مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم آموزشی نروژ

سیستم آموزشی نروژ

به‌ عنوان یک کشور دانش‌ محور، نروژ نیاز زیادی به افرادی با مهارت‌های حرفه‌ای سطح بالا دارد و این یک هدف کلی برای دولت نروژ است که آموزش باکیفیت را در اختیار دانشجویان داخلی و خارجی قرار دهد. سیستم آموزشی در نروژ بر این قاعده متکی است که بدون توجه به پیشینه‌ی اجتماعی خود، همه باید بتوانند تحصیل کنند. هم‌اکنون نروژ 9 دانشگاه، 8 کالج دانشگاهی و 5 کالج علمی دولتی دارد. نروژ همچنین دارای تعداد زیادی موسسه‌ی آموزش عالی خصوصی است که بودجه‌ی عمومی دریافت می‌کنند.

ساختار سیستم آموزشی نروژ

به‌استثنای برخی کالج‌های دانشگاهی خصوصی، همه‌ی موسسات آموزش عالی در نروژ دولتی هستند. از سال 2003، نروژ اهداف سیستم بولونیا را در آموزش عالی دنبال می‌کند و از سیستم 3 + 2 + 3 در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا استفاده می‌کند. این ساختار مطابق با استانداردهای آموزشی اروپا برای دانشجویان خارجی است که تمام یا بخشی از تحصیلات خود را در نروژ می‌گذرانند و این امر به‌رسمیت شناختن مدارک تحصیلی این کشور را در کشورهای دیگر آسان‌تر می‌سازد.

استثناها شامل دوره‌ی دو ساله‌ی کالج دانشگاهی قدیمی، دوره‌ی کارشناسی ارشد پنج ساله‌ی پیوسته، دوره‌ی حرفه‌ای شش ساله، دوره‌ی کارشناسی ارشد یک تا یک و نیم سال، دوره‌ی کارشناسی چهار ساله‌ی موسیقی و دوره‌ی چهار ساله‌ی آموزش معلمان است. تمامی موسسات آموزش عالی در نروژ، به‌ ویژه دانشگاه‌ها، علاوه بر فعالیت‌های آموزشی خود، مسئول انجام تحقیقات پایه و همچنین آموزش پژوهشگران، عمدتاً از طریق تحصیلات تکمیلی و برنامه‌های مقطع دکترا هستند. تفاوت اصلی بین انواع موسسات آموزش عالی مربوط به حقوق مجوز آن‌هاست. دانشگاه‌ها می‌توانند برنامه‌های تحصیلی را بدون مجوز بیرونی ارائه دهند، در حالیکه کالج‌های دانشگاهی باید برای ارائه‌ی برنامه‌های تحصیلی خود، مجوز بیرونی بگیرند.

برای اکثر دوره‌‌های تحصیلی از جمله تمام دوره‌های کارشناسی ارشد، شما مستقیماً به دانشگاه یا کالج دانشگاهی مورد نظرتان درخواست پذیرش می‌دهید. این بدان معناست که ممکن است مجبور باشید با مهلت‌های درخواست متفاوتی سر و کله بزنید. اگرچه موسسات آموزشی در نروژ در مقایسه با دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای دیگر جهان کم و نسبتاً کوچک هستند، اما استانداردهای بالایی دارند و آموزش باکیفیتی ارائه می‌دهند. در برخی رشته‌‌ها، موسسات یا جوامع دانشگاهی نروژی در کلاس بالای جهانی قرار دارند.

پذیرش دانشجویان خارجی، هم برای خود موسسات آموزشی دارایی محسوب می‌شود و هم ابزاری برای افزایش کیفیت موسسات نروژی است. طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی در نروژ به‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شود. سال تحصیلی در این کشور معمولاً از اواسط آگوست تا اواسط ژوئن است.


اعتبار سیستم آموزشی نروژ در جهان

هنگام انتقال دوره‌ها و واحدها از یک موسسه‌ی خارجی، فرایند شناسایی معمولاً توسط موسسه‌ی نروژی به‌ عنوان بخشی از فرایند بررسی درخواست انجام می‌شود. موسسات آموزش عالی در نروژ در مورد به‌رسمیت شناخته شدن مدارک تحصیلات عالی دیگر کشورها تصمیم می‌گیرند که آیا مدرک خارجی از نظر علمی معادل کل مدرک، بخشی از مدرک یا سایر مدارک اعطاء شده توسط موسسه‌ی آموزشی مربوطه است یا خیر. برای دانشجویان برخی کشورها، شرایط دیگری نیز در مورد سطح تحصیلات و مهارت در زبان انگلیسی وجود دارد که برای ورود به آموزش عالی در نروژ، باید آن‌ها را رعایت کرد.

سیستم NOKUT همچنین درخواست‌‌های عمومی برای به‌رسمیت شناختن مدارک خارجی را انجام می‌دهد. لطفاً دقت کنید که این سیستم برای پذیرش درخواست در یک دوره‌‌ی تحصیلی اعمال نمی‌شود و این کار توسط موسسه‌ای بررسی می‌شود که به آن درخواست می‌دهید.

دوره‌های تحصیلی در نروژ براساس استاندارد ECTS (سیستم انتقال واحدهای اروپایی) و برحسب امتیاز سنجیده می‌شود. تعداد واحدهای یک سال تحصیلی، 60 واحد ECTS است.

نمرات امتحانات کارشناسی و کارشناسی ارشد براساس یک مقیاس درجه‌ بندی شده از A (بالاترین) تا F (پایین‌ترین) ارزیابی می‌شود و E حداقل نمره‌ی قبولی است. برای برخی امتحانات، نمره‌ی قبولی/عدم قبولی داده می‌شود.

پس از پایان تحصیلات، به همه‌ی دانشجویان، یک ضمیمه‌ی دیپلم رایگان ارائه می‌شود. ضمیمه‌ی دیپلم (DS)، یک سند بین‌المللی است که شرح مفصلی از صلاحیت‌های کسب‌شده‌ی فارغ‌ التحصیل را هنگام تحصیلش ارائه می‌دهد. ضمیمه‌ی دیپلم، جایگزین مدرک تحصیلی نیست، بلکه مکمل آن است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و ورزش در نروژ
فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: