مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

تحصیل در کشور روسیه به دلیل هزینه پایین زندگی و دانشگاه‌های باکیفیت این کشور، همواره موردتوجه ایرانیان بوده است. برای ورود به روسیه، نیاز به دریافت ویزای روسیه دارید که امکان اخذ ویزای سریع و بدون مشکل برای ایرانیان وجود دارد. از طرفی تحصیل در این کشور معمولا بدون آزمون ورودی امکان‌پذیر است و هزینه دانشگاه‌ها نیز در این کشور پایین است. مزایای گفته‌ شده و دیگر مزایای کشور روسیه، آن را به یکی از اصلی‌ترین مقاصد تحصیلی ایرانیان تبدیل کرده‌است.

روسیه برای تحصیل پزشکی در خارج، به‌ دلیل کیفیت بالای آموزشی در رشته پزشکی، دانشگاه‌های مناسب آن و مقبولیت مدرک دانشگاه‌هایش در سطح جهانی، بسیار مورد توجه است. عدم نیاز به قبولی در آزمون‌های ورودی سخت و پرریسک برای تحصیل پزشکی در این کشور و هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در روسیه از جمله مزایای مهم تحصیل در روسیه به‌شمار می‌رود. جایگاه تحصیل در روسیه به دلیل استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها و امکانات موجود در دانشگاه‌های پزشکی و همچنین کیفیت بالا و نظام آموزش پزشکی موفق، شهرت زیادی در میان دانشجویان خارجی به دست آورده است. از طرفی امکان دریافت ویزای روسیه به صورت بی دردسر، این کشور را به مقصد مناسبی برای تحصیل تبدیل کرده است.

بنا به درخواست بالا در این نوشتار به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه که در سال های اخیر دانشجویان ایرانی زیادی به این کشورها مهاجرت داشته اند، میپردازیم. موضوعاتی از قبیل هزینه ها، مدارک و شرایط پذیرش در کالج های پیش پزشکی و همچنین نحوه ورود متقاضیان به مقطع پزشکی در دانشگاه ها و تائید مدارک آن ها در وزارت بهداشت ایران از مباحث اصلی ما در مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه می باشد.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور در 2021

میزان اشتیاق برای ورود به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و همچنین وجود برخی محدودیت ها در کشور باعث می شود که یک دانشجو برای پیشرفت از کشورش مهاجرت نماید و این موضوع نیز در سال های اخیر مشاهده شده که با محدودیت های روز افزون دانشجویان بر اساس توانایی و شایستگی های وی نیز نمی توانند 1 کرسی در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی در دانشگاه های کشور دارا باشند و بهتر می بینند که این موقعیت را در کشوری دیگر به دست آورند. کشورهایی که به جهت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی نزد ایرانیان محبوب هستند را می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود و شاید هزینه ها موضوع اصلی انتخاب کشور برای آن دانشجو قلمداد شود.

با توجه به اینکه هر دانشجویی برای خود مطلوب می بیند در کشوری وارد شود که از لحاظ نظام آموزشی اعتبار بالایی داشته باشد، استانداردهای زندگی از قبیل رفاه و امنیت اجتماعی را دارا باشد، مدارک آنها بدون شرط و محدودیتی در همه جا پذیرش شود و مواردی از این قبیل که باید گفت هر کشوری دارای مزایا و معایبی است و همچنین اگر با هدف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی نیز بخواهیم کشوری را انتخاب کنیم باید گفت که نمی توان همه این پارامترها را در یک کشور داشت با توجه به همه این موارد حال از جنبه های متفاوتی به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه می پردازیم.

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه از نظر تائید وزارت بهداشت

2 نکته بسیار مهم که هر دانشجوی علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی در خارج از کشور و دندان پزشکی باید بداند:

  • طبق آئین نامه ارزشیابی مدارک، دانشجویان باید بدانند که ملاک تائید بودن یا نبودن مدرک از شروع تحصیل آنها در همان ابتدا مشخص می شود و تغییراتی که بعد از آن اعمال می شود تاثیری در تائید یا نبودن مدرک ندارد.
  • دانشجویانی که می خواهند مدارکشان در ایران ارزشیابی شوند حتما باید دارای تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی باشند یا با قوانین جدید تحصیلات دوازدهم در رشته های تجربی یا ریاضی فیزیک را دارا باشند.

مقایسه مدرک پزشکی مجارستان و روسیه

طبق آخرین ابلاغیه ای که از سوی وزارت بهداشت هر ساله در مورد دانشگاه های خارجی مورد تائید این نهاد اعلام می شود در حال حاضر و در سال 2021 کشورهای مجارستان و روسیه دارای 10 دانشگاه هستند که مدارکشان در ایران قابل ارزیابی است که سهم مجارستان 4 دانشگاه و روسیه 6 دانشگاه می باشد. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه در سال 2021 عبارت هستند از:

  • دانشگاه نووسیبریسک؛
  • دانشگاه لومونسف مسکو؛
  • دانشگاه پاولوف سنت پترزبورگ؛
  • دانشگاه سچینوا مسکو (فقط در رشته داروسازی)؛
  • دانشگاه ادووکیمو مسکو (فقط در رشته دندانپزشکی)؛

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان نیز عبارت هستند از:

  • دانشگاه دبرسن؛
  • دانشگاه پچ؛
  • دانشگاه سملوایز؛
  • دانشگاه سگد؛




مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

مدارک لازم برای اقدام به تحصیل پزشکی به شرح ذیل است:

  • طول دوره تحصیلی در دانشگاه خارجی حداقل باید 80% با مدارک دانشگاه های داخلی تطابق داشته باشد، بدانید که در دانشگاه های داخلی طول دوره اولیه علوم پایه 2 سال، دوره بالینی 4 سال و گذراندن یک دوره حداقل 18 ماهه کارآموزی نیاز است و اگر افراد کمتر از این زمان را در طول دوره تحصیلی داشته اند باید در پردیس های بین المللی دوره کمبود را بگذرانید.
  • واحدهای تخصصی اشخاص نیز باید حداقل 80% با واحدهای تخصصی داخلی تطابق داشته باشد شرکت در آزمون ملی، افراد نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد آزمون خواهد داشت که می توانند از وکیل و یا کارشناس پرونده خود سوال بفرمائید.
  • طی نمودن دوره کارآموزی که این دوره بین 1 تا 18 ماه ممکن است بنا به شرایطی طول انجامد و در یکی از دانشگاه های پزشکی داخلی انجام می شود.
  • اگر پایان نامه ای که در دانشگاه خارجی ارائه داده اید در داخل تائید نشود نیز باید مجدد پایان نامه ارائه نمائید.
  • در نهایت شرکت در آزمون ارزشیابی توانمندی (OSCE) تقریبا طی نمودن اکثر این موارد در ارتباط با رشته های دندان پزشکی و داروسازی هم صدق می کند اما بهتر است شرایط کامل را هم جویا شوید.

جایگاه جفرافیایی مجارستان و روسیه

کشور مجارستان در حوزه شنگن واقع شده و این مزیت را نسبت به روسیه داراست که دانشجویان بتوانند در طول دوره تحصیل در سایر کشورهای این حوزه رفت و آمد کنند و علاوه بر این برای ادامه کار و یا تحصیل بتوانند به کشورهای برتر اروپایی نظیر دانمارک، آلمان، اتریش، سوئد و سایر کشورها بروند، این در حالی است که کشور روسیه جزو شنگن نبوده و به مراتب از لحاظ آب و هوایی نیز سردتر از مجارستان می باشد.

مقایسه نحوه ورود به دانشگاه پزشکی مجارستان و روسیه

اشخاص برای ورود به دانشگاه های هر 2 کشور نیازمند طی نمودن 1 دوره 1 ساله پیش پزشکی هستند تا برای ورود به آزمون پزشکی آماده شوید که مواد این آزمونها را دروس علوم پایه تشکیل می دهند و مبنای ورود را می توان شایستگی و تمرکز و تسلط بر این دروس و سرفصل ها دانست. هر 2 کشور خوشبختانه برای ورود به دوره های پیش پزشکی نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند و دانشجویان می توانند زبان خود را نیز در این دوره یکساله آموزش ببینند اما از آنجایی که زبان اولین ابزار مورد نیاز افراد است، پیشنهاد می شود حتما در داخل کشور حداقل تسلط به زبان بین المللی را دارا باشید.

مقایسه هزینه های پزشکی مجارستان و روسیه

هزینه های دوره پیش پزشکی خیلی پایین تر از شهریه های دانشگاه می باشد، شما در کشور روسیه هزینه های پایین تری را هم در مقطع کالج و هم دانشگاه پرداخت خواهید کرد.

هزینه های دوره های پیش پزشکی
پیش پزشکی در کالج های روسیه2000-3000 دلار آمریکا
پیش پزشکی در کالج های مجارستان5000-6000 یورو
هزینه های دوره های دانشگاهی
شهریه های دانشگاه های روسیه8000-10000 دلار آمریکا
شهریه های دانشگاه های مجارستان10000-12000 یورو


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: