مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

ایالات متحده‌ی آمریکا فقط بزرگترین و محبوب‌ترین مقصد تحصیلی برای داوطلبان دوره‌ی دکترا در جهان نیست، بلکه یکی از منحصربه‌فردترین کشورها در  زمنیه ی تحصیل محسوب می‌شود. رویکرد ایالات متحده‌ی آمریکا به تحصیلات تکمیلی، با رویکرد بریتانیا و کشورهای اروپایی تفاوت‌های اساسی دارد و شامل دوره‌‌های آموزش ساختاری است که در کنار تحقیقات مستقل، آموزش‌های جامعی ارائه می‌دهد. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، جذابیت تحصیل در آمریکا را افزایش داده است (به هر حال، حضور ده‌ها هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این کشور، نمی‌تواند اشتباه باشد). اما این مسئله همچنین می‌تواند منجر به برخی سوءتفاهم‌ها نیز شود- به‌ویژه وقتی بحث به هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی می‌رسد. تصمیم‌گیری در مورد تحصیل در ایالات متحده سخت است چون گزینه‌های خیلی زیادی وجود دارد. فکر کردیم شاید دوست داشته باشید بدانید که طبق آمار سال 2021 Times Higher Education World University Rankings دانشگاه‌های برتر در ایالات متحده کدام دانشگاه‌ها هستند. صد و هشت و یک دانشگاه و کالج ایالات متحده در بین بهترین‌ها هستند و هر وقت بخواهید در ایالات متحده تحصیل کنید همیشه یک گزینه ی برتر در دسترس شما است. تقریباً تمام ایالت‌ها و 130 شهر در فهرست دانشگاه‌های برتر قرار دارند. ایالت کالیفرنیا با داشتن 15 دانشگاه دارای بیشترین تعداد است. نیویورک با 13، تگزاس با 12 و ماساچوست با 10 دانشگاه در رده‌های بعدی قرار دارند. دانشگاه‌های برتر در این رنکینگ در این ایالت‌‌ها متمرکز هستند و به داشتن فرصت‌های تحصیلی در مقاطع بالا معروف هستند. پنج دانشگاه برتر در کالیفرنیا و ماساچوست قرار دارند.

ویزای تحصیلی F1 و M1 آمریکا در 2021

  • ویزای تحصیلی نوع F1 از عمومی ترین و مشهورترین ویزای تحصیلی آمریکا به شمار می رود که برای متقاضیان تحصیل در کالج ها و دانشگاه های این کشور صادر می شود. می تواند منجر به اخذ اقامت بعد از تحصیل در آمریکا شود. از مزایای این نوع ویزا، به همراه بردن خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال می باشد که مجاز به اخذ ویزای F2 هستند. ویزای نوع F1 برای دوره های تحصیلی که بیشتر از 6 ماه طول می کشد صادر می گردد. متقاضیان پس از گرفتن ویزا و I-20 بایستی نسبت به تکمیل فرم DS-160 اقدام کنند.
  • در شرایط کلی دریافت ویزای تحصیلی M1 همانند ویزای F1 صادر می گردد. ویزای M1 به متقاضیانی اختصاص دارد که تصمیم دارند در برخی رشته های خاص مربوط به فنی و حرفه ای تحصیل نمایند. به همراه بردن خانواده در اخذ این ویزا مجاز بوده و افراد متقاضی می توانند با گرفتن ویزای همراه M2، خانواده خود شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال را همراه ببرند. تکمیل فرم DS-160 برای دریافت این نوع ویزا الزامی است.
  • J1 معروف به ویزای فرصت مطالعاتی نیز می باشد و برای افرادی صادر می گردد که به قصد تحقیق یا تدریس در دانشگاه به این کشور سفر می کنند. اعتبار ویزای J1 به مدت زمان دوره ی فرد بستگی دارد اما بر اساس قوانین ویزای تحصیلی در آمریکا، افراد می بایست حداکثر به مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته و سپس به کشور مبدا بازگردند. در صورتی که مدت دوره های آنان ادامه داشته باشد، بایستی مجددا درخواست ویزا نمایند. متقاضیان با دریافت ویزای همراه J2 می توانند خانواده خود شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال را نیز به آمریکا ببرند. از آنجا که این نوع ویزا نیز ویزای غیر مهاجرتی محسوب می گردد، لذا تکمیل فرم DS-160 ضرورت دارد.

اگرچه متقاضیان تحصیل در کشور آمریکا می توانند با اخذ یکی از ویزاهای تحصیلی فوق الذکر وارد این کشور شده و به تحصیل بپردازند اما در صورتی می توانند به کار ضمن تحصیل یا کار در آمریکا پس از فارغ التحصیلی مشغول شوند که ویزای آنها نوع F1 باشد. از این رو شمار متقاضیان ویزای F1 بسیار زیاد است. بنابراین اخذ اقامت بعد از تحصیل در آمریکا به راحتی امکان پذیر می باشد.




کار ضمن تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی در آمریکا

کار ضمن تحصیل و استخدام شدن پس از فارغ التحصیلی تنها با داشتن ویزای F1 آمریکا امکان پذیر است. کسانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی در آمریکا اقامت داشته باشند بهتر است از مزایای مشغول شدن به کار پاره وقت حین تحصیل غافل نشوند حتی وقتی تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه های زندگی خود را دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اخذ درآمد به طور میانگین 7$ تا 10$ (دلار آمریکا) به ازای 1 ساعت کار دانشجویی و تامین بخشی از هزینه های زندگی از این طریق
  • کسب تجربه کاری که خصوصا زمانی که مرتبط با رشته تحصیلی فرد باشد برای جلب نظر کارفرمایان و استخدام شدن به صورت تمام وقت پس از فارغ التحصیلی هم تاثیر به سزایی دارد

نباید فراموش کرد که بهترین راه برای تمدید اجازه اقامت پس از اتمام تحصیلات در آمریکا مشغول شدن به کار است. کار دانشجویی در آمریکا هم که تا سقف 20 ساعت در هفته مجاز است در شکل گیری ذهنیت مثبت برای کارفرمایان آمریکایی نقش مهمی دارد.

مراحل اقامت بعد از تحصیل در آمریکا

متقاضیانی که قصد دارند به اقامت بعد از تحصیل در آمریکا دست پیدا کنند، بایستی پس از پایان تحصیلات به دنبال یافتن کار بروند. پس از این که شغل مورد نظر یافت گردید، از سوی شرکت یا کارفرمای مربوطه تقاضای گرین کارت شود. اخذ گرین کارت دارای مراحل زیر است:

مراحل اخذ گرین کارت آمریکا
مراحل درخواست اقامت پس از تحصیلشرایط
مرحله Labor Certificate یا تاییدیه شغلیدر این مرحله شرکت یا کارفرما بایستی شغل مورد نظر را آگهی کند. چرا که اولویت با افراد آمریکایی و بومی است. سپس ثابت نماید که صرفا فرد متقاضی صلاحیت تصدی شغل مربوطه را دارد. پس Labor Certificate را برای شما درخواست می نماید. فرآیند انتشار آگهی 3 ماه طول خواهد کشید. روند انجام Labor Certificate نیز 2 ماه به طول می انجامد.
مرحله درخواست مهاجرتدر این مرحله کمپانی یا شخص کارفرما بایستی برای فرد متقاضی تقاضای مهاجرت نماید. این مرحله معروف به I-140 می باشد. مدت زمان انجام آن 4 ماه طول خواهد کشید. پس از ارسال مدارک، پس از چند هفته نامه ای برای فرد ارسال می گردد. این نامه وقت مراجعه حضوری جهت انگشت نگاری را تعیین می نماید.

تغییر وضعیت اقامت به اقامت دائم آمریکا

این مرحله به عنوان مرحله نهایی محسوب می گردد که شامل تغییر وضعیت از اقامت به اقامت دائم آمریکا می باشد و به I-485 معروف است. پس از سپری نمودن این مرحله، گرین کارت آمریکا برای فرد صادر و ارسال می گردد. مدت زمان انجام پروسه نهایی، 4 ماه خواهد بود. اگر وضعیت تاییدیه Labor Certificate برای فرد متقاضی در concurrent قرار گرفته باشد، I-140 و I-485 می توانند به صورت همزمان با یکدیگر ارسال گردند. نهایتا در صورت خوش شانسی شخص متقاضی، پس از مرحله اول، 4 ماه بعد موفق به دریافت گرین کارت می گردد. در مجموع، مدت زمان انجام هر 3 مرحله تقریبا 1 سال زمان می برد.

دانشجویانی که از دانشگاه های ایالات متحده فارغ التحصیل می شوند، این امکان را خواهند داشت که به صورت سرمایه گذاری در آمریکا و طی شرایطی بتوانند به اقامت در این کشور دست یابند. اما برای این منظور بایستی مبالغ بالایی را به عنوان سرمایه در نظر بگیرند. بنابراین قبل از هر گونه اقدام باید کلیه جوانب را در نظر گرفته و مشخص کنند که قدرت تامین هزینه های سرمایه گذاری در این کشور را دارند یا خیر. این روش اقامت برای دانشجویان که در اول راه هستند، ممکن است کمی دشوار باشد. چه بسا در صورتی که بتوانند سرمایه مورد نظر را تامین نماید، سریع تر به اخذ اقامت در آمریکا دست یافته و قادر به راه اندازی شغلی ایده آل و مناسب می باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل
محل اقامت در آمریکا هنگام تحصیل

زمانی که تصمیم میگیرید در آمریکا مشغول به تحصیل شوید گزینه های مختلفی برای زندگی و محل اقامت برای شما وجود دارد که در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم ...

بیشتر بخوانید
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا
فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

دانشجویان بین المللی معمولا مدت زمان زیادی که برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه در آمریکا لازم است را جدی نمی گیرند. شما می توانید با دانستن این موضوع و برنامه ریزی دقیق مشکلی در زمان بندی و شروع تحصیلتان نداشته باشید. ...

بیشتر بخوانید
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده
مهاجرت تحصیلی به آمریکا همراه با خانواده

شما می توانید به همراه خانواده ی خود برای تحصیل به آمریکا بیایید، اما باید مقررات ضوابط خاصی را در نظر بگیرید و فرم های مربوط را تکمیل کنید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: