مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
فیزیوتراپی در سوئد

فیزیوتراپی در سوئد

در سوئد، فیزیوتراپیست‌ها متخصصان حرکتی هستند و مسئولیت مستقلی در پیشگیری، تحقیق و درمان معلولیت‌ها و ارزیابی اثرات درمانی دارند. آن‌ها همچنین روش و تضمین کیفیت را توسعه می‌دهند. فیزیوتراپیست‌ها برای ارائه‌ی اقدامات پیشگیرانه یا توان‌بخشی صحیح، نسبت به سلامت و شرایط فرد، یک دیدگاه کلی دارند.

بیماران می‌توانند در مکان‌های مختلفی همچون بیمارستان‌ها، مراکز مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های بهداشتی در منزل و مراقبت‌های بهداشتی شرکت‌ها به فیزیوتراپی دسترسی داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند از طریق کلینیک‌های خصوصی به فیزیوتراپی دسترسی پیدا کنند. فیزیوتراپیست‌ها اغلب در ارتباط نزدیک با افراد، از کودکان گرفته تا افراد مسن، در همه‌ی موارد، از مراقبت‌های حاد بهداشتی گرفته تا اقدامات پیشگیرانه، کار می‌کنند. این حرفه در ارتباط نزدیکی با سایر مشاغل حوزه‌ی بهداشت و سلامت قرار دارد. فیزیوتراپیست‌ها همچنین می‌توانند در زمینه‌ی پیشگیری از بیماری، رشد، آموزش یا تحقیق نیز کار کنند.

در سوئد، بیماران معمولاً با تعیین وقت قبلی به پزشک مراجعه می‌کنند، گرچه اگر بیماران نیاز به مراقبت‌های فوری داشته باشند، ممکن است در بعضی از مراکز بهداشتی و درمانی در ساعات مشخصی از روز بدون وقت قبلی، به پزشک مراجعه کنند. پزشکان عمومی درمان، مشاوره و اقدامات پیشگیرانه را به بیماران ارائه می‌دهند.

آموزش فیزیوتراپی در سوئد

دوره‌های فیزیوتراپی در هشت دانشگاه سوئد ارائه می‌شود. انجمن متخصصان فیزیوتراپی ثبت‌شده در سوئد، یک فرایند رسمی برای ارائه‌ی تخصص به فیزیوتراپیست‌ها دارد و یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری، سوئد می باشد.

  • دانشگاه Umeå
  • دانشگاه Linköping
  • دانشگاه ملاردالن
  • دانشگاه گوتنبرگ، آکادمی Sahlgrenska
  • دانشگاه اوپسالا
  • دانشگاه لوندز
  • انستیتوی کارولینسکا
  • دانشگاه صنعتی Luleå

تحصیلات مقدماتی فیزیوتراپی سوئد

مدت زمان تحصیل مقدماتی، 3 سال، برابر با 180 واحد ECTS و معادل با دوره‌ی اول بولونیاست. این آموزش منجر به دریافت مدرک لیسانس فیزیوتراپی می‌شود. در سوئد، فیزیوتراپیست، یک عنوان شغلی محافظت‌شده است که فقط افرادی که مجوز حرفه‌ای دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند. پس از اتمام دوره‌ی تحصیل، به دانشجویان متقاضی مجوز کار در شورای ملی بهداشت و رفاه داده می‌شود.

درجه‌ی استادی فیزیوتراپی سوئد

فیزیوتراپیست‌های دارای مدرک لیسانس فیزیوتراپی، واجد شرایط ورود به دوره‌‌ی کارشناسی ارشد هستند. دوره‌های کارشناسی ارشد در سوئد، یک یا دو سال است. دوره‌های کارشناسی ارشد، با دوره‌ی دوم بولونیا مطابقت دارد. اطلاعات به‌روز شده در مورد دوره‌های کارشناسی ارشد/دوره‌های پیشرفته را می‌توانید در وب‌سایت‌های هر دانشگاه پیدا کنید. بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان سوئدی ارائه می‌شود.




مدرک دکترا درجه‌ی استادی فیزیوتراپی سوئد

فیزیوتراپیست‌های دارای مدرک کارشناسی ارشد، می‌توانند وارد دوره‌ی دکترا شوند. دوره‌های دکترا با دوره‌ی سوم فرایند بولونیا مطابقت دارد. بیش از 300 متخصص فیزیوتراپی در سوئد، دکترای خود را کسب کرده‌اند. برای اطلاعات بیشتر، با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

تخصص فیزیوتراپی سوئد

انجمن فیزیوتراپیست‌های ثبت‌شده در سوئد، یک فرایند رسمی برای ارائه‌ی تخصص دارد و مسئول ارزیابی است.  شرایط ورود به دوره‌ی تخصصی، داشتن مجوز فعالیت به‌عنوان فیزیوتراپیست، داشتن مدرک کارشناسی، دو سال تجربه‌ی بالینی و ... است. الزامات نظری برای گرفتن تخصص، داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا مدارک مرتبط یا دوره‌های مستند در زمینه‌های تخصصی مرتبط با فیزیوتراپی است. نیاز بالینی، سه سال کار تحت نظارت در زمینه‌ی تخصصی است.  تخصص را می‌توان در 16 رشته دریافت کرد و بیش از 750 فیزیوتراپ، متخصص هستند.

انجمن‌های حرفه‌ای فیزیوتراپی سوئد

سوئد 9 میلیون نفر جمعیت و حدود 13000 فیزیوتراپیست دارد كه 10 هزار نفر از آن‌ها، عضو انجمن متخصصان فیزیوتراپی ثبت‌شده در سوئد (LegitimeradeSjukgymnastersRiksförbund - LSR) هستند كه اتحادیه و انجمن حرفه‌ای فیزیوتراپیست‌های سوئد است. ماموریت این انجمن این است که فیزیوتراپیست‌ها را به یک گروه حرفه‌ای مثمرثمر و باارزش‌در جامعه تبدیل سازد. این انجمن، سالانه 6 جلسه‌ی اجرایی برگزار می‌کند و با سایر مشاغل و مراجع بهداشتی ارتباط برقرار می‌کند. برای پذیرش به‌عنوان یک عضو، باید یک فیزیوتراپیست واجد شرایط و دارای مجوز از شورای ملی بهداشت و رفاه سوئد باشید. کسانی که در دوره‌هایی تحصیل می‌کنند که منجر به احراز صلاحیت به‌عنوان یک فیزیوتراپیست می‌شود، می‌توانند در این انجمن عضو دانشجویی شوند.

یک فیزیوتراپیست همچنین می‌تواند برای درمان فیزیکی، به کنفدراسیون جهانی-منطقه‌ای اروپایی (European Region-World Confederation) بپیوندد که از طریق ادغام کمیته‌ی رابط دائمی فیزیوتراپیست‌های اتحادیه‌ی اروپا (SLCP) و WCPT اروپا (سازمان منطقه‌ای کنفدراسیون جهانی درمان‌های فیزیکی)، در سپتامبر 1998 تاسیس شد. این تنها سازمان نماینده و صدای حرفه‌ای رشته‌ی فیزیوتراپی در اروپاست. 33 سازمان ملی عضو ER-WCPT هستند که همه در کنار هم، در زمینه‌ی آموزش، مسائل حرفه‌ای و موضوعات اتحادیه‌ی اروپا کار می‌کنند.

اطلاعاتی در مورد انجمن بیماران فیزیوتراپی سوئد

سوئد در شبه جزیره‌ی اسکاندیناوی، در قسمت شمالی اروپا واقع شده است (شکل 1 و 2 را ببینید). جمعیت این کشور 8.9 میلیون نفر (1999) و استکهلم، پایتخت سوئد، بزرگترین شهر این کشور با 1.1 میلیون نفر سکنه است. سوئدی‌ها گروه قومی غالب هستند (حدود 90٪ از جمعیت). ساکنان دیگر مهاجرانی از فنلاند، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آسیا و بالکان هستند. سوئد دارای دو گروه اقلیت ساکن بومی در شمال است: مردم فنلاند زبان شمال شرقی و جمعیت سامی‌ها (لاپ). سیستم آموزشی در اختیار کل جمعیت سوئد است و میزان سواد، 99٪ است. مشارکت زنان در نیروی کار در سوئد، زیاد است و 48٪ نیروی کار را در سال 1998، زنان تشکیل می‌دادند.

سوئد نرخ زاد و ولد کم، 1.5 کودک به‌ازای هر زن در سن باروری و بیشترین اُمید به زندگی را هنگام تولد دارد: 77.5 سال برای مردان و 81.1 سال برای زنان (2000). امروزه سوئد مسن‌ترین جمعیت جهان را دارد، تقریباً از هر پنج نفر، یک نفر بالای 65 سال است (به جدول 1 مراجعه کنید). این روند پیری، پیامدهای مهم اجتماعی و سیاسی برای این کشور داشته است.

علاوه بر این، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی (CVD) کاهش یافته است، اگرچه بیماری‌های قلبی-عروقی تقریباً 50٪ کل مرگ و میر سال 1998 سوئد را تشکیل می‌دهد. دومین علت بزرگ مرگ و میر در سوئد، تومورها بود که برای مردان 25٪ و برای زنان 22٪ بود (1998). مرگ و میر ناشی از بیماری‌های روانی و بیماری‌های دستگاه‌های عصبی، چشم و گوش بین سال‌های 1987 و 1997 افزایش یافته است.

فیزیوتراپی سوئد
سن 1970 1980 1990 1999 2005 2010 2030 2050
0 تا 14 21 19 18 19 17 16 16 16
15 تا 44 40 42 42 39 39 39 36 35
45 تا 64 25 22 22 25 26 26 24 24
بالای 65 14 16 18 17 18 19 24 25

100 100 100 100 100 100 100 100

تأثیرات اجتماعی/فرهنگی در سوئد

سیاست خانواده در سوئد، مبتنی بر خانواده‌هایی است که هم زن و هم مرد درآمد کسب می‌کنند و این کشور، حقوق و تعهدات یکسانی راجع‌به خانواده و کار در بازار کار برای زنان و مردان دارد. الگوی مشترک و مورد انتظار چرخه‌ی زندگی زنان و مردان جوان در سوئد امروزی این است که ابتدا در بازار کار تثبیت شده و سپس صاحب فرزند شوند. بیشتر زنان موقعی که بچه‌دار می‌شوند و بعد از یک دوره‌ی مرخصی زایمان، موقعیت خود را در بازار کار حفظ می‌کنند و هم زن و هم مرد به عرصه‌ی کار بازمی‌گردند. بنابراین، غیر معمول است که زنان هنگام تشکیل خانواده، به کار خود پایان دهند. بخش عمده‌ای از جمعیت سوئد ازدواج نکرده‌اند. دلیل آن هم این است که زندگی مشترک بدون ازدواج در این کشور، بسیار شایع است و شکل اصلی اتحاد در بین جوانان است. در حالیکه بسیاری از کشورها از دهه‌ی 1960 به بعد، روند باروری نزولی داشته‌اند، اما این مسئله در مورد سوئد صدق نمی‌کند. نرخ باروری كامل در سوئد، 'باروری غلتكی' نامیده می‌شود و بعضاً به‌عنوان داستان موفقیت یک سیاست خانوادگی سخاوتمندانه در این کشور دیده می‌شود. علاوه بر این، سوئد یک هنجار قوی را برای داشتن دو کودک حفظ کرده که تاکنون بدون خطر شناخته شده است.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در سوئد

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در سوئد، از نظر بین‌المللی استاندارد بالایی دارد، اما بدلیل مشکلات دسترسی به مراقبت‌های اولیه و تخصصی، اغلب از دید بیماران مورد انتقاد قرار می‌گیرد. زمان انتظار برای تماس یا تعیین وقت ملاقات با پزشک، پرستار یا فیزیوتراپیست اغلب طولانی است. مشکلات دسترسی به کادر درمان، همچنین در میان کارمندان، استرس ایجاد می‌کند. علاوه بر این، زمان زیادی برای زمان‌های طولانی انتظار صرف می‌شود که هیچ ارزشی برای بیماران ندارد. اصل اساسی مراقبت از سالمندان در سوئد این است که برای هر کسی که دوست دارد علیرغم بیماری، در خانه بماند، حمایت و مراقبت‌های لازم باید انجام شود. تلاش‌های زیادی برای ایجاد امکان مراقبت از افراد مسن و معلول در خانه انجام شده و خدمات مساعدتی در منزل، به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌شود.

سیستم مراقبت‌های بهداشتی در سوئد

سیاست‌های بهداشتی در سوئد، یک مسئولیت در سطح ملی با پوشش جهانی است. طی 20 سال گذشته، سوئد به طور متوسط حدود 2/9 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را سالانه در زمینه‌ی بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، هزینه‌ی حدود 70 درصد از خدمات بهداشتی و درمانی در این کشور، از طریق پرداخت مالیات به دولت محلی تامین می‌شود. در حقیقت، سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در سوئد، بسیار غیرمتمرکز است. 21 شورای شهر موجود در این کشور، مسئول بیمارستان‌ها و خدمات پزشکان عمومی هستند و 290 شهرداری، خدمات درمانی شهری ارائه می‌دهند. در سوئد، شورای شهرها و شهرداری‌ها، ارائه‌دهندگان اصلی مراقبت‌های بهداشت و درمان هستند و فقط حدود 10٪ از کل خدمات بهداشت و درمان در این کشور، توسط موسسات خصوصی ارائه می‌شود.

سه اصل مهم در مورد خدمات بهداشت و درمان در سوئد اعمال می‌شود: دسترسی برابر، مراقبت‌های بهداشتی-درمانی بر اساس نیاز بیمار و مقرون به صرفه بودن و انتخاب رایگان ارائه‌دهنده. در برخی موارد، مراجعه‌ی بیمار ضروری است، به‌ویژه اگر بیمار در خارج از شورای شهر خود، تامین‌کننده‌ای را برای مراقبت‌های بهداشت و درمان خود انتخاب کرده باشد.

سیستم پرداخت

بیشتر بودجه‌ی عمومی از محل مالیات شورای شهر (مالیات بر درآمد متناسب) تامین می‌شود که کمی بیش از 70٪ هزینه‌های مراقبت‌های بهداشت و درمان سوئد را تشکیل می‌دهد. خدمات بهداشت و درمان برای سالمندان و معلولان در خانه یا در مکان‌های خاص مسکونی عمدتاً از طریق مالیات‌های شهرداری (محلی) تامین می‌شود. یارانه‌های ملی تقریباً 20٪ هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

بیمه‌ی خصوصی گرچه در حال افزایش است، اما در سال 2007، همچنان تنها كمتر از 3٪ جمعیت سوئد را تحت پوشش قرار داده بود. با این حال، از سال 2004 تا 2007، 50٪ بیمه‌ی خصوصی افزایش یافته است، زیرا در حال حاضر، بیمارستان‌های سوئد مجاز به کار باصرفه هستند و شرکت‌های سوئدی، ارائه‌ی بیمه‌های درمانی خصوصی خود را به کارمندان‌شان شروع کرده‌اند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: