر به لهستان از سفارت لهستان در کشورشان ویزا اخذ کنند. این کار برای ورود به لهستان الزامی است و هزینه‌ی ثبت تقاضا برای آن 60 یورو است. برای اخذ ویزا شما به این موارد نیاز دارید:

  • فرم تکمیل ‌شده‌ی ثبت ‌تقاضا؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • دو عکس معتبر که از الگوی عکس پاسپورتی تبعیت می‌کند؛
  • بیمه‌ی پزشکی (با پوشش حداقل 30.000 یورو)؛
  • پشتوانه‌ی مالی کافی (حدود 22.59 یورو به ‌ازای هر روز اقامت)؛
  • اسنادی که هدف شما از اقامت در لهستان و محل سکونت‌تان را اثبات کند؛

ویزا ممکن است کوتاه‌ مدت (نوع C) باشد، که برای 90 روز اعتبار دارد، یا بلندمدت (نوع D)، که تا یک سال معتبر است. در هر یک از این دو حالت، تحصیل شما در برنامه‌های دکتری تخصصی در لهستان بیشتر از بازه‌ی مجاز ویزایتان به طول خواهد انجامید و به همین دلیل شما همچنین باید برای دریافت اجازه‌ی اقامت موقت نیز اقدام کنید. با مراجعه به وزارت امور خارجه‌ی لهستان (MSV) اطلاعات بیشتری درباره‌ی اقسام ویزاها پیدا خواهید کرد.

اجازه ی اقامت در لهستان

همه‌ی دانشجویان خارجی (از جمله کسانی که از اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، و سوییس می‌آیند) برای ماندن در لهستان در مدت برنامه‌ی دکتری‌شان به اجازه‌ی اقامت موقت نیاز خواهند داشت.

تقاضانامه‌ی این اجازه را باید به اداره‌ی دولتی محل خودتان (Voivodeship Office) تحویل دهید و رویه‌های این کار حدود 90 یورو هزینه خواهد داشت. مدارک و الزامات ثبت ‌تقاضا برای اجازه‌ی اقامت مشابه مدارک و الزامات اخذ ویزا هستند. با این کار شما به کارت اقامت موقت دست پیدا می‌کنید؛ این کارت به شما اجازه می‌دهد هر قدر که خودتان بخواهید از مرز لهستان عبور کنید و به دیگر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا سر بزنید. نخستین اجازه تا 15 ماه معتبر خواهد بود و می‌توان آن را باز هم حداکثر سه سال تمدید کرد (اما نه طولانی‌تر از مدت ‌زبان برنامه‌ی دکتری تخصصی‌تان).

دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، و سوییس می‌آیند باید در سه ماه نخست اقامت‌شان در لهستان برای دریافت اجازه‌ی اقامت اقدام کنند. دیگر دانشجویان بین ‌المللی باید حداقل 45 روز پیش از پایان اعتبار ویزایشان برای دریافت اجازه‌ی اقامت‌شان دست به کار شوند.

بیمه درمانی در لهستان

همه‌ی دانشجویان بین‌ المللی شاغل به تحصیل در بهستان باید پیش از ورود به این کشور از بیمه‌ی پزشکی معتبر برخوردار باشند.

دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا می‌آیند معمولا دارای کارت بیمه‌ی درمانی اروپا (European Health Insurance Card ،EHIC) و تحت حمایت آن هستند.

سایر دانشجویان بین‌المللی باید پیش از ورود به لهستان آن شکلی از بیمه‌ی درمانی را که به آنها مربوط است خریداری کنند (این کار برای آنکه صلاحیت دریافت ویزا را پیدا کنید نیز الزامی است). گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد؛ دانشجویان بین ‌المللی می‌توانند با پرداخت ماهانه حدود 15 یورو توافق ‌نامه‌ی بیمه‌ی درمانی داوطلبانه را از صندوق ملی سلامتی لهستان (Polish National Health Fund ،NFZ) خریداری کنند.

نظام آموزش عالی لهستان استخدام‌ پذیری دانشجویان را یکی از مؤلفه‌های مسئولیت خود می‌داند. بنابراین همه‌ی دانشگاه‌های پژوهشی لهستان ملزم هستند پیشرفت شغلی فارغ‌ التحصیلان خود را پایش کنند تا از عرضه‌ی بهترین تحصیلات و ایجاد فارغ ‌التحصیلانی با توانایی استخدام بالا مطمئن شوند.

شما، آنگاه که در یکی از دانشگاه‌های لهستان به اخذ مدرک دکتری مشغول باشید، در کنار پژوهش خود از آموزشی جامع در حوزه‌ی مهارت‌های دانشگاهی و حرفه‌ای نیز بهره‌مند خواهید شد. تحصیل در یکی از برنامه‌های دکتری تخصصی کشور لهستان همچنین تجربه‌ی زندگی و کار در قلب اروپا و، افزون بر آن، دریافت مدرکی با اعتبار بین ‌المللی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

وضعیت کار پس از تحصیل دکتری در لهستان

اگر یکی از فارغ ‌التحصیلان دوره‌ی دکتری تمام ‌وقت دانشگاهی لهستانی باشید، برای کار در لهستان نیازی به اجازه‌ی کار نخواهید داشت، حتی پس از اینکه درس‌تان تمام شده باشد. تمام آنچه نیاز دارید به ‌روز کردن اجازه‌ی اقامت‌تان است. اجازه‌ی اقامت را می‌توان دو تا سه سال دیگر هم تمدید کرد و پس از این مدت باید برای اجازه‌ی کار یا اجازه‌ی اقامت ثبت تقاضا کنید.

شما همچنین ممکن است ملزم شوید که برای دریافت یک کارت آبی اقدام کنید. این کارت به شما اجازه می‌دهد که در سرتاسر اروپا استخدام شوید. این کارت در ابتدا برای دو سال اعتبار دارد و می‌توان آن را برای سه سال دیگر هم تمدید کرد؛ پس از طی این مدت احتمالا باید برای اجازه‌ی اقامت اقدام کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ویزا استارت آپ کشور لهستان
ویزا استارت آپ کشور لهستان

ویزا استارت آپ کشور لهستان به شما اجازه سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار در این کشور را می دهد و از این طریق می توانید اقامت دائم و کارت آبی اتحادیه اروپا را بگیرید. ...

بیشتر بخوانید
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر

دو مزیت ویزا استارت آپ لهستان به سایر کشورها هزینه بسیار پایین آن و عدم نیاز به سابقه مدیریتی است. ...

بیشتر بخوانید
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان

تنها شرط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان، انتخاب کسب و کاری مرتبط با رشته تحصیلی یا زمینه کاری شما است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: