مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا 2021 یکی از موضوعات جذاب برای علاقه مندان به تحصیل می باشد و متقاضیان باید قبل از هر اقدامی شرایط لازم را بدانند. در ابندا نگاهی اجمالی به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه سیه نا خواهیم داشت، که یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا است.

چرا باید این دوره دندانپزشکی و پروتز دندان در دانشگاه سیه‌نا را انتخاب کنید؟ 

دوره کارشناسی دندانپزشکی اولین دوره به زبان انگلیسی و با توافق انجمن آموزش دندانپزشکی اروپا (مؤسسه اروپایی که تمام مؤسسات آموزشی دندانپزشکی مشهور را گرد هم می‌آورد) است که در ایتالیا برگزار می‌شود. هدف اصلی در دوره ی جدید، پرورش دادن دندانپزشک‌هایی درجه‌یک است، که برای دستیابی به این هدف، مفاهیم تثبیت‌شده و ریشه‌دار در دوره‌های درسی کلاسیک با استفاده از دانش و مهارت‌های مورد نیاز استانداردهای بین‌المللی تکمیل می‌شود و در آن از فناوری‌های جدید و ابزار دیجیتال استفاده حداکثری می‌شود، موضوعی که باعث پیشرفت در تحقیقات بنیادی و بالینی و همچنین آموزش حرفه‌ای می‌شود. برنامه دوره کارشناسی بر مبنای پیشنهاد انجمن آموزش دندانپزشکی اروپا (Association of Dental European Education) و وزارت آموزش و پرورش ایتالیا است. در سال آخر تمام دانشجویان باید به صورت روزانه بر روی بیماران کار کنند و از ابزار نوآورانه دندانپزشکی دیجیتال و مواد جدید دندان‌سازی استفاده کنند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا در سال 2021

بهترین دانشکده های دندانپزشکی را می توان در برخی از دانشگاه های معتبر کشور ایتالیا یافت. این کشور نیز همانند سایر کشورهای اروپایی دارای دانشکده های دندانپزشکی می باشد که هر 2 دوره آموزشی و کلینیکال را برای آماده سازی دانشجویان دندانپزشکی جهت اخذ مدارک تخصصی این رشته ارائه می دهند. این دانشگاه ها در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین المللی را در رشته دندانپزشکی پذیرفته اند و اکثر دانشجویان برای مقطع کارشناسی این رشته اقدام می کنند.

علاوه بر این دوره، در سال 2021 در صورتی که دانشجویان مایل به گذراندن دوره های آماده سازی برای کار به عنوان دستیار دندانپزشکان باشند، می توانند در دوره های 18 ماهه تا 2 ساله کالج های دندانپزشکی این کشور شرکت نمایند که آنها را به عنوان دستیار دندانپزشک تعلیم می دهند و در این کشور و سایر کشورهای اتحادیه اروپا به راحتی می توانند جذب بازار کار شوند. همچنین دوره های 3 تا 4 ساله ای نیز ارائه می شوند که دانشجویان پس از گذراندن این دوره ها می توانند به عنوان متخصصین بهداشت دهان و دندان در کلینیک های دندانپزشکی مشغول به کار شوند. بنابراین می توان گفت دوره های تحصیلی برای علاقه مندان به رشته دندانپزشکی در این کشور بسیار متنوع است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا میان برخی از افراد به اشتباه به عنوان کشوری که دارای نظام تحصیلی رایگان است شناخته می شود در صورتی که برخلاف فرانسه، نروژ و غیره تحصیل در ایتالیا رایگان نیست؛ اما بسیار ارزان قیمت است. در واقع کسانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی ایتالیا بشوند، علاوه بر این که شهریه بسیار پایینی باید به این دانشگاه ها بپردازند، شانس خوبی نیز برای اخذ بورسیه های تحصیلی دارند. به عبارت دقیق تر در سال 2021 شهریه سالیانه دانشگاه های دولتی ایتالیا با توجه به رشته تحصیلی افراد تا 5000€ (یورو) است. بر خلاف دانشگاه های دولتی ایتالیا، دانشگاه های خصوصی این کشور پرهزینه اند و شهریه ی سالیانه آن ها ممکن است به 35000€ (یورو) نیز برسد. برخی از ارزان قیمت ترین دانشگاه های ایتالیا عبارت هستند از:

  • Mediterranean University of Reggio Calabria
  • University of Camerino
  • Free University of Bozen-Bolzano
  • University of Pisa

همان طوری که در مطالب فوق هم بیان شد، شهریه اخذ شده از دانشجویان خارجی مایل به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بسته به نوع دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. بر اساس آمار نیز متوسط شهریه سالیانه دندانپزشکی حدود 1140$ (دلار) در اکثر دانشگاه های پزشکی می باشد.

دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در ایتالیا

اگر فرد علاقه مند به اخذ مدارک تخصصی در گرایش های مختلف دندانپزشکی مانند جراحی فک و صورت و یا تخصص ارتودنسی است باید ابتدا یک دوره 4 ساله علوم پایه را بگذراند و سپس در آزمون ورودی دوره های دندانپزشکی در این کشور شرکت کند و در صورت قبولی برای شرکت در دوره های 4 ساله کارشناسی دندانپزشکی اقدام نماید. سپس یک دوره انترنی یک الی 2 ساله را بگذراند. در حین تحصیل در 2 سال آخر دوره دندانپزشکی که اصطلاحا به دوره انترنی معروف است. دانشجویان در کلینیک های دندانپزشکی زیر نظر اساتید این رشته با بیماران تعامل داشته و دروس تئوری که گذرانده اند را به صورت عملی تمرین خواهند کرد تا برای کار در محیط کلینیک ها آماده شوند. در نهایت بعد از دریافت مدرک کارشناسی دندانپزشکی متقاضیان می توانند برای دوره های تخصص دندانپزشکی در آزمون های ورودی این رشته ها شرکت نمایند.




تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

رشته دندان پزشکی رشته ای است که متقاضیان زیادی در خود کشور ایتالیا دارد همچنین متقاضیان بسیاری هستند که تمایل به ادامه تحصیل در این رشته پزشکی دارند. اگر فردی تمایل داشته باشد در این کشور به زبان ایتالیایی تحصیل خود را ادامه دهد، باید بتواند مدارکی را نشان دهد که اثبات نماید به این زبان مسلط است. پذیرش در دوره های پیش پزشکی این امکان را به فرد می دهد که در این کشور با زبان ایتالیایی آشنا شود و بعد بتواند در آزمون پزشکی (آلفاتست) شرکت کند و در صورت موفق شدن در این آزمون می تواند وارد دانشگاه هایی که به زبان ایتالیایی دروس پزشکی را ارائه می دهند، شود.

همواره باید توجه داشت که اخذ پذیرش در رشته پزشکی به زبان ایتالیایی در این کشور آسان تر است. صندلی های بیشتری در دانشگاه های ایتالیا برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی در این کشور برای ایتالیایی زبان ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر نکات ذکر شده، امکان کاریابی برای پزشکان ایتالیایی زبان در این کشور بسیار بیشتر است.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است و برای این امر باید بتوان مدرک زبان انگلیسی ارائه داد. می توان در دوره های پیش پزشکی در ایتالیا شرکت نمود و یا این که از همان اول برای آزمون ورودی که در دانشگاه های دندانپزشکی برگزار می شود، شرکت کرد. در سال های اخیر دانشگاه های زیادی در ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای متقاضیان فراهم نموده اند. مدرک زبانی که ارائه می شود باید در حداقل در سطح نمره 6 آزمون آیلتس باشد و باید دانش کافی را برای پذیرش و قبولی در آزمون های مربوطه داشت.

لازم به ذکر است اگر نمره آیلتس کم تری ارائه شود، می توان قبل از ورود به دانشگاه دوره های زبان انگلیسی را در این کشور گذراند و بعد از اتمام این دوره وارد دانشگاه ها شد. اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کشور ایتالیا به زبان انگلیسی بسیار دشوار است و تنها افرادی با رزومه های قدرتمند می توانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند. آزمون های مورد تایید زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا عبارتند از:

  • TOEFL حداقل نمره 78
  • IELTS حداقل نمره 6
  • Tolimo حداقل نمره 600
  •  FCE حداقل نمره 169

احذ نمرات اعلام شده برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا در سال 2021 نیز الزامی است.

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان چند گزینه پیش رو است. اگر فرد قبلا یک دوره ای به زبان ایتالیا در این کشور تحصیل کرده دیگر لزومی به ارائه مدرک زبان ندارد. همچنین اگر بتواند اثبات کند که قبلا در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل نموده، دیگر لزومی به ارائه مدرک زبان انگلیسی ندارد و یا در صورتی که اثبات کند زبان مادری وی انگلیسی است. در صورت عدم وجود یکی از شرایط بالا بهتر است که مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیل ایتالیا ارائه شود. چرا که حتی اگر دانشگاهی بدون مدرک زبان پذیرش دهد، سفارت بدون مدرک زبان برای کسی ویزا صادر نمی کند.




آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT مخفف International Medical Admission Test یک آزمون بین المللی است که همه علاقمندان به تحصیل پزشکی در ایتالیا باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون شباهت فراوانی به کنکور ورودی دانشگاه در کشور ایران دارد با این تفاوت که برای هر سوال 5 گزینه وجود دارد. IMAT یک آزمون کاغذی است که در آن 60 سوال مطرح شده است و هر فرد برای پاسخ به آن 100 دقیقه فرصت خواهد داشت. این آزمون هر ساله در هفته دوم سپتامبر برگزار می گردد و دانشجو می بایست بصورت حضوری در مراکزی که آزمون برگزار می گردد از قبل ثبت نام نموده و شرکت نمایند.

سوالات مربوط به آزمون IMAT به شرح زیر است:

  • قسمت اول شامل 12 سوال اطلاعات عمومی و 10 سوال استدلال منطقی (تست هوش)
  • قسمت دوم شامل 18 سوال زیست شناسی
  • قسمت سوم شامل 12 سوال شیمی
  • قسمت چهارم شامل 8 سوال فیزیک و ریاضی

اجازه کار در حین تحصیل در ایتالیا

در کشور ایتالیا متقاضیانی که به بهانه تحصیل وارد این کشور شده اند و اقامت خود را به دست آورده اند در این کشور اجازه کار در حین تحصیل دارند.

  • در مقطع کارشناسی تا 20 ساعت در هفته
  • در مقطع کارشناسی ارشد تا 20 ساعت در هفته
  • در مقطع دکترا تا 30 ساعت در هفته

دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نیز می توانند بعد از اتمام تحصیلات خود در دوره های عملی و کارورزی شرکت نماید و در طول این دوره ها در بعضی مواقع می توان حقوق نیز دریافت نمود و در پایان این دوره چنانچه کارفرما از شما رضایت کامل را داشته باشد و با شما قراردادی را منعقد نماید می توان درخواست تمدید اقامت را داد. همچنین این کشور بعد از اتمام تحصیلات اجازه می دهد در این کشور حضور داشت و در جستجوی کار بود و در صورت یافتن کار می توان اقامت خود را تمدید نمود.

شرایط کار در ایتالیا در طی سال های اخیر نسبت به سال های قبل بهتر شده است و اقتصاد ایتالیا توانسته است خود را به رتبه هشتم برساند. میزان درآمد هر فرد در کشور ایتالیا در سال 2021 برای کار نیمه وقت ساعتی 8€ تا 21€ (یورو) است. البته آمار بیکاری در ایتالیا حدود 11% است و پیدا کردن کار برای کسانی اتفاق می افتد که به زبان ایتالیایی مسلط باشند. منتهی چون هزینه زندگی در ایتالیا خیلی پایین است تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز بسیار پرطرفدار است.

دروس تخصصی رشته دندانپزشکی در ایتالیا

دانشجویانی که مایل به دریافت مدرک دندانپزشکی هستند می بایست در نظر داشته باشند دروسی را به صورت تخصصی به آن ها آموزش داده خواهد شد. این دروس شامل موارد زیر می باشد:

  • آمار تخصصی
  • بیولوژی سلولی
  • مولکولی
  • میکروبیولوژی دهان و دندان
  • آناتومی سر و گردن
  • رادیوگرافی دندانی
  • اکولوژی
  • کلینیک دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی با استفاده از بورسیه در ایتالیا

یکی از مزایای تحصیل در کشور ایتالیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی می باشد که این کشور به متقاضیانی که امکان پرداخت هزینه تحصیل خود را ندارند، ارائه می دهد. این کشور به کشورهای جهان سوم که ثابت نمایند نمی توانند هزینه های تحصیل خود را پوشش دهند انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی را ارائه می دهد. انواع بورسیه های تحصیلی در کشور ایتالیا عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی استانی در ایتالیا: پوشش هزینه تحصیل، خوابگاه و پرداخت مبلغی به صورت نقد
  • بورسیه تحصیلی طلایی در ایتالیا: پوشش بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجویان خارجی
  • بورسیه تحصیلی نقره ای در ایتالیا: یک کمک هزینه نقدی با توجه به شرایط مالی دانشجو

باید اشاره داشت که دریافت بورسیه های طلایی و نقره ای در ایتالیا کار بسیار دشواری است.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در دانشگاه های ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در هر دانشگاه متغیر می باشد. به صورت کلی می توان به مدارک زیر اشاره نمود:

  • اصل و ترجمه مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت
  • اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم، پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات)
  • مدرک زبان معتبر مانند آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6
  • در صورت وجود، ارائه مدرک زبان ایتالیایی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک
  • جهت پذیرش تحصیلی از ایتالیا، ترجمه رسمی لازم نیست اما برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است انجام شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا برای تحصیل با داشتن بورسیه های مختلف و اجازه ی کار حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته مقصدی محبوب در دنیا است. برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان، حداقل سطح مورد پذیرش B2 است و برای رشته های ایتالیایی زبان، داشتن مدرک حداقل B2 ایتالیا است.

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • ثبت نام در سایت universitaly.it
  • تکمیل فرم ویزای تحصیلی
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • 2 قطعه عکس
  • اصل پاسپورت + فتوکپی صفحه اول
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مشخص کردن محل اقامت
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی سوء پیشینه
  • کپی بلیط یا رزرو بلیط هواپیما به نام متقاضی
  • بیمه
  • ترجمه ی مدارک به زبان ایتالیایی

دریافت اقامت دائم و اخذ تابعیت در ایتالیا

افرادی که برای تبدیل شدن به پزشک راهی ایتالیا می شوند، معمولا علاقمند هستند تا برای زندگی در ایتالیا اقامت بدست آورند. در بسیاری از موارد کشور ایتالیا شرایطی مشابه به کشور ایران دارد و همین مسئله سبب آسودگی خاطر بسیاری از افراد می شود. راه های فراوانی وجود دارد که به کمک آن امکان اخذ اقامت دائم ایتالیا ممکن می شود. بسته به شیوه مهاجرت به ایتالیا، شیوه متفاوتی برای اخذ اقامت در این کشور وجود خواهد داشت. در جدول زیر شرایط اخذ اقامت در کشور ایتالیا بیان شده است.

شرایط اخذ اقامت در کشور ایتالیا
نوع اقامت مدت زمان
اجازه اقامت تحصیلی
تا پایان دوره تحصیل
اجازه کاریابی
تا یک سال پس از اخذ مدرک
اقامت کاری
تا پایان قرارداد کاری با قابلیت تمدید
اقامت دائم از طریق کار
5 سال
اقامت از طریق اجاره ملک رسمی در شهرداری
2 سال
اقامت دائم
 بدون محدودیت


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

پنج دانشگاه برتر ایتالیا
پنج دانشگاه برتر ایتالیا

در مجموع 30 دانشگاه در ایتالیا در رده بندی دانشگاهای جهان قرار دارند که از این تعداد 12 دانشگاه آن در 500رتبه برتر جهان قرار دارند. ...

بیشتر بخوانید
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا
تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

ایتالیا، ترکیب کاملی از کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های ارزان زندگی است.زندگی در ایتالیا، رویایی است که می‌تواند برای همه به تحقق بپیوندد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: