مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

پیش از ورود به تحصیلات عالیه (دانشگاهی)، دانش آموزان آمریکایی به مدت 12 سال در مدارس ابتدایی و دوره ی متوسطه تحصیل می کنند. از این سالها، به عنوان کلاسهای اول تا دوازدهم یاد می شود. در حدود شش سالگی، کودکان مدرسه ابتدایی را شروع می کنند که معمولاً 'مدرسه ابتدایی' نامیده می شود. آنها پنج یا شش سال تحصیل می کنند و سپس به مدرسه ی متوسطه (secondary school) می روند. دوره متوسطه شامل دو دوره است: دوره ی اول 'مدرسه راهنمایی' یا 'متوسطه اول' و دوره ی دوم 'دبیرستان' است. در پایان دوره ی متوسطه، دانش آموزان یک دیپلم یا گواهی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان دریافت می کنند. دانش آموزان ایالات متحده پس از پایان دبیرستان (کلاس 12) می توانند به کالج یا دانشگاه بروند. تحصیل در کالج یا دانشگاه به عنوان 'آموزش عالی' شناخته می شود.

دقیقاً مانند دانش آموزان آمریکایی، شما باید ریزنمرات و مدارک تحصیلی خود را به عنوان بخشی از درخواست خود برای پذیرش در دانشگاه یا کالج ارائه دهید. ریزنمرات آکادمیک کپی رسمی از فعالیتهای دانشگاهی شما است. در ایالات متحده این مدارک شامل 'ریزنمرات' و 'معدل' (GPA) شما است که معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی شما هستند. نمرات در دروس مختلف معمولاً با استفاده از درصد نشان داده می شوند، که بعدا به حروف تبدیل می شوند.

سیستم نمره دهی و معدل در ایالات متحده می تواند گیج کننده باشد، به خصوص برای دانشجویان بین المللی. تفسیر نمرات تنوع زیادی دارد. به عنوان مثال، دو دانش آموز که در مدارس مختلف تحصیل کرده اند، هر دو کارنامه خود را به یک دانشگاه ارائه می دهند. معدل هر دو نفر 3.5 است، اما یک دانش آموز در یک دبیرستان متوسط تحصیل کرده و دانش آموز دیگر در یک مدرسه معتبر که از نظر علمی چالش برانگیز بوده تحصیل کرده است. این دانشگاه ممکن است معدل آنها را متفاوت تفسیر کند زیرا این دو مدرسه استانداردهای کاملاً متفاوتی دارند.

بنابراین، شما باید چند نکته بسیار مهم را در ذهن داشته باشید:

  • شما باید آخرین مدرک تحصیلی خود در کشورتان را با دوره های تحصیلی معادل آن در ایالات متحده تطبیق دهید. 
  • به شرایط پذیرش هر دانشگاه و دانشکده و همچنین برنامه های تحصیلی فردی که ممکن است شرایط متفاوتی نسبت به دانشگاه داشته باشند، بسیار توجه کنید.
  • به طور مرتب با یک مشاور آموزشی یا مشاور راهنما ملاقات کنید تا مطمئن شوید که شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان را برآورده می کنید.

مشاوران تحصیلی شما می توانند در مورد اینکه آیا باید یک یا دو سال اضافی را برای آماده سازی برای پذیرش دانشگاه ایالات متحده بگذرانید به شما مشاوره دهند. اگر دانشجوی بین المللی قبل از واجد شرایط بودن برای حضور در دانشگاه در کشور خود وارد دانشگاه یا کالجی در ایالات متحده شود، برخی دولت ها و کارفرمایان ممکن است تحصیلات دانشجویان در ایالات متحده را به رسمیت نشناسند.

تقویم مدارس معمولاً از آگوست یا سپتامبر آغاز می شود و تا ماه می یا ژوئن ادامه دارد. اکثر دانشجویان جدیدالورود تحصیلات خود را از پاییز شروع می کنند، بنابراین بهتر است دانشجویان بین المللی نیز در این زمان تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کنند. در ابتدای سال تحصیلی هیجان زیادی وجود دارد و دانش آموزان در این مدت دوستان خوب زیادی پیدا می کنند، زیرا همه آنها در مرحله جدیدی از زندگی آکادمیک قرار دارند. علاوه بر این، بسیاری از دروس برای دانشجویان به گونه ای طراحی شده که دانشجویان باید آنها را به صورت ترتیبی مطالعه کنند (دروسی که پیش نیاز دروس دیگر هستند)، و عموما  این دروس از پاییز شروع شده و تا انتهای سال ادامه می یابند. سال تحصیلی در بسیاری از مدارس از دو 'ترم' تشکیل شده است. (بعضی از مدارس از تقویم سه دوره ای که به نام سیستم 'trimester' شناخته می شود استفاده می کنند.) با این وجود، برخی مدارس دیگر سال را به چهار ترم تقسیم می کنند، که دوره های انتخابی تابستانی نیز جزیی از آن محسوب می شود. اساساً، اگر دوره های تابستانی را در نظر نگیرید، سال تحصیلی یا شامل دو ترم یا سه ترم است.

بررسی روند تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

به منظور تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان، دبیرستان ها و کالج های خصوصی و دولتی وجود دارند که هر یک شرایط خاص خود را برای پذیرش تعیین نموده اند. برای مثال والدینی که تمایل دارند فرزند آنها با امکانات بیشتری به تحصیل در آمریکا بپردازد، پذیرش تحصیلی او را در دبیرستان خصوصی این کشور انجام می دهند. اگرچه دبیرستان های دولتی این کشور نیز از امکانات بسیار خوب و کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار هستند. به دلیل این که پذیرش دانشجویان در مدارس خصوصی کمتر و تعداد آنها محدود می باشد، لذا فضای کمتر و کوچکتری به مدارس خصوصی اختصاص داده شده است. فعالیت های فوق برنامه در مدارس دولتی و خصوصی وجود دارند که البته تعداد آنها در مدارس خصوصی بیشتر خواهد بود. ممکن است برخی دانشجویان در دروس دیپلم و پیش دانشگاهی خود دروس بالایی نداشته باشند. در این صورت صرفا واحدهایی به آنان ارائه می گردد که برای ورود به دانشگاه نیاز دارند. چراکه لازم است واحدهای درسی تخصصی را مجددا پشت سر بگذارند.




شرایط عمومی تحصیل در دبیرستان های آمریکا در 2021

دانش آموزان متقاضی در شرایط کنونی برای درخواست ثبت نام 2 گزینه دبیرستان های دولتی و دبیرستان های خصوصی (SELECT) یا مدارس شبانه روزی را پیش روی دارند. همان طور که می دانید در راستای تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان شرایط و ضوابط خاصی برای متقاضیان وجود دارد که مهم ترین آنها در زیر آورده شده است:

 تحصیل در دبیرستان های آمریکا (2021)
مدارکشرایط
شرایط سنی متقاضیان16 سال به بالا
شرایط مدرک زبان انگلیسیارائه مدرک زبان IELTS یا TOEFL
حداقل معدل (GPA) لازم برای ثبت نامحداقل معدل 12 در مقطع پیشین (معادل 2.0 GPA در آمریکا)
ویزای تحصیلی مورد نیازF-1 Visa

هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

بطور قطع به این موضوع واقف هستید که برای تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان، همانند سایر مقاطع تحصیلی باید هزینه هایی پرداخت گردد. پس از اینکه نامه پذیرش تحصیلی برای فرد متقاضی از سوی دبیرستان انتخابی در آمریکا صادر گردید، وی موظف است جهت دریافت نامه پذیرش، هزینه تحصیلی یک ترم تحصیلی را که معادل 7000$ (دلار آمریکا) می باشد، به مرکز آموزشی خود بپردازد. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که چنانچه فرد متقاضی موفق به اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نگردد، مبلغ فوق به او عودت می گردد. بنابراین از این بابت احساس نگرانی نداشته باشید. 

در مجموع کمک مالی برای دانش آموزان بین المللی از سوی دولت آمریکا در نظر نگرفته شده است. اکثریت مدارس خصوصی آمریکا دارای خوابگاه دانشجویی به صورت شبانه روزی هستند. اما ممکن است مدارس دولتی این کشور دارای خوابگاه نباشند. ارائه گواهی تمکن مالی جهت پرداخت هزینه تحصیل در آمریکا الزامی است. افرادی که تحصیلات دیپلم خود را در مدارس آمریکا به پایان برسانند، موفق به اخذ مدرک grade 12 می‌ شوند.

چگونگی ورود دانش‌ آموزان ایرانی به مدارس آمریکا

والدین گرامی برای تحصیل فرزند خود در کشور آمریکا، ابتدا باید پذیرش تحصیلی فرزند را از یکی از مدارس آمریکا اخذ کنند. سپس با در دست داشتن نامه پذیرش به همراه سایر مدارک مورد نیاز سفارت، اقدامات لازم را برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا انجام دهند. این نوع ویزا با نام ویزای تحصیلی F1 شناخته می شود. چنانچه والدین برای نخستین برای فرزند خود پذیرش تحصیلی از آمریکا می گیرند،‌ توصیه می گردد این پذیرش از مدارس خصوصی آمریکا باشد. چرا که اولویت ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی با متقاضیان بومی است.

ارائه توصیه نامه صادره از سوی مدرسه قبلی، ریز نمرات سال های قبل و گواهی استطاعت مالی جهت پرداخت مخارج و هزینه زندگی در آمریکا از الزامات ثبت نام و تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان است. مدارس کشور آمریکا برای پذیرش دانش آموزان اقدام به برگزاری آزمون تعیین سطح زبان و سنجش دانش آموز به نام آزمون sleep test می نمایند و متقاضی بایستی نمره قبولی کسب کند.




بهترین مدارس بین المللی آمریکا

برای بسیاری از والدین رتبه مدرسه و سطح علمی آن اهمیت زیادی دارد چرا که هر چه جایگاه مدرسه بهتر باشد شانس قبولی در دانشگاه های با رنکینگ بالاتر نیز بیشتر خواهد بود. برخی از بهترین مدارس بین المللی آمریکا در سال 2021 عبارت هستند از:

  • North Broward Preparatory School
  • Montverde Academy
  • Fay School
  • The Village School
  • Lake Tahoe Preparatory School

کلیات تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان

فرد خارجی برای ورود و تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان، باید دلیل تمایل خود به تحصیل در مدرسه انتخابی را کتبا ارائه دهد. بلوغ فکری در زمینه اجتماعی از جمله شرایطی است که برای متقاضیان ورود به دبیرستان بسیار حائز اهمیت است. تمامی مدارس و دبیرستان های آمریکا دارای ترم پاییزه بوده و آغاز آن در ماه های آگوست و سپتامبر خواهد بود. مدت زمانی که طول می کشد تا دانش آموز دوره دبیرستان خود را به پایان برساند، 4 سال می باشد. پس از این که دانش آموز موفق به پایان پایه های 9 و 10 دبیرستان گردید، وارد دوره دیپلم بین المللی IB می شود که به مدت 2 ساله بوده و از ماه شهریور آغاز می گردد. این دوره مختص دانش آموزان در بازه سنی 16 الی 19 سال برگزار می گردد.

دروسی که در دوره دبیرستان برای دانش آموز ارائه می گردد، شامل ریاضی، تاریخ، هنر، تربیت بدنی، علوم، زبان و علوم آزمایشگاهی است. کسب نمرات بالا در دوره دبیرستان در آمریکا بسیار آینده ساز است.

مدارک ویزای تحصیل در آمریکا

پس از اینکه فرد متقاضی پذیرش خود را از مدرسه مربوطه دریافت نمود، باید برای ویزای تحصیلی در آمریکا اقدام نماید. ویزا های تحصیلی در آمریکا سه نوع دارند: ویزای F1 ویزای J1 و ویزای M1.

  • ویزای F1
    • دانش آموزان و دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا تحت عنوان این ویزا اجازه ورود و تحصیل در آمریکا را پیدا می کنند. با این ویزا دانشجو می تواند 20 ساعت در هفته را به کار نیمه وقت بپردازد.
  • ویزای J1
    • برای آن دسته از دانش‌آموزان و یا دانشجویان است که به منظور تبادل فرهنگی به کشور آمریکا مهاجرت می نمایند و از سمت کشور مبدا حمایت مالی می‌شوند. این ویزا در واقع یک ویزای توریستی 18 ماهه جهت آموزش دانشگاهی می باشد.
  • ویزای M1
    • برای دانشجویانی است که به قصد شرکت در دوره‌های کاری به آمریکا مراجعه می‌نمایند. که مدت این ویزا نیز کوتاه مدت بوده و فرد با ارائه این ویزا اجازه کار ندارد.

تمامی ویزا های ذکر شده جهت تحصیل در آمریکا صادر می گردد اما تنها ویزایی که ایرانیان شانس بیشتری در دریافت آن دارند ویزای F1 می باشد. متقاضی برای تحصیل در آمریکا باید مدارک زیر را ارائه نماید:

  • پاسپورت معتبر
  • ریز نمرات سال‌های گذشته تحصیلی
  • شناسنامه شخص متقاضی
  • پذیرش صادر شده از مدارس خصوصی
  • پذیرش از خوابگاه (محل اسکان شخص باید در آمریکا مشخص باشد)
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی مبنی بر پرداخت شهریه مدرسه
  • مدرک زبان
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: