مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل دکترا در مالزی

راهنمای جامع تحصیل دکترا در مالزی

مالزی که یکی از رو به رشد ترین اقتصادهای منطقه را دارد، به سرعت در حال تبدیل شدن به قطب تجارت و تحقیقات در آسیای جنوب شرقی است. مالزی در دهه های اخیر، تحول شگفت انگیزی را در امکانات آموزش عالی خود تجربه کرده است، به طوری که اکنون دانشگاه های دولتی، موسسات خصوصی و شعبه های دانشگاه های خارجی، سیستم آموزشی غنی مالزی را تشکیل میدهند. تحصیل دکترا در مالزی شمارا با یکی از رو به رشد ترین و پرجنب و جوش ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی آشنا میکند. این مطلب شما را اماده میکند تا از روند تحصیل گرفته تا ویزای دانشجویی، به دنبال تحصیل دکترا در این کشور هیجان انگیز باشید. 

فرصت های دکترا در مالزی_برای سال 2022 چه چیزهایی ارائه میشوند؟

دولت مالزی مایل به جذب دانشجویان خارجی با استعداد در مقاطع تکمیلی به دانشگاه های این کشور است . این موضوع باعث شده که بیشتر آموزش های دانشگاه ها به زبان انگلیسی انجام شود و در حال حاضر بیش از 100.000 دانشجوی بین المللی در مالزی مشغول به تحصیل باشند. دولت مالزی به ویژه مشتاق حمایت از تحقیقات در زمینه هایی است که پیشرفت فناوری را برای این کشور فراهم میکنند، به این معنی که رشته های علوم و مهندسی از حمایت قابل توجه دولت برخوردار میشوند. از سوی دیگر ، منابع طبیعی و تنوع زیستی مالزی موهبتی بزرگ برای آن دسته از افرادی است که موضوعاتی را در زمینه های زیست محیطی، پزشکی و علوم طبیعی مورد مطالعه قرار میدهند. 

دلایل تحصیل دکترا در مالزی

دلایل خوبی برای تحصیل دکترا در مالزی وجود دارد:

اقتصاد رو به رشد_ اقتصاد مالزی در حال حاضر در حال پیشرفت است و این موفقیت به اموزش ، تحقیق و رشد و تحول هم منتقل شده است . 

صرفه پذیری اقتصادی_با وجود رشد سریع اقتصادی در این کشور ، هزینه های زندگی هنوز کاملا معقول هستند. هزینه دوره ها نیز به طورقابل توجهی کمتر از کشورهایی مثل بریتانیا و استرالیا است . 

دانشگاه هایی در سطح جهانی_مالزی استاندارد های بالایی را برای دانشگاه های خود دارد و آموزش بین المللی شناخته شده ای را ارائه میکند. 

صلح و رفا _ مالزی در کنار اقتصاد پویای خود ، به عنوان یکی از آرام ترین کشورهای جهان رتبه بندی شده ، و محیطی عالی برای تحصیل ایجاد میکند.

تحصیلات کارشناسی ارشد در مالزی 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 63
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه مالری (1905)
تعداد دانشجویان خارجی 81,953
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 3 سال
میانگین هزینه‌ها MYR 16,605-24, 910 (USD $4,000-6,000)
سال تحصیلی ژانویه تا نوامبر

دانشگاه های مالزی برای تحصیل دکترا

هدف مالزی تبدیل شدن به یکی از مراکز پیشرو درآموزش عالی است و با عملکرد خوب دانشگاه مالایا و سایر موسسات در رتبه بندی های بین المللی ، به سرعت به این هدف دست می یابد. سیستم آموزش عالی مالزی از دانشگاه های دولتی و خصوصی و چندین شعبه از موسسات بین المللی تشکیل شده است. کیفیت تمام دوره های تحقیقاتی دانشگاه توسط آژانس صلاحیت مالزی (MQA) نظارت میشود.

دانشگاه های دولتی _این دانشگاه ها توسط دولت تامین مالی میشوند اما مستقل باقی میمانند و تمام جنبه های تدریس، تحقیق و مدیریت را اداره میکنند.دانشگاه های دولتی از نظر رتبه بندی ملی و بین المللی موفق ترین دانشگاه ها هستند. 

دانشگاه های خصوصی –دانشگاه های خصوصی که شکل نسبتا جدیدی از ارائه دهندگان آموزش عالی هستند، در سال 1996 با تصویب قانون آموزش  عالی تاسیس شدند. این دانشگاه ها توسط سازمان های خصوصی تامین مالی میشوند، اما کیفیت آموزشی آنها همچنان توسط MQA نظارت میشود تا اطمینان حاصل شود که استاندارد های لازم را برآورده میکنند. 

پردیس های بین الملی_ شعبه های دانشگاه های بین المللی که یکی از پدیده های رایج در مالزی هستند، گواه تلاش این کشور برای همکاری های بین المللی هستند. مدرک دوره های ارائه شده توسط این پردیس های شعبه ممکن است توسط دانشگاه میزبان مالزیایی یا شریک خارجی اعطا شوند که این موضوع بین موسسات متفاوت است. 




رتبه بندی دانشگاه های مالزی در سال 2022

تلاش های انجام شده توسط مالزی برای تبدیل شدن به یک ارائه کننده ی آموزش عالی در سطح جهانی ، در رتبه بندی دانشگاه ها هم تاثرگذار بوده است . به طوری که چندین دانشگاه آن در رتبه بندی جهانی QS در بین 300 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.این موضوع بسیار تحسین برانگیز است زیرا بخش آموزش عالی مالزی در مقیاس بین المللی نسبتا کوچک است . 

5 دانشگاه برتر نروژ در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه مالزی
301-350 65 301-400
Universiti Teknologi Petronas 601-800 =414 -
Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) 501-600 - -
Universiti Kebangsaan Malaysia 601-800 144 -
Universiti Putra Malaysia 601-800 143 701-800

ساختار دکترا در مالزی

دوره ی دکترا در مالزی میتواند بین سه تا پنج سال طول بکشد ، اما اغلب حدودا سه سال است. به خصوص که اغلب بورسیه ها برای دوره ی کوتاه تر اعطا میشوند.

مبتنی بر تحقیق

اکثر دوره های دکترا در مالزی به اندازه دوره های دیگر کشورها سازمان یافته نیستند. وقتی وارد آنها شوید متوجه میشوید که تا حد زیادی از شما انتظار میرود که تحقیقات مستقلی درمورد پروژه انتخابی خود انجام دهید. در طول دوره ی تحصیل از شما خواسته میشود که سخنرانی کاملی از روند خود ارائه کنید. 

بسته به دانشگاهی که به آن درخواست میدهید ، ممکن است لازم باشد تعدادی واحد درسی را به عنوان بخشی از دوره بگذرانید. بعضی دانشگاه ها ممکن است از شما انتظار داشته باشند که قبل از اعطای مدرک دکترا، یافته های خود را در یک مجله منتشر کنید. 

ویوا در مالزی

آزمون نهایی داوطلبان دکترا در مالزی از نظر ساختار مشابه بسیاری از کشورهای دیگر است. برای اخذ مدرک دکترا باید پایان نامه ای درمورد موضوع تحقیق خود تهیه کنید. این پایان نامه باید آزمونگر را متقاعد کند که  مطالب آن جدید (اصل و غیر کپی) است و حاوی دانش کسب شده است. شما همچنین باید جلسه ای درمورد یافته های کلیدی پایان نامه ی خود به چندین متخصص در رشته ی خودتان ارائه دهید. شما در طول این جلسه باید از یافته های خود دفاع کنید و نشان دهید دانشتان برای اعطای مدرک دکترا کافی است. 

هزینه ها و بودجه برای تحصیل دکترا در مالزی

ساختار شهریه در دانشگاه های دولتی مالزی میتواند نسبتا پیچیده باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که کمی زمان صرف تحقیق درمورد هزینه های مربوطه کنید. با این حال به طور کلی ، تحصیل در مقطع دکترا در مالزی نسبت به انگلستان، آمریکا یا استرالیا با هزینه های کمتری ارائه میشود. هزینه ی کل طول به زمان و رشته ی تحصیلی بستگی دارد، اما میتوانید انتظار داشته باشید که هزینه های دانشگاه برای دوره سه ساله ی دکترا بین 30.000 تا 40.000 رینگیت (7.380 تا 9840  دلار) باشد.بسته های تامین مالی متنوعی برای تحصیل شما در مالزی در دسترس است. از بورس تحصیلی و کمک های مالی گرفته تا دستیاری های آموزشی و پژوهشی ، گزینه های زیادی برای پوشش هزینه های انجام شده در دوره ی دکترا دارید. 

بورسیه های تحصیل در مالزی

بورسیه های تحصیلی زیادی به منظور تشویق استعداد های بین المللی و برای کمک به هزینه های تحصیل و زندگی، طراحی شده است. این بورسیه ها ممکن است توسط دولت مالزی ، موسسات خصوصی یا خود دانشگاه ها تامین شوند، بهتر است همراه با موسسه ای که برای آن درخواست میدهید، به روز ترین لیست بورسیه های موجود را بررسی کنید. 

بورسیه ی بن المللی مالزی (MIS)

طرحی با بودجه ی دولتی برای جذب دانشجویان با استعداد به مالزی . این بورسیه برای همه ی دانشجویان خارجی با سوابق تحصیلی عالی از جمله مدرک کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط  به رشته ای که تمایل به تحصیل در آن در مقطع دکترا دارند ،در دسترس است. برای کسب این بورس تحصیلی ، باید یک طرح تحقیقاتی ارائه کنید که با منافع دولت مالزی مطابقت دارد، بنابراین این بورس بر روی علوم ، مهندسی و فناوری ارتباطات متمرکز است. 

این بورس شامل نقل مکان به مالزی، هزینه های دانشگاه و کمک هزینه ی ماهانه برای هزینه های زندگی به مدت سه سال میشود. 

طرح بورسیه و کمک هزینه ی تحصیلی مشترک المنافع

مثل مزایای بورسیه ی بین المللی مالزی ، این بورس برای دانشجویان کشور های مشترک المنافع است . برای واجد شرایط شدن برای این بورسیه هم مثل MIS  به مدرک کارشناسی ارشد در رشته ی مرتبط نیاز دارید و باید بتوانید از طرح تحقیقاتی تان دفاع کنید. 

بورسیه ی برنامه همکاری فنی مالزی (MTCP)

این بورسیه فرصت هایی را برای دانشجویان بین المللی فراهم میکند تا بتوانند تحصیلات آکادمیک عالی را در مالزی دنبال کنند.این بورسیه توافقنامه ای دوجانبه بین مالزی و سایر کشورهاست و به صورت دولت به دولت در دسترس است. واجد شرایط شدن برای این بورسیه هم مانند سایر بورسیه ها، به مدرک کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط نیاز دارد، و پروژه های به تعدادی از حوزه های مطالعاتی اولویت دار محدود میشوند که برعلوم ، مهندسی ، بهداشت و امورمالی متمرکز هستند. از شما انتظار میرود که به عنوان دریافت کننده ی این بورسیه ، پس از پایان دکترا ، نقش قابل توجهی در کشور خود داشته باشید . 




بورسیه های دانشگاه های مالزی

دانشگاه ها ممکن است بر اساس شایستگی علمی و پیروی از توصیه ی مرکز تحقیقات ،بورسیه ی تحصیلی اعطا کنند.این  بورس ها معمولا شامل هزینه های تحصیل (گاهی اوقات به استثنای سایر هزینه ها) و حقوق ماهیانه میشوند. 

دستیاری آموزشی و پژوهشی در مالزی

یکی دیگر از راه های تامین مالی تحصیلاتتان این است که برای دانشگاهی که در آن در مقطع دکترا تحصیل میکنید، کار کنید. این کار میتواند در قالب یک دستیار آموزشی یا پژوهشی انجام شود. دانشگاه هزینه ی شهریه تان را به جای دستمزد کارتان میپردازد. شما وظایف آموزشی یا پژوهشی را در موسسه آنها به عهده میگیرید. ممکن است از شما خواسته شود که در ساعات اداری کارتان را انجام دهید و برگه های امتحانی را تصحیح کنید که جزو زمان صرف شده از دکترای شما محسوب میشود. با این حال تجربه ی آکادمیک نیز کسب خواهید کرد و ممکن است مستقیما در کار تحقیقاتی کارکنان با تجربه هم، شرکت کنید. از طرف دیگر، ممکن است از شما بخواهند که در حین تحصیل در مقطع دکترا نقش یک دستیار پژوهشی را هم ایفا کنید. این راه روش خوبی برای پرداخت کامل یا بخشی از شهریه شماست، اما تا زمانی که انجام این کارها تاثیر منفی ای روی تحصیل شما نداشته باشد. 

درخواست برای تحصیل دکترا در مالزی 

دوره های دکترا در مالزی به طور کلی میتوانند در تمام طول سال شروع شوند ، اما برخی از دانشگاه ها دو دوره پذیرش را در ژوئیه و فوریه تعیین میکنند. هیچ آژانس متمرکزی برای درخواست تحصیلات تکمیلی در مالزی وجود ندارد . درخواست ها مستقیما با استفاده از فرم درخواست یا از طریق وب سایت های دانشگاه ها( اگر فرم به صورت آنلاین در دسترس باشد)، به خود دانشگاه ها (یا حتی خود مدارس تحصیلات تکمیلی) ارسال میشوند. شما میتوانید برای بیش از یک دانشگاه درخواست دهید ، اما اطمینان حاصل کنید که باید چه چیزهایی را در درخواستتان وارد کنید، زیرا این موارد برای هر موسسه متفاوت است. بعضی از آنها فقط به یک نامه نیاز دارند، در حالی که بعضی دیگر از شما سابقه ی کامل علمی و برنامه ی تحقیقاتی میخواهند.

مدارک لازم برای تحصیل دکترا در مالزی

به منظور درخواست برای دوره ی دکترا در یک دانشگاه مالزیایی ، به طور کلی باید مدرکی کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط داشته و کار تحقیقاتی ارائه دهید. بعضی دانشگاه ها ممکن است مدرک ممتاز کارشناسی را هم بپذیرند ، اما بسیاری از آنها از شما میخواهند که چند مقاله ی بررسی شده هم داشته باشید  در رشته های مانند مدیریت یا بازرگانی، ممکن است از متقاضیان خواسته شود که آمادگی خود برای تحصیلات تکمیلی را از طریق امتحانات ورودی مخصوصی ( مثل GRE یا GMAT) نشان دهند . 

طرح تحقیقاتی / انگیزه نامه 

معمولا ارائه ی یک طرح (پروپوزال) تحقیقاتی (یا حداقل چکیده ای از تحقیق ارائه شده تان) هنگام درخواست برای دکترا متداول است . این طرح باید خلاصه ای کوتاه از پیشینه، اهداف و روش شناسی پروژه ی تحقیقاتی ارائه شده ی شما باشد. تعداد کمی از موسسات (مثلا دانشگاه آسیایی) از شما نمیخواهند که هنگام درخواست طرح تحقیقاتی ارائه دهید یا استاد راهنمایتان را مشخص کنید. بعدا خود موسسه برایتان استاد راهنما تعیین میکند و باید طرح پایان نامه تان را در خود موسسه پیش ببرید.

مهارت زبانی برای تحصیل دکترا

تحصیلات عالی در مالزی تقریبا همیشه به زبان انگلیسی انجام میشود.اگر انگلیسی زبان مادری شما نیست و مدرک(های) قبلی شما به زبان انگلیسی تدریس نشده، باید نمرات آزمون تافل یا آیلتس را به عنوان مدرک مهارتتان ارائه کنید. فکر نکنید که مطالعه به زبان انگلیسی شما را از یادگیری زبان دیگری باز میدارد. اگر اصالتا اهل مالزی نیستید،ممکن است لازم باشد در دوره ی باساجا مالزی ( زبان مالزیایی) شرکت کرده و به سطح قابل قبولی برسید. اغلب چنین دوره هایی در خود دانشگاهی که در آن تحصیل میکنید برگزار میشوند و گذراندن این دوره ممکن است از شرایط تحصیل دکترا باشد. 

شرایط سلامتی برای تحصیل در مالزی

شرایط سلامتی اغلی بخشی از فرآیند پذیرش است و دانشگاه های دولتی محدودیت های سختی برای آن خواهند داشت. ممکن است لازم باشد با هزینه ی شخصی خود، یک گزارش پزشکی ارائه دهید که گواه این واقعیت باشد که از سلامت خوبی برخوردار هستید. برخی شرایط شما را حذف نمیکند اما باید نشان دهید که بر توانایی شما برای تکمیل تحصیلاتتان تاثیر نمیگذارند. 

ویزاهای دانشجویی برای تحصیل در مالزی

برای تحصیل در مقطع دکترا در مالزی به عنوان یک دانشجوی بین المللی ، باید مراحل مهاجرت را طی کنید. این مرحله در ابتدا شامل نامه ی تایید ویزا (VAL) از اداره ی مهاجرت مالزی است. بعد با در دست داشتن این مدرک، میتوانید برنامه ی سفر به مالزی را بچینید. وقتی به مالزی رسیدید، باید VAL خود را در فرودگاه نشان دهید، مسئولان آنجه پاسپورت شما را مهر میزنند تا بتوانید در این کشور بمانید و برای پاس دانشجویی درخواست دهید. درخواست شما برای پاس دانشجویی معمولا از طریق دانشگاهی که  در آن تحصیل خواهید کرد انجام میشود. باید بتوانید ثابت کنید میتوانید هزینه دوره و هزینه های زندگی تان را در طول مدت تحصیل، تامین کنید. 

فرآیند درخواست حدود 60 رینیگت ( 15 دلار امریکا) هزینه خواهد داشت. در برخی موارد ممکن است از شما بخواهند یک وثیقه ی کوچک شخصی هم بدهید. این امر برای اطمینان از این است که دانشجویان بعد از مدت معین شده به اقامت خود ادامه نمی دهند و پس از اتمام دوره ی دکترا به شما پس داده خواهد شد . 

اگرچه مالزی به تازگی وارد عرصه ی آموزش عالی جهانی شده اما دانشگاه های آن در حال حاضر عملکرد خوبی در جدول رتبه بندی آسیایی داشته اند و در رتبه بندی های جهانی هم رو به رشد هستند. این امر همراه با رشد سریع اقتصادی ، کشوری بسیار جذاب برای صنایع و مشاغل با فناوری پیشرفته می سازد . مدرک دکترا از دانشگاه های مالزی فرصت های شغلی هیجان انگیزی را در خود مالزی و دیگر کشورها برای شما فراهم میکند. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

9 دلیل برای تحصیل در مالزی
9 دلیل برای تحصیل در مالزی

شهرهای چند ملیتی و مقرون به صرفه ی آن ، علاوه بر پیشرو بودن در آموزش با کیفیت ، ادغام فرهنگی و خاطراتی را به وجود می آورند که میتوانند تا ابد در یاد بمانند. رتبه بندی پایتخت ( کوالالامپور) به عنوان دومین شهر مقرون به صرفه ی دانشجویی قطعا بسیار تاثیرگذار اس ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه دانشجویی در مالزی
اقامتگاه دانشجویی در مالزی

معمولا راحت ترین گزینه همین است. دانشجویان میتوانند بین اقامتگاه های داخل و خارج از دانشگاه برای تحصیل در مالزی یکی را انتخاب کنند. ساختمان های داخل دانشگاه معمولا شامل سالن های اقامتی یا خوابگاه های دانشجویی میشوند، درحالیکه اقامتگاه های خارج از دانشگاه ع ...

بیشتر بخوانید
اپلای برای تحصیل در مالزی
اپلای برای تحصیل در مالزی

اگر مایل به تحصیل در مالزی هستید ، باید بتوانید به انگلیسی صحبت کنید زیرا دوره ها به این زبان تدریس میشوند. برخی از دانشگاه ها از شما میخواهند در آزمون های مهارت انگلیسی مثل تافل یا آیلتس هم شرکت کنید که شما میتوانید این کار را در کشور خودتان انجام دهید. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: