مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
30 مرحله تا کار به عنوان پرستار در سوئد

30 مرحله تا کار به عنوان پرستار در سوئد

فرآیند استخدام پرستار در کشور سوئد

پیش از آنکه بتوانید اجازه‌ی کار دریافت کنید باید شغلی به شما پیشنهاد شده باشد. شما نمی‌توانید پیش از داده شدن این اجازه، وارد سوئد شوید. شما نمی‌توانید برای رفتن به سوئد و گشتن به دنبال کار اجازه‌ی کار دریافت کنید. شما به اجازه‌ای نیاز دارید که به شما امکان دهد در این کشور بمانید، حتی پیش از آنکه آنها به مدارک شما نگاه کنند! اجازه‌ی کاری که اساسش شغل پرستاری‌تان باشد کافی نیست. شما پیش از آنکه آنها مدارک شما را ارزیابی کنند به اجازه‌ای برای کار یا اقامت نیاز خواهید داشت که مبتنی بر نسبت‌های خانوادگی یا مبتنی بر یکی از انواع دلایل انسان‌دوستانه باشد. آیا چنین چیزی دارید، یعنی خانواده یا بستگانی که شهروند سوئد باشند؟ پس از اجازه‌ی کار یا اقامت، شما در آزمون‌هایی (درباره‌ی دانش پزشکی و زبان سوئدی) شرکت خواهید کرد و افزون بر این ظاهرا مجبور خواهید بود بین سه تا شش ما (تحت‌نظر یک پرستار دیگر) آموزش بیمارستانی ببینید. 30 مرحله تا کار به عنوان پرستار در سوئد

مدارکی که برای کسب اجازه‌ی کار در سوئد به آنها نیاز خواهید داشت به این ترتیب‌اند:

1. یک پاسپورت معتبر

2. شرایط استخدامی پیشنهادشده به شما باید مشابه توافق‌نامه‌های جمعی (collective agreement) کشور سوئد باشد یا در آن شغل یا صنعت خاص متداول باشد

3. حقوق پیشنهادی به شما باید مشابه آن چیزی باشد که توافق‌نامه‌های جمعی سوئد تعیین کرده‌اند یا در آن شغل یا صنعت هاص متداول باشد.

4. جایگاه شغلی پیشنهادشده به شما باید شما را قادر سازد زندگی خودتان را بچرخانید. برای برآورده شدن این الزام، باید تا آن میزان کار کنید که حقوق‌تان، پیش از کسر مالیات، به حداقل ماهانه 13000 کرون سوئد برسد.

5. کارفرمای شما باید از همان آغاز قصد برقراری بیمه در حوزه‌های درمان، زندگی، استخدام و بیکاری را برای شما داشته باشد.

6. شما باید با بخش صدور مجوز پزشکی شورای ملی سلامت سوئد (socialstyrelsen) تماس بگیرید.

شما باید زبان سوئدی را کاملا روان صحبت کنید و شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا باید از پس یک آزمون زبان سوئدی بر آیند؛ همچنین احتمالا آزمون‌های مشخصی برای سنجش توانایی شما پیش رویتان خواهد بود ــ شورای سلامت در این زمینه می‌تواند به شما مشورت دهد.

آنچه بسیاری از متخصصان مراقبت‌های پزشکی انجام می‌دهند کار در نقش‌های بی‌نیازازمجوز (non-licensed) همزمان با آموزش زبان سوئدی است، در مشاغلی همچون کمک‌پرستاری و دستیاری پزشکی در خانه‌های سالمندان یا کار با افراد معلول.

7. شما باید جواز داشته باشید.

اگر می‌خواهید در سوئد به عنوان یک پرستار کار کنید، باید یک جواز سوئدی داشته باشید. عنوان‌شغلی پرستاری تحت‌نظارت قانون است. به بیان دیگر شما صرفا در صورتی می‌توانید خودتان را پرستار بخوانید که مجوز این کار را داشته باشید.

برای گرفتن مجوز باید در یک برنامه‌ی پرستاری پسامتوسطه (post-secondary) شرکت و آن را به پایان برسانید. اگر به‌عنوان یک پرستار متخصص تحصیل کرده‌اید، می‌توانید برای استفاده از عنوان تحت‌نظارت پرستار متخصص تقاضای جواز کنید، اما همچنان در ابتدا باید مجوزعنوان پرستاری را دریافت کنید.

8. اگر شماره‌ی شناسایی فردی، اجازه‌ی اقامت یا نشانی سوئدی نداشته باشید:

حتی اگر شماره‌ی شناسایی فردی، اجازه‌ی اقامت یا نشانی سوئدی نداشته باشید نیز می‌توانید مجوز بگیرید. بااین‌حال برای کار کردن یا رفتن به مدرسه در سوئد باید از اداره‌ی مهاجرت سوئد (Migrations verket) اجازه‌ی اقامت یا کار دریافت کنید.

9. اگر در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا (EEA) مجوز داشته باشید:

اگر بیرون از اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا تحصیل کرده و سپس در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا مجوز گرفته باشید و دست‌کم به مدت سه سال نیز با آن مجوز کار کرده باشید، تقاضایتان را چنان ثبت کنید که گویی تحصیلاتتان نیز در یکی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا بوده است.




10. شما سه گزینه دارید:

اگر بیرون از اتحادیه‌ی اروپا یا منطقه‌ی اقتصادی اروپا تحصیل کرده باشید، سه راه برای کسب مجوز در سوئد دارید. هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، در نهایت باید تقاضای مجوزتان را از طریق اداره مهاجرت سوئد ثبت کنید.

11. گزینه‌ی نخست: شورای ملی سلامت و رفاه سوئد

اگر انتخابتان رفتن از مسیر شورای ملی سلامت و رفاه سوئد باشد، برای کسب مجوز باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • تحصیلاتتان را برای ارزیابی در اختیار دولت قرار دهید
  • زبان سوئدی بیاموزید
  • در آزمون تسلط زبانی (proficiency) شرکت کنید
  • در آموزش‌های بیمارستانی شرکت کنید
  • دوره‌ای آموزشی را درباره‌‌ی قوانین و مقررات سوئد طی کنید.

مدت‌زمان طی کردن این مراحل گوناگون و گرفتن مجوز فعالیت پرستاری در سوئد، بسته به موقعیت خاص شما متفاوت خواهد بود. یکی از راه‌های تسریع در این فرآیند شروع هر چه زودتر آموزش زبان سوئدی است.

12. گزینه‌ی دو: آموزش‌های تکمیلی

به‌جای آنکه در همان ابتدای مسیر به سراغ اداره مهاجرت سوئد برووید، می‌توانید به یک کالج یا دانشگاه بروید و آموزش‌های تکمیلی را طی کنید و پس از پایان این آموز‌ش‌ها برای مجوز تقاضا دهید.

مؤسسه‌های زیر آموزش‌های تکمیلی پرستاری را به شما عرضه خواهند کرد:

  • مؤسسه‌ی کارولیسنکا (Karolinska)
  • دانشگاه گوتنبرگ (Gothenburg)

دولت سوئد همچنین به دانشگاه فنی لولئو (Luleå)، دانشگاه لینیوس (Linnaeus) و دانشگاه یِوْله (Gävle) مأموریت داده است که برنامه‌ای را برای آموزش تکمیلی پرستاران تهیه کنند. این برنامه‌ها هنوز عملی نشده‌اند اما در حال تهیه شدن هستند.

13. گزینه‌ی سوم: اخر یک مدرک سوئدی

اگر شما مدرک پسامتوسطه ندارید یا اگر تحصیلات شما معادل آن چیزی نیست که در نظام آموزشی سوئد وجود دارد، می‌توانید برای اخذ مدرک تحصیلی کشور سوئد به مدرسه بروید و درادامه برای کار کردن در حرفه‌یتان درخواست مجوز دهید.

به سایت‌های universityadmission.se و studera.nu سر بزنید تا درباره‌ی فرآیندهای ثبت‌تقاضا و پیش‌شرط‌های پذیرش اطلاعاتی به دست بیاورید. کالج یا دانشگاهی که شما را می‌پذیرد ممکن است تشخیص بدهد که شما با توجه به تحصیلات پیشین‌تان می‌توانید با سرعت بیشتری برنامه‌ی آن مؤسسه را به پایان ببرید.

14. ارزیابی تحصیلات

نخستین گام ارزیابی کردن تحصیلاتتان است.

نخستین گام برای اخذ مجوز این است که اداره مهاجرت سوئد تحصیلات شما در خارج از سوئد را ارزیابی کند و تعیین می‌کند که آیا سطح، مدت، و محتوای تحصیلات شما معادل نظام سوئد هست یا نه. شما از تصمیم اداره مهاجرت سوئد آگاه خواهید شد و ذیل این تصمیم به شما توضیح داده می‌شود که آيا می‌توانید فرآیند را ادامه دهید یا نه و اینکه گام بعدی چه خواهد بود. اخذ ارزیابی مدارک تحصیلی رایگان است. شما برای این کار نیازی به دانستن زبان سوئدی یا به داشتن شماره‌ی شناسایی فردی، اجازه‌ی اقامت یا نشانی سوئدی نخواهید داشت. اگر می‌خواهید تحصیلات شما ارزیابی شود باید تقاضانامه‌ای را ثبت کنید. فرم تقاضانامه را پر کنید و آن را به‌پیوست مدارک چندی که الزامی هستند برای اداره مهاجرت سوئد ارسال کنید.

15. ثبت تقاضانامه پرستار در سوئد

تقاضانامه‌ی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • فرم تقاضای ارزیابی تحصیلات خارج از سوئد
  • صورت مختصر گواهی ثبت‌احوال سوئد (personbevis) که در بازه‌ی زمانی سه ماه اخیر صادر شده باشد ــ اگر شماره‌ی شناسایی فردی دارید ــ (این مختصر را از آژانس‌های مالیاتی (Skatteverket) دریافت کنید) یا کپی یک پاسپورت معتبر.

لطفا کپی مدارک زیرا نیز، هم به زبان اصلی و هم به‌صورت ترجمه‌شده، به‌پیوست ارسال کنید:

  • گواهی پایان تحصیلات، مثلا دیپلم‌تان
  • گواهی واحدهای گذرانده‌شده و مدت‌زمان طی برنامه‌ی تحصیلی
  • گواهی‌ای که هر گونه تغییر در نام و نام خانوادگی شما را پس از اتمام برنامه‌ی تحصیلی‌تان نشان دهد

پس از وارد کردن تقاضانامه‌یتان در سایت اداره مهاجرت سوئد، به آدرس پست الکترونیکی‌ای که تعیین کرده‌اید تأییدیه‌ای ارسال خواهد شد.

هر یک از این مدارک باید هم به زبان اصلی و هم به ترجمه‌ی سوئدی یا انگلیسی موجود باشند.

اطمینان حاصل کنید که هر یک از اسناد را هم به زبان اصلی و هم به ترجمه‌ی سوئدی یا انگلیسی ارسال می‌کنید. شما باید از مترجمان دارای مجوز استفاده کنید. ترجمه را می‌توانید در هر کشوری انجام دهید. نیازی به ترجمه‌ی پاسپورت‌تان نیست.

16. اگر همه‌ی این مدارک در اختیارتان نیست:

اگر اوضاع کشوری که تحصیلات‌تان را در آن سپری کرده‌اید به شما اجازه نمی‌دهد که مدارک لازم برای تقاضانامه‌یتان را به دست بیاورید، همچنان می‌توانید ثبت تقاضا کنید. اگر چنین وضعی داشته باشید، باید همزمان با ارسال مدارکی که دارید، توضیح دهید که چرا نمی‌توانید همه‌ی مدارک ضروری را ارسال کنید.

اگر گواهی فارغ‌التحصیلی یا دیپلم خود را ندارید، با شورای تحصیلات عالی سوئد تماس بگیرید و برای دریافت آنچه «نامه‌ی پیش‌زمینه» (Background Paper) خوانده می‌شود تقاضا دهید. هرگاه این نامه را اخذ کردید، آن را با تقاضانامه‌ی خود همراه کنید و برای اداره مهاجرت سوئد بفرستید.

17. چیزهایی که هنگام انتظار برای دریافت تصمیم اداره مهاجرت سوئد باید آنها را انجام دهید

به کار در حرفه‌ای بپردازید که به مجوز نیاز ندارد، برای مثال کمک‌پرستار، پرستار دندان‌پزشکی، تکنیسین دارو.

از طریق سازمان استخدام عمومی (Public Employment Service) دوره‌هایی را بگذرانید یا آموزش‌هایی را طی کنید.

18. زبان سوئدی بیاموزید

شما به دانستن زبان سوئدی نیاز خواهید داشت، شما باید بدانید که برای کسب مجوز، داشتن چه سطحی از تسلط به زبان سوئدی ضروری است. می‌توانید در هر مقطعی آموختن این زبان را آغاز کنید، اما پس از ثبت تقاضا برای مجوز مجبور خواهید بود دانش زبانی خود را گواهی کنید. در ادامه شما باید گواهی‌نامه‌ای را مبنی بر تکمیل موفقیت‌آمیز یکی از موارد زیر برای اداره مهاجرت سوئد ارسال کنید:

  • سوئدی سطح سه (Swedish 3) یا سوئدی به‌عنوان زبان دوم سطح سوم (Swedish as a Second Language 3)، با شرکت در یکی از برنامه‌ها‌ی آموزشی سطح متوسطه‌ی دوم که شهرداری‌ها اختصاصا برای بزرگسالان تنظیم کرده‌اند.
  • سطح C1 در زبان سوئدی، مطابق با «چارچوب ارجاعی مشترک اروپا در مواجهه با زبان‌ها» (Common European Framework of Reference for Languages).
  • دوره یا آزمونی که الزامات ورود به تحصیلات عالی را برآورده کند.

19. تسلط زبانی معادل به زبان‌های نروژی یا دانمارکی

تسلط زبانی معادل بر زبان‌های نروژی یا دانمارکی نیز می‌تواند شرط دانستن زبان سوئدی را برآورده کند. شما باید گواهی‌نامه‌ای ارائه کنید که ثبات کند مهارت‌های زبانی‌تان الزامات ورود به یک کالج یا دانشگاه نروژی یا دانمارکی را برآورده می‌سازند. کپی گواهی‌نامه‌ی مهارت‌های زبانی‌تان را ارسال کنید. آدرس اداره مهاجرت سوئد:

  • Socialstyrelsen
  • Behörighet
  • SE-106 30 Stockholm, Sweden

همه‌ی کپی‌ها باید برابراصل باشند. به بیان دیگر کسی جز شما باید تأیید کند که اسناد کپی‌شده دقیقا با اصل اسناد مطابق‌اند. نام، امضا و شماره‌ی تلفن یا آدرس فرد باید به‌صورت پرینت‌شده بر روی نسخه‌ی کپی‌شده‌ی گواهی‌نامه آمده باشند.




20. شرکت در آزمون تسلط زبانی:

آزمون تسلط زبانی نشان می‌دهد که شما چه می‌دانید و چه آموخته‌اید

پس از ارزیابی تحصیلات‌تان، گام بعدی شرکت در آزمون تسلط زبانی است. این آزمون مشخص می‌کند که آیا میزان تسلط زبانی شما آنقدر هست که الزامات مورد نیاز برای اتمام موفقیت‌آمیز مراحل بعدی را برآورده کند یا نه. این آزمون در سوئد برگزار می‌شود و شما باید برای گذراندن این آزمون زبان سوئدی را بلد باشید.

21. شیوه‌ی کار این آزمون:

دانشگاه گوتنبرگ (Gothenburg) به نیابت از اداره مهاجرت سوئد این آزمون را برگزار و نتایج را اعلام می‌کند. این آزمون شامل یک بخشی نظری و یک بخش عملی است. شما، پیش از آنکه بتوانید به بخش عملی بپردازید، باید بخش نظری را با موفقیت طی کرده باشید. شما تا سه بار فرصت دارید در بخش نظری پذیرفته شوید و برای بخش عملی نیز دو بار فرصت دارید. اگر در دفعه‌ی نخست در آزمون پذیرفته نشوید، از روز آزمون 24 ماه مهلت دارید که در آن پذیرفته شوید.

22. آنهایی که از طریق دانشگاه لوند (Lund) در این آزمون شرکت کرده‌اند:

آنهایی که یک یا دو بار در آزمونی که توسط دانشگاه لوند برگزار شده است شرکت کرده‌ و در یک بخش یا بیشتر قبول شده‌اند، می‌توانند انتخاب کنند که همان آزمون قدیمی برگزارشده توسط دانشگاه لوند را تمام کنند یا در آزمون تازه‌ی تسلط زبانی شرکت کنند. اگر بعد از سه تلاش همچنان در آزمون قدیمی قبول نشده باشید، از شرکت در آزمون تازه‌ی تسلط زبانی نیز محروم خواهید شد. اگر شرکت در آزمون تازه‌ی تسلط زبانی را انتخاب کرده باشید، به شما سه فرصت تازه داده خواهد شد.

23. شیوه‌ی ثبت تقاضا برای شرکت در آزمون دانشگاه لوند

فرم تقاضا را پر کنید و آن را به آدرسی که در فرم آمده است ارسال کنید. دانشگاه، حداکثر دو هفته پیش از برگزاری آزمون، شما را از تاریخ برگزاری آزمون مطلع خواهد کرد.

24. قوانین و مقررات را یاد بگیرید

پس از دریافت نتیجه‌ی تصمیم مبنی بر اینکه آزمون تسلط زبانی را پشت سر گذاشته‌اید، گام بعدی اتمام آموزش بیمارستانی و شرکت در دوره‌ی قوانین و مقررات کشور سوئد است.

تمرکز این دوره بر قوانین و مقرراتی است که نظام درمانی موضوع آنها است. این دوره رایگان است.

25. شرکت در این دوره از خانه

دانشگاه اومیو (Umeå) این آزمون را به نیابت از اداره مهاجرت سوئد برگزار می‌کند. این دوره‌ی سرتاسر مبتنی بر وب است. پس از دریافت نتیجه‌ی تصمیم، می‌توانید هر گاه متمایل بودید این دوره را شروع کنید و با هر سرعتی که مطلوب‌تان بود آن را طی کنید.

26. گذراندن آموزش‌های بیمارستاتی

دانش و مهارت‌های عملی شما پس از دریافت نتیجه‌ی تصمیم مبنی بر طی کردن موفقیت‌آمیز آزمون تسلط زبانی، گام بعدی تمکیل آموزش‌های بیمارستانی و شرکت در یکی از دوره‌های قوانین و مقررات کشور سوئد است. شما، طی مدتی که به آموزش‌های بیمارستانی مشغول‌اید، دانش و مهارت‌های عملی و شایستگی‌تان برای این حرفه را به نمایش خواهید گذاشت. همزمان با شیوه‌ی کار نظام درمانی سوئد نیز آشنا خواهید شد. حتی اگر پیش‌تر در حرفه‌ی خود مشغول به کار بوده‌اید، همچنان باید آموزش‌های بیمارستانی را طی کنید. تجربه‌ی پیشین‌تان شما را محق نمی‌سازد که دوره‌ی‌آموزش‌های بیمارستانی‌تان کوتاه‌تر باشد.

27. دوره‌ی سه‌ماهه‌ی آموزشی

دوره‌ی آموزش‌های بیمارستانی‌تان سه ماه طول خواهد کشید و شما باید خودتان موقعیتی را برای گذراندن این دوره پیدا کنید. در طی این آموزش‌های بیمارستانی Socialstyrelsen هیچ‌گونه کمک مالی‌ای به شما نخواهد کرد. اگر پرسشی درباره‌ی شیوه‌ی گذران زندگی در این دوره دارید، احتمالا تماس با سازمان استخدام عمومی (Public Employment Service) به شما کمک خواهد کرد.

28. به پایان بردن آموزش‌های بیمارستانی در یک محل

شما همه‌ی آموزش‌های بیمارستانی خود را صرفا در یک محل خواهید گذراند. این محل می‌تواند مثلا اتاق عمومی بیماران بستری باشد که در آن شما با انبوهی از بیماران مواجه‌اید و می‌توانید شانه‌به‌شانه‌ی دیگر متخصصان خدمات درمانی به کار مشغول شوید. محل کار شما است که مشخص می‌کند آیا برای طی آموزش‌های بیمارستانی مکانی مناسب به حساب می‌آید یا نه. در گواهی‌نامه تکمیل آموزش‌های بیمارستانی می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره‌ی پیش‌شرط‌هایی بیابید که محل‌های کار پیش از اینکه بتوانند شما را برای گذراندن آموزش‌ها بپذیرند باید داشته باشند. مدیر و سرپرست شما گواهی‌نامه‌ی گذراندن آموزش‌های بیمارستانی را تکمیل خواهند کرد. شما نیز باید این گواهی‌نامه را امضا کنید. گواهی‌نامه‌ی مذکور را به همراه تقاضانامه‌یتان برای دریافت مجوز ارسال می شود.

29. ارسال تقاضانامه‌ی دریافت مجوز

پس از اتمام همه‌ی مراحل پیش‌گفته تقاضایتان را ثبت کنید. پس از آنکه همه‌ی گام‌های پیش‌گفته را با موفقیت پشت سر گذراندید و از پس دوره‌های آموزشی تکمیلی‌تان برآمدید، آماده‌ی تقاضایتان را برای گرفتن مجوز ثبت کنید. هزینه‌ی ثبت تقاضا را بپردازید، فرم تقاضانامه را پر کنید و آن را به‌همراه مدارکی که در ادامه خواهیم گفت ارسال کنید. پس از مشخص شدن تصمیم‌، جزئیات اطلاعات شما را در فهرست صاحبان حرف دارای مجوز مرتبط با حوزه‌ی درمان ــ نزد شورای ملی سلامت و رفاه (National Board of Health and Welfare) ــ وارد می شود و از طریق پست این مطلب به اطلاع شما رسیده می شود. به محض دریافت این مجوز شما می‌توانید کار حرفه‌ای‌تان را آغاز کنید.

30. اسنادی که باید همراه تقاضانامه‌یتان باشد

اطمینان حاصل کنید که اسناد زیر را به‌همراه تقاضانامه‌یتان ارسال می‌کنید:

  • نسخه‌ی تکمیل‌شده‌ی فرم تقاضا
  • صورت مختصر گواهی ثبت احوال کشور سوئد (personbevis) که در سه ماه اخیر صادر شده باشد
  • اصل گواهی سپری کردن آموزش‌های بیمارستانی (اگر گزینه‌ی شورای ملی درمان و رفاه را انتخاب کرده‌اید)
  • گواهی سپری کردن آموزش‌های تکمیلی (اگر گزینه‌ی مرتبط با این موضوع را انتخاب کرده‌اید)
  • کپی برابراصل گواهی تسلط بر زبان سوئدی
  • پرداخت هزینه به‌محض ارسال تقاضانامه


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
شرایط کار در سوئد
شرایط کار در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی برای پس انداز در سوئد
نکاتی برای پس انداز در سوئد

آیا قصد دارید در پس انداز کردن تبدیل به یک آدم حرفه ای شوید و پولتان را منطقی خرج کنید؟ در این مقاله ده نکته برای پس انداز را به شما میگوییم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: