مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
برنامه ی مولانا برای دانشجویان ایرانی در ترکیه

برنامه ی مولانا برای دانشجویان ایرانی در ترکیه

برنامه‌‌ی تبادل تحصیلی مولانا چیست؟

برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا (Mevlana Exchange Programme)، یک برنامه‌ی تحصیلی است که هدف از آن، تبادل دانشجو و کادر علمی بین موسسات آموزش عالی در ترکیه و موسسات آموزش عالی سایر کشورهاست. با آیین‌نامه‌ی منتشر شده در 23 آگوست 2011 (شماره‌ی 28034)، تبادل دانشجو و کادر علمی بین موسسات آموزش عالی در ترکیه و موسسات آموزش عالی سایر کشورها امکان‌پذیر شده است. برخلاف سایر برنامه‌های تبادل تحصیلی، برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا شامل موسسات آموزش عالی سراسر جهان بدون تبعیض جغرافیایی است. دانشجویان می‌توانند برای (حداقل) یک یا (حداکثر) دو ترم در خارج از کشور تحصیل کنند و کادر علمی می‌توانند از (حداقل) یک هفته تا (حداکثر) سه ماه به کار تدریس بپردازند. بر این اساس، دانشجویان و کادر علمی هر کشوری می‌توانند از این برنامه به‌منظور تحصیل یا تدریس در موسسات آموزش عالی ترکیه بهره‌مند شوند.

چه کسانی می‌توانند از برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا بهره‌مند شوند؟

دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش رسمی در موسسات آموزش عالی ترکیه ثبت‌نام کرده‌اند (به‌شرط اینکه آن موسسات آموزش عالی، پروتکل تبادل تحصیلی دوجانبه‌ی مولانا را امضاء کرده باشند)، می‌توانند از برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا بهره‌مند شوند. علاوه بر این، کلیه‌ی کادر علمی که در یک موسسه‌ی آموزش عالی داخلی یا خارجی کار می‌کنند، به‌شرط آنکه موسسات آموزش عالی مربوطه، پروتکل تبادل تحصیلی مولانا را امضاء کرده باشند، می‌توانند از برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا بهره‌مند شوند. فعالیت‌های علمی و دانشگاهی کادر علمی، باید در کل حداقل 6 ساعت در هفته باشد. محاسبه‌ی فعالیت‌های ساعتی کادر علمی، براساس دوره‌های تحصیلی انجام می‌شود. اگر ساعات دوره‌ی تحصیلی کمتر از 6 ساعت در هفته باشد، فعالیت‌های دانشگاهی همچون برگزاری سمینارها، پنل‌ها یا کنفرانس‌ها در این محدوده ارزیابی می‌شود. برنامه‌های تبادل کادر علمی که شامل فعالیت‌های آموزشی نمی‌شوند، نمی‌توانند در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا ارزیابی شده و برای تبادل پذیرفته نمی‌شوند.




شرایط درخواست پذیرش برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا

برای اینکه دانشجوی برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا باشید:

  • دانشجو باید در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترای دوره‌های آموزش عالی تحصیل کرده باشد
  • معدل کل (GPA) دانشجویان دوره‌ی کاردانی و کارشناسی، باید حداقل 2،5 از 4 باشد.
  • معدل کل (GPA) دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا)، باید حداقل 3 از 4 باشد.
  • 50٪ نمره‌ی زبان، معدل کل 50٪+

دانشجویانی که در سال اول مقطع کاردانی یا کارشناسی تحصیل می‌کنند و دانشجویان کلاس‌های آمادگی و دوره‌‌های آمادگی علمی مقاطع تحصیلات تکمیلی، نمی‌توانند در ترم اول تحصیل خود، در این برنامه شرکت کنند.

دانشجویی که شرایط لازم حضور در این دوره را دارد، چگونه می‌تواند برای برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا اقدام کند؟

دانشجویان می‌توانند با پُر کردن کامل فُرم‌های مورد نیاز در وب‌سایت https://mevlana.yok.gov.tr/ وابسته به دفتر هماهنگی برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانای موسسه‌ی آموزش عالی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، اقدام به درخواست پذیرش کنند. به‌همین ترتیب، هر کادر علمی که در موسسات آموزش عالی طرف قراداد برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا کار می‌کند، می‌تواند به دفتر مربوطه در موسسه‌ی آموزش عالی خود مراجعه کند.

چند بار و تا چه مدت می‌توانیم در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا شرکت کنیم؟

دانشجویان می‌توانند (حداقل) برای یک ترم یا (حداکثر) برای دو ترم، در این برنامه شرکت کنند. دوره‌های ترمیک ممکن است با توجه به سیستم‌های آموزشی متفاوت باشد، اما کل دوره‌ی تبادل تحصیلی، نمی‌تواند بیش از یک سال تحصیلی باشد. کادر علمی نیز می‌توانند در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا شرکت کنند. کادر علمی می‌توانند (حداقل) از یک هفته تا (حداکثر) سه ماه، از طریق این برنامه، به تدریس بپردازند.

هنگام شرکت در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا، آیا دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند؟

در طول برنامه، دانشجویان هیچ شهریه‌ای به موسسه‌ی میزبان پرداخت نمی‌کنند، اما همچنان باید هزینه‌های الزامی تحصیل خود را به موسسات میزبان‌شان پرداخت کنند. در چارچوب برنامه‌ی تبادل تحصیلی، آن‌ها هیچ هزینه‌ی اضافی به موسسه‌ی میزبان خود پرداخت نمی‌کنند.




دانشجویانی که در این برنامه شرکت می‌کنند، آیا دوره‌ها/ترم‌های برگزار شده در موسسه‌ی میزبان را تکرار می‌کنند؟

از آنجایی‌که رسماً توافق شده که دوره‌ (دوره‌های) موسسه‌ی میزبان از قبل در پروتکل یادگیری گنجانده شود، دانشجویان هنگام بازگشت، هیچ دوره یا ترمی را تکرار نمی‌کنند.

بورسیه‌ی تحصیلی در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا: شرایط و ضوابط برای دانشجویان

دانشجویان برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا، بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی دیگر خود را در کشورهای زادگاه‌شان همچنان دریافت می‌کنند و باید ثبت‌نام را در موسسات زادگاه‌شان انجام دهند. اگر قرار باشد هزینه‌ی تحصیل خود را در موسسه‌ی زادگاه‌شان بپردازند، باید این کار را انجام دهند و نیازی نیست هزینه‌ی دیگری را به موسسه‌ی میزبان خود پرداخت کنند. مبلغ کمک هزینه‌ی تحصیلی پرداخت شده به دانشجویان تبادل تحصیلی مولانا با توجه به استانداردهای زندگی در کشور موسسه‌ی میزبان متفاوت است. در چارچوب برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا و مطابق قانون شماره‌ی 5102 اعطای بورسیه و وام به دانشجویان تحصیلات عالی و در نسبت‌هایی که توسط هیات اجرایی شورای آموزش عالی تعیین می‌شود، دانشجویان حاضر در این برنامه، می‌توانند حداکثر سه برابر مبلغی که ماهانه به دانشجویان مقطع کارشناسی پرداخت می‌شود، کمک هزینه دریافت کنند. به دانشجویان ورودی کشورهای دیگر که قرار است در موسسات آموزش عالی ترکیه تحصیل کنند، با توجه به نسبت‌های تعیین شده توسط هیات اجرایی شورای آموزش عالی، کمک هزینه‌ی تحصیلی اعطاء می‌شود. برحسب بورسیه‌های پرداختی به دانشجویان، 70٪ مبلغ بورسیه، ماهانه پرداخت می‌شود. برای پرداخت باقیمانده‌ی کمک هزینه‌ی دانشجویی، نسبت کل واحدهای دوره‌های پاس شده به دوره‌هایی که دانشجو موظف به گذراندن آن است، در نظر گرفته خواهد شد.

بورسیه‌های تحصیلی در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا: شرایط و ضوابط کادر علمی

در برنامه‌ی تبادل تحصیلی مولانا، کمک هزینه‌ی سفر مندرج در قانون هزینه‌های سفر به‌شماره‌ی 6245، می‌تواند به کادر علمی ورودی و خروجی پرداخت شود، در حالیکه کمک هزینه‌ی سفر و هزینه‌ی دوره‌های تحصیلی دیگر ممکن است همانطور که در قانون هزینه‌ی سفر شماره‌ی 6245 و ماده‌ی 10 قانون شماره‌ی 2547 ذکر شده، پرداخت شود. هیات اجرایی شورای آموزش عالی مجاز است هزینه‌های دوره‌های اضافی را با توجه به کشورها و عناوین تعیین کند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه
نگاهی اجمالی به هزینه های تحصیل و ویزا در ترکیه

اگر می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید، ما اطلاعاتی را درباره‌ی دانشگاه‌های خوب ترکیه، شهرهای معروف ترکیه برای دانشجویان خارجی، بودجه‌ی مورد نیازتان و چگونگی کسب ویزای دانشجویی، در اختیارتان قرار می‌دهیم. ...

بیشتر بخوانید
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی
محبوبیت دانشگاه های ترکیه در بین دانشجویان بین المللی

بیش از 400 رشته‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید، برای تحصیل در آن‌ها، درخواست پذیرش دهید ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های برتر ترکیه
دانشگاه های برتر ترکیه

در رتبه بندی QS سیستم اموزشی ترکیه در رتبه ی 45 قرار دارد و 10 دانشگاه کشور ترکیه در رتبه ی دانشگاه های برتر قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: