مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل خلبانی در مالزی

تحصیل خلبانی در مالزی

هوانوردی که به عنوان حمل و نقل هوایی نیز شناخته می شود، شامل فعالیت ها و صنایع مربوط به پرواز می شود. هر چیزی که به پرواز یا اداره هواپیما ارتباط داشته باشد به هوانوردی نیز مربوط می شود. جنبش یک هواپیما را می توان به دو عنوان هوانوردی غیرنظامی و هوانوردی نظامی طبقه بندی کرد. هوانوردی غیرنظامی شامل تمام پروازهای مسافری و باری غیرنظامی خواه خصوصی باشد یا تجاری می شود. از سوی دیگر، هوانوردی نظامی شامل تمام فعالیت های نظامی که به هواپیما مربوط می شود، است. 

حمل و نقل هوایی در مالزی

پروازها و هواپیماها در هوانوردی غیرنظامی برای مقاصد شخصی و تجاری مانند حمل کالا یا مسافر استفاده می شود. هوانوردی غیرنظامی شامل دو دسته عمده است که برای حمل و نقل هوایی و هوانوردی عمومی برنامه ریزی شده است. تمام حمل و نقل هوایی برنامه ریزی شده برای اهداف تجاری است در حالی که هوانوردی عمومی می تواند تجاری یا خصوصی باشد که برای اهداف شخصی استفاده می شود. 

هوانوردی نظامی در مالزی

استفاده از هواپیماهای نظامی و سایر ماشین های پرنده در هوانوردی نظامی به منظور شروع کردن جنگ هوایی است. در مالزی، هوانوردی ارتش مالزی ('Pasukan Udara Tentera Darat'، PUTD) شاخه هوانوردی مالزی است. نیروی هوایی سلطنتی مالزی TUDM با در دست گرفتن کنترل حریم هوایی، شامل عملیات هایی مانند حمله هوایی تهاجمی، ضد هوایی و سرکوبگر دفاعی، برای دفاع و محافظت از ملت در برابر تهدیدات است. نیروی هوایی سلطنتی مالزی TUDM همچنین مسئول رهایی و از بین بردن جنگ هوایی نیز است. 

چگونه در مالزی خلبان بشوم؟

برای پرواز با هواپیما، فرد باید مجوز خلبانی داشته باشد. انواع این مجوزها عبارتند از:

  • مجوز خلبانی خصوصی (PPL)
  • مجوز خلبانی تجاری (CPL)
  • مجوز خلبانی حمل و نقل هوایی (ATPL)

در ادامه بیایید به هر یک از آنان بیشتر بپردازیم. 


مجوز خلبانی خصوصی در مالزی (PPL)

این مجوز PPL یک دوره ابتدایی است که دانشجویان را با مهارت های پایه برای خلبانی یک هواپیمای تک موتور پیستونی آماده می کند. هزینه تخمینی: 5800 دلار (معادل 24000 رینگیت RM67 ) تا 6000 دلار (26000 رینگیت RM67) 

شرایط ورود:

  • حداقل سن 17
  • مسلط به زبان انگلیسی
  • مدرک SPM/O-level یا معادل آن
  • تکمیل معاینه پزشکی کلاس II

شرح دوره های خلبانی در مالزی

سیستم نمره دهی در استان منیتوبا
حداقل نیاز ورودی شرح آزمون
حداقل سن 17 سال
مسلط به زبان انگلیسی
مدرک SPM/O-level یا معادل آن
تکمیل معاینه پزشکی کلاس II
دوره خلبان خصوصی یک دوره مقدماتی است که دانشجویان را با مهارت های پایه برای خلبانی یک هواپیمای تک موتور پیستونی آماده می کند. هزینه حدودی این دوره : 5800 دلار (24000 رینگیت) تا 6000 دلار (26000 رینگیت) مجوز خلبان خصوصی (PPL)
حداقل سن 17 سال
مسلط به زبان انگلیسی
5 واحد (شامل انگلیسی، ریاضیات و علوم) SPM/O-level یا معادل آن
تکمیل معاینه پزشکی I یا II
نامه تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری مالزی CAAM
دانشجویان دوره خلبانی تجاری با مهارت های اولیه مورد نیاز برای پرواز با هواپیماهای تجاری ، که مسیری اساسی برای تبدیل شدن به یک خلبان هواپیمایی تجاری است، آموزش می بینند. هزینه حدودی این دوره: 36000 دلار (150000 رینگیت) تا 40000 دلار (170000 رینگیت) مجوز خلبانی تجاری (CPL)
مسلط به زبان انگلیسی
ارائه مدرک معتبر CPL
تکمیل معاینه پزشکی I
نامه تاییدیه از سازمان هواپیمایی کشوری مالزی CAAM
دوره خلبانی حمل و نقل هوایی یک دوره تکمیلی برای دانشجویان دارای مدرک CPL است. هزینه حدودی این دوره : 36000 دلار (150000 رینگیت) تا 40000 دلار (170000 رینگیت) مجوز خلبانی حمل و نقل هوایی (ATPL)
مسلط به زبان انگلیسی
ارائه مدرک معتبر CPL
تکمیل معاینه پزشکی 150 ساعت
ثبت نام به عنوان فرمانده خلبان
این دوره برای خلبان آموزش دیده طراحی شده است تا آنان را تبدیل به مربیان واجد شرایط کند. هزینه حدودی این دوره : 5000 دلار (20000 رینگیت) مجوز کمک مربی پرواز (AFI)

برای خلبان شدن در مالزی چه مهارت هایی لازم است؟

آزمون PPL شامل 6 آزمون در جهت خلبان شدن است. برای دریافت مجوز خلبانی مالزی خصوصی PPL باید این آزمون ها را با نمره 70 یا بیشتر پشت سر بگذراید:

  1. ناوبری هوایی و برنامه ریزی پرواز
  2. دانش فنی هواپیما
  3. هواشناسی
  4. عوامل انسانی
  5. رادیوتلفنی پرواز (مکالمه با بی سیم)
  6. قوانین و اصول 

در کجا می توانم در دوره های هوانوردی مالزی تحصیل کنم؟

رشته هوانوردی در مالزی به اندازه رشته های کسب و کار، امور مالی یا مهندسی رایج نیست. با این حال، موسسات زیادی در مالزی وجود دارند که می توانید در آنها در رشته هوانوردی تحصیل کنید. این موسسات شامل چند دانشگاه و آکادمی پرواز هستند که در ادامه آنان را بررسی می کنیم:

مدارس حمل و نقل هوایی در مالزی

تحصیل خلبانی - دانشگاه تکنولوژی مالزی Universiti Teknologi (UTM)

این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی مشهور در مالزی، شامل دوره های مهندسی معتبر است. رشته مهندسی هوانوردی در این دانشگاه درقالب تخصص مهندسی مکانیک ارائه می شود. این دوره شامل پنج حوزه اصلی، یعنی آیرودینامیک، ساختار هواپیما، دینامیک پرواز و کنترل، نیروی محرکه و طراحی هواپیما است. همچنین این دوره شامل یک کارگاه صنعتی 12 هفته ای در طول تعطیلات ترم است و باعث می شود فارغ التحصیلان این دوره در معرض نیازهای صنعتی و تجربه قرار گرفته و بعنوان فارغ التحصیلان مهندس مکانیک در زمینه هوانوردی وارد بازار کار شوند.


 تحصیل خلبانی - دانشگاه تون حسین اون مالزی Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)

این دانشگاه یکی از معدود دانشگاه های دولتی در مالزی است که مدرک لیسانس هوانوردی ارائه می دهد. این دوره بر فناوری مهندسی هوانوردی تمرکز دارد تا دانش و مهارت های قابل توجهی را برای مهندسان آینده در زمینه هوانوردی فراهم کند. این دانشگاه شامل دو رشته هوانوردی است:

  • لیسانس فناوری مهندسی هوانوردی (خلبانی حرفه ای) (Honours)
  • لیسانس فناوری مهندسی هوانوردی (تعمیر و نگهداری هواپیما) (Honours)

پس از اتمام این دوره، دانشجو به خوبی به دانش نظری و عملی در هوانوردی مسلط می شود تا مجوز خلبانی حمل و نقل هوایی (ATPL) یا مجوز مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما (AMEL) را دریافت کند. 

تحصیل خلبانی - آکادمی پرواز مالزی Malaysian Flying Academy (MFA)

با توجه به ماهیت دائماً در حال تغییر صنعت، وزارت امور خارجه به تعامل با خطوط هوایی و متخصصان صنعت برای معرفی پیشرفت‌هایی در دوره تحصیلی ارائه شده ادامه می‌دهد. دوره های ارائه شده این دانشگاه توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و سازمان هواپیمایی کشوری مالزی CAAM معتبر هستند. حداکثر تعداد افراد پذیرفته شده در این دانشگاه در هر دسته 20 دانشجو مطابق با الزامات سختگیرانه سازمان هواپیمایی کشوری مالزی CAAM است.

مجوزهای ارائه شده توسط این دانشگاه دیپلم یا چیزی تحت عنوان مدرک نیست. وزارت امور خارجه دوره هایی را جهت کسب موارد زیر به دانشجویان خود ارائه می دهد:

  •  مجوز خلبانی خصوصی (PPL)
  • مجوز خلبانی تجاری (CPL)
  • مجوز خلبانی حمل و نقل هوایی (ATPL)
  • مجوز دستیار مربی پرواز (AFI)

تحصیل خلبانی - آکادمی HM Aerospace (HMA) 

 HM Aerospace یک آکادمی آموزش پرواز تحت گروه حلیم مظم Halim Mazmim است که توسط خطوط هوایی مالزی (MAS) به عنوان یکی از مراکز آموزشی ترجیحی برای دانشجویان انتخاب شده است. مرکز آموزشی HMA در جزیره لنکاوی Langkawi در کنار فرودگاه بین المللی لنکاوی واقع شده است.

تحصیل خلبانی - آکادمی هلیکوپتر لایانگ لایانگ (LLHA)

لایانگ لایانگ LLHA یکی از معدود آکادمی های آموزشی پرواز است که در صباح Sabah واقع شده است. این آکادمی دارای هواپیماهای آموزشی مختلفی از جمله Cessna 172 Skyhawk، Bell 206 و Eurocopter AS 355 است تا بهترین منابع را برای دانشجویان فراهم کند. همچنین این آکادمی به طور مداوم با متخصصان صنعت در مشارکت است و دوره های آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری مالزی  CAAM دارای اعتبار است. این آکادمی آموزش کاملی را برای هواپیمای ناو پایه Fixed Wing و هوابردبالگرد Rotary Wing ارائه می دهد که دارای مجوز های ATPL ، PPL و CPL است.

تحصیل خلبانی - آکادمی بین المللی آموزش هوانوردی (IATAC)

این آکادمی در شهر ملاکا Melaka واقع شده است و برای آموزش پرواز در ارتفاع کم مناسب است. همچنین این آکادمی برای کمک به دانشجویان خود جهت قبولی در آزمون دانش نظری که توسط سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا برگزار می شود، به روزترین آموزش مبتنی بر رایانه (CBT) را ارائه می دهد تا دانشجویان از مزیت بالاتری برای قبولی در آزمون و از چشم انداز شغلی‌ بهتری برخوردار شوند. آکادمی بین المللی آموزش هوانوردی IATAC دوره های آموزشی خلبانی مثل CPL، دوره Abridge و آموزش شبیه ساز پرواز را ارائه می دهد. 

مدارس هوانوردی نظامی مالزی

اگر مایل به پیوستن به ارتش هواپیمایی مالزی هستید، می توانید از طریق پورتال برنامه ارتش مالزی برای آن اقدام کنید. برای پیوستن به هوانوردی ارتش مالزی به هر دانشجو به عنوان یک سرباز جوان نیروی هوایی پیشنهادی داده می‌شود، در صورت مایل بودن باید موقعیت مکانی خود را جهت گذراندن دوره آموزشی گزارش دهند.

شهریه تحصیل در مالزی
موقعیت منطقه
آکادمی تنترا اودارا Akademi Tentera Udara, Ipoh شبه جزیره مالزی Peninsular Malaysia
ترمینال فری لابوان Terminal Feri Labuan صباح Sabah
نیروی هوایی سلطنتی مالزی کوچینگ TUDM, Kuching ساروارک Sarawak


افرادی که این آپشن را گذرانده اند، قبل از اینکه به عنوان عضو نیروی هوایی سلطنتی مالزی (TUDM) منصوب شوند، باید به مدت 6 ماه تحت آموزش قرار گرفته و 67.50 رینگیت RM67 جهت بیمه گروهی برای سه ماه اول آموزش بپردازند.

فرصت های شغلی خلبانی در مالزی

علیرغم اینکه رشته تحصیلی هوانوردی در مالزی متداول نیست، ولی هوانوردی فرصت شغلی گسترده‌ای در این کشور دارد. سازمان‌های زیادی در مالزی وجود دارند که برای نظارت بر فعالیت‌های هوایی در مالزی به افراد بااستعداد و مهارت بالا در زمینه هوانوردی نیاز دارند. برخی از سازمان هایی که به دنبال فارغ التحصیلان هوانوردی هستند عبارتند از: سیستم هواپیمایی مالزی Malaysia Airline ، سازمان خط هوایی آسیا، AIROD،SME Aviation، خدمات هلیکوپتر مالزی(MHS)، TLDM و واحد هوایی PDR. علاوه بر اینها آکادمی نیروی هوایی سلطنتی مالزی TUDM نیز به افراد با استعداد در زمینه هوانوردی برای اداره، نگهداری، تعمیر، نظارت و مدیریت انواع مختلف هواپیما نیاز دارد.

شهریه تحصیل در مالزی
شغل توضیح
خلبان تجاری یک خلبان تجاری باید دارای مدرک CPL و ATPL باشد تا بتواند به عنوان یک خلبان حرفه ای مشغول به کار شود.
مهندسی هواوردی مهندسان هوانوردی بر روی هواپیما کار می کنند و در درجه اول در طراحی هواپیما و سیستم های رانش نقش دارند. آنها همچنین عملکرد آیرودینامیکی یک هواپیما و شکل ساختمانی آن را مطالعه می کنند.
کنترل کننده ی ترافیک هوایی یک کنترل کننده ترافیک هوایی باید عملکرد و تصمیم گیری سریع داشته باشند. وظیفه یک کنترل کننده ترافیک هوایی جلوگیری از برخورد هواپیما در هوا و زمین و حفظ جریان منظم ترافیک هوایی است.
مدیر فرودگاه مدیر فرودگاه برتمامی جنبه های مدیریت تجاری، اقتصادی، روابط عمومی و مدیریت پرسنل یک فرودگاه نظارت دارد
تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما علاوه بر عیب یابی، تعویض و تعمیر قطعات هواپیما، مشکلات مکانیکی و الکتریکی، مسئولیت ایمنی هواپیما را نیز بر عهده دارد.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

9 دلیل برای تحصیل در مالزی
9 دلیل برای تحصیل در مالزی

شهرهای چند ملیتی و مقرون به صرفه ی آن ، علاوه بر پیشرو بودن در آموزش با کیفیت ، ادغام فرهنگی و خاطراتی را به وجود می آورند که میتوانند تا ابد در یاد بمانند. رتبه بندی پایتخت ( کوالالامپور) به عنوان دومین شهر مقرون به صرفه ی دانشجویی قطعا بسیار تاثیرگذار اس ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه دانشجویی در مالزی
اقامتگاه دانشجویی در مالزی

معمولا راحت ترین گزینه همین است. دانشجویان میتوانند بین اقامتگاه های داخل و خارج از دانشگاه برای تحصیل در مالزی یکی را انتخاب کنند. ساختمان های داخل دانشگاه معمولا شامل سالن های اقامتی یا خوابگاه های دانشجویی میشوند، درحالیکه اقامتگاه های خارج از دانشگاه ع ...

بیشتر بخوانید
اپلای برای تحصیل در مالزی
اپلای برای تحصیل در مالزی

اگر مایل به تحصیل در مالزی هستید ، باید بتوانید به انگلیسی صحبت کنید زیرا دوره ها به این زبان تدریس میشوند. برخی از دانشگاه ها از شما میخواهند در آزمون های مهارت انگلیسی مثل تافل یا آیلتس هم شرکت کنید که شما میتوانید این کار را در کشور خودتان انجام دهید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: