مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل ارشد در مالزی

راهنمای جامع تحصیل ارشد در مالزی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مالزی به شما این شانس را میدهد که از یکی از رو به رشد ترین اقتصادها و سیستم های آموزش عالی جهان، بهره مند شوید. مالزی یکی از چندین کشور آسیای جنوب شرقی است که از اوایل قرن بیست و یکم، جایگاه ویژه ای در صحنه ی جهانی داشته است. به همین خاطر، یک مقصد جذاب برای تحصیلات تکمیلی است ، که رشته های فراوانی را به زبان انگلیسی و در موسسات مختلف ارائه میکند. اگر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مالزی علاقه مند هستید، میتوانید به دوره های فهرست شده در وبسایت ما نگاهی بیندازید و اگر میخواهید در مورد تحصیلات تکمیلی در مالزی اطلاعات بیشتری کسب کنید، این صفحه به اطلاعات ضروری میپردازد.

فرصت های تحصیلات تکمیلی در مالزی- در سال 2022 چه چیزهایی ارائه میشوند؟

وزارت آموزش عالی مالزی ( MOHE ) مایل است دانشجویان بیشتری را از خارج از کشور برای تحصیلات تکمیلی جذب کند تا موفقیت بین المللی و شهرت تحقیقات و آموزش آکادمیک خود را افزایش دهد.در نتیجه بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد در مالزی به زبان انگلیسی تدریس میشوند و در حال حاضر تقریبا 100000 دانشجوی خارجی در دانشگاه های این کشور تحصیل میکنند. فرصت های زیادی برای تحصیلات تکمیلی در بسیاری از رشته های پیشرفته ی علوم و مهندسی وجود دارد . دوره های زیادی هم از منابع طبیعی مالزی بهره میبرند. بعضی از قدیمی ترین جنگل های استوایی جهان در مالزی قرار دارند و دانشگاه های این کشور به کاوش در این تنوع زیستی چشمگیر با تحقیقات نوآورانه در بوم شناسی، پزشکی و علوم طبیعی ، مشغول هستند. 

دلایل تحصیل ارشد در مالزی

در این بخش چند دلیل برای تحصیل در مقطع  کارشناسی ارشد در مالزی در سال جاری آورده شده است:

اقتصاد رو به رشد_ برخورداری از اقتصادی با یک دوره رشد پایدار و موفقیت مالزی در تجارت و صنایعی با تکنولوژی پیشرفته باعث شده تا دوباره روی آموزش عالی و تحقیقات ، سرمایه گذاری شود. 

هزینه ی زندگی_ علاوه بر شهریه های نسبتا کم مالزی ، هزینه ی زندگی هم در این کشور پایین است. 

امنیت_ مالزی صلح طلب و از نظر سیاسی با ثبات است و محیطی امن برای شروع تحصیلات تکمیلی برای شما ایجاد میکند. 

پردیس های بین المللی_ در سالهای اخیر، چندین دانشگاه خارجی پردیس هایی را در مالزی افتتاح کرده اند که نشان دهنده ی کیفیت آموزش عالی در این کشور است. 

تحصیلات کارشناسی ارشد در مالزی 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 63
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه مالری (1905)
تعداد دانشجویان خارجی 81,953
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 3 سال
میانگین هزینه‌ها MYR 16,605-24, 910 (USD $4,000-6,000)
سال تحصیلی ژانویه تا نوامبر

دانشگاه های مالزی برای تحصیل ارشد

سیستم آموزش عالی مالزی که به سرعت در حال پیشرفت است ، شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی و همچنین تعدادی پردیس بین المللی است که با همکاری موسسات خارجی راه اندازی شده اند. همه ی آنها میتوانند دوره های تحصیلات تکمیلی را ارائه دهند ، اما اکثر مدارک کارشناسی ارشد مالزی ، توسط دانشگاه های دولتی اعطا میشوند. 

دانشگاه های دولتی بودجه و سرمایه ی خود را از دولت دریافت میکنند ، اما در ارائه ی آموزش عالی و مدیریت تدریس و تحقیقاتشان آزاد و مستقل هستند. دانشگاه های دولتی تاکنون بیشترین موفقیت را در رتبه بندی های منطقه ای و بین المللی داشته اند. 

دانشگاه های خصوصی پدیده ای نو در آموزش عالی مالزی هستند که در پی قانونی در سال   1996 تاسیس شدند. این دانشگاه ها توسط سازمان های مستقل ، تاسیس و تامین مالی میشوند اما کیفیت کلی دوره های آنها هنوز توسط شعبه های دولتی نظارت میشوند. 

افزایش تعداد شعب پردیس های بین المللی در مالزی نشان دهنده ی علاقه ی این کشور به همکاری با موسسات تحقیقاتی خارج از کشور، جذب دانشجویان بین المللی و کمک به برنامه ی تحقیقاتی جهانی است . دوره های کارشناسی ارشدی که این پردیس ها ارائه میکنند، ممکن است توسط موسسه ی میزبان در مالزی یا شریک خارجی،  بسته به ساز و کار خاص هر پردیس ، اعتباربخشی شوند.


اعتباربخشی (تایید) مدارک کارشناسی ارشد مالزی 

کنترل کلی کیفیت در تمامی موسسات آموزش عالی مالزی بر عهده ی MOHE است و یک نهاد خاص هم _ آژانس صلاحیت مالزی _ بر مدارک تحصیلات تکمیلی نظارت دارد . میتوانید در وبسایت آژانس صلاحیت مالزی، درمورد اعتباربخشی و تضمین کیفیت دوره های کارشناسی ارشد مالزی ،اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

رتبه بندی دانشگاه های مالزی در سال 2022

دانشگاه های مالزی در سه جدول اصلی رتبه بندی جهانی ، عملکرد خوبی دارند و برخی از موسسات هم در بین 300 دانشگاه برتر QS World University Rankings  قرار دارند. با توجه به اندازه ی نسبتا کوچک بخش آموزش عالی مالزی، اما عملکرد آن در صحنه ی جهانی بسیار چشمگیر است. 

5 دانشگاه برتر نروژ در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه مالزی
301-350 65 301-400
Universiti Teknologi Petronas 601-800 =414 -
Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) 501-600 - -
Universiti Kebangsaan Malaysia 601-800 144 -
Universiti Putra Malaysia 601-800 143 701-800

انواع دوره های ارشد در مالزی

محتوای دوره و ارزیابی دوره های کارسناسی ارشد مالزی ، متفاوت است.برخی از آنها از یک قالب شناخته شده ی بین المللی  با ترم های تدریسی و ارزیابی و به دنبال آن تحقیقات مستقل درمورد پروژه ی پایان نامه ، پیروی میکنند. بعضی دیگر شامل پایان نامه نمیشوند اما در عوض بر طیف وسیع تری از واحدهای درسی تمرکز میکنند که شامل مطالعات مستقل و پروژه ی گروهی میشوند . با این حال آنهارا برای دانشجویانی که قصد دنبال کردن مسیرهای شغلی متفاوتی دارند ، جذاب میکنند. مالزی همچنین دوره هایی از کارشناسی ارشد و دکترا را ارئه میکند که تقریبا به طور کامل مبتنی بر تحقیقات هستند. 

هر نوعی از مدرک های کارشناسی ارشد در مالزی را که انتخاب کنید ، از شما انتظار میرود که برای دریافت مدرک خود تعداد مشخصی از واحدهارا بگذرانید. اکثر دوره های کارشناسی ارشد از شما میخواهند که بخش هایی را به اندازه ی حداقل 42 واحد تکمیل کنید که هرکدام با تقریبا 20 تا 30 ساعت تحصیلی مطابقت دارند. در دوره هایی که شامل پایان نامه میشوند ، این میزان به اندازه ی 6  واحد یا بیشترر خواهد بود. سال تحصیلی مالزی شامل دوترم آموزشی است که از ژانویه تا می و از ژوئن تا نوامبر ادامه دارد . تعطیلات کوتاه مدت بین این ترم ها فاصله می اندازند و بین نوامبر تا ژانویه هم تعطیلات بلندمدت تری وجود دارد. طول دوره ی کارشناسی ارشد در مالزی در ترم های جداگانه محاسبه میشود ،اما در عمل ، بسته به هر رشته و دوره ی خاص، بین یک تا سه سال طول میکشد. اما برای دانشجویانی که در دوره های آموزشی از راه دور یا پاره وقت ثبت نام کرده اند، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. 

هزینه ها و مسائل مالی برای مقاطع کارشناسی ارشد در مالزی

هزینه های تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد مالزی در مقایسه با مقاصد دیگر، مقرون به صرفه تر است . تعداد زیادی از بسته های تامین مالی هم برای دوره های کارشناسی ارشد مالزی در دسترس است، زیرا دولت مالزی به طور ویژه مشتاق است تا خروجی های تحقیقاتی و اعتبار بین المللی اش را از طریق سرمایه گذاری در دانشگاه های خود، افزایش دهد. 

هزینه های دقیق بسته به دانشگاه و رشته  متفاوت خواهد بود. دانشجویان بین المللی به طور متوسط 21000-26000 رینگیت (5250-6500  دلار آمریکا) در دانشگاه های مالزی پرداخت خواهند کرد. به طور کلی، هزینه ها در پردیس های بین المللی بیشتر از موسسات محلی خود مالزی هستند.  


تمکن مالی برای تحصیل ارشد در مالزی

تامین مالی برای دوره های کارشناسی ارشد در مالزی به اشکال مختلف انجام میشود. دانشگاه ها ممکن است به منظور حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شان، بورس و کمک هزینه های تحصیلی را از منابع مالی و دارایی های خود ارائه کنند. این بورسیه ها معمولا تمام هزینه ها و مخارج را پوشش میدهند ، اما براساس شایستگی اعطا میشوند و میتوانند بسیار رقابتی باشند. 

در برخی موارد میتوانید در دپارتمان خود وظیفه ی دستیاری را بر عهده بگیرید و در ازای انجام وظایف آموزشی، نمایشی و اداری حقوق دریافت کنید. 

این فرصت ها بیشتر به دانشجویان دکترا ارائه میشود ، اما ممکن است در برخی موارد برای دانشجویان کارشناسی ارشد که سطح بالایی دارند هم در درسترس باشند. وزارت آموزش عالی مالزی همچنین دو بورسیه ی عالی را برای دانشجویان خارجی که مایل به ثبت نام در دانشگاه های مالزی هستند ارائه میکند:

  • بورسیه ی بین المللی مالزی (MIS) ، با هدف فارغ التحصیلان بین المللی مستعد در زمینه و رشته های خاص
  • بورس و کمک هزینه ی تحصیلی مشترک المنافع (CSFP)، که به اتباع کشورهای مشترک المنافع اعطا میشود.

درخواست برای تحصیل کارشناسی ارشد در مالزی 

مالزی از سرویس پذیرش مرکزی استفاده نمیکند. در عوض باید با تماس مستقیم با دانشگاه ها برای دوره ی کارشناسی ارشد در مالزی اقدام کنید . هر موسسه شرایط پذیرش متفاوتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی دارند، اما همه از شما مدرک لیسانس در رشته ی مرتبط میخواهند. اگر مدرک لیسانس یا معادل آن را نداشته باشید ، اما بتوانید تجربه ی حرفه ای قابل توجهی از خود نشان دهید، ممکن است پذیرفته شوید . 

سایر معیارهای ورود به دوره های کارشناسی ارشد مالزی ، توسط خود دانشگاه ها مشخص میشوند . بیشتر آنها میخواهند نشانه های استعداد و اشتیاق برای دوره ی کارشناسی ارشد را در شما ببینند. این مرحله معمولا شامل انگیزه نامه ، تجربیات تحصیلی، علایق تحقیقاتی و همچنین ارائه ی اطلاعات درمورد هر تجربه ی کاری یا حرفه ای مرتبط میشود . در برخی موارد ممکن است لازم باشد انگیزه نامه با مدارک تحصیلی و توصیه نامه همراه باشد 

همچنین ممکن است لازم باشد مدارک تحصیلی شما توسط دانشگاه پذیرنده ی شما در مالزی به رسمیت شناخته شده و مورد تایید قرار گیرد. این فرآیند معمولا فرآیندی سریع و ساده برای مدرک کارشناسی است که توسط سیستم های آموزش عالی معروف اعطا میشود. 

شرایط زبانی برای تحصیل ارشد در مالزی

زبان رسمی مالزی زبان مالایی است ، اما تلاش برای افزایش جذب دانشجویان خارجی باعث شده است که تعداد زیادی از دوره های کارشناسی ارشد در مالزی به زبان انگلیسی ارائه شوند. اگر انگلیسی زبان اول شما نباشد ، ممکن است از شما خواسته شود تا در یک آزمون انگلیسی شرکت کنید .دانشگاه های مالزی آزمون های بین المللی رایج زبانی مثل تافل و آیلتس را میپذیرند . حداقل نمرات موردنیاز برای آزمون اینترنتی تافل حدودا 60 و برای آیلتس 5  تا  6.5  است . خود دانشگاه ها هم میتوانند اطلاعاتی درمورد الزامات زبانی و سایر معیارهای خود برای دوره کارشناسی ارشد در اختیار شما قرار دهند. 

ویزا و مهاجرت برای دانشجویان کارشناسی ارشد در مالزی 

تمام دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مالزی هستند ، باید سلسله مراتب مهاجرت را طی کنند. . ابتدا باید برای نامه ی تایید ویزا (VAL) از طریق اداره ی مهاجرت مالزی اقدام کنید بعد با در دست داشتن این مدرک، میتوانید برنامه ی سفر به مالزی را بچینید. 

وقتی به مالزی رسیدید ، باید VAL  خود را در فرودگاه نشان دهید، مسئولان آنجه پاسپورت شما را مهر میزنند تا بتوانید در این کشور بمانید و مرحله ی بعدی فرآیند ویزا را انجام دهید : دریافت پاس دانشجویی 

شما معمولا از طریق دانشگاه مالزی خود برای پاس دانشجویی درخواست میدهید، که سپس توسط اداره ی مهاجرت مالزی بررسی میشود . 

البته برای گرفتن پاس دانشجویی ، باید حتما به طور رسمی واجد شرایط دانشجو بودن در مالزی باشید.میتوانید با ارائه ی مدرکی مبنی بر اینکه در یکی از دانشگاه های مالزی پذیرفته شده اید ، توانایی تامین هزینه های دوره و زندگی را دارید و از سلامت خوبی برخوردار هستید، این موضوع را نشان دهید. به خاطر داشته باشید که پاس های دانشجویی فقط برای تحصیل در یک موسسه معتبر هستند . اگر از یک دوره کارشناسی ارشد به دوره ی دیگری بروید یا از تحصیل دست بکشید، باید برای یک پاس دانشجویی دیگر درخواست دهید یا ترتیب ویزای جایگزین را برای ماندن در مالزی بدهید. 

درخواست برای پاس دانشجویی مالزی هزینه ی فرآیند پایینی دارد – معمولا 60 رینیگت (15 دلار امریکا) . در برخی موارد ممکن است از شما بخواهند یک وثیقه ی کوچک شخصی هم بدهید. این کار به این دلیل است که مطمئن شوند دانشجویان فقط برای تحصیلات وارد مالزی میشوند و پس از اتمام دوره و گرفتن مدرک ، به طول کامل به شما بازپرداخت میشود .

مراحل بعدی برای تحصیل ارشد در مالزی

اگرچه مالزی به تازگی وارد عرصه ی آموزش عالی جهانی شده اما دانشگاه های آن در حال حاضر عملکرد خوبی در جدول رتبه بندی آسیایی داشته اند و در رتبه بندی های جهانی هم رو به رشد هستند. صنایع و مشاغل پیشرفته ی این کشور هم که به سرعت در حال رشد هستند ، معروفیتی جهانی کسب کرده اند. 

همه ی اینها به این معنی است که مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های مالزی شما را به خوبی برای فرصت های شغلی بین المللی و تحصیلات تکمیلی بیشتر در مالزی یا کشورهای دیگر در سطح دکترا ، آماده میکند. علاوه بر این ، مدت تحصیل شما در خارج از کشور خودتان و در یک محیط فرهنگی بیگانه، سازگاری و استقلال شما را نشان میدهد . ویژگی هایی که رزومه ی تان را برای کارفرمایان آینده ، پر بار میکنند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

9 دلیل برای تحصیل در مالزی
9 دلیل برای تحصیل در مالزی

شهرهای چند ملیتی و مقرون به صرفه ی آن ، علاوه بر پیشرو بودن در آموزش با کیفیت ، ادغام فرهنگی و خاطراتی را به وجود می آورند که میتوانند تا ابد در یاد بمانند. رتبه بندی پایتخت ( کوالالامپور) به عنوان دومین شهر مقرون به صرفه ی دانشجویی قطعا بسیار تاثیرگذار اس ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه دانشجویی در مالزی
اقامتگاه دانشجویی در مالزی

معمولا راحت ترین گزینه همین است. دانشجویان میتوانند بین اقامتگاه های داخل و خارج از دانشگاه برای تحصیل در مالزی یکی را انتخاب کنند. ساختمان های داخل دانشگاه معمولا شامل سالن های اقامتی یا خوابگاه های دانشجویی میشوند، درحالیکه اقامتگاه های خارج از دانشگاه ع ...

بیشتر بخوانید
اپلای برای تحصیل در مالزی
اپلای برای تحصیل در مالزی

اگر مایل به تحصیل در مالزی هستید ، باید بتوانید به انگلیسی صحبت کنید زیرا دوره ها به این زبان تدریس میشوند. برخی از دانشگاه ها از شما میخواهند در آزمون های مهارت انگلیسی مثل تافل یا آیلتس هم شرکت کنید که شما میتوانید این کار را در کشور خودتان انجام دهید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: