مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
چرا تحصیل در چین را انتخاب کنید؟

چرا تحصیل در چین را انتخاب کنید؟

سرمایه گذاری کردن در آموزش عالی در کشورچین در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است و این امر برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند ، انتخابی جذاب است. تعداد موسسات آموزش عالی در چین در دهه گذشته دو برابر شده است و در حال حاضر تقریباً 3000 موسسه وجود دارد. چین که تصمیم دارد دانشگاه هایش در سطح جهانی شناخته شوند ، پروژه 211 را در سال 1995 راه اندازی کرد تا بر 100 دانشگاه خود در خط مقدم آموزش عالی تمرکز کند. از طریق یک پروژه اضافی ، اتحادیه ای به عنوان 'C9' به طور خاص برای موسساتی که در نظر دارند تحصیلات عالی را ارائه دهند، ایجاد شد. این سرمایه گذاری و مدرنیزاسیون آموزش دانشگاهی در چین باعث شده است که این کشور برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند به یک انتخاب محبوب تبدیل شود. 

چرا تحصیل در چین؟

6 دانشگاه چینی در بین 100 دانشگاه برتر در رتبه بندی جهانی QS World University 2022 قرار دارند. به طور کلی، 40 موسسه چینی تا کنون وارد این رتبه بندی شده اند. در حال حاضر نزدیک به 500/000 دانشجوی بین المللی در دانشگاه های چین مشغول به تحصیل هستند که اکثر دانشجویان بین المللی از ژاپن ، ایالات متحده، تایلند، کره جنوبی و هند هستند. تعداد دانشجویان بین المللی به لطف دوره های جدید بورسیه دولت افزایش یافته است ، که تقریباً 60/000 دانشجو از خارج از کشور در سال 2017 کمک مالی دریافت کردند. علاوه بر این ، دولت متعهد شده است که تعداد و محدوده مدارک موجود در زبان انگلیسی را بهبود بخشد. این میزان در پنج سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است. 

آموزش چین در مقابل آموزش ایالات متحده

تحصیل در چین تجربه متفاوتی را نسبت به تحصیل در یک کشور غربی ارائه می دهد. اولین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد، رویکرد آموزش و یادگیری است. به خوبی شناخته شده است که فرهنگ شرقی روش 'روت' را با تمرکز بر دانشجویان جهت به خاطر سپردن حقایق در پیش گرفته است. این رویکرد در آموزش عالی چین از طریق 95 ارزیابی در دوره های مقطع کارشناسی از طریق آزمون امتحانی است.در مقایسه، آزمون در دانشگاه های ایالات متحده تنها معادل 50-60 نمره ارزیابی است و باقی نمره شامل پروژه ها ، مقاله ها و ارائه هایی در ارزیابی و توانایی های کلی دانشجویان می شود است و صرفا نمره محدود به آزمون نیست. علاوه بر تفاوت در سیستم های آموزشی ، تفاوت های زیادی در فرهنگ چین در مقایسه با ایالات متحده وجود دارد. توالت های اسکوات هنوز در سراسر چین یافت می شود و صابون دست و دستمال معمولی در سرویس های بهداشتی عمومی وجود ندارد. به عنوان یک کشور بسیار پرجمعیت ، شهرهای بزرگ چین همیشه مملو از جمعیت هستند و در مواقعی حتی می تواند بسیار شلوغ تر باشند. با این حال، هنگامی که خود را با این شرایط وفق دهید، قادر خواهید بود فرهنگ پویایی را که تجربه می کنید درک کنید. اگر می خواهید تجربه غربی تری داشته باشید، به هنگ کنگ بروید. به عنوان مستعمره سابق بریتانیا، این کشور یک خانه و محل جدا برای دانشجویان انگلیسی ارائه می دهد. 

برترین دانشگاه های چین

تحولات اخیر در چین این کشور را در خط مقدم شهرنشینی قرار داده است. در حال حاضر در چین 20 شهر بزرگ وجود دارد که میزبان بیش از سه میلیون نفر هستند.

اگر از شهرهای شلوغ که دارای گزینه ها و فرصت های زیادی هستند لذت می برید، تحصیل در شانگهای ، پکن یا هنگ کنگ می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. دیگر شهرهای محبوب با جامعه بین المللی دانشجویی شامل چنگدو Chengdu ، کونمینگ Kunming و تیانجین Tianjin است. همچنین تعدادی از موسسات و دانشگاه های برتر در سراسر چین واقع شده اند.

برخی از دانشگاه های برتر عبارتند از:

  • دانشگاه Tsinghua: واقع در پکن. در رتبه بندی جهانی دانشگاه های برتر QS World University 2021 ، در رتبه 17 جهان قرار گرفت و همچنین عضو اتحادیه  C9 چین است. حدود 46/000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که تقریباً 3000 نفر از آنها بین المللی هستند. رشته های برتر این دانشگاه عبارتند از: مهندسی ، معماری و علم مواد.
  • دانشگاه پکن Peking: واقع در پکن. یک دانشگاه معتبر و همچنین عضو اتحادیه  C9 است. تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی هر ساله در این دانشگاه ثبت نام می کنند. دارای رتبه 30 جهان در رتبه بندی جهانی دانشگاه های برتر QS World University 2021 است. بخاطر معماری سنتی چینی در محوطه دانشگاه معروف است. رشته های برتر این دانشگاه عبارتند از: زبان شناسی ، دندانپزشکی ، شیمی و علوم مواد.
  • دانشگاه فودان Fudan: واقع در شانگهای، سومین دانشگاه برتر چین و رتبه 44 در جهان را دارد.  عضو اتحادیه نخبگان C9 است. فودان Fudan به عنوان یک دانشگاه، انتخاب بسیار پر طرفداری است و در حال حاضر ، حدود 32/000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. رشته های برتر این دانشگاه عبارتند از: سیاست ، تجارت ، زبانهای مدرن ، شیمی و علوم مواد. 

دانشگاه شیان جیاوتونگ-لیورپول Xi’an Jiaotong -Liverpool

اگر می خواهید برای تحصیل در مقطع کارشناسی دو مدرک کسب کنید ، مدرک این دانشگاه می تواند برای شما مناسب باشد. این دانشگاه که در سوژو Suzhou واقع شده است و  حاصل مشارکت بین دانشگاه شیان جیاوتونگ Xi'an Jiaotong و دانشگاه لیورپول Liverpool در انگلستان است. در حال حاضر بیش از 13/000 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد از 50 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می کنند. تمام دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود و بر توسعه تفکر انتقادی و یادگیری مستقل دانشجویان تمرکز دارد. در حال حاضر 90 نوع مدرک در رشته های برتر که شامل: تجارت ، سرمایه گذاری ، مهندسی ، علوم و برنامه ریزی شهری در دانشگاه ارائه می شود. 


سایر دانشگاه های مطرح چین

سایر دانشگاههای قابل توجه در چین :

  • دانشگاه شانگهای جیائو تونگ Shanghai Jiao Tong (در شانگهای)
  • دانشگاه تونگجی Tongji (در شانگهای)
  • دانشگاه شمال غربی Northwest ( در شیان Xi'an )
  • دانشگاه شاندونگ Shandong (در شاندونگ)
  • دانشگاه شیامن Xiamen ( در شیامن Xiamen )
  • موسسه فناوری پکن Beijing Institute of Technology (در پکن)

همچنین تعدادی از موسسات انگلستان دارای پردیس در چین وجود دارند که می توانید در آنها تحصیل کنید. 

دوره های تحصیلی  محبوب در چین گزینه های زیادی برای تحصیل در اختیار دانشجویان خارجی که به دنبال تحصیل در چین هستند قرار داده است. برخی از محبوب ترین دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال حاضر عبارتند از:

  • علوم کامپیوتر
  • مهندسی عمومی
  • تجارت بین المللی
  • اقتصاد
  • زبان

دانشجویان بین المللی در چین

الزامات زبان برای تحصیل در چین

البته رایج ترین زبان در چین ماندارین Mandarin است، زبان اول در جهان که بیشتر مردم صحبت می کنند، مطمئناً اگر از وقت خود هنگام  تحصیل در چین برای تسلط بر این زبان استفاده کنید، برای کارفرمایان آینده جذاب خواهد بود. اگر تصمیم گرفتید خود را برای یادگیری زبان میزبان به چالش بکشید ، دوره های فشرده زیادی ارائه می شود، با این حال، اگر یادگیری این زبان ها برای شما چندان جذاب نیست، چین همچنان تجربه خوبی را برای افرادی که فقط انگلیسی صحبت می کنند ارائه می دهد. در صورت انتخاب تحصیل در یکی از شهرهای اصلی ، تعداد دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود در سراسر کشور در حال افزایش است و بسیاری از افراد محلی به انگلیسی صحبت می کنند. اگر دوره زبان انگلیسی را در چین انتخاب می کنید ، ممکن است لازم باشد مدرکی از مهارت خود در آزمون های آیلتس یا تافل ارائه دهید. در صورت انتخاب رشته زبان ماندارین Mandarin در چین ، باید مدرکی ارائه دهید که نشان می دهد توانایی زبان شما در سطحی مناسب برای مطالعه دوره تحصیلی است. احتمالاً دانشگاه از شما می خواهد که HSK= the Chinese proficiency test (آزمون مهارت چینی) را بگذرانید و سطح مورد نیاز به دانشگاه و دوره انتخابی شما بستگی دارد. برای این دوره نیازی به سفر به چین نیست - مراکز آزمون زیادی در سراسر جهان وجود دارد که می توانید در آنها شرکت کنید . 

شهریه دانشجویان بین المللی در چین

هزینه تحصیل در چین بستگی به دانشگاه و رشته انتخابی شما دارد. دانشگاه های دولتی گزینه مقرون به صرفه تری را ارائه می دهند که حدود 3300 تا 10000 دلار در سال هزینه می شود. برای مدرک انگلیسی زبان ، هزینه بین 2200 تا 4500 دلار در سال است. مدرک پزشکی ، مهندسی و تجارت گزینه گران تری است و هزینه های تحصیل در این رشته ها می تواند شما را از 24000 دلار - 50،000 دلار در سال تحصیلی عقب بیندازد. دانشگاههای خصوصی می توانند هم چینی باشند و هم دانشگاههای انگلستان و ایالات متحده که دارای پردیس در چین هستند. هزینه های این موسسات می تواند بین 8000 تا 15000 دلار در سال متغیر باشد.

برخی از دانشگاه های چین به دلیل ارائه گزینه های تحصیلی مقرون به صرفه شناخته شده اند که شامل:

  • دانشگاه علم و صنعت چین  Science and Technology : تقریبا 4350 دلار در سال
  • دانشگاه ملی تحقیقات سامارا Samara National Research : تقریباً 1800 دلار در سال
  • دانشگاه صنعتی نانجینگ Nanjing University of Technology : تقریباً 4000 دلار در سال

در برخی از دانشگاه های برتر ، هزینه ها بسیار بالاتر است، به عنوان مثال ، دانشگاه پکن Peking به طور متوسط   17/000 دلار در سال تحصیلی هزینه می شود.


بورسیه های تحصیلی چین

تا سال 2020 با هدف تشویق 500/000 دانشجوی بین المللی جهت تحصیل در چین، دولت برنامه ای برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی از طریق ارائه بورسیه تحصیلی تنظیم کرده است. دانشجویان بین المللی، واجد شرایط ارسال درخواست برای بورسیه دوره تحصیلی دولت چین هستند. این بورسیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تحصیل در 243 دانشگاه چین ارائه می شود، این بورسیه تمام هزینه های زندگی و هزینه های دانشجویی را پوشش می دهد. 

کار پاره وقت و کسب درآمد در چین

به طور کلی، دانشجویان بین المللی مجاز به کار در حال تحصیل در چین نیستند اما گفته می شود که مشاغل پاره وقت مجاز است. برخی از دانشجویان آموزش زبان انگلیسی را انتخاب می کنند. این انتخاب به آنان کمک می کند تا ضمن ملاقات و تعامل با مردم محلی، درآمد بیشتری نیز کسب کنند. اگر قصد دارید در چین مشغول به کار نیمه وقت شوید، از دانشگاه خود در مورد مراحل مورد نیاز برای اخذ مجوز دولتی برای این کار راهنمایی بگیرید- همراه با رشد اقتصادی سریع، قیمت زندگی در چین نیز در حال افزایش است ، اما هنوز هم برای دانشجویان بین المللی گزینه ای بسیار مقرون به صرفه وجود دارد. مناطق روستایی هزینه زندگی بسیار ارزان تری نسبت به شهرهای بزرگ دارند. با این حال، در حالی که شهر شانگهای شهر بسیار گران قیمتی است، قیمت های آن هنوز نصف قیمت شهر نیویورک می شود!

هزینه اقامت برای دانشجویان بسته به موقعیت مکانی بین 200 تا 300 دلار در ماه هزینه خواهد داشت. حمل و نقل در چین بسیار ارزان است و گزینه های مقرون به صرفه زیادی برای حمل و نقل عمومی وجود دارد که برای هر سفر تنها مقدار کمی تغییر می کند. 

ارسال درخواست به دانشگاه های چین

مشابه انگلستان، یک سیستم متمرکز برای ارسال درخواست  به دانشگاه های چین وجود دارد. CUCAS = China’s University and College Admission System (سیستم پذیرش دانشگاه و کالج چین) وب سایتی است که از طریق آن می توان همه درخواست ها را ارسال کرد. همچنین یک پورتال آنلاین به نام CUAC = China University Application centre (مرکز کاربردی دانشگاه چین) وجود دارد که از طریق آن می توان برنامه های کاربردی را ایجاد کرد. این سرویس همچنین برای انتخاب دانشگاه و دوره مناسب دانشجویان را راهنمایی می کند. در صورت تمایل ، دانشجویان می توانند مستقیماً به دانشگاه مراجعه کنند. لازم به ذکر است که چین برای متقاضیان دوره های تحصیلی محدودیت سنی دارد. دانشجویان برای درخواست لیسانس باید زیر 30 سال و برای درخواست دوره کارشناسی ارشد زیر 40 سال داشته باشند.

ویزای دانشجویی چین

دانشجویان خارجی برای شروع تحصیل ملزم به اخذ ویزا هستند. در اینجا چند شرط برای اخذ ویزا آورده شده است:

  • حتماً قبلاً مکانی در دانشگاه به شما پیشنهاد شده است و یک نامه تأییدیه برای ارائه به عنوان مدرک دارید
  • اگر بیش از 6 ماه در چین تحصیل می کنید ، به ویزای X1 (تحصیلی) نیاز دارید.
  • اگر کمتر از 6 ماه در چین تحصیل می کنید ، می توانید برای ویزای X2 درخواست دهید.
  • همراه با فرم درخواست ویزا ، گذرنامه ، نامه پذیرش و عکس اخیر خود را ارسال کنید.
  • هنگام ورود به چین ، مجوز اقامت باید ظرف 30 روز اخذ شود. برای این منظور ، به ایستگاه پلیس محلی خود یا یک دفتر امنیت عمومی مراجعه کنید.
  • همچنین سازماندهی پوشش بهداشتی هنگام تحصیل در چین بسیار مهم است. این می تواند در کشور شما سازماندهی شود یا می توانید هنگام ورود به چین کارت بیمه درمانی بخرید.

در اینجا چند شرط برای اخذ ویزا آورده شده است:

  • حتماً قبلاً مکانی در دانشگاه به شما پیشنهاد شده است و یک نامه تأییدیه برای ارائه به عنوان مدرک دارید
  • اگر بیش از 6 ماه در چین تحصیل می کنید ، به ویزای X1 (تحصیلی) نیاز دارید.
  • اگر کمتر از 6 ماه در چین تحصیل می کنید ، می توانید برای ویزای X2 درخواست دهید.
  • همراه با فرم درخواست ویزا ، گذرنامه ، نامه پذیرش و عکسی که اخیرا از خود گرفته اید را ارسال کنید.
  • هنگام ورود به چین ، مجوز اقامت باید ظرف 30 روز اخذ شود. برای این منظور ، به ایستگاه پلیس محلی خود یا یک دفتر امنیت عمومی مراجعه کنید.
  • همچنین سازماندهی پوشش بهداشتی هنگام تحصیل در چین بسیار مهم است. برای این کار می توانید در کشورتان آن را سازماندهی کنید یا اینکه هنگام ورود به چین کارت بیمه درمانی بخرید.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

بورسیه تحصیلی هونگ کونگ 2022
بورسیه تحصیلی هونگ کونگ 2022

شما می توانید بدون آیلتس در کشورهای خارجی تحصیل کنید. هدف بورس تحصیلی دولت هنگ کنگ جذب بهترین و باهوش ترین دانشجویان است و هیچ هزینه ای برای ارسال درخواستتان دریافت نمی کند. بورس تحصیلی هنگ کنگ تمام هزینه ها را برای مدت زمان کامل پوشش می دهد. همچنین دانشگا ...

بیشتر بخوانید
بورسیه Schwarzman تحصیل در چین 2022
بورسیه Schwarzman تحصیل در چین 2022

هم اکنون امکان ارسال درخواست برای بورس تحصیلی شوارتزمن Schwarzman وجود دارد. این بورسیه کامل است و تمامی هزینه ها را پوشش می دهد و برای تحصیل در دانشگاه چینهوا Tsinghua پکن ارائه داده می شود. بورسیه Schwarzman یکی از مشهورترین و معتبرترین بورسیه هایی است ک ...

بیشتر بخوانید
برترین دانشگاه های چین 2022
برترین دانشگاه های چین 2022

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تعداد موسسات آموزشی این کشور در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان مجله‌ی تایمز، تحصیلات عالی در چین رو به افزایش بوده است. طرح‌هایی همچون پروژه‌ی 211، پروژه‌ی 985 و Double First Class University Plan که هدف آن‌ها، بهبود اس ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: