مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بورس تحصیلی دکترا نروژ

بورس تحصیلی دکترا نروژ

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ مزایای زیادی دارد. نروژ دارای منابع طبیعی فراوان و اقتصادی قوی است و با این وجود فرهنگ  استقبال کننده و  آینده نگری را حفظ می کند. نمونه عالی این امر سیستم آموزش عالی آن است که آموزش و تحقیقات قابل تحسینی ارائه می دهد. تعداد دانشگاه های نروژ بسیار کم است، با این حال اغلب از آنچه که از آنان انتظار می رود عملکرد بهتری دارند. به طور قابل توجهی، دانشگاه های دولتی نروژ آموزش رایگان برای دانشجویان خود ارائه می دهند. این راهنما هر آنچه که باید در مورد تحصیل دکترا در نروژ بدانید از جمله اطلاعاتی در مورد دانشگاه های نروژ، ساختار دوره دکترا، برنامه های کاربردی، بودجه و ویزا را پوشش می دهد‌. برنامه های دوره دکترا در نروژ شامل صلاحیت های سه سیکلِ، بدنبال پروسه ی بولونیا است. بدین منظور از شما خواسته خواهد شد که تحقیقی اجرا کرده و رساله دکترا بنویسید. اغلب، دوره های دکترا در نروژ از یک قالب ساختار یافته پیروی می کنند. این معمولاً شامل یک مؤلفه آموزشی قبل از شروع تحقیقات دکترا و نوشتن پایان نامه است. همچنین ممکن است شما یک کارمند دانشگاه با حقوق استخدامی همراه در نظر گرفته شوید. در این صورت، شما مسئولیت های آموزشی و اداری را بر عهده خواهید داشت.

در سال های اخیر، کشور نروژ به واسطه استاندارد آموزشی برتر و کیفیت زندگانی بالا به عنوان مقصدی جذاب برای دانشجویان خارجی از سراسر دنیا تبدیل شده است. یکی از مقاطع تحصیلی در دانشگاه های این کشور، برنامه تحصیلی دکترا (PhD) می باشد که مدت تحصیل آن 3 الی 4 سال طول می کشد. شما می توانید برنامه تحصیلی دکترا را در 24 دانشگاه و کالج نروژی ادامه تحصیل نموده و مدرک معتبری دریافت نمایید که در این بین دانشگاه اوسلو به عنوان قدیمی ترین و اولین دانشگاه ملی نروژ می تواند جذابیت خاصی برای متقاضیان داشته باشد.

برای اخذ پذیرش از دوره دکترا در دانشگاه های دولتی نروژ، از جمله دانشگاه اوسلو، نیازی به تسلط به زبان نروژی نیست و کافی است افراد مدرک زبان آیلتس بالای 7 ارائه دهند. همچنین لازم به ذکر است که مهلت ثبت نام بسته به دوره تحصیلی و موسسه آموزش عالی متفاوت است؛ اما مهلت ارائه درخواست بورس تحصیلی دکترا در نروژ معمولا 1 دسامبر هر سال است. البته، برخی دوره ها و برنامه های آموزشی ممکن است که مهلت های زمانی متفاوتی نیز داشته باشند.

دلایل تحصیل دکترا در نروژ در 2022

با وجود هزینه بالای زندگی در نروژ در سال 2022، دانشگاه های نروژ با وجود امکانات و تجهیزات آموزشی پیشرفته و مدرن و استانداردهای آموزشی کیفیت بالا جزو اولویت های تحصیلی دانشجویان دکترا از سراسر دنیا می باشند. اما تحصیل دکترا در نروژ چه مزایا و امتیازاتی برای متقاضیان خارجی به دنبال دارد؟ در کشور نروژ، برنامه های دکترا سیکل سوم تحصیلات عالی به شمار رفته و از استانداردهای فرآیند بلونیا تبعیت می کند. بدین سان، شما ملزم به انجام پژوهش و نگارش رساله PhD می باشید. واقعیت این است که دانشجویان دکترا به عنوان کارمند آموزش عالی محسوب شده و دستمزد دکترا و حقوق کارمند همکار دریافت می نمایند.

به لحاظ کیفیت زندگی، نروژ با بهترین کیفیت زندگی در جهان و جزو شادترین کشورهای جهان می باشد. تحصیل دکترا در نروژ و در بین مردمان انگلیسی زبان برای ارتقای مهارت زبان متقاضیان ایده مطلوبی است. نروژ در زمینه بازار انرژی، فناوری های نوین و بیوتکنولوژی مرجع تحقیقاتی برتری در جهان محسوب می شود و شما با تحصیل دکترا در نروژ می توانید در یکی از این زمینه ها تخصص پیدا کرده و با اخذ اقامت نروژ در این کشور کار و زندگی کنید. لیست دانشگاه های برتر نروژی ارائه کننده برنامه دکترا در سال 2022 به شرح ذیل می باشد:

5 دانشگاه برتر نروژ در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه اوسلو
=119 102 61
دانشگاه برگن 201-250 194 301-400
UiT The Arctic University of Norway 351-400 =440 -
Norwegian University of Science and Technology 401-500 =369 101-150
University of Stavenger 401-500 - -

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان دکترا نروژ

یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای تصمیم جهت تحصیل دکترا در نروژ، اطلاع از هزینه تحصیل و زندگی در این کشور می باشد. با وجود گران بودن هزینه تحصیل و زندگی در کشور نروژ، اما گزینه هایی مثل بورس تحصیلی نروژ و کار دانشجوئی در این کشور جبران کننده و پوشش دهنده این مخارج سنگین می باشد. در کشور نروژ، هیچ گونه هزینه ای به عنوان هزینه تحصیلی از دانشجویان دکترا اخذ نمی شود. با این حال، برخی موسسات آموزش عالی در نروژ وجود دارند که مبلغی حدود 50€ تا 100€(یورو) بابت عضویت در باشگاه دانشجویان و صدور کارت دانشجوئی از دانشجویان دریافت می کنند. اما هزینه زندگی در نروژ در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار بالا است. 

معرفی بورس تحصیلی دکترا نروژ

بورس تحصیلی دکترا نروژ با عنوان the Quota Scheme نوعی بورسیه تحصیلی با حمایت مالی دولت نروژ می باشد. این بورسیه تحصیلی مختص دانشجویان ارشد و دکترا دانشگاه ها و کالج های نروژ می باشد. هدف اصلی از ارائه برنامه بورس تحصیلی دکترا نروژ کمک به نخبه پروری و استعداد سازی از طریق تحصیل در نروژ می باشد که دانشجویان خارجی می توانند از آن بهره مند شوند. برنامه مذکور همچنین درصدد تقویت روابط بین نروژ و سایر کشورها می باشد و بنابراین در بین المللی سازی وجهه نروژ در زمینه آموزش عالی نقش موثری دارد.

اکثر دانشگاه ها و کالج های نروژی من جمله دانشگاه اوسلو به عنوان دانشگاه برتر نروژ در برنامه بورس تحصیلی دکترا نروژ یا the Quota Scheme مشارکت دارند. هر موسسه ای نیز سهمیه خاص خود را دارد. اما اکثر برنامه های بورس تحصیلی در این برنامه مختص دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکترا می باشد. بر اساس لیست اعلامی دانشجویان صلاحیتدار، دانشجویان دکترا ایرانی نیز می توانند متقاضی اخذ بورس تحصیلی دکترا در کشور نروژ باشند.


شرایط بورس تحصیلی دکترا نروژ

در حال حاضر، برنامه بورس تحصیلی دکترا نروژ the Quota Scheme در مجموع 1100 دانشجوی خارجی را ساپورت می کند که از این تعداد 800 دانشجو از کشورهای درحال توسعه در جنوب و 300 دانشجو از کشورهای حوزه بالکان، اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد. اما از شرایط بورس تحصیلی نروژ این است که شما می توانید قبل از اخذ پذیرش و ورود به نروژ، درخواست بورس خود را از کشور خود ارائه دهید. شما همچنین قبل از شروع دوره برنامه ریزی شده تحصیلتان در دانشگاه های نروژی، باید حداقل 1 سال در کشورتان باقی بمانید. همچنین از دیگر شرایط اخذ صلاحیت برای درخواست بورس تحصیلی نروژ می توان به یافتن کشور متقاضی در لیست کشورهای موجود اشاره کرد. مدارک لازم برای درخواست بورس تحصیلی دکترا در کشور نروژ عبارتند از:

  • مدارک دیپلم متوسطه و پیش دانشگاهی
  • حداقل 2 سال تحصیلات عالی از دانشگاه کشور مبدا ویژه متقاضیان لیسانس به بالا
  • ارائه پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی متقاضی

اخذ ویزای تحصیلی نروژ برای دانشجویان دکترا

دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل دکترا در نروژ ملزم به درخواست ویزای تحصیلی نروژ از سفارت می باشند. اما لازم به یادآوری است که ویزای تحصیلی نروژ فقط برای 90 روز یا حداکثر 3 ماه پس از ورود به نروژ معتبر است و پس از این 3 ماه اعتبار ویزا تمام می شود. راهکار دولت نروژ برای دانشجویان خارجی تمام وقت، درخواست و اخذ ویزای اقامت تحصیلی می باشد که برای مدت 1 سال معتبر بوده و تا اتمام دوره تحصیلی دانشجو نیز قابل تمدید است. علاوه بر اقامت نروژ، شما همچنین نیازمند اخذ بیمه سلامت و نیز شماره شناسائی نروژی نیز هستید. فرآیند درخواست اقامت تحصیلی نروژ به محض ورود به این کشور و با ثبت درخواست در اداره پلیس محلی نروژ شروع می شود. دانشجویان دکترا می توانند با تهیه مدارک زیر و تحویل آن ها به سفارت نروژ در تهران، درخواست ویزای تحصیلی خود را ارائه نمایند. شرط اصلی برای درخواست ویزای تحصیلی نروژ نیز ارائه نامه پذیرش دانشگاهی و اثبات تمکن مالی می باشد. مدارک لازم برای اخذ این نوع ویزای نروژ به شرح جدول زیر است:

  • پاسپورت معتبر با اعتبار به مدت بیش از 6 ماه پس از ورود به نروژ
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجوئی نروژ
  • مدارک شناسائی معتبر
  • گواهی عدم سوءسابقه کیفری
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا تحصیلی به میزان 650$ (دلار آمریکا)
  • گواهی اثبات تمکن کافی به صورت ارائه صورت حساب بانکی با موجودی کل 14350$ (دلار آمریکا)
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج نروژی
  • بیمه سلامت اروپایی (EHIC)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و ورزش در نروژ
فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: