مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته بیوتکنولوژی در فرانسه

رشته بیوتکنولوژی در فرانسه

دانشگاه های برتر فرانسه 2022
رتبه ی جهانی رتبه در فرانسه دانشگاه شهر
=40
1 Paris Sciences et Lettres – PSL Research University Paris
پاریس
88= 2 دانشگاه سوربن پاریس
95
3 Institut Polytechnique de Paris
پاریس
117= 4 Paris-Saclay University
پاریس
155
5 دانشگاه پاریس پاریس
251-300 6

École des Ponts ParisTech

پاریس
301-350
7=

Aix-Marseille University

مارسی
301-350
7=

University of Bordeaux

Bordeaux
301-350
7=

École Normale Supérieure de Lyon

Lyon
301-350
7=

Montpellier University

Montpellier
351-400
11=

Université Grenoble Alpes

Grenoble
351-400 11=

IMT Atlantique

برست
351-400
13=

Claude Bernard University Lyon 1

لیون
401-500 13=

University of Côte d’Azur

نیس
401-500
13=

École des Mines de Saint-Étienne

Saint-Étienne
401-500
13=

L’institut Agro

پاریس
401-500
13=

Sciences Po

پاریس
501-600 18=

Centrale Nantes

نانتز
501-600
18=

Federal University of Toulouse Midi-Pyrénées

Toulouse
501-600 18=

University of Lille

لیل
501-600 18=

دانشگاه استراسبورگ

استراسبورگ
501-600 22=

دانشگاه استراسبورگ

Besançon
501-600
22=

CY Cergy Paris University

Cergy-Pontoise
601-800 22=

University of Lorraine

نانسی
601-800
22=

University of Nantes

نانتز
601-800 22=

National Institute of Applied Sciences of Lyon (INSA Lyon)

لیون
601-800
22=

Panthéon -Sorbonne University – Paris 1

پاریس



رشتۀ بیوتکنولوژی به روش‌ها و فناوری‌های مختلفی اشاره می‌کند که در تولید بیوصنعتی یا فرایندهای کنترل‌شده بیو‌ژنتیک شامل ارگانیسم‌های (موجودات زنده) گیاهی و جانوری یا انسانی استفاده می‌شود. دست‌کاری ژنتیکی رایج‌ترین شکل استفاده از موجودات زنده و فرایندهای زیست‌مولکولی برای تولید یا اصلاح خواص فیزیکی محصولات مختلف است. برخی از نمونه‌محصولات تولیدشده به شیوه‌های بیوتکنولوژی عبارت‌اند از: آنتی‌بیوتیک‌ها و سوخت‌های زیستی و غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی. از کاربردهای مهم پزشکی بیوتکنولوژی نیز به فرایندهای ژنتیکی می‌توان اشاره کرد که به بازسازی اندام‌های بدن منجر می‌شود.

بیوتکنولوژی به حوزه‌هایی همچون کشاورزی، تولید و امنیت غذایی، کنترل آب‌و‌هوا و دارو و حل برخی از مسائل زیست‌محیطی مهم مانند نشت نفت و عوارض جانبی آفتکش‌ها یا آب‌های آلوده می‌تواند کمک کند و سلامتی را به طبیعت بازگرداند. فارغ‌التحصیلان دوره‌های مختلف بیوتکنولوژی در صنایع متنوعی چون صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و محیط‌زیست، ژنتیک و داروهای احیاگر پزشکی، کنترل فرایند یا تحقیق‌و‌توسعه می‌توانند مشغول کار شوند. شایان ذکر است متخصصان بیوشیمی، بیوفیزیک، تحلیلگر کنترل کیفیت، مهندس پزشکی و تکنسین آزمایشگاه جنایی از بیوتکنولوژی در حرفۀ خود از بیوتکنولوژی بهره می‌برند. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ رشته بیوتکنولوژی در فرانسه بیشتر سخن بگوییم.

دانشگاه‌های برتر بیوتکنولوژی در فرانسه

برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته بیوتکنولوژی در فرانسه ازاین‌قرارند:

دانشکدۀ مدیریت گرنوبل

دانشکدۀ مدیریت گرنوبل (Grenoble Ecole de Management) ازجمله مراکز برتر به‌منظور تحصیل رشته بیوتکنولوژی در فرانسه است. این دانشکده که به‌اختصار GEM نیز نامیده می‌شود، کارش را از سال 1984 در شهر گرنوبل آغاز کرد. در جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشکدۀ مدیریت گرنوبل ردۀ هشتادوپنجم را در بین مراکز‌ آموزشی مطرح فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشتۀ بیوتکنولوژی و مدیریت دارویی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ یادشده یک‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. 


مؤسسۀ ملی پلی‌تکنیک تولوز

نام مؤسسۀ ملی پلی‌تکنیک تولوز (National Polytechnic Institute of Toulouse) نیز در فهرست مراکز برتر برای تحصیل رشته بیوتکنولوژی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. مؤسسۀ INPT کارش را از سال 1869 در شهر تولوز آغاز کرد. تحصیل رشتۀ بیوتکنولوژی صنعتی برای اقتصاد زیست‌محور (BioTechEco) در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ یادشده دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. رشتۀ یادشده رشته‌ای میان‌رشته‌ای است که دروس علوم زیستی، مهندسی شیمی و فرایندهای زیستی، اخلاق زیستی، پایداری، اقتصاد و مقررات زیست‌محیطی را شامل می‌شود. رشتۀ بیوتکنولوژی صنعتی برای اقتصاد زیست‌محور در دانشگاه‌های همکار در کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکایی نیز ارائه می‌شود و متقاصیان در انتهای تحصیلاتشان دورۀ کارآموزی شش‌ماهه باید بگذرانند. 


دانشکدۀ تجارت ESCP

از دیگر مراکز آموزشی معتبر به‌منظور تحصیل رشته بیوتکنولوژی در فرانسه به دانشکدۀ تجارت ESCP باید اشاره کنیم. این دانشکدۀ خصوصی سال 1819 در پاریس بنیان نهاده شد و امروزه، پردیس‌هایی در شهرهای مختلف دنیا از‌جمله برلین، لندن، مادرید، تورین و ورسا دارد. تحصیل رشتۀ مدیریت زیست‌دارویی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ مذکور یک‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی‌ و فرانسوی تدریس می‌شوند. گفتنی است فارغ‌التحصیلان رشتۀ یادشده به‌اندازۀ پزشکان و داروسازان و مهندسان بیوتکنولوژی در حوزه‌های مدیریت دارویی، بیوتکنولوژی، دستگاه‌های پزشکی و داده‌های سلامت آموزش خواهند دید. 

دانشگاه ITMO

آخرین نام در فهرست مراکز برتر برای تحصیل رشته بیوتکنولوژی در فرانسه دانشگاه ITMO است. این دانشگاه دولتی کارش را از سال 1900 در سنت‌پترزبورگ روسیه شروع کرد و در‌حال‌حاضر، پردیس‌هایی در آلمان، هلند، لهستان، فنلاند و فرانسه دارد. بنابر جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS در سال 2022، دانشگاه ITMO سیصدوشصت‌وپنجمین مرکز‌ آموزشی معتبر دنیا و طبق رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال 2021، یازدهمین مرکز آموزش عالی برتر فرانسه شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ مهندسی زیستی و سیستم‌های بیوتکنولوژی در پردیس فرانسۀ دانشگاه یادشده دو سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و تمامی دروس به انگلیسی تدریس می‌شوند. علاقه‌مندان به تحصیل در رشتۀ مذکور مدرک کارشناسی در یکی از حوزه‌های بیوتکنولوژی یا فناوری لیزر و نیز انگیزه‌نامه باید ارائه دهند. گفتنی است دانشجویان در پایان دورۀ تحصیلاتشان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند. رشتۀ مهندسی زیستی و سیستم‌های بیوتکنولوژی در گرایش‌های زیر ارائه خواهد شد:

  • نانو و بیوفوتونیک مولکولی
  • مواد آلی برای فوتونیک
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: