مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهندسی انرژی در فرانسه

مهندسی انرژی در فرانسه

فرانسه از همان سیستم آموزش عالی سه سطحی استفاده می کند که سایر 29 کشور اروپایی که با سیستم Bologna کار می کنند، و این امر به پویایی بین المللی کمک می کند. مدارک 'Licence' و ' Licence Professionnelle' کارشناسی (undergraduate) هستند، که در جای دیگر به عنوان لیسانس (Bachelor’s) شناخته می شوند. دوره های کارشناسی ارشد و دکترا (PhD) تحصیلات تکمیلی هستند. فرانسه یک سیستم مبتنی بر اعتبار را پیاده سازی می کند که به موجب آن هر یک از واحدهای تحصیلی میزان معینی ECTS (اعتبارات اروپایی) دارند، که معمولاً بین دوره ها قابل انتقال هستند. دستیابی به 180 ECTS به شما مجوز کسب لیسانس می دهد، و 120 ECTS دیگر برای گرفتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد لازم است.

مهندسی انرژی یا مهندسی سیستم‌های انرژی رشته‌ای گسترده دربارۀ تولید، ذخیره، توزیع و استفاده از انرژی است. مهندسی انرژی گستره‌ای وسیع از منابع را شامل می‌شود و زیرمجموعه‌های آن متشکل از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید، باد، برق‌آب و انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند نفت و سوخت‌های فسیلی هستند. مهندسان انرژی مهارت‌هایشان را برای افزایش کارایی و توسعۀ بیشتر منابع انرژی‌تجدیدپذیر به‌کار می‌گیرند و هم‌زمان در زمینۀ استخراج نفت و گاز نیز فعالیت می‌کنند. با‌توجه‌به تقاضای جوامع برای استفاده از منابع و ایجاد توسعۀ پایدار، به تلفیق هوشمندانۀ فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر با زیرساخت‌های موجود و کارایی‌های بسیار بهبود‌یافته در به‌کارگیری انرژی‌های تجدید‌ناپذیر نیاز است. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ مهندسی انرژی در فرانسه بیشتر سخن بگوییم.

دانشگاه‌های برتر مهندسی انرژی در فرانسه

رشتۀ مهندسی انرژی در مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود. در‌ادامه، با دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ مهندسی انرژی در فرانسه آشنا خواهیم شد.


موسسۀ پلی‌تکنیک پاریس

اولین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر مهندسی انرژی در فرانسه مؤسسۀ پلی‌تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris) است که سال 1794 در شهر ساکلی فرانسه تأسیس شد. براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، این دانشگاه رتبۀ نوزدهم را در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه از‌آنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ علوم و فناوری‌های انرژی در مقطع کارشناسی ارشد این مؤسسه دو‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی‌فرانسوی تدریس می‌شوند. همچنین، رشتۀ کارشناسی ارشد فیزیک انرژی بالا در این مؤسسه ارائه می‌شود که تحصیل آن دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است.

دانشگاه پلی‌تکنیک

دانشگاه پلی‌تکنیک (École Polytechnique) از دیگر دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مهندسی انرژی در فرانسه است. طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، دانشگاه پلی‌تکنیک رتبۀ نوزدهم را در بین دانشگاه‌های معتبر فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشتۀ انرژی محیط‌زیست (فناوری و مدیریت علوم) در دانشگاه پلی‌تکنیک دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است.

موسسۀ مطالعات سیاسی پاریس

نام مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس نیز در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مهندسی انرژی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. این مؤسسۀ خصوصی به Sciences Po Paris نیز مشهور است و سال 1872 در شهر پاریس بنیان نهاده شد. طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس سی‌ونُهمین دانشگاه برتر فرانسه شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ انرژی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس دو ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

موسسۀ تحصیلات تکمیلی IMT

مؤسسۀ تحصیلات تکمیلی IMT یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی انرژی در فرانسه به‌حساب می‌آید. این مؤسسۀ تازه‌تأسیس کارش را از سال 2017 شروع کرد و پردیس‌هایی در شهرهای برست، نانت، رن و تولوز دارد. بنابر جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، مؤسسۀ تحصیلات تکمیلی IMT ردۀ چهل‌وپنجم را در بین دانشگاه‌های مطرح فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشتۀ برنامه‌های تولید انرژی هسته‌ای و صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد این مؤسسه دوساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.


موسسۀ ENPC

مؤسسۀ ENPC از دیگر مؤسسه‌هایی است که دانشجویان برای تحصیل مهندسی انرژی در فرانسه آن را در اولویت‌هایشان می‌توانند قرار دهند. این مؤسسه سال 1747 در شهر Marne-la-Vallée فرانسه تأسیس شد و براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، رتبۀ نَودونُهم را در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه از‌آنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مدیریت پروژه‌های انرژی در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ ENPC دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است.

دانشکدۀ ENSEEIHT

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مهندسی انرژی در فرانسه دانشکدۀ ENSEEIHT است. دانشکدۀ ENSEEIHT مؤسسۀ آموزش عالی دولتی در حوزه‌های مهندسی برق، الکترونیک، علوم کامپیوتر، هیدرولیک و مخابرات است. این دانشکده سال 1907 در شهر تولوز تأسیس شد و بنابر جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، صدوپنجاه‌وپنجمین مؤسسۀ آموزش عالی برتر فرانسه محسوب می‌شود. تحصیل رشتۀ سیستم‌های انرژی الکتریکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ یادشده دوساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان فرانسوی‌انگلیسی تدریس می‌شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: