مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هرآنچه برای تحصیل در آمستردام باید بدانید

هرآنچه برای تحصیل در آمستردام باید بدانید

آیا تا به حال به  تحصیل در آمستردام فکر کرده اید؟ سال های دانشجویی  قرار است بهترین سال های زندگی شما باشد و انتخاب کشوری که می خواهید در آن تحصیل کنید می تواند تجربه خوبی برایتان رقم بزند یا اینکه یک شکست تلقی شود. پایتخت هلند با مجموع 31 موسسه آموزش عالی، پیشنهاد های فراوانی برای ارائه به شما دارد! این متن راهنمای تحصیل در آمستردام، از بهترین دانشگاه های آمستردام گرفته تا هزینه های زندگی و هر آنچه که باید بدانید را شامل می شود. آمستردام ممکن است کوچک باشد، اما فرصت های تحصیلی و دانشگاهی  فوق العاده ای دارد. این شهر دارای دو دانشگاه در سطح جهانی و 29 مدرسه آموزش عالی دیگر است. 

فهرست عناوین

برترین دانشگاه های آمستردام

اولین سوال شما در مورد تحصیل در آمستردام احتمالاً این باشد: کجا؟ شما فقط بخش آمستردام را می دانید، اما حالا  باید یک مدرسه پیدا کنید، به آن درخواست بدهید و در آن تحصیل کنید. در اینجا بهترین انتخاب ها وجود دارند - اما ابتدا باید یک مرور سریع وگذرا در مورد انواع آموزش عالی در آمستردام و هلند را داشته باشیم.

انواع آموزش عالی در آمستردام

در هلند، تحصیلات  لیسانس به دو شکل مختلف انجام می شود: HBO (hoger beroepsonderwijs) و WO (wetenschappelijk onderwijs).

مدارک HBO در دانشگاه های به اصطلاح علمی کاربردی (hogescholen) ارائه می شود. در اینجا دانشجویان به مدت چهار سال با تاکید بر یادگیری عملی تحصیل می کنند. ازسوی دیگر، مدرک WO توسط دانشگاه ها ارائه می شود. به طور کلی، دوره WO حدود سه سال طول می کشد. شدت آموزش کمی بیشتر و به طور کلی بیشتربه صورت تئوری است تا عملی. شما با هردو مدرک HBO و WO  می توانید مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دریافت کنید.

دانشگاه آمستردام UvA

دانشگاه امستردام Universiteit van Amsterdam (UvA) دارای رتبه 55 در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2022 است. علاوه بر این، UvA مفتخر به قرار داشتن در بین 15 دانشگاه معتبر در تمام اروپا است که مقام بسیار خوبی است. برای دانشجویان UvA، کل شهر (به معنای واقعی کلمه) محوطه دانشگاه آنهاست. دانشکده های دانشگاه، کتابخانه ها و سایر امکانات در سراسر آمستردام پراکنده هستند.

به زبان هلندی تسلط ندارید؟ مشکلی نیست! پیشنهاد این دانشگاه ها گسترده و متنوع است. بیش از 20 رشته کارشناسی و بیش از 200 دوره ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی وجود دارد. دنیایی پر از امکانات که از علوم عصب شناسی گرفته تا سیاست و قانون در آن وجود دارد.


دانشگاه Vrije در آمستردام

مورد بعدی در لیست بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در آمستردام و  دومین انتخاب محبوب Vrije Universiteit (VU) دانشگاه وریج است. ممکن است دانشگاه وریج در رتبه بندی سال QS 2022  کمی پایین تر باشد اما این دانشگاه به خاطر ارائه گسترده دوره های آموزشی به زبان انگلیسی و فضای متنوع و بین المللی شناخته شده است. دانشگاه وریج  دارای یک پردیس متمرکزدر جنوب آمستردام است و مزیتش این است که وقتی از یک ساختمان دانشگاهی به ساختمان دیگر میروید، مجبور نیستید از بین ازدحام گردشگران عبور کنید.

از سال 2022، 23 دوره کارشناسی با تدریس به زبان انگلیسی و 68 دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برای شما که هنوز به زبان هلندی تسلط ندارید ارائه شده است. حقیقت جالب اینکه دانشگاه وریج  در سال 1880 برای ایجاد دانشگاهی عاری از نفوذ دولت و کلیسا تأسیس شد! این دانشگاه تا به امروز پولی از دولت هلند نپذیرفته است که بسیار متعصبانه است.

دانشگاه امستردام HvA

دانشگاه علوم کاربردی آمستردام (HvA) یک دانشگاه نیست بلکه یکی از دانشگاه های علمی کاربردی در هلند است. در دانشگاه علمی کاربردی، دانشجویان بر طبق مهارت هایی که بعداً در زندگی حرفه ای خود به آن نیاز خواهند داشت، آموزش می بینند. به عنوان مثال، برخی از رشته های  کارشناسی دوگانه HvA بااین هدف برگزار می شود که شما به طور متناوب بین تحصیل در کلاس درس و کار در آن رشته مشغول شوید. این دانشگاه  همچنین برای متخصصانی که از قبل  مشغول به کار هستند، آموزش ها و مدارک بیشتری ارائه می دهد.

دانشگاه علمی کاربردی در سال 1993 (تقریباً 25 سال پیش) تأسیس شد و از آن زمان تلاش هایی برای گسترش برنامه های بین المللی خود انجام داده است. با این حال، بیشتر آنها هنوز منحصراً به زبان هلندی هستند، بنابراین قبل از درخواست، دوره های آموزش به زبان انگلیسی آنها را به دقت بررسی کنید!

کالج دانشگاه آمستردام

خبر خوب برای دانشجویان بین المللی، کالج دانشگاه آمستردام (AUC) آموزش های خود را به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می دهد! علیرغم وجود کلمه  'University' در اسم آن، AUC هم یک دانشگاه علوم کاربردی با تخصص در علوم و هنرهای آزاد است. شما در AUC، می توانید فقط  یک نوع مدرک دریافت کنید: لیسانس علوم و هنرهای انسانی . برای تطبیق برنامه خود با علایق دانشگاهیتان، می توانید بین سه رشته مختلف علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی یکی را انتخاب کنید.

این دانشگاه منحصر به فرد است زیرا در هر سال تحصیلی فقط 300 دانشجو می پذیرد. که برای هر رشته 100 مکان در دسترس است. شما همچنین ملزم هستید تا زمانی که مدرکتان را می گیرید در آن مکان هازندگی کنید! که شهریه دانشگاه AUC نسبت به سایر دانشگاه های موجود در این لیست، قیمت های بالاتری  دارد. اگر علاقمند به تحصیل در هلند هستید، توقع پرداخت هزینه حدودا دو برابر سایر دانشگاه های آمستردام را داشته باشید.

هزینه تحصیل در آمستردام

زندگی دانشجویی به دوره ناامنی مالی مشهور است که اگرآن را با زندگی و تحصیل در آمستردام، یکی از گران ترین شهرهای اروپا، همراه کنید، به نقطه ضعف اصلی تحصیل در پایتخت هلند پی برده اید: ارزان نیست.

هزینه ی تحصیل در دانشگاه های آمستردام

هزینه های تحصیل در هلند، به خصوص در مقایسه با انگلستان یا ایالات متحده خیلی بالا نیست. البته، در مقایسه با سایر کشورهای اروپای شمالی مانند آلمان، دانمارک یا سوئد، باید آماده پرداخت هزینه های بیشتری باشید. به خاطر داشته باشید که برای دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس یارانه شهریه پرداخت می شود که هزینه تحصیل را ارزان تر می کند. اگر پاسپورت یکی از این کشورها ندارید، باید هزینه را به نرخ کشور های غیر اتحادیه اروپا بپردازید.

در این قسمت پیش زمینه  ای تقریبی، برای مواردی که در دوره کارشناسی از سال 2022 به آن نیاز دارید را ارائه کرده ایم.

نام دانشگاه هزینه ی تحصیل سالانه برای دانشجویان اتحادیه اروپا هزینه ی تحصیل سالانه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
دانشگاه آمستردام (UVA) 2209 یورو 8000 تا 12000 یورو
دانشگاه Vrije (VU) 2209 یورو 8000 تا 12000 یورو
Hogeschool van Amsterdam (HvA) 2209 یورو 8782 یورو
کالج دانشگاه آمستردام (AUC) 4610 یورو 12610 یورو

به طور کلی، رشته های پرمخاطب مانند پزشکی در هلند یا دندانپزشکی در هلند قیمت های بالاتری دارند. اما به هر حال این رشته ها اغلب فقط به زبان هلندی تدریس می شوند. برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد در آمستردام، به عنوان داشجوی اتحادیه اروپا باید انتظار شهریه حدود 2000 یورو در سال تحصیلی را داشته باشید و به عنوان یک دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا، شهریه می تواند بین 10000 یورو تا 50000 یورو در سال متغیر باشد.

اخذ مدرک کارشناسی دوم در هلند به عنوان دانشجوی اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی بیشتر از مدرک اول هزینه خواهد داشت. فقط اخذ مدرک اول توسط دولت یارانه می گیرد. اگر در نظر دارید مدرک دوم را هم اخذ کنید، باید  انتظار داشته باشید که حدود چهار برابر بیشتر شهریه بپردازید.


هزینه زندگی در آمستردام

از مواد غذایی و مسکن گرفته تاغذا خوردن بیرون از خانه،  پایتخت هلند در میان 50 شهر گران قیمت جهان قرار دارد، بنابراین باید این انتظار را داشته باشید که هنگام تحصیل در آمستردام  پول نقد زیادی برای هزینه های روزانه خرج کنید. خصوصا بازار مسکن آمستردام، به قیمت های غیرقابل تحمل خود مشهور است.  تقاضای بسیار بالا، یکسان سازی قیمتها  و خصوصیسازی داراییها به بحران مسکن ساکنان آمستردام تبدیل شده است.

به خصوص دانشجویان آمستردام که به دنبال یافتن یک اتاق مقرون به صرفه هستند در برابر افزایش شدید قیمت ها آسیب پذیرتر هستند. برای یک اتاق یک نفره در یک آپارتمان مشترک باید به فکر پرداخت چیزی بین 400 یورو تا 1200 یورو باشید. بیشتر اتاق های دانشجویی بین 600  تا 800 یورو در ماه وحتی بالاتر هستند.

بیرون غذا خوردن چطور؟ فرض کنید که می خواهید از خودتان و همکلاسی هایتان با رامن آبگوشتی خوشمزه پذیرایی کنید. همچنین می خواهید یک پیش غذا هم به طور شریکی بخورید. اگر سخاوتمند باشید و به پیشخدمت انعام کوچکی بدهید، برای یک شب صرف غذا در بیرون از خانه به طور واقع بینانه بین 25 تا 30 یورو پرداخت خواهید کرد.

اینجا تخمین تقریبی از هزینه هایی که هنگام تحصیل در آمستردام منتظر شماست ارائه کرده ایم.

هزینه قیمت به یورو
اتاق دانشجویی در آمستردام (شامل گاز، آب، برق) 550-800 یورو
سیم کارت هلندی با 10 گیگابایت دیتا 15-40 یورو
دوچرخه دست دوم (پایه) 70-120 یورو
قطار بین شهری 6-8 یورو
خواربار هفتگی 70-45 یورو
کاپوچینو (معمولی) 3.50-4.50 یورو
غذای رستورانی ارزان 16-25 یورو
نوشیدنی 13-18 یورو
قرص نان (نیم تا کامل) 0.70 - 3 یورو
پاستا (500 گرم) 0.90 - 1.50 یورو
فیله مرغ (300 گرم غیر ارگانیک) 2.99 - 4.50  یورو
پنیر (10 تا 14 برش) 2.50 - 4.50 یورو


تامین هزینه تحصیل در آمستردام

به این نکته پی بردیم که هزینه زندگی در آمستردام بالا است، پس چه گزینه هایی برای پرداخت شهریه و در واقع غذا خوردن وجود دارد؟

سه راه اصلی برای تامین مالی تحصیل در دانشگاه های آمستردام وجود دارد:

  • بودجه شخصی؛ 
  • بورسیه ها؛
  • کمک های دولتی؛

با درنظر گرفتن اینکه حتی والدین تان هم (چه رسد به خود شما) پول نقد اضافی برای تامین هزینه های مسکن و زندگی شما دریک شهر بزرگ را ندارند، نگاهی به کمک های دولتی و بورسیه ها می اندازیم.

کمک های دولتی برای دانشجویان 

حمایت مالی دانشجویان در آمستردام توسط دولت هلند تامین مالی دانشجویی نامیده می شود. این بسته کمک مالی چهار جزئی برای دانشجویان شامل وام عادی، خدمات مالی سفر دانشجویی، کمک هزینه تکمیلی و وام شهریه می باشد. به طور طبیعی، کمک های دولتی گزینه محبوبی است. با این حال، تنها در صورتی می توانید به کمک های تحصیلی دولتی دسترسی داشته باشید که دارای پاسپورت اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، یا سوئیس باشید.


ورسیه تحصیلی در آمستردام

آیا به دنبال کاهش بار هزینه های تحصیل خود هستید؟ بورسیه تحصیلی همیشه یک گزینه برای تحصیل در آمستردام است! نگران نباشید، برای دریافت آن لازم نیست یک اعجوبه باشید. گزینه های مختلف زیادی وجود دارد.

اکثر دانشگاه ها اطلاعات دقیقی را برای کمک های مالی موجود در وب سایت مربوطه خود ارائه می دهند:

  • دانشگاه آمستردام؛
  • دانشگاه آزاد؛
  • کالج دانشگاه آمستردام؛
  • دانشگاه علوم کاربردی آمستردام (فقط به زبان هلندی)؛

برای بررسی کلی  بیشتر، ابزاری مفید وجود دارد که به شما امکان می دهد ببینید چه بورسیه هایی برای حمایت از شما از طریق برنامه تحصیلی مربوطه ارائه می شود. حمایت مالی برای شایستگی، گروه های اقلیت، کشورهای شریک غیر اروپایی، مناطق بحرانی، یا رشته های خاص نیز در دسترس است. درجدول  زیر چند نمونه از بورسیه های ارائه شده توسط موسسات هلندی آورده شده است، اما اگر واقعاً جستجو کنید، تعداد بورسیه های بیشتری وجود خواهد داشت.

بورسیه تحصیلی جزئیات
بورسیه تحصیلی هلند این بورسیه برای دانشجویان بین المللی از خارج ازEEA (منطقه اقتصادی اروپا) است. متقاضیان موفق در طول سال اول تحصیل 5000 یورو دریافت خواهند کرد.
بورسیه NN Future Matters این بورس تحصیلی 5000 یورو برای پوشش یک سال از هر دوره کارشناسی ارشد در زمینه مالی، مدیریت ریسک، اقتصاد، علم داده یا IT ارائه می کند. فقط ملیت های خاصی واجد شرایط هستند، بنابراین معیارهای درخواست را با دقت بخوانید!
طرح Orange Knowledge (OKP) OKP از شهروندان تعدادی منتخب از کشورهای جهان سوم حمایت می کند تا دوره های آموزشی در زمینه گسترده تر مطالعات پیشرفته در هلند را دنبال کنند.
طرح Orange Tulip Scholarship Programme (OTS) OTS توسط بسیاری از دانشگاه ها در هلند ارائه می شود. هدف آن دانشجویان مشتاق از کشورهای زیر است: چین، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، کره، روسیه و ویتنام. این آفر بسته به دانشگاه مورد نظر شما متفاوت است.


چگونه در هنگام تحصیل در آمستردام پول پس انداز کنیم؟

به زودی متوجه خواهید شد که لحظه ای که برای تحصیل به آمستردام قدم می گذارید، پول به طور جادویی و غیرقابل برگشتی از حساب بانکی شما خارج می شود. خوشبختانه، نکات و ترفندهایی برای صرفه جویی در هزینه ها هنگام تحصیل در آمستردام وجود دارد؛ برای خود کارت الکترونیکی  تهیه کنید. این گذرنامه جادویی حمل و نقل عمومی می تواند شما را به هر  جا و هر نقطه  هلند برساند. راهکار های ویژه ای برای شما به عنوان یک دانشجوی آمستردام، وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. زندگی در شهریا شهرهای مجاور را در نظر بگیرید. این موضوع محبوب تر از چیزی است که به آن فکر کنید.

به ویژه Diemen و Amstelveen که  نزدیک هستند. این شهرها ممکن است به زیبایی آمستردام نباشند، اما بسیار ارزان تر هستند! اگر مایل به رفت و آمد هستید، می توانید نگاهی به هارلم، آلمر یا هیلورسوم نیز بیندازید.

خواربار فروشی هلندی خود را هوشمندانه انتخاب کنید. شما به زودی متوجه خواهید شد که برخی از فروشگاه های زنجیره ای به طور قابل توجهی گرانتر از سایرین هستند. در انتهای ارزانترین طیف فروشگاه ها، Deen ،Lidl ،Vormaar و Dirk قرار دارند. در انتهای گران ترین ها، می توانید Jumbo ،Albert Heijn ،Ekoplaza و Marqt را پیدا کنید.

بازارهای متعدد آمستردام را جست و جو کنید! در آنها می توانید میوه ها، سبزیجات، پنیرها و گوشت های محلی را با قیمت مناسب پیدا کنید. یک نکته مثبت دیگر، این بهترین لحظه برای تمرین زبان هلندی شماست.

هرچه سریعتر با تیکی آشنا شوید. Tikkie یک برنامه هلندی است که به شما این امکان را می دهد تا لینک های پرداخت را برای دوستان خود ارسال کنید. در هلند، کاملا طبیعی است که برای کمترین مقدار پول، تیکی بفرستید. جالب نیست؟ نه چندان. ولی برای افرادی که بودجه دانشجویی محدودی دارند کاملا خوب است.

کارت موزه بگیرید! با این کارت جادویی به مدت یک سال می توانید از حدود 45 موزه در سراسر کشور دیدن کنید. اگرسنتان بالای 18 سال است می توانید یک کارت با قیمت 64.90 یورو بخرید. ممکن است گران به نظر برسد، اما اگر میخواهید از ون گوگ، استدلیک، و موزه Rijksum دیدن کنید، ارزش دارد. 

روش پیدا کردن مسکن دانشجویی در آمستردام

مسکن یکی از مسائل مهم برای افرادی است که در آمستردام تحصیل می کنند. به  ویژه خارجی هایی که باور دارند که با منظره  رویایی از پنجره خانه کانالی خود به بیرون خیره خواهند شد، اما به هنگام بیدارشدن با منظره زشتی مواجه میشوند. تنها راهی که می توانید آن خانه زیبای کانالی را به دست آورید این است که ساختمان های بلند اطراف شهر باشد یا اینکه (والدین واقعاً ثروتمندی داشته باشید.) اما خوشبختانه، نکات و ترفندهایی برای ورود به بازار مسکن آمستردام وجود دارد که ممکن است حتی کوچکترین مزیت را برای شما به ارمغان بیاورد.

خوابگاه دانشگاه در آمستردام

با توجه به این که در کدام دانشگاه در آمستردام حضور  یابید، انواع مختلفی از خوابگاه های دانشگاهی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ابتدا خبرهای خوب! اکثر دانشگاه های آمستردام برای دانشجویان خارجی در اولین سال تحصیل، مسکن مقرون به صرفه فراهم می کنند. و خبر بد؟ ظرفیت  این برنامه ها بسیار محدود است. اگر درخواست خود را خیلی دیر ارسال کرده باشید باید خودتان به دنبال مسکن باشید. دانشگاه های هلند برای این اتاق های معین شده برای ورودی های جدید، معمولاً با آژانس های مسکن اجتماعی همکاری میکنند. در آمستردام، De Key و DUWO را به عنوان دو مهره اصلی، آپارتمان ها، اتاق ها و استودیوهای مقرون به صرفه را به دانشجویان میدهند.

اگر زودتر از موعد مقرر ثبت نام کرده باشید، این فرآیند به صورت خودکار اتفاق می افتد و دانشگاه شما در آمستردام چند گزینه را در اختیارتان  قرار می دهد و شما می توانید انتخاب کنید!


سایت های مسکن دانشجویی در آمستردام

اگر در بین این سالاولی های خوش شانس خارجی  نیستید، یا میخواهید در دومین سال تحصیل خود در آمستردام مسکن مقرون به صرفه پیدا کنید، نگران نباشید! همچنان می توانید به مسکن De Key یا DUWO دسترسی داشته باشید. وب سایت های خاصی وجود دارد که می توانید برای دسترسی به خدمات آنها ثبت نام کنید. مهمترین سایت برای خدمات در آمستردام Studentenwoningweb.nl است. دومین گزینه محبوب ROOM.nl  است که مسکن اجتماعی و دانشجویی را در آمستردام و سایر شهرهای هلند ارائه می دهد. توصیه می کنیم در هر دو وب سایت ثبت نام کنید تا شانس خود را دو برابر کنید.

برای شروع، هزینه ثبت نام تقریباً 20 یورو است، اما ثبت نام شما به مدت 10 سال اعتبار دارد. موقعیت  شما در لیست انتظار با توجه به مدت زمانی که در وب سایت ثبت نام کرده اید تعیین می شود. پس هر چه زودتر ثبت نام کنید. حالا، نکته دلسردکننده اینجاست: بعید است که از طریق Studentenwoningweb.nl امتیازی کسب کنید، مگر اینکه حداقل سه تا چهار سال پیش ثبت نام کرده باشید. بسیاری از والدین هلندی به محض اینکه فرزندان شان به سن 16 سالگی برسند، یعنی زمانی که برای اولین بار می توانند ثبت نام کنند، این کار را انجام می دهند.

اقامتگاه های خصوصی در آمستردام

موفق به کسب خوابگاه در دانشگاه نشدید؟ نگران نباشید بیشتر افراد خارجی  دیر یا زود باید به تنهایی با بازار مسکن آمستردام دست وپنجه نرم کنند، به خصوص پس از سال اول تحصیل. سه راه مهم برای یافتن اقامتگاه خصوصی هنگام تحصیل در آمستردام وجود دارد: گروه های فیس بوک، وب سایت های مسکن و هتل های دانشجویی. در اینجا بهترین درگاه های تماس برای هر دسته آورده شده است. با کمبود شدید مسکن در آمستردام، کلاهبرداری های زیادی در حوزه مسکن وجود دارد. از پولی که به سختی به دست آورده اید محافظت کنید و راهنمای هشدار دهنده ما در مورد  کلاهبرداری مسکن در هلند را بررسی کنید.

آژانس های مسکن در آمستردام

اگر از درخواست اتاق یکی پس از دیگری از طریق فیس بوک خسته شده اید، می توانید از طریق این وب سایت های مسکن نیز جستجوی اجاره را امتحان کنید:

  • Kamernet.nl وبسایتی است که در آن دانشجویان در آمستردام و هلند می توانند اتاق ها، آپارتمان ها یا استودیوهای موجود را پیدا یا فهرست کنند. هزینه  کمی هم برای پاسخگویی و درخواست پیشنهادات مورد نیاز است.
  • Pararius.com بزرگترین وب سایت املاک اجاره ای در هلند است که در آن می توانید آپارتمان ها و خانه های خالی را پیدا کنید. دوستی دارید که میخواهید با او نقل مکان کنید؟ شاید اینجا خوش شانس باشید!
  • Funda.nl همچنین طیف گسترده ای از املاک با اجاره بلند مدت و کوتاه مدت را فهرست می کند. شرایط و موقعیت های  متعدد آنها، یافتن چیزی در محدوده قیمت و اندازه دلخواه شما را بسیار آسان می کند.

هتل های دانشجویی در آمستردام

این مفاهیم ترکیبی، مسکن دانشجویی، هتل ها و اجاره های مستقل را در یک واحد ترکیب می کنند. اتاق ها و استودیوهایی که در اینجا میتوانید پیدا کنید گرانتر هستند، اما اغلب دارای امکانات سرگرم کننده مانند سالن های ورزشی، خدمات خشکشویی یا فضاهای اداری هستند. هتل دانشجو تا حدودی ترکیبی از خوابگاه دانشجویی و خصوصی است. اگر وضع مالی خوبی دارید، میتوانید در یکی از مجتمع های آپارتمانی مجلل آنها در مرکز و غرب آمستردام برای خودتان جایی رزرو کنید که شامل سالن بدنسازی، خدمات خشکشویی، و نگهبانی هستند.

هتل Janssen چنین مکانی است و اتاق هایی با قرارداد طولانی مدت را برای دانشجویان در یک مجتمع هتلی صنعتی و رو به رشد ارائه می دهد. اتاق ها در بازه قیمتی بالایی هستند، بین 800 تا 900 یورو در ماه. Student Experience دارای چهار ساختمان مختلف در آمستردام است که می توانید استودیوهای مستقل را با یک قرارداد بلند مدت یا کوتاه مدت اجاره کنید. خوشبختانه این گزینه ها نقطه شروع خوبی برای شماست که با دسته کلید خودتان اتاقی در آمستردام داشته باشید.

اگر جایی برای زندگی در آمستردام پیدا نکردید چه باید کرد؟

بدترین سناریو در اینجا پیش می آید به آمستردام می رسید اما قبل از شروع تحصیل نمی توانید مکان مناسبی برای زندگی پیدا کنید. این موضوع می تواند فوق العاده استرس زا باشد و بیشتر از آنچه که فکر می کنید اتفاق می افتد. البته، اگر نکات بالا را رعایت کنید، احتمال اینکه در این شرایط قرار بگیرید تا حد زیادی کاهش می یابد! اما در هر صورت، در اینجا نکاتی وجود دارد که اگر می خواهید تحصیلات خود را در آمستردام شروع کنید اما هنوز جایی برای زندگی ندارید، چه کاری باید انجام دهید:

یک Airbnb  برای یک ماه اجاره کنید تا بتوانید در این موقعیت  جستجو کنید.این وضعیت ایده آل نیست، اما Airbnbهای بلندمدت در آمستردام در دسترس هستند و قبل از شروع به جستجوی مسکن دیگر، فضایی برای نفس کشیدن در اختیار شما قرار میدهند. اتاقی دریک هتل رزرو کنید. در حال حاضر گزینه رزرو اتاقی در یک هتل در آمستردام مانند اجاره Airbnb، اما پرهزینه تراست. در حین ادامه جستجوبرای خانه، تحصیل  از راه دور را در نظر بگیرید. به خصوص پس از همه گیری ویروس کرونا، دانشگاه های هلند تدریس آنلاین را به یک برنامه  معمول تبدیل کرده اند. با اساتید و هماهنگ کننده های دوره خود تماس بگیرید، وضعیت خود را توضیح دهید و از آنها بخواهید که تا زمانی که در آمستردام مسکن پیدا کنید، به صورت آنلاین  تحصیل کنید.

به دنبال فرصت های مراقبت از خانه افراد در آمستردام باشید. اگر بودجه تان محدودتر است، و اگر به حیوانات خانگی علاقه دارید، ممکن است فرصت خوبی باشد! اغلب، فرصت های سکونت در خانه افراد زمانی به وجود می آید که صاحبان آنها برای چند هفته دور هستند و به دنبال شخصی هستند که بتواند از دوستان پشمالوی آنها مراقبت کند. عاشق این کار خواهید شد. از دانشگاه خود کمک بخواهید. دانشگاه های آمستردام به خوبی از مشکلات مسکن دانشجویان آگاه هستند. و با وجود اینکه  که  اغلب  اوقات برای مقابله با آن مجهز نیستند، اما این را به یاد داشته باشید که دانشگاه شما در آمستردام مسئول شماست. بنابراین، در تماس با دفتر مسکن یا مشاور تحصیلی و درخواست کمکی که شایسته آن هستید، درنگ نکنید!

بهترین مناطق برای زندگی دانشجویان در آمستردام

در آمستردام، برخی از مناطق در بین دانشجویان محبوب تر از مناطق دیگر هستند. که دلیل آن بیشتر مقرون به صرفه بودن آنهاست ، ما جوانان در برخی از محله های آمستردام بیشتر از بقیه دور هم جمع میشویم. De Pijp  قطعا یکی از محله های مورد علاقه دانشجویان در آمستردام است. محله سابق کارگران اکنون مملو از زندگی، بارها، کافه‌ها، و مغازه‌های مستقل است. با این حال، نوسازی این محله به طور پیوسته قیمت ها را افزایش می دهد!

Amsterdam-Noord هم در حال رشد است. این محله که سابقاً یک بندر و منطقه صنعتی بود، جذابیت منحصر به فرد و روستایی دارد. برای رسیدن به مرکز شهر، باید با کشتی رایگان از میان IJ رد  شوید، که برای لذت بردن کامل از آمستردام ضروری است. Amsterdam-West، به ویژه Nieuw-West، ارزان ترین گزینه های مسکن در شهر را دارد. هرچه بیشتر به سمت غرب بروید، بیشتر شاهد  معماری های بیش از حد مدرن خواهید بود که جایگزین خانه های کانالی آمستردام شده اند. این مناظر خیلی زیبا نیست، اما قیمت مسکن را پایین می آورد.

بعضی  از این محله ها کمی دورتر از مرکز هستند. به عنوان مثال، دیمن از نظر فنی یک شهرداری مستقل دارد. اما اگر سوار دوچرخه شوید در کمتر از 30 دقیقه در میدان دام خواهید بود.


نکاتی برای یافتن مسکن دانشجویی در آمستردام

برای جمع بندی دقیق، لیست نهایی نکات طلایی را برای یافتن مسکن دانشجویی در آمستردام و سهولت سفر شما تا حد امکان گردآوری کرده ایم:

جستجوی مسکن را زود شروع کنید. اگر  فکر می کنید سال آینده یا هر سالی تحصیلات خود را در آمستردام آغازخواهید کرد، اکنون برای مسکن دانشجویان خارجی  ثبت نام کنید. از قوانین ثبت نام در آمستردام آگاه شوید. به طور کلی، تنها دو مستاجر می توانند به صورت قانونی در یک ملک ثبت نام کنند. آیا اتاقی در یک آپارتمان با شش نفر دیگر پیدا کرده اید؟ اطمینان حاصل کنید که می توانید به صورت قانونی ثبت نام کنید، در غیر این صورت وضعیت زندگی شما معتبر نیست و ممکن است مجبور شوید به دنبال مکان دیگری باشید.  سریع باشید. اگر برای  بازدید از اتاقی دعوت شدید و فرصتی برای نقل مکان دارید هر چه زودتر به آن چنگ بزنید. احتمالاً 30 نفر پشت سر شما برای آن اتاق در صف ایستاده اند.

شبکه ارتباطی قوی بسازید. صادقانه بگویم، بهترین راه برای داشتن یک اتاق خوب این است که آن را از طریق کسی که میشناسید پیداکنید. در جامعه در هم تنیده آمستردام بهترین معاملات به صورت مخفیانه انجام می شود. بنابراین، با هر کسی که ملاقات می کنید مهربان باشید! شما نمی دانید که کدام یک از آنها به زودی به هم اتاقی نیاز خواهد داشت.

مشاغل دانشجویی در آمستردام

خوب، حالا جایی برای ماندن دارید، و  باید به نوعی هزینه آن را بپردازید. خوشبختانه، یافتن شغل دانشجویی در آمستردام دشواری بسیار کمتری نسبت به یافتن مکانی برای اقامت دارد. حتی اگر یک روز هم در زندگی خود کار نکرده باشید، شلوغی وهیجان پایتخت تضمین می کند که آنها همیشه در بخش خدمات، خرده فروشی و گردشگری به نیروی کار نیاز دارند. مزیت دیگر این شهر این است که اکثر کارفرمایان با انگلیسی صحبت کردن شما مشکلی ندارند. این شهر به قدری بین المللی است که هیچ کس به این موضوع واکنشی نشان نمی دهد. بنابراین، برای شروع، فهرستی از فرصت های شغلی محبوب برای دانشجویان در آمستردام را گردآوری کرده ایم. که شامل موارد زیر است.

HORECA (مهمانپذیری)

 HORECA در هلند مخفف هتل، رستوران و کافه است. اینجا، شما گزینه های زیادی دارید. کافی است در شهر قدم بزنید و به کافه ی کناری نگاه کنید. آیا آنها به دنبال افرادی برای استخدام هستند؟ یا شاید کافه مورد علاقه شما یک فرصت شغلی در اینستاگرام منتشر کرده است.

پیک دوچرخه ای

تقاضا برای پیک دوچرخه ای بسیار زیاد است از تحویل غذا گرفته تا خواربار که شغلی انعطاف پذیر وعالی در هنگام تحصیل در آمستردام است. برایتان مهم نیست چند ساعت در روز دوچرخه سواری کنید و غذایی که نمی توانید بخورید را تحویل دهید؟ از Uber گرفته تا Thuisbezorgd و Flink—  مطمئناً قبل از اینکه بگویید دوچرخه، به دنبال قراردادی با شما هستند.

مراکز تماس

یکی دیگر از مشاغل کلاسیک دانشجویی مراکز تماس. اینجا در آمستردام هم این مراکز وجود دارند. و همیشه به دنبال خارجی هایی هستند که به بیش از یک زبان تسلط دارند. اسپانیایی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها تقاضای زیادی برای ارائه خدمات به مشتریان در سراسر جهان دارند.

فروشندگی

هزاران فروشگاه در آمستردام وجود دارد که مایل به ارائه مشاغل دانشجویی انعطاف پذیر هستند. از Rituals گرفته تا Zara، و H&M و Hunkemöller، فروشگاه های زیادی وجود دارد که میتوانید انتخاب کنید - حتی اگر هلندی صحبت نکنید! البته گزینه های بسیار بیشتری برای مشاغل دانشجویی وجود دارد. برای یافتن دقیق آنچه به دنبال آن هستید، می توانید این وب سایت ها را که فرصت های شغلی موجود در آمستردام را فهرست می کنند، جستجو کنید.

  • Glassdoor 
  • Young Capital  

اکثر کارفرمایان به دانشجویان قراردادهای ساعت صفر پیشنهاد می دهند. به این ترتیب، نیازی به کار در هر هفته ندارید. از طرف دیگر، کارفرمای شما نیز ملزم به برنامه ریزی زمان کاری برایتان نیست. این قراردادها تضمین میکند که میتوانید منعطف باقی بمانید و کار خود را بر اساس زمان مطالعه یا امتحانات اختصاصی خود برنامه ریزی کنید.


زندگی دانشجویی در آمستردام

حالا بیایید به چیزهای خوب برسیم. چرا یک نوشیدنی پس از مطالعه در کنار کانال آمستردام، طعم بسیار خوشمزه ای دارد؟ آمستردام تمام رویاهای  شما به عنوان یک دانشجو را براورده می کند. همیشه کاری برای انجام دادن، دیدن، و افرادی برای ملاقات وجود دارد. در عین حال، آمستردام پایتخت معمولی و غیر قابل تصور ی نیست. دلیلی دارد که آن را 'دهکده جهانی' می نامند. آمستردام بسیار متنوع و هیجان انگیز است، اما در عین حال کوچک و دنج است. می توانید احساس کنید که در خانه هستید بدون اینکه حس گمشدگی داشته باشید.

بهترین مکان های مطالعه در آمستردام

بیایید در مورد مکان های مطالعه در آمستردام صحبت کنیم. بسته به مدرسه ای که در آن شرکت خواهید کرد، به ساختمان های دانشگاه و کتابخانه ها دسترسی خواهید داشت. گزینه دیگر مطالعه در کافه ها یا مکان های عمومی با اتصال وای فای پایدار است. خیلی زود متوجه می شوید که چه نوع محیطی را ترجیح می دهید. آیا صدای پس زمینه ی پر حرف و صدای یک کافه شلوغ را دوست دارید؟ یا صدای بی صدای کتابخانه های دانشجویی را؟

کتابخانه های دانشگاهی در آمستردام

اگر در آمستردام تحصیل میکنید، اینها مکان هایی هستند که زمان زیادی را در آنها خواهید گذراند:

  • کتابخانه دانشگاه سینگل؛
  • پارک علمی؛
  • روترسیلند - مرکز آموزش کتابخانه؛
  • کتابخانه VU؛

در حالی که این ساختمان ها متعلق به دانشگاه آمستردام و دانشگاه وریج  هستند، به طور کلی دانشجویان دانشگاه های مختلف علوم کاربردی در آمستردام نیز  به این ساختمان ها دسترسی دارند. تنها چیزی که نیاز دارید یک کارت دانشجویی است.

کافه های خوب آمستردام برای مطالعه 

اگر کمی پول اضافی در دست دارید، می توانید در یک کافه خوب برای خود زمان بخرید. یک چای نعناع تازه یا کاپوچینو سفارش دهید و بدون مزاحمت بنشینید و مطالعه خود را انجام دهید. اینها تنها تعدادی از کافه ها یی هستند که دارای  میز خوب، پریز و حق انتخاب موسیقی هنگام مطالعه هستند:

  •  Volkshotel مرکزی دارای یک محل کار اختصاصی  است که جادار، پر از گیاهان و در زمان امتحانات که کتابخانه های دانشگاه تا لبه پر هستند، مکان مناسبی برای مطالعه است.
  • کتابخانه تحقیقاتی Rijksmuseum دارای یک اتاق مطالعه اختصاصی است و می توانید یک مکان را به صورت رایگان در وب سایت آنها رزرو کنید. این مکان کاملاً خیره کننده است و واقعاً آن حس قدیمی آکادمیک را در خود دارد.
  • Espresso Yourself کسب و کاری متعلق به زنان مسلمان در غرب آمستردام است که در آن مکان های اختصاصی برای کار شما وجود دارد که می توانید آنها را با هزینه اندکی «اجاره» کنید. به علاوه قهوه های انجا  طعم شگفت انگیزی دارند!
  • Coffee Company کافه ای زنجیره ای، که انتخابی محبوب بین دانشجویان آمستردام است. البته، قهوه و نوشیدنی هایش گران هستند، اما پریزها همه جا هستند و هیچکس مزاحم شما نمی شود که صندلی خود را ترک کنید.
  • Café de Jaren به خاطر داشتن نویسندگانی که کتابهایشان را در سالن بزرگ آن مینویسند، مشهور است. بنابراین، میتوانید به آن جا  بروید، مکانی زیبا با نور طبیعی زیاد  که می توانید مقاله خود را بررسی کنید.

آیا به دنبال مکان های مطالعه کافئین دار بیشتری در آمستردام هستید؟ ناراحت نباشید ؛ به معنای واقعی کلمه صدها کافه  دیگر وجود دارد. کافی است به هر کافه ای که دوست دارید بروید و بپرسید که آیا کار کردن در آنجا اشکالی ندارد؟


تبادل دانشجو در آمستردام

اگر خیلی مایل نیستید به صورت تمام وقت به آمستردام نقل مکان کنید، می توانید یک یا دو ترم در آمستردام به صورت مبادله ای تحصیل کنید. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد.

تبادل + اراسموس

اگر دانشجوی مقیم اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، می توانید در تبادل +Erasmus شرکت کنید. هر شهروند اروپایی می تواند تا 12 ماه را در خارج از کشور در یکی دیگر از دانشگاه های Erasmus+ سپری کند، به این معنی که می توانید چندین بار از این برنامه بهره مند شوید!

برنامه های تبادل جهانی

همچنین برنامه هایی برای  تبادل جهانی وجود دارد که به موجب آن دانشگاه محل سکونت شما با سایر دانشگاه های خارج از اروپا توافق نامه های یادگیری فردی امضا می کند. به طور کلی، در حالی که ترم خود را در خارج از کشور می گذرانید، به پرداخت شهریه دانشگاه محل اقامت خود ادامه می دهید. با مشاور تحصیلی خود مشورت کنید تا ببینید آیا آنها توافق نامه هایی با دانشگاه آمستردام دارند یا خیر. گاهی اوقات، مبادلاتی مانند این میتواند بهطور مستقل سازماندهی شود، تا زمانی که بتوانید توجیه کنید که دوره هایی که میتوانید در آمستردام بگذرانید مطابق با برنامه تحصیلی خاص شما است.

دوره های مدرک مشترک یا مدرک دوگانه

گزینه دیگر مربوط به دوره های به اصطلاح مشترک یا دو مدرکه است. معمولاً، اینها برنامه های کارشناسی ارشد هستند، که در آن یک سال را در یک یا چند دانشگاه مختلف سپری خواهید کرد. شما یک رشته واحد را در دو دانشگاه مختلف با یک برنامه تحصیلی مشترک مطالعه خواهید کرد. از طرف دیگر، یک برنامه دو مدرکه به شما امکان می دهد همزمان با تحصیل دو مدرک دریافت کنید.

مدرسه تابستانی

اگر فقط میخواهید طعم زندگی دانشجویی آمستردام بچشید (و دوست دارید زیاد مطالعه کنید) مدرسه تابستانی ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد.

دانشگاه های سراسر شهر برنامه های آکادمیک یک هفته ای را در دوره تابستان ارائه می دهند. قیمت معمولاً در محدوده بالاتری قرار دارد، اما معمولاً محل اقامت برای شما فراهم می شود (که همانطور که دیدیم یک مزیت بزرگ است).

نکات مهمی که قبل از تحصیل در آمستردام باید بدانید و انجام دهید

خوب، برای چک لیست نهایی که باید قبل از آمدن برای تحصیل در آمستردام علامت بزنید، آماده اید؟ این نکات در ذیل آمده است:

  • یادتان نرود که در اسرع وقت برای مسکن دانشجویی درخواست دهید. در غیر این صورت، ممکن است مسکن دانشگاه را از دست بدهید!
  • اگر از خارج از اتحادیه اروپا / EEA هستید، حواستان باشد که ویزا و مجوز اقامت مناسب را داشته باشید. اطلاعات بیشتر در این مورد در زیرآمده است.
  • باید ظرف پنج روز پس از ورود به هلند در شهرداری آمستردام ثبت نام کنید. برای جلوگیری از اتلاف وقت درزمان ورود خود، توصیه می کنیم از قبل یک قرار ملاقات تنطیم کنید.
  • برای جلوگیری از هزینه های اضافی نقل و انتقال پول بین المللی یک حساب بانکی هلندی افتتاح کنید. مزایای دیگر آن این است که  می توانید از برنامه پرداخت آنلاین استفاده کنید!
  • اگر می خواهید در کنار تحصیل کار کنید، باید بیمه درمانی هلند را دریافت کنید.
  • بررسی کنید و ببینید که آیا دانشگاه شما برنامه استقبال برای دانشجویان خارجی دارد یا خیر؟ معمولاً سیستمهایی برای سازماندهی استقبال از شما از فرودگاه وجود دارد، که کلیدهای محل اقامت دانشجویی را به دانشجو تحویل میدهند و به طور کلی اطمینان میدهند که ورود شما تا حد امکان راحت است.

مزایا و معایب تحصیل در آمستردام

اوه، اگر تا اینجا پیش رفته اید، احتمالاً با تمام اطلاعاتی که در بالا به شما داده ایم سرگیجه گرفته اید. در اینجا مروری کوتاه و شیرین بر تمام مزایا و معایب تحصیل در آمستردام که تا کنون در مورد آنها صحبت کرده ایم، خواهیم داشت.

مزایای تحصیل در آمستردام

پایتخت هلند حس یک کلان شهر پر جنب و جوش را با حال و هوای دنج شهری کوچک ترکیب می کند. کیه که خوشش نیاد؟ تعداد زیاد دانشگاه و مدارس علمی در آمستردام از هنر گرفته تا مد و تجارت و علوم تضمین میکنند که همه میتوانند علایق خود را دنبال کنند. آمستردام برای خارجی ها عالی است. شما با افرادی که از همه جا ی دنیا  وارد می شوند تحصیل خواهید کرد و البته که هلندی ها رسما به عنوان بهترین انگلیسی زبان های غیر بومی در جهان شناخته می شوند!

معایب تحصیل در آمستردام

گران است!  ما قبلاً این موضوع را به صورت مبسوط  بررسی کردهایم، اما به دلیل هزینه های کلی بالای زندگی، باید  انتظار داشته باشید که بیشتر از سایر شهرها هزینه کنید. بازار مسکن کابوس مطلق است. یافتن مسکن خوب، مناسب و قانونی نیاز به انرژی، پول و کمی شانس دارد. مدتی طول می کشد تا با هلندی ها آشنا شوید. آمستردامیها به قدری به آمدن و رفتن خارجی ها عادت کردهاند که نفوذ در بین آنها مشکل است.


تقویم دانشگاهی هلند

سال تحصیلی در هلند، به دو ترم تقسیم می شود:

  • ترم زمستانی: از دوشنبه اول سپتامبر شروع می شود.
  • ترم تابستانی: از دوشنبه اول فوریه شروع می شود.

اکثر رشته های تحصیلی در ترم زمستان شروع می شوند، اما برخی از رشته ها نیز تابستان به دانشجویان برنامه ارائه می دهند. در مورد تعطیلات و فرجه، تفاوت های جزئی بین مؤسسات مختلف وجود دارد. به طور کلی، می توانید انتظار  تعطیلی یک هفته ای در طول دوره کریسمس و نزدیک عید پاک را داشته باشید. تعطیلات ملی هلند نیز در طول سال پراکنده است که ممکن است هر از چند گاهی یک روز را به استراحت بپردازید.

ویزای تحصیلی برای تحصیل در آمستردام

اگر از خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در شهر دوست داشتنی آمستردام بیایید به ویزا نیاز خواهید داشت.

اگر اهل اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، یا سوئیس نیستید و می خواهید بیش از 90 روز در هلند بمانید، باید ویزا بگیرید.

دو نوع ویزا مورد نیاز وجود دارد: MVV و VVR.

ویزای ورودی (MVV)

فقط برخی از ملیت ها باید برای MVV  برای ورود به هلند درخواست دهند. اگر اهل هیچ یک از کشورهای زیر نیستید: اتحادیه اروپا/EEA، استرالیا، نیوزلند، کانادا، ژاپن، موناکو، شهر واتیکان، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی. اگر کشور شما در این لیست نیست، باید برای MVV به اداره  خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND) درخواست دهید. برای انجام این کار، ابتدا باید در رشته  تحصیلی خود ثبت نام کنید.

خوشبختانه، اکثر مؤسسات آموزش عالی هلند سیستم هایی دارند که برای MVV (در صورت نیاز به آن) و مجوز اقامت از طرف شما درخواست می دهند.

مجوز اقامت (VVR)

دومین و مهمترین مجوز، مجوز اقامت (VVR) است که به شما این  امکان را می دهد که تمام مدت تحصیل خود را در این کشور بمانید. به طور کلی، فرآیند این  درخواست به صورت آنلاین از طریق دانشگاه شما انجام می شود. به احتمال زیاد،باید چندین سند را ارسال کنید مانند:

  • کپی پاسپورت؛
  • گزارش سوسابقه (مثلاً سندی مبنی بر داشتن یا نداشتن سابقه کیفری)؛
  •  اثبات تمکن مالی؛
  • گزارش بیماری سل؛

سپس دانشگاه شما مدارک را به خدمات مهاجرت و تابعیت هلند (IND) ارسال می کند. در اینجا چند نکته مهم دیگر وجود دارد که باید هنگام درخواست ویزای دانشجویی در نظر داشته باشید:

برای شروع فرآیند درخواست ویزای خود، باید به صورت مشروط در یک رشته  تحصیلی در دانشگاه آمستردام ثبت نام کنید. تایید ویزای شما ممکن است ماه ها طول بکشد، بنابراین مهم است که زودتر برای دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید. به طور کلی، باید از حدود چهار ماه قبل درخواست دهید. هزینه ای بین 200 تا 300 یورو برای درخواست ویزای شما وجود دارد. برای حفظ ویزای خود باید حداقل 50 درصد از اعتبارات مورد نیاز خود (نمره تحصیلی) را در هر ترم دریافت کنید. دانشگاه شما آن را پیگیری خواهد کرد. اگر به اندازه کافی درس نخوانید ممکن است حق  زندگی در هلند را از دست بدهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: