مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دندانپزشکی در نروژ

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

به‌ عنوان یک کشور دانش‌ محور، نروژ نیاز زیادی به افرادی با مهارت‌های حرفه‌ای سطح بالا دارد و این یک هدف کلی برای دولت نروژ است که آموزش باکیفیت را در اختیار دانشجویان داخلی و خارجی قرار دهد. سیستم آموزشی در نروژ بر این قاعده متکی است که بدون توجه به پیشینه‌ی اجتماعی خود، همه باید بتوانند تحصیل کنند. هم‌اکنون نروژ 9 دانشگاه، 8 کالج دانشگاهی و 5 کالج علمی دولتی دارد. نروژ همچنین دارای تعداد زیادی موسسه‌ی آموزش عالی خصوصی است که بودجه‌ی عمومی دریافت می‌کنند.

یکی از گزینه های تحصیلی پردرآمد و آینده دار، تحصیل دندانپزشکی در نروژ می باشد که با توجه به علاقه مندان فراوان شرایط خاص خود را داراست. با تحصیل دندانپزشکی در نروژ به راحتی می توان پس از فارغ التحصیلی اقامت اتحادیه اروپا (EU) خود را دریافت و در اروپا زندگی و کار کرد. همچنین، فرد به میانگین درآمد سالیانه در حدود 79800$ تا 276000$ (دلار آمریکا) دست می یابد.

طول دوره دندانپزشکی در دانشگاه های نروژ 5 سال می باشد که 2 سال اول مربوط به آموزش علوم پزشکی مقدماتی و آموزش های تئوریکی می باشد و در حقیقت 3 سال آخر متعلق به مرحله آموزش بالینی می باشد. در پایان دوره و پس از قبولی در آزمون پایان دوره، دانشجویان وارد فاز کارآموزی به مدت 1 الی 1.5 سال می شوند. شرایط تحصیل رشته داندانپزشکی در نروژ با سایر کشورهای اروپایی کمی متفاوت است.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در نروژ

کیفیت آموزشی برتر ارائه شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی نروژ و وجود امکانات آموزشی مدرن و آزمایشگاه های پیشرفته از دلایل عمده رغبت دانشجویان خارجی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور نروژ می باشد. ناگفته نماند که ارائه برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز بر شدت جذابیت نروژ به عنوان یک مقصد تحصیلی برتر می افزاید. فرآیند پذیرش آسان نیز یکی از امتیازات تحصیل در این کشور حوزه اسکاندیناوی می باشد.

علاوه بر موارد فوق، برخورداری از ویزای تحصیلی نروژ به دارنده آن مجوز کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته را فراهم می نماید. همین عامل باعث کمک به دانشجو جهت پوشش مخارج زندگی دانشجوئی می شود. اما امتیازات تحصیل در کشور زیبای نروژ به همین جا ختم نمی شود و شما برای تامین هزینه های تحصیلی خود به گزینه دیگری به نام بورسیه تحصیلی نروژ نیز دسترسی خواهید داشت. این بورسیه ها عمدتا با حمایت مالی دولت نروژ تامین می شود.

معرفی رشته دندانپزشکی در نروژ

رشته دندانپزشکی در نروژ جزو رشته های پر متقاضی و جذاب برای دانشجویان خارجی محسوب می شود. طول دوره مذکور در دانشگاه های نروژی 5 ساله است و 2 سال ابتدائی تحصیل متعلق به مباحث تئوریکی و مبانی آموزش پزشکی و دندانپزشکی بوده و در ادامه 5 سال بعدی صرفا مربوط به مباحث کاربردی و بالینی می باشد. برخی از مواد درسی موجود در برنامه دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی نروژ به شرح زیر می باشد:

  • جراحی دهان و دندان
  • بیومواد و ارگونومی
  • سر و آناتومی گردن
  • پیشگیری و درمان بیمارهای دهان و دندان و لثه
  • ایمپلنت
  • بیماری های مربوط به حفره های دهان
  • لمینت
  • بهداشت دهان و دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی و جراحی فک و صورت
  • ارتودنسی
  • پروتزهای دندانی و غیره




دانشکده های دندانپزشکی نروژ

دانشگاه های خصوصی و دولتی مختلفی در نروژ به ارائه برنامه های دندانپزشکی در این کشور اروپایی می پردازند. اما در میان این دانشگاه ها می توان به 5 دانشگاه معتبر جهانی اشاره نمود که مدارک اعطائی این دانشگاه ها از نظر وزارت علوم ایران نیز معتبر است.

اسامی این دانشگاه ها به شرح ذیر می باشد:

دانشکده های دندانپزشکی نروژ
University of Oslo
University of Bergen
Norwegian University of Science and Technology
Norwegian University of Life Sciences
University of Tromsø the Arctic University of Norway

شرایط تحصیل دندانپزشکی در نروژ در سال 2022

نروژ عضوی از برنامه مشترک آموزش عالی اروپا (Blogna Process) می باشد و پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی نروژ خیلی ساده نیست. فرد برای اخذ پذیرش از نروژ نیازمند شرایط و مدارکی می باشد تا صلاحیت وی برای تحصیل دندانپزشکی در نروژ محرز گردد. ابتدا، سن وی باید بالای 18 سال باشد و همچنین دارای مدرک دیپلم متوسطه معادل دیپلم دبیرستان های نروژ باشد. شرط اصلی دیگر برای تحصیل در نروژ، اثبات مهارت زبان انگلیسی با ارائه نمره آزمون زبان نروژی یا انگلیسی می باشد.

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان نروژی در سال 2021 باید مدرک زبان نروژی در سطح B2 و داوطلبان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی باید مدرک زبان انگلیسی IELTS با حداقل نمره 6.0 را ارائه نمایند. لازم به ذکر است که هر دو دوره آموزش زبان نروژی و انگلیسی در خود کشور نروژ نیز برای متقاضیان برگزار می شود که هزینه شرکت در این دوره ها جدا از هزینه تحصیل در دانشگاه های نروژ می باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی نروژ به این شرح است:

  • آخرین مدارک تحصیلی
  • ریزنمرات سال آخر دبیرستان
  • مدارک شناسایی متقاضی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • مدرک زبان IELTS با حداقل نمره 6




شرایط اخذ ویزا جهت تحصیل دندانپزشکی در نروژ

پس از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه نروژی، متقاضیان تحصیل دندانپزشکی بایستی خود را برای درخواست ویزای تحصیلی نروژ آماده نمایند. فرآیند درخواست ویزای اقامت دانشجوئی نروژ کاملا آسان است. کلیه دانشجویان خارجی که قصد تحصیل دندانپزشکی در نروژ برای مدت بیش از 3 ماه را دارند، صلاحیت اخذ ویزای اقامت دانشجوئی نروژ را دارند. شرایط و روش های اخذ این نوع ویزا نیز به ملیت فرد متقاضی بستگی دارد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی کشور نروژ عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر بین المللی
  • فرم درخواست ویزای اقامت دانشجوئی نروژ
  • رسید پرداخت هزینه درخواست به مبلغ NOK5300 (کرون نروژ)
  • مدرک اثبات تمکن کافی با اعتبار کل 12000€ (یورو)
  • 2 قطعه عکس 2*2 جدید از نوع پاسپورتی با پس زمینه سفید
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزش عالی معتبر
  • بیمه سلامت شخصی یا کارت بیمه سلامت اروپایی (EHIC)

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور نروژ

هزینه تحصیل دندانپزشکی در این کشور با یارانه های دولتی تعلق گرفته به دانشجویان خارجی بسیار پایین است. البته ناگفته نماند که متقاضیان تحصیل دندانپزشکی به زبان نروژی از امتیاز تحصیل رایگان در این کشور برخوردار هستند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشور نروژ عمدتا به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. مثلا هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی می باشد.

میانگین شهریه سالیانه دندانپزشکی در دانشگاه های خصوصی نروژ در حدود 11000€ (یورو) می باشد. البته هزینه زندگی در نروژ بسیار بالا است و این کشور سومین کشور گران قیمت دنیا در سال 2022 شناخته شده است. هزینه زندگی در این کشور ماهیانه NOK18000 (کرون نروژ) برای یک نفر است. البته از آن جایی که حقوق ماهیانه و سطح رفاه اجتماعی نیز در این کشور متقابلا بسیار بالاست همچنان طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا دارد. دانشجویان گرامی در نمودار زیر می توانند با میانگین هزینه تحصیلی در معروفترین دانشگاه های پزشکی نروژ در سال 2022 آشنا شوند:

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و نروژ

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و نروژ نروژ نظام تحصیلی رایگان دارد اما در عین حال در سال 2022 به عنوان یکی از گران ترین کشورهای دنیا برای زندگی شناخته شده است. این در حالی است که نظام تحصیلی مجارستان رایگان نیست اما این کشور به قدری کم هزینه است که تحصیل و زندگی در آن مجموعا٬ از هزینه زندگی در نروژ کمتر خواهد بود. در واقع زندگی در مجارستان کمی از ایران گران تر است و حتی اجاره مسکن در مجارستان در مقایسه با کشور ایران حدود 2% ارزان تر نیز می باشد. برای مقایسه بهتر هزینه زندگی در نروژ و هزینه زندگی در مجارستان جدول ذیل تهیه شده است:

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و نروژ
مبحث تحت بررسی مجارستان به یورو نروژ به یورو
هزینه ماهیانه زندگی به طور متوسط €500 تا 700€ €1400 تا 2200€
از مزایای تحصیل دندانپزشکی همچنین امکان اخذ اقامت پس از تحصیل می باشد. بر این اساس، متقاضیان می توانند برای 3 ماه پس از فراغت از تحصیل به دنبال کار رفته و با دریافت پیشنهاد کاری، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری نروژ تبدیل نمایند و بعد از گذشت 5 سال پیوسته نیز اقامت دائم نروژ را کسب نمایند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و ورزش در نروژ
فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: