مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته های تحصیلی در هلند

رشته های تحصیلی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. اتباع اتحادیه اروپا /EEA و اتباع سوئیس اجازه کار با ساعت نامحدود دارند.دانشجویان خارجی (غیراتحادیه اروپا/EEA/ سوئیس) با اجازه اقامت معتبر مجاز به کار یا کار تمام وقت فصلی در ماه جون، جولای و آگوست یا کار نیمه وقت حداکثر شانزده ساعت در هفته هستند. کشور هلند با داشتن محیطی آرام، شاد و مناسب برای زندگی و پیشرفت یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل به شمار می رود. با دارا بودن شرایط اخذ Fund در هلند می توان با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه جهت تحصیل از سیستم آموزشی پیشرفته این کشور بهره مند شد. بیش از نیمی از دانشگاه های کشور هلند مورد تایید وزارت علوم بوده و همین امر امکان بازگشت به ایران پس از تحصیل در این کشور و اشتغال برای ایرانیان را فراهم آورده است.

اگر شهروند یک کشور غیر اتحادیه اروپا یا سوییس هستید و قصد دارید بیش از سه ماه در هلند بمانید موظف به اخذ اجازه اقامت برای تحصیل در هلند هستید. ورود به هلند با ویزایی صحیح بسیار مهم است، اگر با ویزای اقامت کوتاه مدت وارد شوید نمیتوانید برای اجازه اقامت درخواست دهید. شما تا 5 روز بعد از ورود به هلند باید برای اخذ اجازه ی اقامت درخواست دهید. پس از پایان دوره ی تحصیل شما می توانید برای اخذ اقامت 5 ساله در خواست دهید ولی لازم است قرار دادی با صاحب کار خود برای این منظور ارائه دهید.

معرفی رشته های تحصیلی در هلند

با توجه به هزینه های معقول تحصیل در دانشگاه های هلند و انواع بورسیه های تحصیلی تخصیص یافته از سوی دولت این کشور و سایر سازمان های خصوصی، تحصیل در دانشگاه های این کشور با سطح کیفی بسیار بالا جزء ایده آل ترین گزینه های پیش روی متقاضیان بین المللی می باشد. اغلب مدارس و دانشگاه های هلند بر روی علوم فنی و مهارت های بالینی تمرکز دارند و نتیجه این امر را می توان در تعدد دوره های کارآموزی در نظر گرفته شده برای دانشجویان سال های پایانی رشته هایی چون علوم آزمایشگاهی و پزشکی جستجو کرد. علی رغم اینکه متداول ترین رشته ها برای تحصیل در بین دانشجویان خارجی متقاضی پذیرش در دانشگاه های هلند، شاخه هایی از علوم مدیریت و مهندسی می باشند، تحصیل در رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی همچنان علاقه مندان خاص خود را دارا می باشد.

رشته های پرطرفدار در هلند
رایج ترین رشته ها در بین دانشجویان خارجی هلندرتبه بندی از جهت میزان تقاضای دانشجویان
مدیریت اقتصاد1
مدیریت بازرگانی2
مهندسی کامپیوتر3
علوم انسانی4
علوم اجتماعی5

با وجود اینکه برای تحصیل در دانشگاه های برتر هلند و رشته های متنوع موجود در این کشور در اغلب اوقات نیازی به شرکت در آزمون ورودی نمی باشد ارائه مدرک زبان الزامی بوده و افراد مسلط به زبان انگلیسی با ارائه مدرک IELTS 6.5 قادر به اخذ مجوز تحصیل در دانشگاه های این کشور می باشند. همچنین دولت این کشور با در نظر گرفتن دوره هایی 6 ماهه جهت آموزش زبان هلندی به متقاضیان خارجی تحصیل در این سرزمین، مدرک زبان B2 را به آن ها اعطا می کند.

شرایط پذیرش در انواع رشته های تحصیلی هلند

شهرهای آمستردام، اوترخت و روتردام همه ساله پذیرای بیشترین دانشجویان از سراسر جهان می باشند؛ با توجه به شرایط پذیرش در این دانشگاه ها و هزینه های نسبتا بالای زندگی در شهرهای اصلی هلند چون آمستردام، دانشجویان می توانند سایر شهرهای هلند را به عنوان مقصد تحصیلی خود برگزینند. رشته های تحصیلی در این کشور در مقطع کارشناسی طی 3 الی 4 سال ارائه شده و دانشجویان در این برهه زمانی قادر به 16 ساعت کار در هفته می باشند. علی رغم اینکه دولت هلند امکان تحصیل رایگان در رشته هایی چون علوم پزشکی را به ندرت فراهم آورده است، انواع بورسیه های تحصیلی اختصاص یافته به دانشجویان مسیر را برای پرداخت هزینه ها هموار خواهد کرد. رشته های تحصیلی ارائه شده برای مقطع کارشناسی در 17 دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجویان می نمایند. ارائه دیپلم 12 ساله دبیرستان از حداقل های پذیرش در این رشته ها می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های هلند 2 سال زمان برده و تمامی رشته ها اعم از علوم تجربی و مهندسی به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می گردند. علی رغم اینکه بورسیه های تحصیلی موسسات خصوصی در اکثر رشته ها به دانشجویان مقطع دکتری اختصاص مییابد، انواع دانشگاه های دولتی هلند چون دانشگاه لیدن (Leiden University) که به ارائه سالیانه 7000€ (یورو) تسهیلات جهت آسان نمودن پرداخت شهریه توسط دانشجویان می پردازند. در ادامه به بررسی مدارک لازم جهت پذیرش انواع رشته ها می پردازیم:

  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • ارائه ی تمکن مالی
  • ارائه دیپلم 12 ساله دبیرستان
  • گواهی سلامت پزشکی و عدم سوء پیشینه
  • تکمیل فرم انگیزه نامه جهت توضیح هدف از تحصیل در رشته مورد نظر

رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های هلند

دانشگاه های کشور هلند در جایگاه بسیار مطلوبی از نظر کیفیت آموزش و ارائه مطالب قرار دارد، اغلب دانشگاه های هلند دولتی بوده و تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور نیازمند پرداخت هزینه های بیشتری می باشد. در ادامه به بررسی امتیاز برترین دانشگاه های هلند در سال 2020 می پردازیم:

علاوه بر دانشگاه های ذکر شده که دارای دانشکده های متعددی در زمینه های گوناگون بوده و علاقه مندان به رشته های هنری چون نقاشی نیز قادر خواهند بود برای تحصیل در آن ها اقدام نمایند، دانشگاه های ارائه دهنده دروس پزشکی در شهرهای هلند نیز از اعتبار و شهرت بخصوصی برخوردار هستند Maastricht University و Radboud University از مشهورترین این دانشگاه ها در هلند می باشند.




هزینه تحصیل در هلند

تحصیل در دانشگاه های هلند در صورتی جایز خواهد بود که فرد پیش از ورود به این کشور اقامت تحصیلی موقت MVV را کسب کرده و شهریه ی ترم نخست دانشگاه را پرداخت نماید. هزینه اخذ ویزای تحصیلی هلند 600€ (یورو) برآورد شده و دانشجویان مقطع کارشناسی با اجازه کار 16 ساعت و دانشجویان درحال تحصیل کارشناسی ارشد در هلند با 16 ساعت کار در هفته قادر خواهند بود هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند.

دانشگاه های برتر برای تحصیل در هلند

دانشگاه های هلند در گروه برترین دانشگاه های دنیا قرار می گیرند، علی الخصوص که تحصیل در هلند برای دانشجویان بین المللی جذابیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا شانس اخذ ویزای تحصیلی هلند بسیار بالا است، در رتبه بندی Times Higher Education برای سال 2021، 13 دانشگاه هلند در میان 250 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند. پنج دانشگاه برتر برای تحصیل در هلند عبارتند از:

  • دانشگاه واخنینگن
  • دانشگاه آمستردام
  • دانشگاه لیدن
  • دانشگاه اراسموس روتردام
  • دانشگاه اوتریخت

اخذ ویزای تحصیلی برای تحصیل در هلند

دانشجویان بعد از پذیرش از دانشگاه های هلند، نیاز است برای ورود به خاک این کشور ویزای تحصیلی خود را از سفارت این کشور اخذ نمایند. گفتنی است که علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه که برای فرد دانشجو صادر شده است، لازم است تا سایر مدارکی که در قسمت زیر عنوان می شود را تهیه بفرمایند:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم MVV
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک به زبان Dutch
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار دانشجویی در هلند
اجازه ی کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های شهر لاهه
دانشگاه های شهر لاهه

با داشتن گزینه های مختلفی برای تحصیل به راحتی میتوان فهمید چرا لاهه یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در هلند است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: