مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته مهندسی شیمی در فرانسه

رشته مهندسی شیمی در فرانسه

غالباً گفته می شود كه نخبه های آینده ، فرانسه را برای آموزش خود انتخاب می كنند. مهندسین، رهبران نظامی و بسیاری دیگر برای بدست آوردن دانش در حوزه ی خود به سیستم آموزش عالی فرانسه روی می آورند. آنها به کالج های این کشور روی می آورند چون می دانند فرصتهای آموزشی خارق العاده ای در انتظار آنهاست. کلاس های آموزشی کم جمعیت و حضور مؤثر اساتید دو ویژگی مثبت است که هنگام شرکت در کالج های فرانسه خواهید یافت. اندازه کلاس های کوچکتر و اساتیدی که اهمیت می دهند به این معنی است که شما وقت و توجه لازم برای یادگیری ، پرسش و پاسخ و بهره مندی از کمک های مورد نیاز خود را دارید. بسیاری از کالج های کشورهای دیگر کلاس های شلوغی دارند و معمولاً بدست آوردن توجه خصوصی که شما برای استفاده ی هرچه بهتر از تجربه ی تحصیلی خود، لازم دارید، دشوار است. اما در مورد کالج ها و دانشگاه های فرانسه، اینگونه نیست.

مهندسی شیمی یکی از رشته‌های مهندسی پرطرفدارِ دنیا به‌شمار می‌رود. دانشجویان مهندسی شیمی فرایند را طراحی می‌کنند تا آن را با ابزار علمی بهبود دهند. تقریباً بسیاری از دانشکده‌های مهندسی رشتۀ مهندسی شیمی را ارائه می‌دهند و این رشته در بیشترِ صنایع تولیدی همچون صنایعی چون نفت‌و‌گاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع داروسازی حضور دارد. گفتنی است علاوه‌بر مفاهیم علمی، دانشجویان مهندسی شیمی ‌مفاهیم اقتصادی را باید فراگیرند؛ ازاین‌رو، رشتۀ مهندسی شیمی را یکی از رشته‌های مهم‌ دنیای امروز می‌توان دانست. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های برتر مهندسی شیمی در فرانسه

در فرانسه، شیمی بعد از صنعت خودرو صنعتی بسیار بزرگ و مهم است. فرانسوی‌ها در صنعت شیمی و مهندسی شیمی پژوهش‌های بسیاری انجام داده‌اند و دستاوردهای زیادی دارند. رشته مهندسی شیمی در فرانسه در مقاطع تحصیلی مختلف و گرایش‌های گوناگونی ارائه می‌شود که در‌ادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

دانشگاه نانت

از دانشگاه‌های معتبر به‌منظور تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه به دانشگاه نانت (University of Nantes) باید اشاره کرد. این دانشگاه دولتی سال 1460 میلادی در شهری به همین نام بنیان نهاده شد. بنابر تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، دانشگاه نانت ردۀ هشتصدویکم تا هزارم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، رتبۀ چهاردهم را در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه کسب کرده است. دانشکدۀ پلی‌تکنیک دانشگاه نانت گرایش‌های مختلف رشتۀ مهندسی شیمی را ارائه می‌دهد. تحصیل رشتۀ مهندسی فرایند و فرایند زیستی در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ یادشده دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. متقاضیان تحصیل در دورۀ یادشده باید مدرک کارشناسی علوم داشته باشند و در این زمینه‌ها دانششان کافی باشد: مهندسی شیمی و فرایند زیستی، مهندسی بیوشیمیایی، مهندسی مکانیک، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی.


دانشگاه پوآتیه

دیگر دانشگاه معتبر برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه دانشگاه پوآتیه (Université de Poitiers) نام دارد. دانشگاه دولتی پوآتیه سال 1431 میلادی در شهر پوآتیه تأسیس شد. براساس جدید‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال 2022، این دانشگاه رتبۀ هزارویکم تا هزارودویستم را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، جایگاه بیست‌وهشتم را در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه ازآنِ خود کرده است. دپارتمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه پوآتیه عبارت‌اند از: دپارتمان حقوق و علوم اجتماعی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم کاربردی، دپارتمان زبان و ادبیات، دپارتمان علوم انسانی و هنر، دپارتمان علوم ورزشی، دپارتمان پزشکی و داروسازی و مدرسۀ مهندسی. ناگفته نماند بیشترِ رشته‌های دانشگاه پوآتیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. رشتۀ مهندسی شیمی در دانشکدۀ علوم بنیادی و کاربردی دانشگاه پوآتیه ارائه می‌شود که تحصیل آن دوساله و زبان تدریس تمامی دروس به‌ انگلیسی‌ و فرانسوی است.

دانشگاه CPE لیون

نام دانشگاه شیمی فیزیک الکترونیکی لیون (École Supérieure de Chimie Physique Électronique de Lyon) نیز در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در فرانسه به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه که به‌اختصار دانشگاه CPE لیون هم نامیده می‌شود، دانشگاهی دولتی است که از سال 1883 کارش را در شهر لیون آغاز کرد. این دانشگاه رشتۀ مهندسی فرایند را در مقطع کارشناسی ارائه می‌کند. در بخش اول این رشته، دانشجویان دربارۀ شیمی آلی یا مولکولی، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی تحلیلی و فرایندها اطلاعات کسب خواهند کرد. در بخش دوم، دانشجویان واحدهای اختیاری را انتخاب می‌کنند و درنهایت دورۀ کارآموزی را می‌گذرانند. در انتهای دوره با‌توجه‌به واحدهای انتخابی، دانشجویان در یکی از این گرایش‌ها متخصص خواهند شد: علوم زیستی و بیوتکنولوژی، فرمول‌بندی و پردازش جامدات تقسیم‌شده، شیمی و فرایندهای اعمال‌شده در محیط و مهندسی فرایند.

دانشجویان کارشناسی مهندسی فرایند حداکثر دو سال می‌توانند کارآموزی بگذرانند. گفتنی است فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع مختلفی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌توانند فعالیت کنند. شرکت‌های داروسازی و آرایشی خود به استقبال مهندسان فرایند می‌روند و پیشنهادهایی برای کارآموزی یا انجام مصاحبه برای اشتغال به ‌آنان می‌دهند. نکتۀ مهم دیگر اینکه هرسال حدود 160 نفر در مقطع کارشناسی مهندسی فرایند در دانشگاه CPE لیون پذیرش می‌گیرند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دانشگاه برتر فرانسه
ده دانشگاه برتر فرانسه

در این مقاله شما را با ده دانشگاه برتر برای تحصیل در کشور فرانسه آشنا می کنیم. این رتبه بندی براساس سایت QS است. ...

بیشتر بخوانید
محل اقامت در فرانسه
محل اقامت در فرانسه

گزینه‌های گوناگونی برای سکونت در فرانسه وجود دارد. ایده‌ی درست، بررسی چند تا از این گزینه‌ها، قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. وقتی این کار انجام شد، می‌توانید مکانی را پیدا کنید که با بودجه‌ی شما سازگار است و تمام نیازها و خواسته‌های‌تان را برآورده می‌کند. دا ...

بیشتر بخوانید
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه
هزینه ی تحصیل در کالج های فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه، به شکل قابل‌توجهی، کمتر از کشورهای دیگر است ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: