مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه سنت استفان مجارستان

دانشگاه سنت استفان مجارستان

در مجارستان سه دسته گسترده موسسه آموزش عالی وجود دارد که با توجه به نوع و سطح مدارک تحصیلی که اعطا می کنند و همچنین ظرفیت تحقیق و تخصص آنها (نسبت تعدادکارکنان دانشگاهی دارای مدرک دکتری) سازماندهی می شوند. دانشگاه ها ( به مجارستانی Egyetem ) موسسات تحقیقاتی کاملا مجهزی هستند که حداقل 60 درصد از کارکنان دانشگاهی دارای مردک دکتری هستند. اکثر این دانشگاه ها جامع  و دارای طیف وسیعی از استعدادها هستند، اما تعدادی در زمینه های خاصی تخصص دارند.

دانشگاه های علوم کاربردی ( Alkalmazott tudományok egyeteme ) به جای تحقیقات اصلی بر آموزش و پرورش در رشته های عملی و حرفه ای تمرکز می کنند، همچنین این دانشگاه ها مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می کنند اما معمولا مدرک دکتری ارائه نمی دهند. کالج ها ( Főiskola ) موسسات کوچکتری هستند که معمولا در موضوعات تخصصی آموزش اولیه را ارائه می دهند و مدرکی در مقطع کارشناسی ارشد اعطا نمی کنند.

موسسات فردی همچنین ممکن است به صورت دولتی (دانشگاه های دولتی تأسیس شده توسط دولت مجارستان) یا غیر دولتی (دانشگاه های خصوصی تأسیس شده توسط توسط سازمانهای مذهبی، مشاغل یا سایر سازمانهای مستقل) طبقه بندی شوند. با وجود اینها، هر دو دسته در واقع بودجه دولتی دریافت می کنند و مدارک تحصیلی ای که اعطا می کنند مورد تایید است. تمایز اصلی بین موسسات دولتی و غیر دولتی در اندازه و سایز آنهاست: اکثر دانشگاه های بزرگ توسط دولت تأمین می شوند، درحالیکه کالج های کوچکتر غیر دولتی هستند.  

همه دانشگاه های مجارستان تحقیقات اصلی را انجام می دهند ( و مدرک دکتری می دهند) اما برخی دیگر به دلیل کیفیت استثنایی کار دانشگاهی و مدارک تحصیلی خود توسط دولت شناخته می شوند، در این صورت این دانشگاه ها (یا دانشکده درون آنها ) 'رتبه تحقیق' دریافت می کنند. مجارستان همچنین دارای چندین موسسه تحقیقاتی مستقل است که اهداف تحقیق و توسعه استراتژیک تعیین شده توسط دولت را دنبال می کند. این موسسات خودشان مدرک نمی دهند اما می توانند با دانشگاه ها همکاری کنند تا تخصص و فرصت های تحقیقاتی موجود در برنامه های دکتری خود را افزایش دهند.

برنامه های تحصیلی دانشگاه سنت استفان مجارستان

دانشگاه سنت استفان دارای 8 دانشکده تخصصی است. اینها شامل دانشکده کشاورزی و علوم محیطی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکده علوم تغذیه، دانشکده علوم باغبانی، دانشکده معماری چشم انداز و شهرنشینی و دانشکده معماری و مهندسی عمران می باشد. انواع رشته های تحصیلی از مهندسی عمران گرفته تا مهندسی مکانیک و از مهندسی کشاورزی گرفته تا مهندسی محیط زیست در این دانشگاه به متقاضیان ارائه می شود. این برنامه ها در قالب 3 دوره زیر به دانشجویان ارائه می شود:

  • دوره لیسانس: این دوره یک دوره 3 الی 4 ساله می باشد و کلا برابر با 180 واحد درسی است. دانشجویان در طی مدت تحصیل خود در دانشگاه سنت استفان مجارستان دانش نظری و مهارت کاربردی فراگرفته و آماده ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل می شوند. شرط تحصیل در این مقطع از دانشگاه سنت استفان ارائه مدرک دیپلم و مدرک زبان انگلیسی می باشد.
  • دوره فوق لیسانس: این دوره نیز در دانشگاه سنت استفان یک دوره 2 ساله و کلا معادل 120 واحد درسی می باشد. از شرایط تحصیل در این مقطع از دانشگاه سنت استفان نیز می توان به ارائه مدرک لیسانس معتبر اشاره نمود. دانشجویان مجارستانی و خارجی با ارائه پایان نامه در ترم آخر تحصیلی خود می توانند به مدرک ارشد دست یابند.
  • دوره دکترا: این دوره تحصیلی یک دوره پژوهش محور و 2 ساله بوده و با دفاع از رساله به اتمام می رسد. متقاضیان تحصیل در دوره دکترا دانشگاه سنت استفان بایستی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بوده و مسلط به زبان انگلیسی باشند.

پذیرش از دانشگاه سنت استفان مجارستان

شرایط پذیرش از دانشگاه سنت استفان (SZIU) بسیار ساده و آسان بوده اما در عین حال بایستی در ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز دقت کرد. همچنین از قبل در مورد مهلت پذیرش نیز کسب اطلاع شده باشد. مهلت درخواست پذیرش تعیین شده توسط دانشگاه تا 15 ژوئن سال 2021 می باشد. اما برای این منظور اولین کار مراجعه به وب سایت خود دانشگاه به نشانی sziu.hu و دانلود فرم درخواست پذیرش تحصیلی می باشد. به منظور انجام موفقیت آمیز این فرآیند داوطلبان بایستی کلیه مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهند:

  • تکمیل کلیه بخش های فرم درخواست
  • پیوست انگیزه نامه مبین دلایل انتخاب برنامه تحصیلی
  • پیوست فرم های مرجع و توصیه نامه ها از مراجع انتخابی
  • ارسال آخرین مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه یا مدرک کارشناسی
  • ارسال مدرک مهارت زبان انگلیسی در سطح B2 (معادل تافل PBT حداقل نمره 500، iBT حداقل نمره 61 و آیلتس حداقل 6.0)
  • پیوست CV یا رزومه
  • هزینه ثبت نام 50€ (یورو) + هزینه کارت دانشجویی 10€ (یورو) + هزینه خوابگاه 150€ الی 190€ (یورو) در ماه

متقاضیان بایستی در جریان باشند که کلیه مدارک ارسالی می بایستی رسما به زبان انگلیسی ترجمه شود. در پایان و پس از تکمیل بسته درخواست، این بسته بایستی به آدرس مجارستان، Gödöllő, Páter K. u. 1، H-2100، دانشگاه سنت استفان، بخش پذیرش های بین المللی، اداره روبط بین الملل ارسال شود.

نحوه اخذ ویزای دانشجویی مجارستان

مطابق قوانین مهاجرتی کشور مجارستان، کلیه دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشور مجارستان به مدت طولانی تر از 3 ماهنیازمند دریافت ویزای تحصیلی مجارستان هستند. از جمله شرایط لازم برای اخذ این ویزای اقامتی در مجارستان شما نیازمند اثبات تمکن مالی کافی می باشید. در مورد امتیازات این ویزا نیز می توان به امکان کار دانشجویی تا 24 ساعت در ماه و نیز امکان تبدیل آسان آن به ویزای کاری مجارستان اشاره نمود. اما مراجعه برای اخذ این نوع ویزای مجارستان سفارت این کشور و نیز موعد مراجعه نیز پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه سنت استفان می باشد. مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی مجارستان 2021 عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش از دانشگاه سنت استفان
  • بیمه مسافرتی معتبر در اروپا
  • مدارک سکونتی مثل اجاره نامه یا قبض خانگی
  • پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید 2*2

هزینه تحصیل در دانشگاه سنت استفان مجارستان

تحصیل در دانشگاه سنت استفان کشور مجارستان چه برای دانشجویان بومی و چه برای دانشجویان غیر بومی توام با پرداخت شهریه دانشگاهی می باشد. اما سطح این شهریه ها با توجه به ملیت (اروپایی و غیر اروپایی) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) متفاوت می باشد. میانگین شهریه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد با توجه به برنامه تحصیلی انتخاب شده بین 2200€ (یورو) تا 3000€ (یورو) متغیر است. اما شهریه ترمی دانشجویان دکترا این دانشگاه در حدود 6000€ (یورو) می باشد.

اما بخش دیگری از هزینه های تحصیلی دانشجویان دانشگاه سنت استفان مربوط به هزینه های جاری زندگی می باشد. این هزینه ها شامل هزینه اجاره خانه، پوشاک (کیف، کفش و لباس)، خورد و خوراک، ایاب و ذهاب و تفریح می باشد. در حال حاضر شاخص هزینه زندگی در بوداپست 56.72% پایین تر از نیویورک می باشد. داده های آماری حکایت از آن دارد که هزینه زندگی یک نفر دانشجو در بوداپست (بدون محاسبه اجاره) در حدود HUF 177142.76 معادل 524.25€ (یورو) می باشد.

خوابگاه دانشجویی دانشگاه سنت استفان

دانشگاه سنت استفان از جمله دانشگاه های معروف مجارستانی است که خوابگاه در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. اما دانشجویان متقاضی بایستی توجه نمایند که اولویت اعطای خوابگاه با دانشجویان تازه واردی است که دارای بورسیه تحصیلی هستند. همچنین اعطای خوابگاه به دانشجویان سال بالایی در دانشگاه سنت استفان کشور مجارستان منوط به عملکرد تحصیلی و حسن رفتار می باشد. از انواع خوابگاه های این دانشگاه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • خوابگاه Gödöllő
  • خوابگاه Buda Campus

اما در صورت عدم صلاحیت برای دریافت خوابگاه، گزینه دیگر اجاره آپارتمان یا فلت در بوداپست می باشد. دانشجویان می توانند از طریق مراجعه به وب سایت های مسکن همانند Housing anywhere، SRS Budapest و … آپارتمان مد نظر خود را اجاره کنند. آمارهای رسمی نشانگر آن است که میانگین اجاره آپارتمان تک خواب در مرکز شهر بوداپست حدود 500.91€ (یورو) و در خارج از این شهر 377.08€ (یورو) می باشد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: