مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت تحصیلی به سوئد

مهاجرت تحصیلی به سوئد

حدود 10 میلیون نفر در سوئد زندگی میکنند که از آن ها حدود 2 میلیونشان زیر 18 سال هستند. 85 درصد آن ها در شهرها زندگی می کنند، سوئد کشوری چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشورِ دیگری متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده اش،سوئدی نیستند. پایتخت سوئد، استکهلم، با بیش از 950 هزار ساکن، همچنین بزرگترین شهر این کشور هم هست. دیگر شهرهای بزرگ گوتنبرگ در غرب سوئد (750هزار جمعیت) و مالمو (340 هزارجمعیت) در جنوب هستند. همچنین شهرهای اپسالا و لوند به دلیل دانشگاه هایشان اعتبار و شهرت دارند. کمتر از 3 درصد زمین های سوئد ساخت و ساز شده اند و جنگل ها 69 درصد این کشور را در برمیگیرند. سوئد به لحاظ ظاهری دراز است – حدود 1574 کیلومتر از سر تا ته – و میتوان آن را به سه ناحیه ی عمده تقسیم کرد: گوتلند در جنوب، سوئیلند در مرکز و نرملند در شمال.

از دلایل تحصیل در سوئد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرصت های شغلی در سوئد
  • تحصیلات با بالاترین کیفیت در سوئد
  • هزینه های تحصیل مقرون به صرفه در سوئد
  • امکان تحصیل رایگان در مقطع دکترا در سوئد
  • دانشگاه های برتر به همراه بورسیه ی تحصیلی در سوئد 
  • امکان دریافت ویزا همراه به صورت همزمان همراه با اجازه ی کار در سوئد

اگر برای تحصیل در دانشگاه یا کالجی در سوئد، دارای اجازه‌ی اقامت هستید، می‌توانید در طول مدت اعتبار اجازه‌ی اقامت خود، در سوئد کار کنید. اگر می‌خواهید پس از اتمام تحصیل خود در سوئد کار کنید، به مجوز کار نیاز دارید. برای درخواست مجوز کار بدون خروج از کشور، باید دارای اجازه‌ی اقامت برای تحصیل در دانشگاه یا کالج یا دارای مجوز اقامت برای جستجوی کار در سوئد باشید. سوئد کشور بسیار مطلوبی برای شروع کار پس از تحصیل می باشد، زیرا شرکت های بین المللی زیادی در این کشور وجود دارد که در جستجوی افراد زیادی مخصوصا چند زبانه ها هستند، اشخاصی که از طریق ویزای تحصیلی به کشور سوئد مهاجرت کرده اند به آن ها اجازه داده می شود که 6 ماه پس از اتمام دوره تحصیلشان به منظور جستجوی کار در این کشور سکونت داشته باشند و اگر فرد پیشنهاد شغلی قبلی که حین تحصیل داشت و یا پیشنهاد شغلی جدید از کارفرما ارائه دهد، قادر خواهد بود که ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری سوئد تبدیل نماید.

سیستم آموزشی در سوئد

همانند اکثر کشورهای دنیا کودکان سوئدی از سن 6 سالگی به مدرسه می روند و تا سن 17 سالگی تحصیلات خود را در مقطع دبیرستان به پایان می رسانند. این مقطع به صورت اجباری می باشد و افراد را برای تحصیلات عالیه و ورود به دانشگاه ها آماده می سازد، پس از پایان دوره دبیرستان دوره های دو ساله توسط دانشگاه ها ارائه می شود که معمولاً دوره هایی جهت ورود به بازار کار می باشند که پس از اتمام شدن این دوره ها امکان راه یابی به دانشگاه ها نیز وجود دارد. موسسات آموزش عالی گوناگون با شرایط تحصیلی و هزینه های تحصیلی مختلف وجود دارد. برای آشنایی با برترین موسسات آموزش عالی کشور سوئد (2021) لطفا جدول زیر را ملاحظه نمایید:

دانشگاه های برتر سوئد 2021
رتبه ی جهانیرتبه در سوئددانشگاهشهر
36
1

Karolinska Institute

استکهلم
1032دانشگاه لاندلاند
111
3Uppsala UniversityUppsala
1834

دانشگاه استکهلم

استکهلم
191
5دانشگاه گوتنبرگگوتنبرگ

مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل در مقاطع دانشگاهی

دانشگاه های سوئد برنامه تحصیلی خود را طبق استانداردهای اروپایی ارائه می دهند و شامل دوره های زیر می باشد: دوره لیسانس که معمولاً به زبان سوئدی تدریس می شود و معمولاً 3 یا 4 سال به طول می انجامد، دوره فوق لیسانس که یک دوره 1 یا 2 ساله می باشد و هم به زبان سوئدی و هم به زبان انگلیسی تدریس می شود. دوره دکترا یا PHD شامل دوره های تحقیقاتی هستند که شامل چندین کار در زمینه پایان نامه است مدت زمان و تنظیم برنامه های دکترا در سوئد بین دانشگاه ها متفاوت است.

اگر کشور محل تولد شخص جز کشورهای اروپایی نباشد فرد برای ورود به کشور سوئد نیاز به ویزا دارد، ایران از جمله این کشورهاست، اگر تحصیل افراد در سوئد طولانی تر از سه ماه باشد، قبل از آمدن به سوئد افراد به اجازه اقامت نیاز خواهد داشت، برای واجد شرایط بودن، اشخاص باید نامه پذیرش دانشگاهی معتبر را در سوئد داشته باشند و اولین هزینه تحصیلی خود را پرداخت کنند.

انتخاب دانشگاه تحصیلی در سوئد

ابتدا تحقیق و انتخاب دانشگاه، رشته و شهر مورد نظر آماده نمودن کلیه مدارک لازم از جمله ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، مدارک زبان مورد نظر دانشگاه، سند پرداخت هزینه تحصیلی، چند قطعه عکس ارسال درخواست به صورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه مستندات حمایت مالی خود را آماده شود. این مدارک شامل نسخه ای از گذرنامه و نامه پذیرش و همچنین اثبات این می شود که فرد می تواند در طول زمان اقامت به عنوان یک دانشجو در سوئد از لحاظ مالی از خود حمایت کند. اگر در کمتر از یک سال در سوئد اقامت دارد، همچنین باید مدرک بیمه سلامت را داشته باشد .داشتن گذر نامه معتبر با 6 ماه یا بیشتر اعتبار برای ارائه ضروری است.




مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

مثلا اگر فردی بخواهد به تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد بپردازد از وی مدرک زبان آیلتس 6.5 خواسته می شود تا مستقیم در برنامه تحصیلی شروع به تحصیل کند. دلیلی که شاید سوئد را برای تحصیل محبوب می کند این است که دانشجویان خارجی می توانند با سطح آیلتس کمتری هم برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. در واقع این موقعیتی است که در اکثر کشورها برای دانشجویان خارجی از سوی نظام آموزشی پیش بینی شده است. اما در حال حاضر دیگر خیلی از این کشورها برای صدور ویزا سختگیری زیادی داشته و به اتباع ایرانی برای دوره های زبان ویزا نمی دهند.

آیا تحصیل بدون مدرک زبان در سوئد برای یک تبعه خارجی امکان پذیر است؟ دانشجویان می توانند با دانش زبان آیلتس حداقل 5.5 برای ورود به دوره ارشد درخواست نمایند که قبل از شروع برنامه اصلی در یک دوره حداقل شش ماهه زبان شرکت می کنند. معمولا خیلی از دانشجویانی که خواندن زبان برای آنها در کشورشان سخت است می توانند از این موقعیتی که کشور سوئد داراست استفاده نمایند.

اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد در سال 2021

سال تحصیلی در سوئد به دو ترم تقسیم می شود، شامل 40 هفته (20 هفته در هر ترم) است، ترم پاییز اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر آغاز شده و در ماه ژانویه به پایان می رسد. ترم بهار ماه ژانویه آغاز شده و تا ماه ژوئن به طول می انجامد. در طول ترم هیچ دوره تعطیلی رسمی وجود ندارد، با این حال تعطیلات کریسمس و عید پاک تعطیلات رسمی هستند. دانشجویان بین المللی باید حدود 6 ماه قبل از آغاز هر ترم پذیرش خود را از دانشگاه دریافت نموده و مدارک لازم را برای ارائه آماده نمایند. همانطور که اشاره شد سوئد سیستم تحصیلات رایگان را از سال 2011 حذف نمود و اکنون در سال 2021 تحصیل در سوئد جزء گزینه های نسبتاً گران می باشد به خصوص زندگی در پایتخت این کشور، استکهلم گرانتر نیز می باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از سوئد

بخشی از دانشجویان بین المللی در دانشگاه های سوئد در حال حاضر ایرانیان هستند. چرا که این کشور در غالب موارد علاوه بر خود دانشجو برای همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز ویزای همراه صادر می کند. پذیرش از دانشگاه های سوئد نه خیلی دشوار است نه ساده و مدارک متعددی باید ارسال شود. منتهی مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از سوئد عبارت هستند از:

  • رزومه فرد یا CV که شامل دستاوردهای تحصیلی و غیر تحصیلی فرد است
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع پیشین
  • مدرک زبان سوئدی یا انگلیسی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه

مهاجرت تحصیلی به سوئد و اخذ ویزای تحصیلی سوئد

شما می توانید با تحصیل در سوئد تا 40 ساعت در هفته همزمان با تحصیل کار کنید و تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی در سوئد بمانید و به دنبال کار بگردید، نکته ی قابل توجه این است که مدت زمان کار همزمان با تحصیل در کشورهای آلمان و کانادا 20 ساعت در هفته است.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم مربوطه
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • مشخص کردن محل اقامت
  • ترجمه ی کلیه مدارک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
برنامه ی تحصیل در سوئد
برنامه ی تحصیل در سوئد

اگر در مورد تحصیل در سوئد در پاییز بعد کنجکاو هستید اما نمیدانید از کجا شروع کنید، دیگر نیازی به گشتن نیست، راهنمای مراحل در اینجا است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: